Hallo allemaal,
na tien jaar stilstand (en tien jaar afwezigheid op dit forum) moet mijn HY maar weer eens de weg op. Ik begin maar met het belangrijkste: de remmen. alle vier de wielen stonden volledig vast, pas na demontage van remschoenen etcetera wilde de boel weer rollen. Alle wielremcilinders zaten in meer of mindere mate vast, maar ze zijn inmiddels weer los en enkele lijken nog te redden met wat voorzichtig hoonwerk. Enkele stalen leidingen zijn te sterk verroest en gaan dus vervangen worden, net als de remslangen. Ik heb ook de hoofdremcilinder uit elkaar gehaald, voor de zekerheid, en de boring is nog behoorlijk glad, dus ik denk dat hij te redden is met een revisiesetje. Maar ik heb een vraag over de plunjer. Onze bus is van 1970, maar heeft een dubbel remsysteem, met de dubbele hoofdremcilinder dus. Daarin zitten, zo bleek, twee plunjers met een veer. Ziet er allemaal best goed uit. Maar de langste van de twee, met de smalle veer, heeft een plaatje achterop om de veer erop te houden, en dat is verbogen. Hoort dat zo? Waarom dan? Of hoort dat niet en vooral: hoe zou dat gebeurd zijn dan? En als het niet hoort: gewoon rechttikken en alles weer prima?
Bijlagen: |
Opmerkingen bij bestand: verbogen plaatje.
HY002.JPG [ 466.1 KiB | 9416 keer bekeken ]
|
Opmerkingen bij bestand: Binnenwerk van de HRC, middenonder de plunjer met gebogen plaatje.
HY001.JPG [ 495.55 KiB | 9416 keer bekeken ]
|
|