Het is nu do 28 maart, 2024 20:35


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: remmen met minder kracht
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2015 13:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
Ik lees dat er mensen zijn die schijfremmen op hun bus bouwen om beter te kunnen remmen.
Zelf heb ik eens in de groene HY van A.d.G. (van 123) gereden met rembekrachtiging en dat remde echt als een tierelier. (Net mn DS) Ik ging echt zowat door de voorruit.
Oftwel de remschoenen/trommels remmen goed alleen kost het (te)veel kracht. Niet zozeer in dagelijks gebruik maar bergaf met 80 een noodstop maken is best angstig.

Schijfremmen en rembekrachtiging inbouwen zijn echter nogal grote en kostbare ingrepen en ik als "out of the box" oplossingen-man zit er aan te denken de hoofdremcylinder een paar cm lager te monteren en het hefboompje van het rempedaal naar de hoofdremcylinder met een paar cm te verlengen. Op die manier krijg je een grotere hefboomwerking en zou remmen dus minder kracht moeten vergen.
E.a is niet zon heel ingrijpende operatie , het vergt alleen een wijziging ophanging hoofdremcylinder en verlenging hefboompje.
Ik zal er zelf niet voor volgende winter aan toe komen. Heb er ook niet echt haast mee.

maar ik ben benieuwd naar de kijk van anderen op deze eventuele modificatie. Ongetwijfeld handig om een wiskundige blik hierop te werpen" is 2 x maal lengte hefboompje de helft minder kracht? ik ben geen ster in wiskunde, wel in logica ;-))
(Dat e.a. degelijk gelast moet worden is geen punt van discussie, dat spreekt voor zich)

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: remmen met minder kracht
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2015 14:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Lijkt me geen goed idee. De kracht die nodig is wordt weliswaar lager maar de weg die het rempedaal moet afleggen wordt veel groter.
J kunt met behoud van hwt originele remsysteem wel een rembekrachtiger inbouwen. Desnoods op afstand als er geen ruimte is. Diverse leveranciers hebben hier setjes voor. Google is je vriend

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: remmen met minder kracht
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2015 15:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
hmm grotere hefboom is ook meer uitslag dus langere weg voor het pedaal inderdaad.

vrees dat je gelijk hebt.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: remmen met minder kracht
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2015 17:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Tijdje terug stond er een uitgebreid verslag van een inbouw van een universele bekrachtiger in tub journaal


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: remmen met minder kracht
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2015 22:24 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 11 aug, 2009 16:06
Berichten: 54
Woonplaats: hasselt
Ben ook maar eens aan het puzzelen geweest om kwibus wat meer remkracht te geven, zeker het stukje in het clubblad gaf de eerste aanzet.

Bij deze dan ook een paar foto's van hoe ik het heb aangepakt. Er zijn vast betere of slimmere oplossingen mogelijk waar ik niet bij heb stilgestaan :wink:

Een van de redenen was ook dat onze bus nog een enkele hoofdremcilinder had, als deze defect zou raken heb je niks meer op de handrem na .

Van de buurjongen die veel autorodeo's rijdt, uit een platgereden Volvo 940 een hoofdremcilinder gehaald om te kijken of deze pas te maken zou zijn.
Van de 4 aansluitingen er 2 afgedopt met een dicht gesoldeerde remleiding en de aansluiting voor de koppeling cilinder afgedopt

Ook is het remsysteem nu gescheiden in de voorwielen apart van de achterwielen, mooier zou zijn een gekruist systeem waar een voor rem en achterrem op 1 uitgang van de dubbele hoofdremcilinder aangesloten zou zijn. Hiervoor zou ik een dubbele leiding naar de achterkant moeten brengen en daar had ik even wat minder zin in. Wie weet wordt dit nog wel aangepakt :roll:

Een paar jaar geleden had ik al eens een kaal paard gekocht en op dit paard kon ik mooi kijken hoe alles gemonteerd zou moeten worden.
Eerste hobbel was de bediening omdraaien, nu drukt de stift in de hoofdrem cilinder naar achteren en hier was geen plek voor de nieuwe rem dus dat moest de andere kant op.
Bijlage:
2 plaats bepalen op reserve paard.jpg
2 plaats bepalen op reserve paard.jpg [ 489.76 KiB | 14399 keer bekeken ]



Nu ik een mooie plek had gevonden om de bekrachtiger te plaatsten :idea: eerst een box gelast waar het omkeer mechaniek in zou moeten komen.
Waarschijnlijk veel te zwaar uitgevoerd maar met wat ik had liggen aan de slag gegaan.

Een stukje 20 mm as van de skelter met 3 gesloten lagers en daaromheen een andere pijp zou het uitgangspunt worden.
In de 20 mm as heb ik schroefdraad getapt om de as te kunnen opsluiten in de box

Bijlage:
3  draaideel met lagering.jpg
3 draaideel met lagering.jpg [ 416.99 KiB | 14399 keer bekeken ]

Bijlage:
4 As omkeerbox.jpg
4 As omkeerbox.jpg [ 453.63 KiB | 14399 keer bekeken ]


Op de gelagerde pijp heb ik vervolgens een 6mm dikke strip gelast waaraan ik de hoofdremcilinder kon bevestigen
Bijlage:
5 Hoofdremcilinder aan bedien as.jpg
5 Hoofdremcilinder aan bedien as.jpg [ 300.36 KiB | 14399 keer bekeken ]


Dezelfde truuk is ook aan de bovenzijde toegepast met dit als eindresultaat :)
Bijlage:
6  Hoofdrem met omkeerbox compleet.jpg
6 Hoofdrem met omkeerbox compleet.jpg [ 595.69 KiB | 14399 keer bekeken ]

Bijlage:
zijkant omkeer box.jpg
zijkant omkeer box.jpg [ 672.58 KiB | 14399 keer bekeken ]


En zo ziet alles gemonteerd er uit, de orginele bevesting heb ik gebruikt om de omkeer box aan te bevestigen en onder aan de torsie as heb ik een pijpbeugel van 90 mm geplaatst die de box aan de onderzijde vastklemd.
Bijlage:
7  Bovenaanzicht gemonteerd.jpg
7 Bovenaanzicht gemonteerd.jpg [ 474.44 KiB | 14399 keer bekeken ]

Bijlage:
8  Onder de bus gemonteerd.jpg
8 Onder de bus gemonteerd.jpg [ 375.38 KiB | 14399 keer bekeken ]


Nadat de remcilinder gemonteerd was moest er een aansluiting komen voor de vacuum slang.
Hiervoor een aansluiting gemaakt op het spruitstuk, was nog even spannend of ik het waterdeel zou raken of niet :?
Bijlage:
9 spruitstuk met vacuum aansluiting.jpg
9 spruitstuk met vacuum aansluiting.jpg [ 445.63 KiB | 14399 keer bekeken ]


De eerste test was teleurstellend, na lang zoeken en veel ontluchten ook nog aan een kant het voorwiel lager uit elkaar getrokken :oops:
Dus moest eerst het fusee stuk uit gebouwd worden om het restant van het lager er uit te persen. Na deze vlotte reparatie ( 1,5 uur) kon ik weer verder gaan met het zoeken naar de storing

Uiteindelijk bleek dat de stift die de hoofdremcilinder moet bedienen 1 cm tekort was :shock:
Nadat er een nieuwe langere drukstift gemonteerd was deed de rem het gelijk een stuk beter :D

Een testrit gaat deze week volgen maar achter in de tuin lijkt alles netjes te functioneren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: remmen met minder kracht
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2015 17:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
Mooi project en mooie reportage. daarvoor dank.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group