Het is nu do 28 maart, 2024 13:22


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Al doende wordt men wHYzer ...
BerichtGeplaatst: wo 19 apr, 2017 1:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Dacht ik in 2014 het motorblok van Otje ruim voldoende (gedeeltelijk) te hebben gerestaureerd (zie viewtopic.php?f=32&t=2633 alsmede uit 2011: viewtopic.php?f=21&t=2118); treedt er nu tóch een "onvolkomenheid" op die destijds had kunnen worden voorkomen.

Oftewel: DIEGENEN DIE (om wat voor reden dan ook) EEN NIEUWE KOPPAKKING GAAN PLAATSEN: zorg ervoor dat de "bout-gaten" van de "kop-bouten" ABSOLUUT (!!!) helemaal schoon zijn alvorens je de bouten terugplaatst en ze op de voorgeschreven spanning vast zet.
Want anders krijg je hetzelfde als wat mij nu is overkomen: restanten vuil en olie verhinderden destijds dat de kop-bouten - ondanks de gebruikte moment-sleutel - daadwerkelijk op de juiste spanning zijn vastgezet.

Dat was TOEN niet zichtbaar maar blijkt NU uit het feit dat de (carter-)olie tussen de koppakking en het motorblok door naar buiten werd geperst, zelfs in dié mate dat ik afgelopen weekend, na de "bHYzonder winderige meeting" in Werkendam en na 150 km, bijna 1 liter olie moest bijvullen en de onderkant van Otje intussen absoluut "roestwerend" is gesproeid met de onderweg verloren olie.

Voor de "voyeurs" onder jullie zijn een paar plaatjes bijgevoegd.
Daarnaast dank aan HYvonne die me op het "goede been" zette.

Vraag: is er iemand die weet waar ik NIEUWE kop-bouten kan kopen ??


Bijlagen:
DSC01858-k.jpg
DSC01858-k.jpg [ 204.28 KiB | 32204 keer bekeken ]
DSC01861-k.jpg
DSC01861-k.jpg [ 298.3 KiB | 32204 keer bekeken ]
DSC01864-k.jpg
DSC01864-k.jpg [ 267.35 KiB | 32204 keer bekeken ]
DSC01867-k.jpg
DSC01867-k.jpg [ 300.97 KiB | 32204 keer bekeken ]
DSC01873-k.jpg
DSC01873-k.jpg [ 216.79 KiB | 32204 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Al doende wordt men wHYzer ...
BerichtGeplaatst: wo 19 apr, 2017 19:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Hier zie je hoe Gert zijn Otje én zijn Valerie in één handeling van een volledige bodemconservering voorziet. :shock:

https://youtu.be/TL704hR7-vc


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Al doende wordt men wHYzer ...
BerichtGeplaatst: do 20 apr, 2017 12:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Op 26 febr 2015 is dit al ter sprake geweest bij Ugly American. Bij motorrevisie

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Al doende wordt men wHYzer ...
BerichtGeplaatst: do 20 apr, 2017 23:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Op 26 febr 2015 is dit al ter sprake geweest bij Ugly American
O.K. JanW, bedankt voor jouw oplettendheid, maar dat heb IK dus kennelijk óf gemist óf het verhaal is bij mij niet "blijven hangen".
Maar óók: "dubbel genaaid houdt beter"; daarnaast nu dus een herhaling voor diegenen die het verhaal van "UglyAmerican" - nèt als IK destijds - niet hebben meegekregen of inmiddels in hun geheugen hebben "ge-delete".
Citaat:
... van een volledige bodemconservering voorziet ...
Zelfs de triangle alsmede de fietsendrager zijn nu "waterproof" ... :lol:
Resteert:
Citaat:
Vraag: is er iemand die weet waar ik NIEUWE kop-bouten kan kopen ??

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Al doende wordt men wHYzer ...
BerichtGeplaatst: vr 21 apr, 2017 6:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 600
Woonplaats: Baarn
https://www.citroworld.com/nl/webshop/o ... ikt-HY399L

Bij Geert.
Succes, Ferry

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Al doende wordt men wHYzer ...
BerichtGeplaatst: vr 21 apr, 2017 8:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Ferry: Geert verkoopt enkel "gebruikte" en daar hebben we kilo's van in het magazHYn in Heesch. Heb hem ook al gebeld maar óók hij weet niet of/waar er nieuwe te koop zijn.
En "gebruikte" heb ik dus zelf óók ... namelijk die van Otje. :mrgreen:
Gr.
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Al doende wordt men wHYzer ...
BerichtGeplaatst: vr 21 apr, 2017 17:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Otje schreef:
Citaat:
Op 26 febr 2015 is dit al ter sprake geweest bij Ugly American
O.K. JanW, bedankt voor jouw oplettendheid, maar dat heb IK dus kennelijk óf gemist óf het verhaal is bij mij niet "blijven hangen".
Maar óók: "dubbel genaaid houdt beter"; daarnaast nu dus een herhaling voor diegenen die het verhaal van "UglyAmerican" - nèt als IK destijds - niet hebben meegekregen of inmiddels in hun geheugen hebben "ge-delete".
[/quote]
Dit fenomeen komt vaker voor als ik de ervaringen van anderen beluister. Bij tractions, HY en ID.
Zelf heb ik ooit de bodem van een vies boutgat eruit gedrukt richting waterkanaal toen ik de klepdekselbout aandraaide

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Al doende wordt men wHYzer ...
BerichtGeplaatst: vr 21 apr, 2017 17:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Wat is de toegevoegde waarde van nieuwe bouten?
Het zijn toch geen rekbouten?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Al doende wordt men wHYzer ...
BerichtGeplaatst: vr 21 apr, 2017 18:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Uit Amt.nl:

Breuk heeft kostbare gevolgen.

Bij het vervangen van een koppakking vraagt het juist aanhalen van de cilinderkopbouten veel aandacht. Er zijn motoren waarbij de ‘oude’ bouten opnieuw mogen worden gebruikt, terwijl bij andere motoren montage van nieuwe bouten wordt voorgeschreven. Vanwaar dit verschil en hoe weet je of de bouten wel of niet opnieuw mogen worden toegepast?

Een kopbout werkt als een veer. Door de bout voor te spannen klemt deze de onderdelen met een bepaalde kracht op elkaar. Bouten kunnen onbeperkt worden gebruikt zolang ze in het elastische gebied worden vervormd en niet beschadigd zijn. Beschadigingen zorgen voor kerfwerkingen die het begin kunnen zijn van een vermoeiingsbreuk.

Tegenwoordig worden de bouten die voor de cilinderkop of de drijfstang worden gebruikt zover voorgespannen dat ze niet alleen elastisch, maar ook plastisch vervormen. Dat betekent dat ze na gebruik iets dunner en langer zijn geworden. Er zijn autofabrikanten die daarom opgeven binnen welke grenzen de diameter en lengte zich moeten bevinden om de bouten een tweede maal te kunnen gebruiken. Andere fabrikanten nemen geen enkel risico en bevelen nieuwe bouten aan. Het risico is dat als bij hergebruik de bouten met een te hoge voorspanning worden vastgezet deze breken zodra de extra belasting (bij de hoogste verbrandingsdruk of bij het hoogste toerental) op de bout komt te staan.

Er zijn twee mogelijkheden om boutbreuk te voorkomen: vernieuw de bouten na gebruik of raadpleeg het werkplaatshandboek. Als de fabrikant opgeeft dat de bouten onder bepaalde condities kunnen worden hergebruikt, houdt u zich daaraan. Of hergebruik economisch gezien verstandig is, hangt af van de totale reparatiekosten. Ook het raadplegen van de documentatie en het opmeten kost tijd, dus geld.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Al doende wordt men wHYzer ...
BerichtGeplaatst: vr 21 apr, 2017 19:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Toevoeging:

De kopbouten zorgen dat de cilinderkop vast komt te zitten op het motorblok. Tussen het motorblok en de cilinderkop zit de cilinderkoppakking. Deze pakking moet met een bepaalde spanning aangedrukt worden. Dit wordt medebepaald door hoe vast de kopbouten worden aangedraaid. Hiervoor is een procedure bedacht om ze gelijkmatig vast te draaien. Voor elke motor geldt een andere procedure. Veel kopbouten zijn rekbouten. Deze kunnen maar een keer gebruikt worden. Dus elke keer dat de kop van het blok afgehaald wordt dienen deze vervangen te worden.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Al doende wordt men wHYzer ...
BerichtGeplaatst: vr 21 apr, 2017 20:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
In de ruim 20 jaar dat ik mn bus heb heb ik de kop er 2 keer afgehad. Nooit nieuwe bouten gebruikt. Dus of het bij een HY blok nodig is vraag ik me af.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Al doende wordt men wHYzer ...
BerichtGeplaatst: vr 21 apr, 2017 22:46 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Afgelopen week heb ik al vele uren besteed aan het internet-surfen en bellen/mailen naar/met diverse Citröen (-oldtimer-) onderdelenleveranciers; ik heb zelfs al een complete set nieuwe bouten in huis gehad (eigenlijk voor de ID/DS) maar door mijn eigen geblunder had ik de maten verkeerd doorgegeven.
Zie hier: http://www.cas-shop.nl/index.php?route= ... ch=1060637 en http://www.cas-shop.nl/cilinderkop-bout ... ch=1060936.
De (lengte)maten volgens de website klopten exact ... met dàt verschil dat IK (met mijn "amateur-kennis") de maat van de gehele bout (dus bovenkant kop tot einde draad) had opgegeven. INMIDDELS weet ik dat de maat van een bout wordt gemeten VANAF de kop tot einde draad. Al doende wordt men wHYzer ... tóch ?
Rijst overigens de vraag: àl die "gereviseerde complete motorblokken" die hèr en der te koop zijn ... daar zitten dus óók "gebruikte" bouten in ... ?

Citaat:
Zelf heb ik ooit de bodem van een vies boutgat eruit gedrukt richting waterkanaal toen ik de klepdekselbout aandraaide
JanW: ??? Op het draadeind van die (dunne/M7-schroefdraad) "bout" draai je toch een moertje; die "bout" zelf draait toch niet ?

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Al doende wordt men wHYzer ...
BerichtGeplaatst: zo 23 apr, 2017 1:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Citaat:
Zelf heb ik ooit de bodem van een vies boutgat eruit gedrukt richting waterkanaal toen ik de klepdekselbout aandraaide
JanW: ??? Op het draadeind van die (dunne/M7-schroefdraad) "bout" draai je toch een moertje; die "bout" zelf draait toch niet ?[/quote]

Was bij een ander merk. Fiat 2300.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Al doende wordt men wHYzer ...
BerichtGeplaatst: wo 03 mei, 2017 0:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Uiteindelijk zit de boel weer helemaal in elkaar met de "oude" cilinderkopbouten waarvan er twee zijn vervangen door (eveneens "gebruikte") bouten uit het magazHYn.
Na een proefrit echter bleek direct onder de "kop" de hele naad droog te blijven maar onder de voet van de benzinepomp bleef een stroompje olie zichtbaar.
Uiteindelijk die voet dus (langdurig ...) "gevlakt" alsmede de olielekkage bij de uitgeslepen hevel-as-openingen gedicht door beide (holle) asuiteinden nogmaals te stuiken gevolgd door een laagje Wynns Red Gasketmaker.

Dat schuren gaat al snel vervelen. Dus éérst korrel 180. Toen 100. Toen 80. Na 3 kwartier terug naar 180.
Vervolgens uiteindelijk met 400 afgewerkt ...


De benzinepompvoet heeft een "uitsteekseltje". Dus vandaar dat "vrouwelijke" schuurplankje ... :lol: :lol: :lol:


Bijlagen:
DSC01885-k.jpg
DSC01885-k.jpg [ 175.73 KiB | 31822 keer bekeken ]
DSC01889-k.jpg
DSC01889-k.jpg [ 167.8 KiB | 31822 keer bekeken ]
DSC01894-k.jpg
DSC01894-k.jpg [ 209.15 KiB | 31822 keer bekeken ]
DSC01897-k.jpg
DSC01897-k.jpg [ 193.6 KiB | 31822 keer bekeken ]
DSC01898-k.jpg
DSC01898-k.jpg [ 170.91 KiB | 31822 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group