Het is nu vr 29 maart, 2024 0:21


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: warm/heet linksachter velg
BerichtGeplaatst: ma 08 apr, 2019 15:32 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: vr 28 feb, 2014 9:59
Berichten: 22
Na 5 maanden stilstand vandaag een eerste proefritje met de HY gemaakt. Dankzij de elektrische benzinepomp die ik in het najaar had geplaatst, startte de HY in één keer zonder problemen. Helaas kom ik er nu net thuis achter dat na een ritje van zo'n 30 km de linkerachtervelg best behoorlijk warm/heet was. De andere velgen waren gewoon koud, amper handwarm. De HY reed en remde verder prima en maakte geen bijgeluiden.

Wat zou dat kunnen zijn? Ik ben maar beperkt handig, zeker wat de HY remmen/lagers betreft. Iemand een idee en wellicht ook een tip bij wie ik langs zou kunnen gaan? Ik woon in Roden, vlakbij Groningen.

groeten, Peter


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: warm/heet linksachter velg
BerichtGeplaatst: ma 08 apr, 2019 16:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Grote kans dat het remslangetje bij het achterwiel verstopt is.

Dit hoort iedere universele garage te kunnen vervangen, maar het is meestal een teken van meer achterstallig onderhoud aan de remmen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: warm/heet linksachter velg
BerichtGeplaatst: ma 08 apr, 2019 16:44 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: vr 28 feb, 2014 9:59
Berichten: 22
Bedankt! Daar kan ik dan mee beginnen. Ik heb ongeveer de hele onderhoudshistorie van de HY en heb alle reparaties weer een keer doorgebladerd. Ik heb de HY nu 5 jaar in bezit en zelf de hele motor laten reviseren. Verder RVS uitlaat gemonteerd, electronische onsteking etc. Alleen de remmen niet echt naar gekeken omdat deze het prima deden. Dus ook 5 jaar zonder echte problemen er mee op vakantie geweest (totaal ca. 13.000 in 5 jaar km).

Wat betreft de remmen zie ik een apk keuring uit 2003 met de opmerking dat linkerachterrem blijft hangen (dat is nu dus vermoedelijk ook zo) en toen is de remschoenset vervangen . In 2010 zijn de remmen voor helemaal gereviseerd en in 2013 de remmen achter geheel vervangen (trommels , cilinders etc). Er is maar weinig met de HY gereden. Ik denk in totaal tussen 2013 en 2019 nog geen 20 á 25.000 km. Dus de achterremmen zouden dan, denk ik, nog goed moeten zijn. Of zou ik de voor- en achterremmen nu toch ook weer een keer door een vakkundig bedrijf (wie?) moeten laten nakijken?

Kortom eerst maar even een afspraak bij de lokale garage maken, die ook ervaring met klassiekers heeft (maar niet met Citroen HY).

groeten, Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: warm/heet linksachter velg
BerichtGeplaatst: ma 08 apr, 2019 17:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Beste Peter,

Weet wel een goede garage in het noorden voor de citroen. Doe maar berichtje voor de gegevens.
Zou alles nalopen en slangen preventief vervangen en alle remmen opnieuw stellen kan geen kwaad.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: warm/heet linksachter velg
BerichtGeplaatst: ma 08 apr, 2019 20:34 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Als de bus in 6 jaar tijd 25.000 km gereden heeft dan heeft hij waarschijnlijk veel stil gestaan. Juist daarvan krijg je problemen als vast zittende remmen.
Gewoon omdat het allemaal te weinig beweging heeft gehad.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: warm/heet linksachter velg
BerichtGeplaatst: ma 08 apr, 2019 22:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
en als de remvloeistof in al die jaren niet is ververst is de kans groot dat de cilinders aan de binnenzijdewat geoxideerd zijn door ingetreden vocht.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: warm/heet linksachter velg
BerichtGeplaatst: ma 13 mei, 2019 17:14 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: vr 28 feb, 2014 9:59
Berichten: 22
Heb toch maar even doorgepakt. Bij Hamajato in Vlagtwedde heb ik de remmen compleet laten reviseren (was toch wel nodig...) .

Omdat de HY in de bergen errgg slecht trok, ook in zijn 1, is compressie getest. En die bleek bedroevend slecht. Kortom de motor geheel laten reviseren. Ook ketting was alweer versleten... De HY rijdt weer als nieuw. Vandaag is na 1000 km de kop nagetrokken, kleppen gesteld en olie weer ververst. Super goed werk en service van dit zeer enthousiaste en kundige team (familie).

We zijn van plan om er nu eerst mee naar de HY meeting op 14 /16 juni in Puiseaux (Frankrijk) te gaan en daarna naar het 100 jarig jubileum in Normandië. Heb paar foto's bijgevoegd.

groet, Peter


Bijlagen:
hy rem.jpg
hy rem.jpg [ 317.11 KiB | 14770 keer bekeken ]
hy rem rev.jpg
hy rem rev.jpg [ 190.75 KiB | 14770 keer bekeken ]
hy motor.jpg
hy motor.jpg [ 252 KiB | 14770 keer bekeken ]
hy klaar.jpg
hy klaar.jpg [ 282.23 KiB | 14770 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: warm/heet linksachter velg
BerichtGeplaatst: ma 13 mei, 2019 17:33 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: vr 28 feb, 2014 9:59
Berichten: 22
en zo stond de HY vanmorgen op de brug voor de '1000 km ' beurt..... het was vanmorgen nog 0 graden dus toch maar even zijn jasje aangetrokken.


Bijlagen:
hy controle.jpg
hy controle.jpg [ 3.66 MiB | 14767 keer bekeken ]
Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group