Binnenband in 205/75 16
Binnenband in 205/75 16
Dag,
Ik heb afgelopen week mijn 195/75 16 banden vervangen door 205/75 16 banden (op de oude HY velgen). Na 13 jaar (met volle tevredenheid) werd het weer eens tijd. Nu heb ik echter 2 vragen:
- passen de oude binnenbanden eigenlijk ook in de nieuwe 205 banden?
- is het überhaupt een goed idee om binnenbanden te gebruiken in moderne banden? Vandaag hoorde ik in het hy magazijn dat binnenbanden kunnen bewegen in de buitenband en dat de kans op een klapband daarmee aanzienlijk is.
Alvast bedankt.
Michiel
Ik heb afgelopen week mijn 195/75 16 banden vervangen door 205/75 16 banden (op de oude HY velgen). Na 13 jaar (met volle tevredenheid) werd het weer eens tijd. Nu heb ik echter 2 vragen:
- passen de oude binnenbanden eigenlijk ook in de nieuwe 205 banden?
- is het überhaupt een goed idee om binnenbanden te gebruiken in moderne banden? Vandaag hoorde ik in het hy magazijn dat binnenbanden kunnen bewegen in de buitenband en dat de kans op een klapband daarmee aanzienlijk is.
Alvast bedankt.
Michiel
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2667
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Binnenband in 205/75 16
Er is op dit forum al wel vrij uitvoerig over gesproken. Het kan allemaal en alle punten zijn over het algemeen valide
De combinatie van een 16" band met een binnenband op een 400mm velg is theoretisch niet handig, maar er rijden er vele rond met die combinatie.
Als ik het goed heb, is de voornaamste reden van een binnenband omdat de originele velg niet perse luchtdicht is.
Maatverschillen tussen binnen- en buitenband zouden verschuivingen kunnen geven, waardoor bijvoorbeeld je ventiel afknapt en je dus een klapband hebt.
Daarnaast zijn moderne banden niet geproduceerd met binnenbanden in gedachten, de binnenkant zou dus te ruw kunnen zijn voor een binnenband, zeker in combinatie met de mogelijkheid tot schuiven.
Ik weet niet hoe het volume van een oude band zich verhoudt tot een nieuwere, dus of het rubber minder of juist meer wordt uitgerekt. Sowieso weet ik ook niet hoe lang zo'n oude binnenband mee kan gaan... dat rubber moet toch ook oud worden ondertussen.
Ook is een 16" band is in principe net niet passend op de 400mm velg, waardoor schuiven dus meer voor de hand zou liggen, maar gezien alle ruime productiemarges qua maatvoering is ook dat vooral theoretisch.
Ik zou dus zeggen dat je het beste de binnenband weg kan laten, alleen dan moet je velg dus wel mooi strak zijn.
In beide gevallen: zolang alles goed op spanning staat is er weinig probleem.
Ik ben zelf van het kamp dat kiest tussen of een x400 band op de originele velg, of een moderne band op een moderne velg - maar dat is persoonlijk.
Bij 205 banden moet je overigens wel even opletten dat er niks aanloopt in de voorste wielkasten bij volledige stuuruitslag. Dat zal je dan wel moeten checken als de bus met z'n wielen op de grond staat.
De combinatie van een 16" band met een binnenband op een 400mm velg is theoretisch niet handig, maar er rijden er vele rond met die combinatie.
Als ik het goed heb, is de voornaamste reden van een binnenband omdat de originele velg niet perse luchtdicht is.
Maatverschillen tussen binnen- en buitenband zouden verschuivingen kunnen geven, waardoor bijvoorbeeld je ventiel afknapt en je dus een klapband hebt.
Daarnaast zijn moderne banden niet geproduceerd met binnenbanden in gedachten, de binnenkant zou dus te ruw kunnen zijn voor een binnenband, zeker in combinatie met de mogelijkheid tot schuiven.
Ik weet niet hoe het volume van een oude band zich verhoudt tot een nieuwere, dus of het rubber minder of juist meer wordt uitgerekt. Sowieso weet ik ook niet hoe lang zo'n oude binnenband mee kan gaan... dat rubber moet toch ook oud worden ondertussen.
Ook is een 16" band is in principe net niet passend op de 400mm velg, waardoor schuiven dus meer voor de hand zou liggen, maar gezien alle ruime productiemarges qua maatvoering is ook dat vooral theoretisch.
Ik zou dus zeggen dat je het beste de binnenband weg kan laten, alleen dan moet je velg dus wel mooi strak zijn.
In beide gevallen: zolang alles goed op spanning staat is er weinig probleem.
Ik ben zelf van het kamp dat kiest tussen of een x400 band op de originele velg, of een moderne band op een moderne velg - maar dat is persoonlijk.
Bij 205 banden moet je overigens wel even opletten dat er niks aanloopt in de voorste wielkasten bij volledige stuuruitslag. Dat zal je dan wel moeten checken als de bus met z'n wielen op de grond staat.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Binnenband in 205/75 16
Dank je voor je duidelijke reactie. Denk dat ik nog een tijdje op deze combinatie blijf rijden en mogelijk later de nieuwe velgen aanschaf.
Michiel
Michiel
Re: Binnenband in 205/75 16
Doe er nieuwe binnenbanden in dan blijven ze heel tot de buitenbanden kaal zijn.
Als je buitenbanden vernieuwd, dan ook nieuwe binnenbanden. Dan gaat het normaal gesproken goed.
Als je buitenbanden vernieuwd, dan ook nieuwe binnenbanden. Dan gaat het normaal gesproken goed.
Re: Binnenband in 205/75 16
Binnenbanden 16 inch zijn wel te vinden. Worden eveneens ook wel in aanhangwagens gebruikt.
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 309
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Oterleek
Re: Binnenband in 205/75 16
Ik las hier op het forum van iemand die 205/75R16 banden had gemonteerd en die liepen aan tegen de schokbrekers achter (staande schokbrekers). Voor mij een teken dat die 205 banden niet geschikt zijn voor een HY. De betreffende persoon lostte het op met 'spoorverbreders' maar daar ben ik geen fan van. Je hebt ook nog zoiets als 'ET waarde' en die klopt dan natuurlijk van geen hout meer.
Ik snap die fascinatie voor 205 banden niet zo. Wat is het voordeel? Misschien dat bredere banden op een personenwagen effect hebben van sneller door de bocht kunnen ofzo, maar he, het gaat hier om een HY!
Ikzelf hou het op 195/75R16 banden, aanvankelijk op originele velgen met binnenband. Maar vorig jaar had ik een lekke band, naar later bleek door het doorschuren van de binnenband tegen de binnenkant van de buitenband. Die band zat er toen 4 jaar op. Tubeless banden hebben namelijk een onafgewerkte ruwe binnenkant. Fons van het HY Team vertelde me dat zijn 'bandenman' het had opgelost door een speciale gel aan de binnenkant te smeren die het gladder maakte. Maar ik vrees dat de meeste bandenbedrijven dit niet doen of zelfs maar weet van hebben, van het bestaan en de noodzakelijkheid van die gel bij de montage van binnenbanden.
Ik heb onlangs bij het HY Team magazijn twee nieuwe 16 inch velgen gekocht en daar twee nieuwe 195/75R16 banden om laten leggen.
Okee de aanschaf van die velgen en het poedercoaten was wel even een investering, maar ik ben wel van de binnenbanden af.
Althans, voor twee wielen. De andere twee volgen later, zodra die aan vervanging toe zijn.
Ik snap die fascinatie voor 205 banden niet zo. Wat is het voordeel? Misschien dat bredere banden op een personenwagen effect hebben van sneller door de bocht kunnen ofzo, maar he, het gaat hier om een HY!
Ikzelf hou het op 195/75R16 banden, aanvankelijk op originele velgen met binnenband. Maar vorig jaar had ik een lekke band, naar later bleek door het doorschuren van de binnenband tegen de binnenkant van de buitenband. Die band zat er toen 4 jaar op. Tubeless banden hebben namelijk een onafgewerkte ruwe binnenkant. Fons van het HY Team vertelde me dat zijn 'bandenman' het had opgelost door een speciale gel aan de binnenkant te smeren die het gladder maakte. Maar ik vrees dat de meeste bandenbedrijven dit niet doen of zelfs maar weet van hebben, van het bestaan en de noodzakelijkheid van die gel bij de montage van binnenbanden.
Ik heb onlangs bij het HY Team magazijn twee nieuwe 16 inch velgen gekocht en daar twee nieuwe 195/75R16 banden om laten leggen.
Okee de aanschaf van die velgen en het poedercoaten was wel even een investering, maar ik ben wel van de binnenbanden af.
Althans, voor twee wielen. De andere twee volgen later, zodra die aan vervanging toe zijn.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.