Temperatuurmeting motor

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Matchless
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo aug 13, 2003 8:43 am
Locatie: Amsterdam

Temperatuurmeting motor

Bericht door Matchless »

Heeft iemand ervaring met het meten van de olie, dan wel de koelvloeistof temperatuur van de HY. Ik heb een 78 motor en ben op zoek naar een goed en betrouwbare temperatuurmeting zodat ik bij kou en hitte weet hoe de conditie van de motor is en wanneer het blokje van mij verwacht wanneer ik de hoes voor de grille moet bevestigen.
Alvast bedankt voor de tips.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Ik denk dat je bij elke automaterialenzaak toch wel een goede temperatuurmeter moet kunnen kopen,met een opbouwpaneeltje en een
voeler in de bovenste waterslang. Over de oliethemperatuur zou ik me
geen zorgen maken,ik zou ook niet weten hoe,omdat er nergens een
aansluiting zit.Je zou eens kunnen informeren om hem met het oliedruklampje te combineren.Als dat mogelijk is,dan gelijk een paneel
voor 2 meters.
Matchless
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo aug 13, 2003 8:43 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Matchless »

Heb inmiddels een fraaie oplossing gevonden. Temperatuurmeter (koelwater) en oliedrukmeter in stijl van de auto. Worden binnenkort geleverd als setje, dus ik moet nog even afwachten. Ik wil ze dan inbouwen op de plek onder de snelheidsmeter en eventueel de startknop naar opzij verplaatsen. Zo heb je geen losse opbouwhouders e.d. nodig maar worden de meters geintegreerd in het dashboard.
barotti
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 21
Lid geworden op: vr aug 15, 2003 3:41 pm
Locatie: Culemborg

Temperatuurmeting

Bericht door barotti »

Alles gelukt indertijd met die meters? Heb zelf ook net een setje besteld bij CTA. Wil in de bergen graag op tijd gewaarschuwd worden. Montage schijnt eenvoudig te zijn, maar komt die oliedrukmeter inderdaad op de plaats van de oude oliedrukschakelaar vooraan in het motorblok? En wat doe je dan met de draad van het oliedruklampje?
Heb je inderdaad de startknop naar opzij geplaatst of de klokjes er gewoon naast gezet. Dat wordt dan misschien wel een wat vol en scheef geheel... :wink:

Bas, HY78 uit 1967, (motor uit '74)
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Het lijkt me het verstandigst om als je een themperatuurmeter heb het
schakelaartje van het lampje te vervangen door die van de meter en de-
zelfde draad te gebruiken en dus op de meter aansluiten.Houdt er wel erg
in dat bij een warme motor de oliedruk een heel eind terug zakt als hij
stationair draait.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Sorry,ik bedoelde de oliedruksensor eruit en die voor de meter erin.
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika

Bericht door Stef »

Ik heb zelf met een T-stuk de oliedrukmeter gemonteerd, zodoende gaat het lampje toch branden bij geen oliedruk (valt meer op dan een metertje in het "0")

Groeten,

Stef
HY '76
barotti
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 21
Lid geworden op: vr aug 15, 2003 3:41 pm
Locatie: Culemborg

Bericht door barotti »

Kijk aan ook hier een vlotte reactie van Gerard en Stef. Bedankt!
Ben vandaag de hele dag in de weer geweest met die meters. Ze zitten keurig onder de snelheidsmeter naast elkaar. Was wel wat ongenadig slijpwerk in m'n HYtje, maar je ziet er verder niets van. De temperatuurmeter werkt!

Bij CTA lieten ze me zoeken naar een plug net om het hoekje voor de oliedrukschakelaar. Die zit er inderdaad, maar daar kom je van z'n levensdagen niet bij tussen de poten van de dynamosteun pal achter de motorsteun. Dat zit bij een traction natuurlijk anders...

Dat T-stukje had ik ook al bedacht als mogelijkheid, maar heb je die zelf geknutseld? De meegeleverde plug is een M16 en de schakelaar zit met een soort van M14 in het blok. Dat past dus sowieso niet. Hoe kom ik aan een T-stukje van M14 binnen- naar M14 buiten- en dan die oliemeter-plug opzij?

Groetjes,
Bas
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Hallo Bas.
Het is geen trax motor wat erin zit,maar een D motor van 1900cc
De Trax motoren waren maar 1700cc en hadden een plat metalen klepdeksel.
Matchless
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo aug 13, 2003 8:43 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Matchless »

Ik heb inmiddels ook de metertjes geplaatst. Temperatuur werkt prima. Dat onbereikbare plugje heb ik ook gevonden. Ik denk alleen dat ik een plugje ga maken dat in het losse olieleidingje, dat aan de linkerkant van het blok loopt. Weet iemand of er een betaand plugje voor bestaat, anders moet er wat gedraait gaan worden namelijk.
barotti
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 21
Lid geworden op: vr aug 15, 2003 3:41 pm
Locatie: Culemborg

Bericht door barotti »

Losse olieleiding links?? Heb nog eens gekeken, maar ik zie 'm niet. Je hebt 't toch over een H78 blok?

Hoop zelf nog steeds op een T-stukje, maar heb 't nog niet gevonden. Tapsetjes voor die maat (M14x1.5) zijn ook niet gangbaar. Je kunt natuurlijk in het blok zelf gaan boren en een M10 tappen voor het metertje, maar dat heb ik nog niet aangedurfd...
Temperatuurmeter werkt inderdaad goed, hoewel ik 'm nog liever in de motor zelf zou willen hebben. Ik kwam er nu wel achter dat men bij het inbouwen van de ruilmotor de thermostaat in de slang heeft wegggelaten. De motor werd dus veel te langzaam warm: zwarte rook, vuile bougies etc. Bij Monsieur Pichon in Chablis onderweg een thermo gehaald, hoewel volgens hem onnodig in de zomer, maar hij is nu wel lekker snel op temp. (70º)

Bas
Matchless
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo aug 13, 2003 8:43 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Matchless »

Als je in de <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=auto&v=56">auto</a> zit bedoel ik links. Als je ervoor staat is het rechts. Onderaan zit daat een dun klein olieleidinkje dat van het carter naar boven loopt. De plug waarmee die aan de onderkant vastzit kun je gemakkelijk losdraaien. Als je in de kop een gaatje boort en daar draad in tapt, kun je de oliedrukmeter zo aansluiten.Dit boutje is er echter een waardoor de loie zelf heen loopt. Ik denk dus dat de bout zelf wat slapjes wordt als je er een gat in boort. Ik denk er nu dus over om zo'n zelfde bout te maken met een grotere kop, waardoor de bout zijn sterkte behoud als je er een gaatje in boort.

Overigens kun je niet zomaar overal een gat in je blok boren om de oliedruk te meten hoor!!

Oh ja, en ik heb ook gewoon een 78 blok hoor.
barotti
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 21
Lid geworden op: vr aug 15, 2003 3:41 pm
Locatie: Culemborg

Bericht door barotti »

...Overigens kun je niet zomaar overal een gat in je blok boren om de oliedruk te meten hoor!!...

Was ik ook niet van plan, :? , maar in de verdikking waar ook de oliedrukschakelaar zit loopt de hoofd-olieleiding en daar zou een extra gaatje in kunnen, maar ook dat doe ik niet zonder een "second opinion" ter plekke!!

Ik zie nog steeds geen leidinkje buitenlangs aan bakboord, noch ergens anders... Er zijn misschien toch verschillende uitvoeringen in omloop...
Bas

PS Hoe kwam Stef aan z'n befaamde T-stukje????
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika

Bericht door Stef »

Het T-stukje bestaat uit een stuk of wat verloopstukken en een algemene T, het is het resultaat van vele,vele...vele bakken met verloopstukken afstruinen op beurzen en op mijn werk. De boel afdichten met Loctite pneumatische afdichting. Het ziet er niet uit, maar het werkt al 1,5 jaar.

Ik heb mij laten vertellen dat die hulpleiding rechtsvoor op het blok (net achter de distributiekettingkast) niet een goede plek is om de ware oliedruk te meten, Je meet hier allen de oliedruk naar de cylinderkop (tuimelaars??) Terwijl het belangrijkste van de oliedruk is om lagerschalen (de krukas bijvoorbeeld) goed te smeren door een goede film op te bouwen. Daarom wil je ook juist deze druk in de gaten houden.

Succes
HY '76
Paul L
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 59
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
Locatie: Helenaveen

Re: Temperatuurmeting motor

Bericht door Paul L »

Hallo, heeft er iemand ervaring met het monteren van een temperatuursensor in de waterslang, hoe betrouwbaar is dit en is er enig risico op lekkage's van deze plug.
vr.2 Ik begrijp dat er ook een temperatuurwaarschuwingslampje op het dashbord zit,
klopt dit? en zo Ja, waar wordt deze door aangestuurdt.

gr.
non, je ne regrette rien !!
Plaats reactie