In Duitsland is dit het geval. Daar mag je geen andere banden monteren dan dat de fabriek voorschrijft. Het bizarre is dat in Duitsland de TUV toestemming gegeven heeft om 16" banden om de 400 mm velgen te monteren, en daar mag het dus wél legaal.Joost schreef:Of wil je zeggen dat elke auto met een andere bandenmaat dan fabrieks gemonteerd de verzekering zich kan terugtrekken op dat punt?
Vredestein gaat 400 mm banden maken!!!
Re: Vredestein gaat 400 mm banden maken!!!
Re: Vredestein gaat 400 mm banden maken!!!
dat weet toch niemand dat ik dat gedaan heb?Ree schreef:En jij moet dus aantonen dat jij dat op een deugdelijke manier gedaan hebt.Joost schreef:Maar er is net zo makkelijk een ander velgbed op het hart te lassen.
Als ik velgen koop dan zit daar niet een certificaat bij ofzo....
Als de TUV toestemming geeft dan zal het technisch toch wel goed zitten? Die zijn namelijk vrij streng heb ik het idee.Ree schreef:In Duitsland is dit het geval. Daar mag je geen andere banden monteren dan dat de fabriek voorschrijft. Het bizarre is dat in Duitsland de TUV toestemming gegeven heeft om 16" banden om de 400 mm velgen te monteren, en daar mag het dus wél legaal.Joost schreef:Of wil je zeggen dat elke auto met een andere bandenmaat dan fabrieks gemonteerd de verzekering zich kan terugtrekken op dat punt?
Dan daarbij met het één Europa lijkt het me dat het dus ook in Nederland mag.
Zelfde verhaal als die 3 wieler motorfietsen (Piaggio) die je met B rijbewijs mag rijden omdat het in Duitsland ook mag. Maar goed, we dwalen wel een beetje af nu.
Re: Vredestein gaat 400 mm banden maken!!!
a: natuurlijk zie je het als de velgen zijn aangepast.
b: de TUV heeft het goedgekeurd zonder ernaar te kijken maar wegens een maas in de Duitse wet. Eén Europa is hier helaas geen argument.
Maar Joost, volgens mij snap je prima wat ik bedoel. De situatie lijkt me redelijk duidelijk. Als het mis gaat ligt het waarschijnlijk niet aan de velg/band combinatie, maar ondanks dat ben je afhankelijk van (in volgorde van geluk):
- de onoplettendheid van de taxateur
- de coulance van je verzekeraar
- een goede advocaat.
En wil je dat risico nemen, prima.
b: de TUV heeft het goedgekeurd zonder ernaar te kijken maar wegens een maas in de Duitse wet. Eén Europa is hier helaas geen argument.
Maar Joost, volgens mij snap je prima wat ik bedoel. De situatie lijkt me redelijk duidelijk. Als het mis gaat ligt het waarschijnlijk niet aan de velg/band combinatie, maar ondanks dat ben je afhankelijk van (in volgorde van geluk):
- de onoplettendheid van de taxateur
- de coulance van je verzekeraar
- een goede advocaat.
En wil je dat risico nemen, prima.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Vredestein gaat 400 mm banden maken!!!
Dat is interessant. Hoe weet je dat de TUV daar toestemming voor heeft gegeven ? Ik hoor namelijk alleen gepraat over verzekeringsmaatschappijen e.d. Die maken de wet niet en zijn niet technisch. Wel zijn ze er altijd op uit om niet uit te keren. Belangrijk is dus het argument dat e.e.a. is goedgekeurd door de Technische Überwachungs-Verein dan hebben we een punt en zijn we niet meer afhankelijk van die dure banden. Bij ons staat de bandenmaat niet op het kentekenbewijs. In Duitsland wel. Weet er niemand een Duitse HY waar deze 16" bandenmaat op het kenteken staat?
En Ree, hoe weet je dat de TUV er niet naar gekeken heeft ??? Wij hebben samengewerkt met de TUV, maar zo ken ik ze niet hoor. Ik zou er zelf weleens proeven mee willen doen. Een 400 mm band en een 16" band flink laten remmen. Ik denk toch dat het allemaal wel meevalt, die 0,6 mm.
En Ree, hoe weet je dat de TUV er niet naar gekeken heeft ??? Wij hebben samengewerkt met de TUV, maar zo ken ik ze niet hoor. Ik zou er zelf weleens proeven mee willen doen. Een 400 mm band en een 16" band flink laten remmen. Ik denk toch dat het allemaal wel meevalt, die 0,6 mm.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Re: Vredestein gaat 400 mm banden maken!!!
Hier staat het bewijs.Boudewijn schreef:Dat is interessant. Hoe weet je dat de TUV daar toestemming voor heeft gegeven ?
Hoe het verhaal exact zit weet ik niet 100% zeker, maar ik weet zeker dat de TÜV nooit heeft onderzocht dat deze band veilig is, maar ze heeft toestemming gegeven omdat er geen alternatief leverbaar was. De verantwoordelijkheid voor het vinden van bijpassende velgen ligt bij de eigenaar van het voertuig. De TÜV heeft dus nooit gezegd dat de 400mm velgen bijpassende velgen zijn. De TÜV kijkt of de band qua maat klopt (en dat doet het sinds een paar jaar in DE) maar kijkt niet of de band ook op de velg hoort.
De exacte details van dit verhaal heeft Ben Boortman icm een Duitser uitgezocht; hij weet meer. Maar je hebt gelijk dat wanneer een verzekeraar besluit niet uit te betalen dat je hier argumenten kan vinden waarom ze dat wél zouden moeten doen.
Re: Vredestein gaat 400 mm banden maken!!!
Inderdaad, dat zal in dit geval een rechter doen. Maar als jij op 16" rijdt is er dus een kans dat jij tegen wil en dank het proefproces mag voerenBoudewijn schreef:... Die maken de wet niet en zijn niet technisch.

Re: Vredestein gaat 400 mm banden maken!!!
Ergens snap ik natuurlijk wel wat je bedoeld.Ree schreef:a: natuurlijk zie je het als de velgen zijn aangepast.
b: de TUV heeft het goedgekeurd zonder ernaar te kijken maar wegens een maas in de Duitse wet. Eén Europa is hier helaas geen argument.
Maar Joost, volgens mij snap je prima wat ik bedoel. De situatie lijkt me redelijk duidelijk. Als het mis gaat ligt het waarschijnlijk niet aan de velg/band combinatie, maar ondanks dat ben je afhankelijk van (in volgorde van geluk):
- de onoplettendheid van de taxateur
- de coulance van je verzekeraar
- een goede advocaat.
En wil je dat risico nemen, prima.
Maar wat ik nog onduidelijk vind is dat er niemand kan weten of de band wel of niet op de velg hoort.
Dat de band niet de maat is waarmee de auto de fabriek uit kwam is te achterhalen, maar welke velgen er op de auto liggen dat kan niemand weten of bepalen.
Dan moet die schade-expert maar eens vertellen waarom die band niet op de velg mag.
Re: Vredestein gaat 400 mm banden maken!!!
De HY is alleen geleverd met een 17 en 19 cm velg. Als deze velg nog met de originele puntlassen in elkaar zit en er verder niet aan gelast is dan weet je toch dat het geen 16" velg is? Je ziet binnen 5 seconden of een velg is aangepast. Bij die van LEiPiE zie je het al van 50 meter afstand 

-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Vredestein gaat 400 mm banden maken!!!
Dat verschil kunnen ze echt niet zien hoor. Je hebt wel een hele hoge pet op van expert. Met alle respect overigens. Maar ze kijken naar de schade en dat is het dan ook wel zo'n beetje.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Re: Vredestein gaat 400 mm banden maken!!!
Als Heffener een HY taxeert voor de verzekering let ie altijd op dergelijke details. Veel kleinere dingetjes vallen hem ook op. Van ieder stukje plaatwerk ziet hij of het vanuit de fabriek gemonteerd is of later erop gezet. Hij taxeert standaard voor Klassiek Totaal. Of andere taxateurs net zo'n scherp oog hebben weet ik niet.
Re: Vredestein gaat 400 mm banden maken!!!
een taxateur is heel iets anders dan een schade-expert
Re: Vredestein gaat 400 mm banden maken!!!
Het is wel vaak dezelfde persoon. Als je verzekerd bent bij CitroKlassiek/Klassiek totaal/NAG direct, dan weet je 100% zeker dat Heffener als schade-expert voor hen komt opdraven.
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Alkmaar
Re: Vredestein gaat 400 mm banden maken!!!
Ehm, 16 inch is 406,4mm dus het verschil is 6,4 mm.Boudewijn schreef:Een 400 mm band en een 16" band flink laten remmen. Ik denk toch dat het allemaal wel meevalt, die 0,6 mm.
Maar het schijnt in de praktijk per merk te kunnen verschillen

Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Re: Vredestein gaat 400 mm banden maken!!!
Voor wie nog Vredestein banden zoekt, Oldtimerbv in Heeze heeft er nog 7 liggen 325.00 excl btw per stuk dat wel.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Vredestein gaat 400 mm banden maken!!!
Zo, basislessen economie in de praktijk zeg, begrijpelijk maar ook belachelijk eigenlijk 

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald