Het is nu do 28 maart, 2024 10:56


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2016 11:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Citaat:
Ik vraag me ècht af waar jullie mee bezig zijn ...


Haha. Vakantie vieren! 8)

We zijn zojuist teruggekeerd in Eindhoven na een prachtige vakantie. Gisteravond om 19:30 uit Pont St Esprit vertrokken en vanmorgen om 10u aangekomen (1000km). Vannacht stilgestaan op de afdaling naar Nancy en vanmorgen op de afdaling van Baraque de Frituur in België. Verder heeft de bus het uitstekend gedaan en ons zonder noemenswaardige problemen weer thuis gebracht. Wel 14 liter olie verbruikt op ruim 2200km. Vaak dus even stoppen en een kwak olie erbij gooien. Vooral in de afdaling heeft de motor het moeilijk. Er komen dan bij afremmen/gas los een hoop knallen uit de uitlaat. Soms verliest de motor daarna alle power (zoals bij Nancy). Bij gas geven slaat de motor dan direct af. Bij gebruik van de choke of de bus zo'n 10min laten staan is het euvel dan weer verholpen. Is dit een bevestiging dat een van de zuigerveren kapot is?

Enfin. Het was een enorme gok om met deze bus zo'n trip te maken maar het blijkt wederom dat de HY toch een taai beestje is. Deze week ga ik gelijk beginnen aan de revisie van de motor (zuigerveren). Kwam op vakantie overigens een oldtimer Citroen fanaat garagist tegen die mij op het hart drukte dat ik de motor er absoluut niet uit moet halen voor het vervangen van de zuigerveren. Bedankt voor jullie tips en adviezen. Ik zal deze week wellicht weer online verschijnen voor nieuwe adviezen.

Groet en welterusten!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2016 16:03 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
heel mooi dat je thuis bent gekomen met wat horten en stoten maar toch op eigen kracht. En nog een prachtvakantie ook.
Je moet je afvragen of je wel moet reviseren want zo gaat t toch ook......? Tenminste als je van een gokje en wat spanning houdt.
Die symptomen die je noemt doen mij eerder denken aan valse lucht ergens in het inlaattraject.
Heb je, na een tijdje afdalen en remmen op de motor , ook een forse rookpluim bij gasgeven. Dat zou nl wel goed bij kapotte/versleten zuigerveren passen.
ws kom je met het lichten van de kop een stuk verder. Het kan nl ook een verbrande klep zijn. Daarvoor kan de motor blijven zitten en dat scheelt een hoop werk.
Het forse olieverbuik kan inderdaad passen bij een zuigerveerprobleem maar een kapotte koppakking (gezien je eerste posts) en kapotte klepgeleiders/rubbers kunnen ook veel olieverlies veroorzaken

Ik ben erg benieuwd hoe de motor er uiteindelijk van binnen uitziet

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 8:29 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
klopt voor het vervangen van de zuigerveren hoeft het blok er niet uit. Kop eraf en carterpan eronderuit en je kan de drijfstangen los maken. Ik zou het spruitstuk aan de kop laten zitten.
Wel nieuwe drijfstangbouten gebruiken!! Ik spreek uit ervaring.
Cylinders na demontage kop vastzetten met bouten en platen zodat de cylinders op hun plaats blijven zitten. anders krijg je lekkage op de voetpakkingen van de cylinders.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 8:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Het eruit halen van het blok is zo "weinig" werk dat ik het altijd zou doen. Anders blijft het gepriegel en gepruts. De tijd die het eruit halen van het blok kost, verdien je terug en het werkt veel fijner. Je kan nu we denken dat je alleen de zuigerveren wil gaan vervangen, maar het is altijd meer werk dan dat je denkt dat het zal zijn. Mijn advies: blok eruit.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 8:47 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Ree schreef:
Het eruit halen van het blok is zo "weinig" werk dat ik het altijd zou doen. Anders blijft het gepriegel en gepruts. De tijd die het eruit halen van het blok kost, verdien je terug en het werkt veel fijner. Je kan nu we denken dat je alleen de zuigerveren wil gaan vervangen, maar het is altijd meer werk dan dat je denkt dat het zal zijn. Mijn advies: blok eruit.

Als recent tweevoudig ervaringsdeskundige kan ik dit alleen maar beamen :-)
Geeft je de kans om de staat van enkele andere cruciale onderdelen nauwkeuriger te inspecteren.
Bvb de koelslangen: stel dat een van de oude koelslangen het na je revisie tijdens een rit plotseling begeeft, met wat tegenslag kan je dan je revisie overdoen. Ik heb de mijne zopas allemaal vervangen en schrok toch van de staat, ook al waren ze "maar" een tiental jaar oud (rubber hard geworden, haarscheurtjes,...)
Misschien ook een goed moment om de koppelingsschijf/koolstofring te kunnen controleren.
Succes!
Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 9:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
ikzelf zou ook het blok er uit vissen, omdat ik de spullen heb, takel etc. En je lijf hoeft niet uren in kronkels te staan.
Als je die niet hebt wordt t een ander verhaal.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 11:38 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ook zonder takel is het goed te doen hoor. Met een paar houten of stalen balkjes een steun maken voor de motor en iets om 'm op uit de bus te rijden (ik had het platform van zo'n containerwagen uit de supermarkt en een houten bak gemaakt voor onder de rand van het carter). Zorg alleen dat de carterpan nooit belast wordt, dus een steun altijd om de carterpan heen maken zeg maar.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 11:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Goed om te lezen dat je weer veilig thuis bent. Ik ben bang dat dit niet alleen een zaak is van het vervangen van zuigerveren. Waarschijnlijk moeten de zuigers en bussen ook vervangen worden.
Reden te meer om de motor er uit te halen en grondig aan te pakken.

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 14:08 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 16 jul, 2010 10:41
Berichten: 186
Woonplaats: Bergen op Zoom
Ik heb me vorig jaar "beperkt" tot Het vervangen van de zuigerveren en heb het geweten. Na een paar duizend km. Een volledig vernielde zuiger. Volgens deskundigen van een aantal revisiebedrijven is altijd de kans groot dat de groeven in je zuigers te ruim geworden zijn, waardoor er te veel speling optreedt. Dus als je de boel openmaakt zou ik voor compleet nieuwe zuigers en cilinders gaan.

_________________
Marc Ambagts


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 15:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
daar sluit ik me bij aan. En ik adviseer ook het blok eruit te halen zodat je de koppeling ook kan checken. Je bent toch bezig. Alleen de eerder genoemde opmerikingen zijn juist het blok hoeft er niet uit.

om e.a. makkelijker te hanteren kun je wel de kop in de auto alvast lichten. Dan kun je daarna een motortakel gebruiken.
Op een motorfietslift gaat het overigens erg makkelijk om een blok in en uit te bouwen.
Wel even een dikke plaat hout maken met een gat erin voor de aftapplug als je geen officiele motorsupport hebt.
Kijk maar eens naar mn draadje Dubbus op CIFO pagina 4. Ik doe het op die manier op mn gemak alleen.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: zo 11 sep, 2016 10:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Hoi Michiel.
Ben je al zover bekomen van de vakantie dat je de bus al beken hebt?

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: wo 21 sep, 2016 1:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Nounou ... inmiddels zèlf óók nèt weer "op honk" na zo'n 3.500 (zonnige !) km. door "la douce France" blij om te lezen dat Michiel c.s. óók een "behouden thuiskomst" heeft beleefd ...
Michiel zal ongetwijfeld z'n eigen reparatie-methode kiezen ... echter zou ik (enigszins "ervaringsdeskundige" ...) tóch pleiten voor een volledige "extractie" van het algehele motorgebeuren ten behoeve van de (broodnodige) renovatie/restauratie.
Citaat:
Ik ben bang dat dit niet alleen een zaak is van het vervangen van zuigerveren. Waarschijnlijk moeten de zuigers en bussen ook vervangen worden. Reden te meer om de motor er uit te halen en grondig aan te pakken.
Ik kan dit absoluut onderschrijven ! Want "half werk" is uiteindelijk "géén werk" !
Succes !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: wo 21 sep, 2016 10:34 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
al met al zal de motor toch open moeten en geinsprecteerd moeten worden. W eet je al wat meer Michiel?
of ga je eerst rokend naar Tolkamer?

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2016 14:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Zo. Daar zijn we weer na een langere na-zomerstop dan ik had verwacht. De accu met fris enthousiasme om de bus aan te pakken is weer volledig opgeladen. Afgelopen weekend alles rondom de motor verwijderd (ook de 2 dwarsbalkjes etc). De motor zit nu alleen nog vast aan de versnellingsbak. Ik vroeg me af met hoeveel bouten de motor aan de bak vastzit. En heb je hier apart gereedschap voor nodig? Ik heb even vluchtig gekeken (was al tegen schemering namelijk) maar mij leek het dat sommige bouten aan de zijkant zitten waar ik nauwelijks bij kan komen. Klopt dat?

En heeft iemand toevallig een takel die ik even kan ophalen om te lenen? Het idee is om de motor van binnen te bekijken. ligt reviseren voor de hand dan wagen we een poging. Zo niet, gaan we voor een motor uit het magazijn en leven we gewoon een periode op water en brood.

Er was trouwens nog een vraag waar wij de (zij)tent vandaan hadden. Die hebben we gekocht via het volgende adres:

http://www.canvaslove.co.uk
(Matt Powell)

Groet,

Michiel


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group