antwoord aan Para-plu op reactie:
Zo dat ziet er leuk uit, ik kom alleen op 1,61 bar en 1,18 uit.
Betekend dit dat ik dat er bij op moet tellen op de normale druk?\
Ik heb het namelijk met de 7 a 800 kg lading gerekend.
Of de gewichten moeten wel erg laag zijn in verhouding tot het draagvermogen van de banden,
of je hebt alleen de 800 lading ingevuld. Je moet de totale, naar jouw inschatting of liever nog gewogen, werkelijke aslasten invullen, waar je dan weer dat load% op los kunt laten in de 2 e regel.
Maar ben wel vaker zo'n extreem lage druk tegen gekomen bij een Westfield , dat is een kitkar die maar 400kg maximale aslast per as heeft en banden met draagvermogen 435kg per band, dus aslast ruim gedragen door maar een band.
Je schreef ook: Bij een hogere belading neemt ook de druk in je band toe. Het gewicht wordt namelijk gedragen door de luchtdruk. Gewicht weg: druk naar beneden.
En dat is niet het geval, de verschillen zijn in ieder geval niet te meten.
Omdat dit theorie was , heb ik zelf het eens getest, en de gegevens op wetenschapsforum in volgend topic geplaatst.
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... pic=136235Hier de text gecopieerd:
Omdat ik altijd theoretisch beredeerd had dat het zo was, en nooit meetgegevens voorhanden had wilde ik toch eens zeker weten of het klopt.Daarom maar eens een min of meer wetenschappelijke test gedaan.Ik heb een digitale bandendrukmeter welke ik op kg/cm2 gezet heb en heb de voorband van mijn Seat Alhambra van 1700kg gemeten Waarvan naar schatting 450kg op ieder voorwiel rust . Banden 195/65 R 15 95T XL
Dit is een band die 690kg mag dragen bij een druk van 3 bar ( max druk 3,4 bar), en daarvan wordt ongeveer 45 tot 80kg door de constructie van de band gedragen, de rest door het druk/oppervlak verhaal. Hoe ik hieraan kom is weer een uitgebreid ander verhaal, ik heb me met bandendruk berekenen bezig gehouden en ben daardoor veel wijzer geworden op dat gebied, maar voor dit topic dus niet verder belangrijk.
5 series metingen bij buitentemperatuur <>4gr C en na 1,5 uur stilstand van de auto.
1. drie metingen op de grond dus 450 kg gewicht er op 2,14/2,14/2,16 kg/cm2
2. 3 metingen met opgekrikt voorwiel dus 0 kg gewicht er op 2,11/2,11/2,11 kg/cm2
3. 3 metingen na weer terug op de grond dus 450 kg>>>>2,12/2,11/2,11 kg/cm2
4. 3 metingen weer opgekrikt dus gelijk aan 2. 2,14/2,08/2,07 kg/cm2
5. 3 metingen weer op de grond.dus 450kg=sit1en 3 2,09/2,08/2,08 kg/cm2
Hieruit concludeer ik dat er dus geen significant verschil te meten is door wel of geen gewicht op de band, maar doe ermee wat je wilt. de lagere metingen bij iedere situatie, komt doordat er bij iedere meting een beetje luchtverlies is, afhankelijk van hoe precies je de drukmeter er op drukt. 3 metingen gedaan per situatie, om zweving in de meting in te dekken. Kg/cm2 gebruikt omdat dit de kleinste verschillen aangeeft, en omdat dit het meest de SI eenheden benaderd. Eventuele onnauwkeurigheid van dit goedkope drukmetertje is nu niet belangrijk .