Het is nu do 28 maart, 2024 13:44


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Waarschuwing voor mensen met motorkapisolatie !!
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2008 20:25 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Hierbij even een waarschuwing voor mensen die geluidsisolatie onder hun motorkap hebben. Dit zit voornamelik is de laatste HY's. In de mijne van 1977 zit het in ieder geval wel, maar nu niet meer.

Van de week tijdens het rijden rook ik een apart geurtje. Nu ruiken onze bussen altijd weleens een beetje apart, dus in eerste instantie nog geen probleem. Ik moest even wat bij de bouwmarkt halen en parkeerde hem daar. Bij het uitstappen zag ik in mijn ooghoek een klein rookpluimpje onder de kap de cabine inkomen. Toch maar even een inspectie uitgevoerd. Bij het opentrekken van de kap kwamen de vlammen me tegemoet.

Heel koelbloedig de kap uit het scharnier getrokken en naar buiten gebracht. Hier bleek dat het gaatjesboord dat over de isoltaie heen zat was weggebrand bij het uitlaatspruitstuk. Hierdoor had het glaswol vlam gevat. Waarschijnlijk zat in dit glaswol de nodige brandbare shi., want het bleef branden. Gelukkig is mijn HY uitgerust met een brandblusser en na 2x een stootje schuim was alles uit.

Ik merk wel dat er, nu ik de isolatie weg heb gehaald, het geluid behoorlijk harder is in de cabine. Ik ga dus op zoek naar goede geluidsisolatie die absoluut niet brandbaar is.

Moraal van dit verhaal:

1. Kijk eens even of je isolatie onder de kap niet ook zo gaar is als bij mij
2. Een 2 liter schuimblusser (geen poederblusser) is erg handig om paraat te hebben.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Waarschuwing voor mensen met motorkapisolatie !!
BerichtGeplaatst: di 15 jan, 2008 1:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Mijn HYvonne is uit 74 en heeft dezelfde isolatie (gehad).
Wij hadden bij langere ritten altijd last van onze keel en hebben ons afgevraagd wat dit zou kunnen zijn. Inderdaad was het gaatjesboard een groot aantal gaatjes kwijt en ook het board wat er tussen de gaatjes hoort te zitten was weggesmeuld.
Navraag bij anderen leverde niets op, niemand had dit ook gehad.
Eerst heb ik het hitteschild aan het spruitstuk nog een stukje uitgebreid door er een plaat aan te lassen, scheelde al iets. Ik heb inmiddels ook het geluidscomfort opgeofferd aan onze veiligheid en aan de linkerkant de isolatie en het board een stuk verwijderd.
Ik ben ook nog zoekende naar een goed en veilig alternatief. Een beetje betaalbaar is ook nog een criterium.

ps. Het heeft waarschijnlijk te maken met de hogere temperatuur van het uitlaatspruitstuk tijdens het rijden op LPG dat niet iedereen er last van heeft.
Jij rijdt toch ook op gas, Edwin?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Waarschuwing voor mensen met motorkapisolatie !!
BerichtGeplaatst: di 15 jan, 2008 11:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Nee Jacques, ik geef hem nog steeds die onbetaalbare vloeistof te drinken. Maar als iemand een betaalbaar alternatief heeft voor de geluidsisolatie, hou ik me ook aanbevolen.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Waarschuwing voor mensen met motorkapisolatie !!
BerichtGeplaatst: di 15 jan, 2008 14:16 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ik heb er op dit moment eiermatten op zitten, gelijmd op de binnenkant van de motorkap. Dempt niet echt heel erg veel, maar kan wel tegen warmte volgens mij. Steekvlammen uit de uitlaat zijn echter wel te veel van het goede.
Verder heb ik een lood/kevlar (dacht ik, die uit de noisekillerset) deken op de motor liggen, past niet helemaal super maar dempt wel aardig. Helaas begint het lood hier en daar te breken.
Je moet eigenlijk die combinatie hebben: zwaar en zacht, zwaar voor de vibraties en gedreun en zacht voor de metaalgeluiden en eventueel gefluit enzo.
Fijnste is iets wat zoals de deken om de motor zit (zo dicht mogelijk bij de bron), maar ja er steken nog genoeg dingen uit uiteraard.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Waarschuwing voor mensen met motorkapisolatie !!
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2008 1:37 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 07 sep, 2003 19:36
Berichten: 118
Woonplaats: Dieren
Die glaswol hoort er van origine volgens mij ook helemaal niet te zitten, alleen dat gaatjesspul dacht ik, maar ja, na zoveel jaren wordt dat spul er ook niet beter op en is dan ook vaak verdwenen.
Gewoon noppenschuim lijkt mij niet echt optimaal want je hebt toch te maken met oliedampen (bij Pino in ieder geval wel :)) waardoor schuim of glaswol als een spons gaat werken totdat er inderdaad genoeg verzadiging is om te smeulen en branden.
Bij Pino heb ik een dikke mat van schuim met een dichte structuur die in de watersport in motorruimtes toegepast wordt, duur spul maar daar zit inderdaad ook een loodachtige laag tussen het schuim en een soort aluminiumfolie aan de hittebestendige kant, die echter aan spruitstukzijde al wel wat weg is, zonder te branden, maar het wordt daar dus wel goed warm.

:)

_________________
http://www.geocities.com/HY_Pino


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Waarschuwing voor mensen met motorkapisolatie !!
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2008 19:30 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 ICQ  Profiel

Geregistreerd: ma 03 dec, 2007 21:28
Berichten: 15
Woonplaats: Herent, België
Geluidsabsorberende verf kan ook een uitkomst bieden. Noise Killer heeft deze (à 39,50 € / liter) en blijkbaar hebben ze ook een complete set geluidsisolatie speciaal voor de Citroën HY: http://www.noise-killer.nl/

Er zullen nog andere merken zijn die zo'n verf leveren. Je kan natuurlijk naar hartelust combineren met een noppenmat o.i.d.

Groeten,
Niels R.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group