Het is nu do 28 maart, 2024 13:02


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Loopt perfect maar geen lauwe start
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2012 10:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Na het vervangen van standaardzaken zoals bobine, rotor + huis, contactpuntjes, bougies, bougiekabels, etc. heb ik dmv een stroboscooplamp de ontsteking netjes gesteld.
Sinds dat moment start en loopt HY als nieuw; 1x rond = gegarandeerd starten.

Wat ik tijdens een langere rit heb gemerkt is dat hy nauwelijks of niet meer te starten is wanneer je een lange rit hebt gemaakt en hym ca. 5 minuten uitzet (op een pontje bijvoorbeeld, of een tankstation)!

De startmotor is splinternieuw, accu is splinternieuw, bekabeling + klemmen zijn nieuw..

Na heel lang starten slaat hij vaak wel aan, maar erg moeizaam. Zodra hy dan loopt, loopt ie weer perfect.

Opmerking: ik heb wel rare electrische storingkjes in het dashboard: zodra ik de dashboardverlichting hoger draai, daalt het benzinepeil. Echter als ik dan de verlichting aan doe stijgt het peil weer naar een ander (fictief) niveau.
Het contactslot is ook niet helemaal jofel: de sleutel kan eruit gehaald worden in alle standen, en soms moet ik het contactslot een paar keer heen en weer draaien voor de dashboardverlichting en knipperlicht werkt. Gelijk het contactslot vervangen zou kunnen, maar als het niet hoeft liever niet (verschillende sleutels + geld).

Ik begrijp dat het contactslot een cruciale rol speelt in het verbinding maken tussen ontsteking en motor, en dan minimale storingen hier voor veel ellende kunnen zorgen. Maar toch twijfel ik hier: zou ik de ontsteking niet net verkeerd hebben gesteld? Ik heb een markering aangebracht op het vliegwiel en het blok (pen in gat), en die twee markeringen dmv stroboscoop exact gelijk gezet. Geen 12 graden (ofzoiets) afwijking genomen. Zou dat het probleem niet kunnen zijn?

Beetje onduidelijk probleem weer, maar hopelijk kan iemand er iets zinnigs over zeggen...? :cry:

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Loopt perfect maar geen lauwe start
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2012 10:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Start je plankgas zonder te pompen? Dat moet bij een warme motor.

Anders kan het je bobine zijn. Die doet het vaak minder als ie heet is, en tijdens de start heb je juist een goede vonk nodig.

Al je overige probleempjes zijn "normaal". Je hebt ergens geen goede massa waardoor je benzinemeter fluctueert en je contactslot is wat versleten, maar dat heeft niets van doen met dit startprobleem.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Loopt perfect maar geen lauwe start
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2012 10:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Ik herkende de gewone probleempjes ook al van de Dyane: vaak moet je gewoon een dag wachten en dan werkt alles weer :mrgreen:

Ik start (of beter gezegd ik probeer te starten) zonder gas geven. Is dat niet goed? Met gas geven lijkt hij te verzuipen, een benzineluchtje.

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Loopt perfect maar geen lauwe start
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2012 11:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Volgens het instructieboekje moet je bij warme motor plangas starten. Als ie echt heet is, start ie ook prima zonder gas, maar als ie wat afkoelt doet wat extra gas wonderen. Wel oppassen dat je hem niet verzuipt, want dat gebeurt heel snel, ook bij warme motor. Pas ook op dat je de motor na de start niet in de toeren laat schieten.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Loopt perfect maar geen lauwe start
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2012 11:14 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Het boekje zegt idd gasgeven bij starten met warme motor, maar ik heb niet het idee dat het iets uitmaakt (ik geef meestal een beetje gas, of veel, afhankelijk van hoeveel Golfjes e.d. er in de buurt zijn ;)). MurpHY start juist beter zonder gas geven lijkt het, bij warme motor is 't 1 tikje en hij draait.
Vraag me af waarom het voorgeschreven wordt eigenlijk...
Het is idd gaspedaal volledig intrappen, startknop indrukken en zo gauw hij aanslaat weer gas los laten, misschien dat een manier is om te verzekeren dat ie meteen rond gaat. Heb zelf een electrische benzinepomp en een 123 ontsteking, misschien dat die het niet nodig hebben.

Een benzinelucht lijkt me inderdaad verzuipen, maar ik neem aan dat dat is als ie al aardig wat rondjes op de startmotor heeft gedaan en niet aangeslagen is?

Dat je je sleutel in elke stand uit je contactslot kan halen is volgens mij normaal. Zo kun je met lopende motor tenminste nog een deur van het slot of op slot doen. Nou is mijn slot ook totaal versleten (je kunt 'm met een koffielepeltje of als je stevig nagels hebt zo starten), dus misschien is dat niet gebruikelijk.

Ik zat net als Ree ook aan de bobine te denken, maar ja die heb je net vervangen.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Loopt perfect maar geen lauwe start
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2012 15:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Ook zag ik gisterenavond dat de niet electrische benzine pomp wat zevert rond het handmatige pomp hendeltje. Dat wijst misschien op een gebrek aan benzine?

Ik zal het vanavond nog eens proberen na een ritje, vol gas intrappen en dan doorstarten tot ie loopt.
Wel heb ik gemerkt dat als ik de (warme) motor uitzet, niet al te lang wacht en dan weer start dat het starten-lopen is.
Zodra hij iets kouder wordt lukt het weer totaal niet.
Tot hij helemaal koud is, dan is het weer perfect starten.

Wat ik zeg: vaag :shock:
Daarom zat ik aan wat electronisch te denken (zover hy dat heeft dan), of de ontsteking.
Maar misschien ook wel het co-gehalte? Of begin ik nu echt te raaskallen??

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Loopt perfect maar geen lauwe start
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2012 16:29 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Even ergens anders gespiekt waar men noemt:
- carterontluchting nakijken (da's de slang van kleppendeksel naar inlaatspruitstuk, daar zit een ventiel in dat maar 1 kant op hoort te werken), hoewel als daar iets mee mis is dan loopt ie ook normaal niet lekker
- 'vapor lock': benzine wordt al te warm in de leiding waardoor die daar al gasvormig wordt, ik denk dat daar het volgas-starten-advies tegen bedoeld is

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Loopt perfect maar geen lauwe start
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2012 19:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ga nou eerst maar eens starten volgens het boekje. Je zal zien dat het werkt. :)

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Loopt perfect maar geen lauwe start
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2012 20:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
De warme start met gaspedaal ingetrapt is juist om verzuipen tegen te gaan. Immers, bij volledig geopende gasklep zal het vacuum bij langzaam draaiende motor gering zijn en wordt er dus weinig benzine meegezogen.

Zoals eerder geschreven is de ontsteking bij het starten kritisch en slaan de bougies gemakkelijk nat omdat het inlaatkanaal warm is en dus de benzine niet neerslaat in de inlaat zoals bij de koude start. Vandaar dus de instructie met ingetrapt gaspedaal te starten.

Overigens is dit ook de manier een verzopen motor aan de gang te krijgen. Gas vol in, geen choke en doorstarten.

Het probleem is overigens dat veel mensen pompen met het gaspedaal bij de start. Dit heeft tot gevolg dat de acceleratiesproeier keer op keer bekrachtigd wordt en de motor dus zeker verzuipt. Dus: gas in en vasthouden tot de motor loopt en dan rustig lossen.

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Loopt perfect maar geen lauwe start
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2012 21:01 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: ma 03 mei, 2010 19:39
Berichten: 71
als je contact slot af en toe dienst weigert kun je hem ook eens uit elkaar halen.
dan moet je met een klein boortje die 2 nageltjes uit boren waar het ding mee in elkaar zit .
dan maak je hem voorzichtig open en dan komen er 2 koperen balletjes en 2 veertjes uit.
waarschijnlijk zijn die koperen balletjes op 1 plek ingesleten met een klein vijltje of schuur papier kun je ze weer wat ronder maken.
smeer heel het spul met een weinig koper vet of contact spray en zet hem weer inelkaar
met 2 kleine boutjes ( M2 of 3)
heb ik bij onze bus 2 jaar geleden ook gedaan en doet het nog steeds prima.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Loopt perfect maar geen lauwe start
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2012 21:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Tip: de storinkjes in de dashbordverlichting komen met zekerheid door de dimschakelaar (draaiknop) voor deze verlichting. Deze is meestal gaar. Verwijder hem en sluit de 2 kabeltjes aan elkaar. Je dashbordverlichting staat dan altijd op vol open en de storingen zijn weg.
De contactsleutel hoort bij lopende motor (dus in de "aan" stand) uitneembaar te zijn. Zo kon vroeger de ventende melkboer/bakker/groenteboer etc de motor laten draaien en de deur afsluiten. Hoefde hij niet telkens opnieuw te starten.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Loopt perfect maar geen lauwe start
BerichtGeplaatst: do 17 mei, 2012 1:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
De contactsleutel hoort bij lopende motor (dus in de "aan" stand) uitneembaar te zijn. Zo kon vroeger de ventende melkboer/bakker/groenteboer etc de motor laten draaien en de deur afsluiten. Hoefde hij niet telkens opnieuw te starten.
zucht ... wilde IK eens een slimme opmerking maken ... ben JIJ me al vóór ...
Maar micHYl: klopt hoor ! Overigens: dat "starten bij warme motor" varieert van bus tot bus. Destijds, toen ze nog "nieuw" waren zullen die standaard-instrukties wel geklopt hebben; nú is het een kwestie van "aanvoelen en proberen". Niet één TUB is wat dàt betreft identiek aan een àndere ... Daarnaast, in aanvulling op alle eerdere "know-how": een simpele manier om te controleren of de brandstofpomp goed werkt: slangetje naar - en aan de kant van - de carburateur loshalen, starten en kijken of er brandstof uit dat slangetje "gutst" ...
Sukzeven ! (pietsie méér dan "sukzes")

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Loopt perfect maar geen lauwe start
BerichtGeplaatst: do 17 mei, 2012 22:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Matthijs164 schreef:
De warme start met gaspedaal ingetrapt is juist om verzuipen tegen te gaan. Immers, bij volledig geopende gasklep zal het vacuum bij langzaam draaiende motor gering zijn en wordt er dus weinig benzine meegezogen.

Zoals eerder geschreven is de ontsteking bij het starten kritisch en slaan de bougies gemakkelijk nat omdat het inlaatkanaal warm is en dus de benzine niet neerslaat in de inlaat zoals bij de koude start. Vandaar dus de instructie met ingetrapt gaspedaal te starten.

Overigens is dit ook de manier een verzopen motor aan de gang te krijgen. Gas vol in, geen choke en doorstarten.

Het probleem is overigens dat veel mensen pompen met het gaspedaal bij de start. Dit heeft tot gevolg dat de acceleratiesproeier keer op keer bekrachtigd wordt en de motor dus zeker verzuipt. Dus: gas in en vasthouden tot de motor loopt en dan rustig lossen.

Gr, Matthijs



Een HY heeft geen acceleratiepomp, dus pompen met gaspedaal voor het starten heeft geen enkel effect en zal de motor zeker niet verzuipen.

Als ik mijn bus wil starten als hij warm is dan moet ik wel iets gas geven anders is hij niet aan de gang te krijgen. Ik druk altijd op de startknop en als de startmotor begint te lopen duw ik langzaam het gaspedaal in. Dan start hij altijd in 1x rond gaan. Zo start ik overigens alle voertuigen die een carburateur hebben (en warm zijn) en dat gaat altijd goed.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Loopt perfect maar geen lauwe start
BerichtGeplaatst: ma 21 mei, 2012 22:16 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
inderdaad joost, geen een van de standaard carbs heeft een acceleratiesproeier gehad dus dat is onzin.

bij ons ook starten zonder gas en lopen.

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Loopt perfect maar geen lauwe start
BerichtGeplaatst: vr 25 mei, 2012 8:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Joost, Thomas,

Bovenstaande was in algemene zin, punt is dat pompen met gas bij starten zinloos is (zelfs bij een HY). Dat maakt de post geen onzin (sowieso een gevaarlijk woord).

Matthijs


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group