Het is nu do 28 maart, 2024 14:41


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: di 19 apr, 2016 10:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Met de passer komt de scharnierzijde van de schoen dicht bij de trommel te staan. Als dan na monteren van de trommel de stelnok wordt gebruikt staat de schoen zodanig afgesteld dat deze (na inlopen) over de gehele lengte van de voering pakt. Als de afstellingen niet goed zijn krijg je dat je soms diep of vaker moet trappen voor goede remwerking of dat schoenen maar over een deel van het oppervlak aangrijpen met allerlei rare remfestijnen als gevolg.
Op de juiste manier afstellen (zie voorgaande posts) is essentieel

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 0:20 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Nou, het enige deel dat ik van de remmen nog niet had aangeraakt moet voor de APK nu: de remdrukbegrenzer.
Garage melde bij de APK dat het afkeur was omdat het ding niet werkt (en wat er op zit, moet werken). Hoe ze dat precies hebben vastgesteld weet ik eigenlijk niet, maar ik kan 'm inderdaad niet meer laten 'tikken/knallen' bij hard remmen.

Ik heb er alle topics hier op het forum er over gelezen en uiteraard het werkplaatshandboek (via flyinghy.nl).

Het ding uberhaupt loskrijgen is al wat, ik neem aan dat voor het loshalen van de 'stelstang' van de 'gaffel' de hele afstelling dus verloren gaat helaas omdat je dan die stelmoer helemaal zal moeten losdraaien.
De jan-boeren-fluitjesmethode van afstellen is remmen op een zandpad, de werkplaatsmethode met manometers en weet ik al niet wat.
Rubber ziet er nog aardig uit, maar wel een boel roest verder.
Denk dat ik 'm er maar gewoon af moet halen en de cilinder schoonmaken en eventueel honen.

Garage kan het eventueel ook doen, ze stuurden "Het is moeilijk te zeggen wat het gaat kosten om de regelaar los te krijgen, dit kan een kwartiertje kosten maar kan ook een uur zijn"... lijkt me niet iets wat je in een uurtje gedaan hebt, toch? Ik ben in ieder geval al wel even bezig geweest om 'm uberhaupt (met leidingen nog vast) te bekijken.
En uiteraard is er al een boutje geknapt, die van het inspectieluikje begaf het na twee slagen :(


Bijlagen:
IMG_20180719_223948.jpg
IMG_20180719_223948.jpg [ 2.42 MiB | 13175 keer bekeken ]

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 8:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Als het erop zit moet het werken....klinkt als wat nu als het er niet op zit.

Het is natuurlijk niet voor niets gemonteerd maar kan me voorstellen dat de belading in de HY redelijk gelijk zal blijven. Dat een optie?
Op mijn HY zaten toen de kleinste diameter remcilinders (19mm) en nu na revisie 22. Moesten ook niet te groot anders gaat hij achterstevoren bij het remmen werd mij verteld. Dat zal later wel geleidelijk werden geregeld met die remdrukbegrenser.


Laatst bijgewerkt door ghys op vr 20 jul, 2018 10:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 8:49 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Let erop dat je zonder begrenzer met standaard remmen niet kan remmen met een lege bus. Dan sta je voor je het weet achterstevoren. Zonder begrenzer moet je echte naar kleinere cilinders toe. Dat gaat wel iets ten kosten van je remkracht wanneer je beladen bent.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: za 21 jul, 2018 1:29 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Begrenzer er uit gehaald, cilinder was inderdaad volledig ingedrukt. zuiger in de bankschroef en draaien maar, kwam meteen los. Hoonapparaatje past er niet in, dus met grit 600 en wd40 aardig schoon gekregen. Rubber was nog goed, dus vet er in en klaar.
Alleen: je hoort 'm te monteren met de leidingen er al aan, alleen kan ik 1 leiding niet loskrijgen vanwege een gladgedraaide wartel.
Dus poging gedaan 'm in place te doen... enfin, veel gevloek later is het niet gelukt en de bus staat nu dus lekker te druppelen, blijkbaar
Nou moet de leiding tussen de wielen nog vervangen worden (ook een gladde wartel) en ik heb al die leidingen al een tijd liggen. Alleen heb ik niet genoeg rubbertjes er bij en je mag (en wil) de oude ook niet gebruiken.
Dus die moet ik even zien te bestellen, Citrotech zal ze vast wel hebben, alleen niet in de webshop. Maar misschien heeft Brezan ook wel zoiets.

Murphy is ondertussen geschorst, dit lukt me echt niet voor komende woensdag.
Weekend zit al aardig vol en moet dus die rubbers regelen. En is de druk er af voor een nieuwe APK.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Het hele ding op de werkbank
IMG_20180720_221211.jpg
IMG_20180720_221211.jpg [ 170.1 KiB | 13150 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Zuiger zat vast
IMG_20180720_221408.jpg
IMG_20180720_221408.jpg [ 121.26 KiB | 13150 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Bovenste en rechterleiding op de T-splitsing zijn kapotgedraaid :(
IMG_20180720_230058.jpg
IMG_20180720_230058.jpg [ 238.02 KiB | 13151 keer bekeken ]

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: za 15 sep, 2018 18:16 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Nou eindelijk even tijd om wat te doen:
Via Citrotech nieuwe leidingrubbers (Brezan had geen idee).
Leiding van linksachter naar rechtsachter doorgeknipt ( want vast gerot en had nog een nieuwe).
Driesprong waar het restje en de eveneens vastgeroeste leiding van de begrenzer kwam eruit en in de bankschroef.
En toen dacht ik even de bevestiging van die driesprong los te halen... Ging lang goed en toen knapte het boutje. Dus maar geboord en er zelftappers in gezet.
Remdrukbegrenzer weer op zijn plek en alles aandraaien. Leiding tussen links en rechts was wat lang, dus maakt nu een mooi bochtje, zo dat geen enkele leiding een andere of de bus raakt. Oude leiding was ook veel te lang en was opgerold, zie foto.
Op dit moment zijn alle leidingen op hun plek en dit betekent ook dat nu alle leidingen RVS zijn.
Hoewel nog vol lucht is alles wel lekvrij. Vanavond of morgen ontluchten en als dat gelukt is APK afspraak maken. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group