Het is nu do 28 maart, 2024 22:23


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2006 13:01 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 27 aug, 2006 19:09
Berichten: 168
Woonplaats: Zeist
Citaat:
Zo, dat ziet er goed uit.


Daar sluit ik mij graag bij aan.

Ik bewonder je vasthoudendheid, en het lijkt mij dat je een hoop vrienden op de campus hebt die minstens met je meeleven, maar zo te zien ook meehelpen. (En dan bedoel ik natuurlijk niet alleen met het opmaken van het bier :wink: ).

Hou die vrienden in ere want: "You don't need enemies when you own a HY."

groeten

Bert

_________________
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: motor revisie
BerichtGeplaatst: do 07 sep, 2006 20:49 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 27 aug, 2004 10:37
Berichten: 95
Woonplaats: Belgie
Dat ziet er mooi uit ! :D

alles zal wel vlot lopen zo te zien , alleen zie ik nergens een krik of dergelijk om het blok eventueel wat naar boven of naar beneden te doen voor als je hem er terug opsteekt , misschien dan maar onderde versnellingsbak een klein krikje zetten om wat te richten hiermee .
Enfi maar dat zal wel lukken lijkt me :D

Groet Jeroen
:D

_________________
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2006 11:57 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Korte update:
- blok gespoten, wederom groen
- oliekeerring aan de bakkant vervangen
- blok hangt weer op z'n plekje en alles loopt (zo op de hand draaiend) goed.
- ik wacht even op een paar onderdeeltjes en dan kan ik de uitlaat monteren
- ondertussen radiator en diverse andere onderdelen schoongemaakt en gespoten
- andere oliespatplaat tussen bak en blok, dit is er tenminste eentje met twee gaten :D

Uitlaat monteren gaat denk ik een stuk fijner zo zonder radiator, fan en die dwarsbalken (ik noem ze altijd traverses, maar of ze ook zo heten? plaat-met-slingergat klinkt zo stom ;)).

Het monteren van het blok hebben we inderdaad gedaan door de bus op te krikken om bak en blok goed uit te lijnen.

Erg vreemd trouwens: die spatplaat zit met twee maat 14 bouten en moeren vast, terwijl bak en blok met maat 11 boutjes vast zitten... sowieso dat zo'n plaat er tussen moet laat goed zien hoe verschillende bak en blok eigenlijk zijn (DS blok met Traction bak).

Paar fotootjes komen nog wel.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: motor vervangen
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2006 12:29 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 27 aug, 2004 10:37
Berichten: 95
Woonplaats: Belgie
Zo zo , dan heb je aardig doorgewerkt :D
Nu koortsachtig afwachten naar de eerste puffen dat de motor ronddraait enooooorm spannend ;-)

Maar zoals ik al zei , geen probleem ermee ,draait zeer mooi 8) .
Wat heb je ondertussen aan het blok intern gedaan ?
De carterpan er al af gehad?
De olie die er teveel opzit eraf gedaan zodat je een normaal pijl hebt nu met de oude olie die ernog opzit .
Dus even een +/- 15 minuten laten warmdraaien ( Niet mee rijden met die oude olie ) en dan warm eraf laten de olie :oops: hot .
Dan ga je goedkope olie halen in de Aldi of dergelijke ( Geen synthetische !!! ) :evil: .
Met die (Aldi ) olie rij je een +/- 50 km a 100 km en er meteen af dan, ( als ik mocht kiezen na een +/- 10 km ) :P , het gaat erom dat je de olie als spoelmiddel gebruikt , maar zoals je al hebt kunnen zien zal er niet veel spoelen bij komen kijken , daar het een heel proper blok is bovenaan allensinds .
Dan koop je de Kwarts 15W40 Minerale olie van TOTAL , deze is in losse busjes nogal duur , als je een garage hebt die dat in een TOTAL orange vat heeft staan dan is het een 14 euro per 5 liter , dat betaal ik hier ;-)( idem olie als op een 2 CV ( eend ) .
Een paar drupjes olie aan het waterpomp niet vergeten :shock: en op de as en in het daarvoor voorziene smeernippeltje :shock: .
Water op peil zetten en eens die warm is ,dan even wat gas geven om de grootste luchtbellen eruit te kruigen ( een darm eens flink dichtdrukken kan ook wonderen doen ) .
Ontsteking ontsteking op punt zetten ;-) .
De kleppen van het blok daar zou ik netjes afblijven :D , toen die hier draaide , geen enkel getik enz , ook zijn deze kleppen nog NOOIT gesteld geweest zoals je hier samen met mij in Belgie hebt kunnen vaststellen , ook een punt van zeer weinig km gebolt te hebben .

Ik ben benieuwd naar je eerste motor geronk 8) :D
Uiteraard zal die de eerste minuten wat rook maken , na een paar dagen moet dit minderen, en ja , ook je olie elke dag nakijken bij elke rit , dan weet je wat die verbruikt in het begin en zou dan op termijn wat moeten minderen , ( is typisch voor een motor die een tijdje heeft stilgestaan :) .

Even tueel de klepseals kan je ook zo vervangen door een bougie daar de kern eruit te kloppen met een hamer , en er een lang buisje op te lassen en dan zet je druk met een compressor op de cylinder ( met de kleppen in de stand dicht uiteraard :D ) zo kunnen je kleppen niet naar beneden zakken terwijl je de veren eraf haalt en de klepseals ringetjes .

Enfi dit is misschien niet nodig maar heb de werkwijze er dan maar even bijgeschreven ;-)


Groetjes Jeroen

_________________
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2006 0:25 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Heb toch maar besloten de carterpan te laten zitten en na het aftappen goed te olie te bekijken.

Ondertussen heb ik net de nieuwe tapeindjes voor het uitlaatspruitstuk er in gedraaid (lockbond er tussen) en het spruitstuk ook maar meteen gemonteerd. Tevens 123 en carburateur weer op hun plek gezet en een deel van de gashendel gemonteerd (alleen viel het veertje naar beneden, dus dat wordt met daglicht weer zoeken).

Radiator is ondertussen aardig uitgehard wat betreft verf en is dus weer mooi diepglanzend zwart.

Alleen nu MurpHY steeds beter wordt begin ik ziek te worden, ben zo verkouden met een enorme loopneus terwijl het hier vandaag 28 graden was. En de hoofdpijn helpt een dubbele dosis ibuprofen ook niet meer tegen, bedtijd dus maar weer :|

Afbeelding

Het blok op z'n plek, met de demper er alvast aan, ondertussen zitten carburateur en uitlaatspruitstuk er dus ook al bij.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: motor vervangen
BerichtGeplaatst: do 14 sep, 2006 7:53 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 27 aug, 2004 10:37
Berichten: 95
Woonplaats: Belgie
Ewald ,

Heb je ook aan de draadstangen van de waterpomp , van dat dichtingsspul aangedaan want deze komen ook rechtstreeks in het waterkanaal gedeelte ?

Groet Jeroen :)

_________________
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2006 21:44 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingHy brult weer!AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Nou ja, brullen, juist een heel keurig motorgeluid, alleen iets versterkt door de uiteraard toch compleet weer niet gasdichte uitlaat (en het zat allemaal nog wel zo mooi tegen elkaar...).
Tevens nog een beetje gedruppel vanaf de waterpomp, blijkbaar is bij een van de bouten de afdichting niet lekker er tussen gekropen.

Starten koste eventjes een beetje moeite, voornamelijk choke denk ik.
De 123 moest ik nu natuurlijk wel in 1 keer goed kunnen zetten, met m'n eigen handleiding er bij ter controle (ik mis nog een regeltje "zet het contact weer uit" merkte ik). En dat lukte inderdaad.

Omdat ik voor de zekerheid wat olie boven op de zuigers had gegoten verkondigde mijn bus luid de komst van een nieuwe paus (als in: de hele straat - en dat is wat hier - stond een flinke witte mistbank in).
Daarna bleef hij netjes lopen en kon al vrij snel de choke weer helemaal in en pruttelt hij op laag stationair (zo'n 550 rpm dacht ik, samen met Stef lekker laag gezet een tijd terug).
Paar keer wat gas gegeven, ongeveer tot halverwege denk ik, probeer het blok de eerste paar honderd kilometer buiten de hoge toerentallen te houden.

De olie die er in zat eerst wat afgetapt tot net boven het maximum en daarna lekker warm laten worden (volgens mijn nieuwe waterthermometer (in de bovenste buis van de radiator) constant op 70 graden) en vervolgens de olie er uit laten lopen (en zelf maar even een hapje gaan eten, aangezien het alweer half negen was).

Zometeen afvullen met nieuwe olie, al is me nog niet geheel duidelijk wat voor olie het is... trof bij Brezan een zaterdag-hulpje die er niet veel kaas van had gegeten en de verpakkingen zelf hielpen ook niet echt. Je de opdruk '100% synthetisch', 'synthetisch' en '' (als in: niks, alleen 'motorolie'). Maar aangenomen dat een 20W50 toch niet meer gemaakt wordt in synthetische variant en dat als er niks op staat het dus een minerale olie is. Nou gaat deze er toch weer uit over enkele tientallen kilometers (iets van tussen de 20 en 50, twee keer boodschappen doen is de planning :D). Vervolgens gaat de rest van de 6 liter die ik heb ingeslagen er in denk ik, dan iets van 100 kilometer rijden en dan die aftappen en dan hoop ik een adresje voor de Total Quartz te hebben gevonden.

Het gedruppel bij de waterpomp kijk ik nog even aan, op dit moment zit er alleen puur leidingwater in, omdat ik dat ook wil doorspoelen. De lading water moet er dus toch uit en dan kan ik ook wel weer de radiator er af halen (kan ik ook weer beter bij de uitlaatklemmen).

Overigens: ik dacht dat het koelsysteem 7.5 liter was? Ik heb er 6 colaflessen vol water in kunnen gieten (9 liter) en toen stond het nog een centimeter onder de rand van de radiator (da's dus eigenlijk 'te vol', maar dat loopt wel weer weg)... eerst een paar keer met de hand rondgedraaid en toen een paar keer op de startmotor om de luchtbellen er hopelijk uit te hebben. Tijdens het stationair draaien was er niks vreemds te zien in de radiator in ieder geval, keurig alleen een beetje stroming in het water.

Zit alleen nog met een probleem met m'n benzineslang, het rubber bij de tank moest ik vernieuwen (oude brak doormidden, zo bros was het!), maar een standaard 8mm slang past wel mooi om de tankaansluiting, maar zit te los om de slang waardoor deze lucht aanzoog... omdat ik door m'n kleine slangklemmen heen ben en heb ontdekt dat de zelfbouw-klem-pakketjes van de Praxis ontiegelijk slecht werken voor kleine diameters, zijn de oude vertrouwde tie-wraps op dit moment goed van dienst. Maandag maar weer nieuwe kleine slangklemmen halen.

Enniewee, zometeen dus even afvullen met olie en dan me even enorm inhouden en morgen pas een rondje hier op de campus rijden als het tenminste licht is (eerst even een heleboel losse zooi uit 't laadruim halen).
(Wat een lang l*lverhaal weer ;))

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: motor starten vervangen
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2006 22:03 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 27 aug, 2004 10:37
Berichten: 95
Woonplaats: Belgie
Ewald ,

Denk eraan dat gewoon water niet genoeg koeld , opletten hiermee he :D

Ook al heb je 70 graden op je meter dat is mooi maar die meet jij aan de uitgang na de termostaat en niet ervoor , dus intern tegen de verbrandingskamer aan de waterzijde van de kop daar gaje toch wel en +/- 85 hebben , dus denk aan het kookpunt , water begint al belletjes af te geven bij 90 graden :)

Enfi geen zwaar punt om erover na te denken maar doe er maar als het kan snel echte koelvloeistof op :D

We hadden de blok hier al heel stevig gespoeld weet je nog :D 8)

En heb je gecontroleerd hoe snel de olie rond gepompt , ik bedoel dan boven op de nokkenas ;-)

Enfi , rij er maar eens een 20 km +/- mee op bedrijfstemperatuur laten komen uiteraard.

En hij draai zacht zoals ik zei he ?? hor je getik van kleppen ? ik dacht van niet :)


Groetjes Jeroen

_________________
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: motor starten vervangen
BerichtGeplaatst: zo 17 sep, 2006 0:40 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
roanta schreef:
En hij draai zacht zoals ik zei he ?? hor je getik van kleppen ? ik dacht van niet :)

Dát was het inderdaad, ik was me al de hele tijd aan het afvragen wat het nou precies was dat ik miste aan lawaai :D
Loopt inderdaad als een zonnetje en kan je er niet genoeg voor bedanken!

AfbeeldingAfbeelding
(klik voor fotoalbum)
Het blauwe schijnsel komt van twee van die neonbuisjes die je ook in allerlei computers ziet, geeft me wat licht aan boord voor als er weer wat stuk en 't heeft natuurlijk een leuke patsfactor ;)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: motor vervangen
BerichtGeplaatst: zo 17 sep, 2006 2:02 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 27 aug, 2004 10:37
Berichten: 95
Woonplaats: Belgie
Ewald ,

Graag wou ik je dit plezier doen , daar je volgens mij van het zelfde slag :shock: type en model bent als ik lol :D

Enfi , ik heb je van in het begin bezig gezien en ik kan enkel bewondering voor je opbrengen , en iemand die dat kan bewonderen en begeren , wel die doet jouw graag een plezier , want het is een genot om zo'n mensen bezig te zien , een echte bezieling , en :D ik ben ook zo jong als jij geweest en ik weet wat doorzetting is .
Ze beginnen wel wat zeldzaam te worden :)

Enfi heel veel succes met dat nieuwe blok van je nu ! :D

Ik ga jouw nog wel eens met een paar mails lastig vallen voor het GPS systeem :D

_________________
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 sep, 2006 1:45 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Zo, Enschede weer onveilig gemaakt ;)

Even boodschappen gedaan aan de andere kant van de stad (daar zit een grote AH). Op het gereutel van de uitlaat na klonk alles goed en hij reageert overal goed op.
Olie- en waterlekkages lijken nagenoeg er niet te zijn, ook dat lekken bij de waterpomp heb ik nog niet teruggezien eigenlijk.

Ik zou heel voorzichtig kunnen gaan denken dat het me inderdaad net voor m'n verjaardag gelukt is :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 sep, 2006 7:55 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 06 maart, 2005 0:52
Berichten: 182
Woonplaats: Friesland
Dat klinkt allemaal goed man! Toppie!

(nu ik mijn bak nog wisselen....)

_________________
http://www.sleuteltje-11.net
http://www.citrofiel.net


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: motor starten vervangen
BerichtGeplaatst: di 19 sep, 2006 9:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
roanta schreef:
Denk eraan dat gewoon water niet genoeg koeld , opletten hiermee he :D

<<KNIP>> , dus denk aan het kookpunt , water begint al belletjes af te geven bij 90 graden :)


mmm, hier geloof ik niet zo veel van :) Koelvloeistof zorg voor een lager vriespunt, maar het kookpunt is met name afhankelijk van de druk in het systeem, dus met name afhankelijk van je radiatordop.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 sep, 2006 9:17 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: wo 16 aug, 2006 10:47
Berichten: 32
Woonplaats: Stadskanaal
Hee ewald, goed man. Diepe bewondering voor je inzet & doorzettingsvermogen. Dat'ie het maar lang mag blijven doen!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 sep, 2006 15:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Leipie,Er bestaat een speciale uitlaat montage kit, dat is een pasta dunner
als Gum Gum.Als je dat tussen alle uitlaatdelen en de halve maanklemmen smeert is hij 100% dicht.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group