Nadat ik zoveel mogelijk onderdelen heb verwijderd (oliepomp ed.) en de nokkenas eruit heb gekregen, is het tijd om de hoofdlagerkappen los te draaien en de rest van de krukas eens te bekijken. Alle lagerschalen blijken kleine 'gaatjes' te hebben, alsof er stukjes weg zijn. ook op de krukas voel ik heeeel lichte groefjes. De drijfas lagerschalen zien er nog erger uit. Op beide schalen staat overigens 50 en geen std. Dat betekent dat de krukas reeds een keer geslepen is tot de tweede overmaat +50...
Bij de lagerkap aan de kant van de distributie blijkt de meeste ellende te zitten...
De twee ringen voor en achter de kap die normaal op hun plaats gehouden worden door een spanbusje, blijken te hebben meegedraaid (zie topic ED-HZ vorig jaar). de lagerkap is behoorlijk beschadigd, de voorste ring gedeeltelijk weggevreten en de spanbusjes zitten in de kap geduwd.
Nadat ik alles gedemonteerd heb ga ik met de krukas en een tasje onderdelen onder de arm naar het HY magazijn voor advies van Albert. De krukas is volgens Albert niet meer te redden. Ten eerste is die al geslepen tot +50 en de 'rimpels' bij de poeli heeft hij nog nooit (nooit) gezien en hij zou niet weten hoe ze dat kunnen oplossen. De lagerkap is slecht, maar daar ziet hij nog wel een mogelijkheid voor.
Hij geeft aan dat de spanbusjes wellicht getrokken kunnen worden door er een schroefje in te draaien en daarmee het busje uit het huis te trekken.
Verschillende pogingen ter plaatse falen en een poging tot uitboren loopt ook op niets uit, het boortje breekt
Thuis probeer ik het nog eens en dan lukt het met een boutje van 3,5mm wel!
Het beschadigde vlak waar de ring op de kap zit heeft Albert wat gevlakt en geconcludeerd dat eea gelukkig nog bruikbaar is.
Ik heb nog even de domme vraag gesteld of ik een andere kap kon gebruiken, maar kreeg toen de uitleg dat de motoren gelijnboort worden en lagerkappen en blok onlosmakelijk bij elkaar horen. weer wat geleerd.