Het is nu do 28 maart, 2024 23:58


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Dorstige radiateur
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2010 1:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
De radiateur (uit 1986) van onze "Otje" (uit 1981) werd langzaamaan dorstiger dan de chauffeur (uit ...); belangrijke reden om een en ander toch eens nader te inspecteren ...
Edoch, óók na het vervangen van de drie hoofd-waterslangen was de dorst nog steeds niet gelest. :(
De uiteindelijke oorzaak werd gevonden: de messing "voet" (-bak) van de radiateur zat met 34 (jawel: 34 !!) puntlassen vast in het ijzeren frame waarmee de radiateur op het chassis is gebout.
En door alle roest tussen de "voet" en het "frame" was de zaak gaan wringen (roest hoopt zich op en zet uit) en werden de puntlassen uiteindelijk gewoon uit de messing bak getrokken. Afgezien van het voor mij onbekende fenomeen dat je kennelijk ijzer op messing kunt puntlassen resulteerde dit in een middagje noeste huisvlijt: het uitboren van al die puntlassen; het ijzeren frame met een staalborstel (jawel ... op een boormachine natuurlijk ...) weer roestvrij maken; de messing voet blank schuren en vervolgens naar de radiateur-reparateur. Beetje bedroevend, zo'n radiateur met 34 gaten van 6 mm in de onderste bak. :(
Er wordt nu een op maat gebogen plaat messing overheen gesoldeerd, het ijzeren frame wordt van binnen "vertind" en vervolgens weer aan de (gerepareerde) voet vastgesoldeerd.
Al met al (weet de uiteindelijke kosten nog niet precies, maar het zal zo ongeveer € 80,= bedragen) goedkoper dan een compleet nieuwe radiateur welke ongeveer € 250,= tot
€ 300,= zal gaan kosten (deze moet dan speciaal "op maat" worden vervaardigd).
Reden van dit verhaal: is er iemand bekend of in een HY ook een radiateur van een gangbare hedendaagse auto past ? Dat zou de zaak aanmerkelijk simpeler en wellicht goedkoper maken. :D

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dorstige radiateur
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2010 9:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 8:48
Berichten: 408
Woonplaats: Nieuwerkerk A/D IJssel
er zal toch elders wel een radiateur op de kop zijn te tikken, met een betere onderkant.
alle aanpassingen maken op een radiateur die er kwa maat wel in zou passen, dat kost ook weer centen voor dat die weer passend is.




rob. :wink:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dorstige radiateur
BerichtGeplaatst: za 27 feb, 2010 0:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
Ik had een soortgelijk iets; ik dacht dat de radiateur op de grondplaat gekit was en deze met wat brute kracht wel los zou komen. Niet dus. Dat wil zeggen, hij kwam wel los maar niet op de manier die ik voor ogen had. Gatenkaas dus en ikke naar de radiateurenboer. Het koelblok bleek ook slecht (dichtgeslibt) maar nog wel nieuw leverbaar in die maat. In de oude radiateur is toen een nieuw koelblok geplaatst en de onderkant is met een omgevouwen strip dichtgemaakt.
De originele grondplaat is met een grote boog de container in gegaan en daar heb ik een nieuwe voor gemaakt (maar dan wel eentje waar géén water in blijft staan). De radiateur staat in een mooi kitbedje op de grondplaat en wordt met een beugeltje aan de achterzijde van de radiateur (bij de koelvin) goed op z'n plek gehouden, mocht de kit loslaten.
Moraal van het verhaal: onderzijde van de radiateur is goed te repareren op deze manier en m.i. een beter idee dan op zoek gaan naar een andere die wellicht over een jaar aan de beurt is. Nu weet je wat je hebt en de kosten vielen mij mee. Bij de club was ik aanzienlijk méér kwijt geweest. Exacte bedrag ben ik vergeten.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group