Het is nu do 28 maart, 2024 19:18


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Vervangen uitlaatklep
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2005 17:30 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Na wat heen en weer gebel denk ik dat ik beter zelf de kapotte uitlaatklep (dat is nog steeds de verwachting tenminste) kan vervangen (dichtsbijzijnde goede garage is 80KM, dat is veel om op drie cylinders te rijden...)

Waar moet ik allemaal op letten?

Ik heb begrepen dat de koppakking dan in ieder geval vervangen moet worden. Ook heb ik mensen gehoord over het vlakken van de kop??

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2005 13:21 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 08 aug, 2003 12:58
Berichten: 178
Woonplaats: Richards Bay, Zuid Afrika
Beste Leipie

Koelvloeistof leeg laten lopen (uit het hele blok dus ook het boutje aan de zijkant van je blok eruit halen en openpeuren met een ijzerdraadje)
Slangen van de waterpomp halen (de waterpomp zit meestal behoorlijk vastgerot aan de kop. Ik heb nog wel gratis een waterpomp pakking voor je)
Kleppendeksel eraf,
In- en uitlaatspruitstuk verwijderen. (de uitlaat pakkingen kun je vaak hergebruiken; bewaren in een bakje water)
alle uitlaattuimelaars loshalen,
alle cylinderkopbouten loshalen,
Stoterstangen verwijderen, let op stoterstangen zitten in het blok in een bus, deze verkleven in elkaar met het gevaar dat je deze bus uit de geleiding trekt als je de stoterstang gewoon uit het blok trekt! Met een koperdraad kun je deze bus tegenhouden via het stoterstang-gat.
Stoterstang-tuimelaar zijn op elkaar ingelopen en dienen bij elkaar te blijven. (bewaren op cylinder nummer)

Je kop is nu los.

Kop laten vlakken, uitlaatklep vervangen, eventueel laten afpersen. Kijk meteen of alle oliekanaaltjes van de kleppentrein open zijn; de lange holle as van de inlaattuimelaars, de kanaaltjes in de 4 gietijzeren uitlaatklep brackets, de 2 kleine kanaaltjes per tuimelaar en de holle uitlaatkleptuimelaars.

met een nieuwe koppakking droog monteren.

Let op de Cylinderkopbouten moeten op een vaste volgorde worden aangedraaid. eerst met 3 KgM dan met 6 KgM

Succes!

_________________
HY '76


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2005 21:25 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 22 apr, 2004 22:09
Berichten: 304
Woonplaats: Heeze
Volgens mij moet je alleen de originele koperen uitlaatpakkingen in water bewaren omdat deze asbest bevatten, als je al moderne blinkende papieren pakkingen hebt kun je dit beter niet doen.

_________________
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2005 20:04 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Net de koelvloeistof afgetapt, maar dat is misschien net 6 a 7l wat er uit kwam (radiator en plug naast de benzinepomp). Volgens het werkplaatshandboek moet ook de verwarmingskraan open staan, waar vind ik die?
('t is niet de kraan van de verwarming (rechtsboven het gaspedaal), want dat maakte geen verschil)

Kwam wel een een liter of 2 aan puur roestwater uit, ben ik dat straks kwijt als ik 'm goed door spoel?

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2005 23:34 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 22 apr, 2004 22:09
Berichten: 304
Woonplaats: Heeze
Volgens mij heeft niet iedere HY een verwarming die van mij in iedergeval niet.

_________________
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2005 10:06 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Mijne heeft wel een (cabine)verwarming, dus met zo'n grote bak van voren gezien rechts van het motorblok, een schuif + draaiknop onder het dashboard en zo'n blokje met handeltje en asbak tussen beide ventilatiekleppen onder de voorruit.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2005 10:30 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 Profiel

Geregistreerd: ma 18 aug, 2003 9:11
Berichten: 116
Woonplaats: Dussen
je hebt een draaiknop, ongeveer onder het hendeltje, bij de motorkap binnen. deze heeft een korte slag (tegen twee schroefjes aan)

Lex

_________________
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 08 okt, 2005 19:47 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Stef schreef:
Koelvloeistof leeg laten lopen (uit het hele blok dus ook het boutje aan de zijkant van je blok eruit halen en openpeuren met een ijzerdraadje)
Check, kon er precies een jerrycan en een trechter gemaakt van een colafles onder schuiven bij beide aftappunten :D
Citaat:
Slangen van de waterpomp halen (de waterpomp zit meestal behoorlijk vastgerot aan de kop. Ik heb nog wel gratis een waterpomp pakking voor je)
Erm, de slangen heb ik er af, maar de waterpomp zelf nog niet. Zit inderdaad muurvast, heb er nu geloof ik 7 moeren van af gehaald waarbij bij eentje de bout ook mee ging, deze heeft er een omhulsel omheen zitten. Heb ik er eentje gemist?
:?: Of kan ik de waterpomp er net zo goed op laten zitten? :?:
Want de koppeling met de rest van het blok is wel los:

Daarnaast bleek de koppeling, 't hele kleine stukje rubber slang (nr 32 op 1-231/1 van 't onderdelenboek), tussen de waterpomp en de ingang op het blok eigenlijk compleet stuk, wonder dat er amper water tussen door is gekomen!

Verder zijn dus alle slangen e.d. van binnen voorzien van een flinke roestlaag. Laatste restje "water" wat uit m'n radiator kwam was meer roest dan koelvloeistof.

Heb er nog wel wat foto's van, maar eerst maar eens eten.

Citaat:
Kleppendeksel eraf,
Check, dat had ik al geoefend :D
Citaat:
In- en uitlaatspruitstuk verwijderen. (de uitlaat pakkingen kun je vaak hergebruiken; bewaren in een bakje water)
Mja. Hier ging het klassiek mis. Bij de eerste bout was de WD40 schijnbaar nog niet in getrokken, want na 1 rukje lag de bout doormidden :(
De bout die het dichtst aan de cabine kant zit van cylinder 1 dus.
:?: Is dat te repareren of is dat nieuw kleppendeksel? :?:
Daarnaast (rest ging er wel redelijk makkelijk af) is het scheurtje in mijn spruitstuk groter dan ik dacht, hij is zo ongeveer van 1 cm vanaf de koppeling tussen buis 2 en 3 door naar 1cm van de koppeling aan de andere kant gescheurd, dat stuk bij de koppeling houdt dus de beide helften nog bij elkaar...
Moet dus ook vervangen worden (gelijk met de voordemper kan dat dan, als 't geldschip weer binnen is).

Verder ben ik nog niet gekomen, maar ik heb dan ook daarnaast m'n radiator er afgehaald en alle slangen (anders kun je ook niet echt bij de waterpomp komen :D).
Sommige van de slangklemmen zijn nog van het sardineblikje-type... wat een krengen zijn dat om los te krijgen zeg. Die vervang ik in ieder geval door nieuwe (sommige schroeftypes ook trouwens).

Dit wordt iig weer een flinke klus, waarbij ik de diverse onderdelen ook meteen maar schoonmaak, nadat ik de kop heb gelicht want dat heeft prioriteit. Morgen eens proberen eerder op te staan (is moeilijk, ook als je al bijna 2 jaar geen student meer bent ;)). Ik wil dit weekend de kop er af hebben zodat ik deze week een afspraak kan maken met een bedrijf in de omgeving. Ze willen dan wel geen hele HY in de garage, een cylinderkop moet toch wel kunnen. Kan ik daarnaast meteen verlanglijstje van onderdelen gaan maken.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2005 21:01 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Goed, de uitlaatklep is dus nog heel... ik ga verder in een nieuw topic: "Hoe vervang ik een zuiger" :(

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group