Het is nu do 28 maart, 2024 23:00


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Zorgwekkende temperatuur?
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2007 22:01 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: zo 21 aug, 2005 18:42
Berichten: 14
Ik heb onlangs mijn HY uit de stalling gehaald en nu valt mij op dat de temperatuur van de motor na een flink stuk (150 km) rijden, bij 80 km per uur, rond de 95 graden blijft hangen. Soms zijn er uitschieters naar de 100 graden. Zodra ik 20 a 30 km per uur ga rijden zakt de temperatuur naar zo'n 80 graden. Is dit zorgwekkend? Is de thermostaat mogelijk overleden? Over een maand zouden we met de HY graag naar Italie vertrekken.

Bedankt voor het meedenken alvast!

Grt,

Fabian

_________________
HY 1974


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2007 22:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Zorgwekkend is een groot woord, maar het is in ieder geval een teken dat je koeling niet meer 100% is.

Het kan aan een aantal dingen liggen, maar waarschijnlijk niet aan je thermostaat. Ik verwacht dat je radiateur van binnen aan het dichtkoeken is.

Je kan hem eraf halen en doorspoelen (verschillende kanten op). Er zijn bij de autohandel ook middeltjes te halen om hem schoon te maken.

In ieder geval goed dat je een temp meter in je auto hebt, let erop dat ie niet boven de 100 komt.

Ik zou hier zeker wat aan doen voor je naar Italie gaat. Hoe hoger de buitentemperatuur, hoe groter het probleem is.

Het zal ook niet vanzelf minder worden ;)

Groet,

Ree

ps, wanneer gaan jullie? Ik ben de maand September in Italie...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 aug, 2007 13:05 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 08 aug, 2003 12:58
Berichten: 178
Woonplaats: Richards Bay, Zuid Afrika
Waar en hoe meet je je temperatuur. Kan het zijn dat hij ook stralingswarmte van de uitlaat staat te meten?

Je thermostaat is heel makkelijk te testen: in een pannetje heet water leggen en dan moet hij snel en helemaal open gaan.

Natuurlijk kan ook je temperatuurmeter gewoon de verkeerde waarde aangeven.

_________________
HY '76


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 aug, 2007 20:43 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: zo 21 aug, 2005 18:42
Berichten: 14
Bedankt voor jullie reactie!

Ree:

Bedankt voor de tip. Het is inderdaad een goed idee om de radiateur even schoon te maken. Ik ga hier dan ook nog werk van maken alvorens we richting Italie vertrekken. In 2005 had HY het ook al moeilijk in met name de gotthardtunnel, voor de rest ging het zonder problemen. We zijn overigens van plan om naar Napels te rijden om vandaaruit langs de kust naar boven te trekken, maar dit is slechts nog een theorie, dus de plannen kunnen afwijken :D . Het is de bedoeling dat dit alles plaats gaat vinden in de eerste 3 weken van September. Ga je zelf ook met de HY naar Italie? Misschien kunnen we een mini treffen organiseren... :wink:

Stef:

Ik heb de HY 3 jaar geleden aangeschaft inclusief temperatuurmeter, dus eerlijk gezegd weet ik niet waar de sensor zich bevindt. HY heeft het tot dusver altijd prima gedaan, dus ik had geen reden om op onderzoek uit te gaan :P .Ik zal dit tevens ook eens nakijken. Ook de thermostaat zal ik eens testen. Ik heb overigens wel het idee dat de meter de juiste waarden aangeeft, maar dit is een slechts een gevoel.

Ik zal de vorderingen laten weten.

Nogmaal bedankt voor jullie reactie!

Grt,

Fabian

_________________
HY 1974


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2007 7:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik moet de eerste week van September voor mijn werk in Zurich zijn en de derde week in Pisa. De tweede en vierde week pik ik dan als vakantie mee. Ik woon in Stuttgart, dus echt ver is het niet ;)

Meer plannen dan dit heb ik ook nog niet, maar ik ben niet van plan verder te gaan dan Toscane.

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2007 11:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Fabian,

Ben het helemaal eens met Ree dat radiateur reinigen een goed idee is. De koelcapaciteit kan door de jaren heen flink zijn terug gelopen. Het koele en vlakke Nederland is zo ongeveer het laatste land in Europa waar dat een probleem wordt. Als je hier al een koelprobleem vermoedt, dan heb je waarschijnlijk elders een dik probleem.

Ten aanzien van de thermostaat zou ik een wat kordater optreden adviseren. Mijn ervaring is dat een thermostaat in een moderne auto maar zo'n 150.000km mee gaat en daarna gewoon vervangen moet worden. Het controleren van de thermostaat in een pannetje is allemaal wel aardig maar geeft je geen enkele indicatie of de thermostaat op tijd open en dicht gaat. Tevens kun je niet zien of de opening groot genoeg is. Het wordt daarom pas echt interessant als je in dat zelfde pannetje een nieuwe thermostaat legt naast de oude - je zult versteld staan van het verschil!

Jouw thermostaat is waarschijnlijk al heel oud (misschien wel origineel) en inmiddels vermoedelijk aardig aan vervanging toe. Geen idee wat een thermostaat voor de HY kost maar zal geen vermogen zijn. Gewoon vervangen dat ding is dus mijn advies.

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2007 21:46 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: zo 21 aug, 2005 18:42
Berichten: 14
Bedankt voor je reactie Matthijs!

De raditeur reinigen ga ik nu ook zeker doen. Ik had nog even met de Citroen dealer gebeld waar HY in onderhoud is en zij zeiden dat ik het systeem ook kan reinigen terwijl ik alles gewoon op zijn plaats laat zitten. Ze gaven aan het systeem net zolang te spoelen met water totdat er schoon water uit het systeem komt. Ik moest er overigens wel op letten dat ik geen koud water in een warm systeem gooi, maar dat klinkt vrij logisch. Het klinkt in ieder geval handig, maar is het ook zo effectief?

Ik had de HY overigens met een gereviseerde motor gekocht, dus de kans is aanwezig dat de thermostaat toen ook vervangen is. Dit is ongeveer 30.000 km geleden. Ik zal het eens navragen bij de partij die destijds de revisie heeft uitgevoerd.

Grt,

Fabian

_________________
HY 1974


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2007 22:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Fabian,

Je zou inderdaad verwachten dat men destijds ook de thermostaat heeft vervangen - dat zou mooi zijn!

Met spoelen krijg je inderdaad al het loszittende vuil uit je auto en da's prima om te doen. Echter, als de radiateur verkalkt is zoals Ree suggereerde, dan los je met spoelen niets op. Demontage van de radiateur stelt niet veel voor en je hebt speciale bedrijven die de staat van de radiateur kunnen beoordelen. In Eindhoven zit bijvoorbeeld de Eindhovense Radiateuren Fabriek en die levert uitstekende kwaliteit. Totale revisie van de radiateur uit mijn DS19 koste me iets van E150,-. Voor dat geld kreeg ik een totaal nieuw koelblok maar dat is misschien voor jouw radiateur helemaal niet nodig.

Succes, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 aug, 2007 8:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Heb je al eens in je radiator gekeken? Zie je een witte aanslag zitten als je koelvloeistofpeil niet al te hoog is?

Want ik vermoed een vuile radiator, maar het kan ook best iets anders zijn...

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2007 1:26 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: zo 21 aug, 2005 18:42
Berichten: 14
Ik heb een week terug een of ander poeder gekocht welke ik in de radiateur kon gooien zodat deze, na 4 tot 24 uur in productie te zijn geweest, het systeem kon reinigen. Na 8 km had ik de HY echter al aan de kook. Geen oplossing dus. Ik heb hierop met de HY Club gebeld (waar ik lid van ben) en zij hadden nog een gereviseerde radiateur liggen. Ik had deze vandaag (zaterdag 25 augustus) samen met een nieuwe thermostaat en de slang waar de thermostaat zich in bevindt opgehaald uit Heesch. Ik wist natuurlijk niet zeker dat de radiateur defect zou zijn, maar het leek erg aannemelijk (tevens dankzij de tips van jullie). We hadden tevens de thermostaat nog getest, samen met een nieuwe, om de openingstijden waar te nemen. Er was een miniem verschil merkbaar, dus vandaar ook maar een nieuwe thermostaat meegenomen. Alles had ik tevens vandaag gemonteerd en na een proefrit van ongeveer 60 km gaf de temperatuur meter nog steeds 80 graden aan. Dit lijkt mij een prima resultaat!! (zeer waarschijnlijk dus toch de radiateur). De radiateur koste ongeveer 206 euro en voor de thermostaat was ik volgens mij 12,50 kwijt. Nu hopen dat HY zich net zo goed houdt tijdens zijn reis naar zuid Italie als de afgelopen 60 km, maar daar heb ik alle vertrouwen in.

Bedankt voor jullie reacties!

Grt,

Fabian

_________________
HY 1974


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2007 9:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Check! Over je motortemp hoef je je in ieder geval geen zorgen meer te maken.

Heb je je oude radiator nog? Ik neem aan dat je die moest inleveren, maar anders kan je kijken hoeveel weerstand ie ondervind als je er water door probeert te gieten. Het zal me niets verbazen als je er van boven water ingooit maar er van onder bijna niets uitkomt. 8 km is namelijk best rap!

Veel plezier op vakantie!

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 aug, 2007 19:44 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: zo 21 aug, 2005 18:42
Berichten: 14
De oude radiateur moest ik inderdaad inleveren. Ik had deze van te voren nog wel even getest. Na er aan de bovenkant water ingegooid te hebben kwam er aan de onderkant wel water uit, maar het kan best zo zijn dat 2/3 van de radiateur dicht zat waardoor je nog maar 1/3 van de koelcapaciteit hebt.

Bedankt!!

Grt,

Fabian

_________________
HY 1974


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group