Het is nu do 28 maart, 2024 15:03


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Het Hanomag Topic
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2012 18:08 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
late reactie maaruh, super mooie ombouw!

jammer dat die bakken zo schaars zijn. is het niet goedkoper om de aandrijfassen op de flenzen van de bak al te vertalen kwa boutpatroon. (ala de GT40 replica jongens met renault bakken) en dan de originele aandrijfassen te gebruiken? aanpassen hiervan is niet goedkoop weet ik uit ervaring.

ook die pasplaat tussen motor en bak, eigen fabrikaat? zo ja knap werk!

kwa beshikbare ruimte/lengte voor inbouw,
Is er iemand die zijn bus niet zoals ik in de winterstalling heeft staan, en de beschikbare ruimte tussen de hartlijn aandrijfassen en de chassisbalk achter de bak kan opmeten voor mij? (dus de maximale inbouw lengte van de bak zeg maar gemeten vanaf de hartlijn aandrijfassen naar achter?

Ik ben nog aan het kijken naar audi 80 en renault 21 / 25 bakken, die zijn veel makkelijker te krijgen en ook beschikbaar in allerlei overbrengingen en hebben natuurlijk zelfs 5 versnellingen.

Grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Het Hanomag Topic
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2012 20:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
De bus niet bij de hand dus kan helaas de maten niet voor je opmeten.
Audi 80 bakken zijn in lengte richting en erg bescheiden qua omvang, zelf nog een 4 bak van liggen Alleen kan hij de HY wel aan wat betreft gewicht. Mogelijk is een VW LT bak een betere. Alleen zijn die weer groter.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Het Hanomag Topic
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2012 22:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Ghijs,

Gewicht van de bus maakt niet uit voor de bak, het enige dat van belang is, is het koppel van de motor. De lawine aan koppel van de HY motor kan die Audi-bak wel aan ;-)

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Het Hanomag Topic
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2012 23:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
En de overbrengverhouding van de hoogste versnelling moet ook zo lang worden dat je alleen plankgas je snelheid kan behouden :) Als je voor een vijfbak gaat, moet het wel een hele korte worden.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Het Hanomag Topic
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2012 23:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Hoi,

dit klopt,

doordat je wielmaat ook veel groter is als bij de audi 80,
is de kans dat je de juiste toeren rijdt in z'n 5 erg klein. Waarschijnlijk is het verzet veel te groot voor deze bak.
Je kan dus het best een bak zoeken van een auto met grote wielen en een lage topsnelheid.
Dat past het beste bij je bus. Zo kwam ik op de hanomag bak.
Let trouwens ook op de draairichting van de motor die bij de bak hoort,
die moet overeenkomen met het HY blok.... :wink:

Een bak van een subaru forester zou ook kunnen, je hebt dan 10 versnellingen (5 in hoge en 5 in lage gearing). De uitgaande as naar achteren gebruik je dan niet. Nadeel is wel dat je motor een eind omhoog moet om de assen goed op te lijnen.

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Het Hanomag Topic
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2012 23:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
ed-hz schreef:
De uitgaande as naar achteren gebruik je dan niet.

Waarom zou je die niet gebruiken?

:lol:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Het Hanomag Topic
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2012 18:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Hmmm,

een HY met vierwielaandrijving is natuurlijk ook wel weer een uitdaging! :lol:

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Het Hanomag Topic
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2012 19:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Dat wordt niet makkelijk met een asymmetrische achteras..


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Het Hanomag Topic
BerichtGeplaatst: do 16 feb, 2012 1:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Dat wordt niet makkelijk met een asymmetrische achteras..
... maar óók dáár zal ongetwijfeld t.z.t., indien nodig, een "donor" voor worden gevonden ... (en is de "a-symetrie" óók meteen van de baan ...)
Zijsprong: ben alleen benieuwd of Edwin al een nieuwe "type-naam" voor dit "ge-upgrade" voertuig in gedachten heeft ... :|
Mwa ... met 110 kmh 4wheeldrive een helling van 10% of méér met een HY ... Hééft wel iets ... :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Het Hanomag Topic
BerichtGeplaatst: do 16 feb, 2012 10:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Hmmm ik voel weer een nieuw project opkomen. Gaat wel ten koste van de stahoogte. Misschien iets op een Unimog onderstel bouwen of op deze een HY carrosserie zetten


http://jeep.cfasp.de/upload/430263.jpg

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Het Hanomag Topic
BerichtGeplaatst: do 16 feb, 2012 23:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
op een landroverchassis is het ook vrij makkelijk opgebouwd lijkt mij.
Alleen dan is het te weinig citroen naar mijn mening.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Het Hanomag Topic
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2012 10:49 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
zoals ik al zei zijn voor de renault NG3, UN1 en UN5 bakken zo verschrikkelijk veel diffjes gemaakt die allemaal uitwisselbaar zijn binnen de verschillende series bakken. daar moet een combi tussen zitten.

Ik snap je keuze voor die hanomag bak zeker Ed, die combi is wel "spot on" ombouwtje is ook zeer mooi, maar zoals je zelf ook aangeeft zijn die bakjes wel schaars aan het worden.


de wielromtrek en de langere 5 zou ik me niet zoveel zorgen om maken. ik zou ook al zou ie het kwa vermogen kunnen liever niet harder dan 110 rijden met de bus. als je 80PK hebt haal je dat zowieso in zijn 5 op een platte weg, in de bergen word soweiso alles anders, maargoed er is niets mis met terug schakelen naar 4 of zelfs 3 in een 5 bbak toch?
daarbij liever in zijn 4 met 80km de bult op dan in zijn 1 met 18km per uur (in ons geval met 1600 camper bij milau)

overigens heb ik dus niet de intentie om alleen de bak te wisselen maar de complete aandrijflijn. dus motor en bak. voor de NG3 renaul zetten ze zonder problemen 200PK race motoren, voor de UN1 dikke v8 chevy's, en de UN5 is praktiesch onverwoestbaak en populair bij de dune buggy mannen in de USA, de kitcarbouwers daar zetten er rustig geblazen GM ls7 motoren op met 800PK.

Ik zit erg te springen om de afstand tussen de aandrijfas flenzen trouwens, als iemand de bus bij huis heeft... Please????
Als de citroen bak deze afstand 20mm breder heeft dan een NG3 of audi 80 bak weet ik zeker dat die allebei passen met de originele aandrijfassen van citroen. en dat scheelt kwa kosten enorm!

@ otje die assymetrische as is geen probleem, de achter ophanging van de bus is toch al IRS, dus als je de fusees kan voorzien van doorlopende as stopmp met flens eraan (lees lol met draaibank), dan kan er vrij eenvoudig een diff tussenin gefabriekt worden. de draag constructie hiervoor pas prima tussen de longerons in, als je een los diff hebt ingehangen kun je de steekassen op maat laten maken. je levert allen zoveel stahoogte in.....

Grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Het Hanomag Topic
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2012 20:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Hoi Thomas,

de afstand tussen het linker en rechter aandrijfasflens montagevlak op de bak is 33 cm.
Maar let op! De motor is uit het midden in de auto geplaatst.
De bak zelf is asymmetrisch om dit te compenseren, zodat de aandrijfassen zelf even lang kunnen zijn.

Als je nu een andere motor en bak erin zet, en deze zet je op dezelfde plek (uit het midden) dan heb je dus 1 lange en 1 korte aandrijfas nodig.
Voor de korte as moet dan zowieso een bestaande HY as ingekort worden. Voor de lange zou je eventueel een HY as met een tussenflens op je nieuwe bak kunnen monteren.

Dit kan natuurlijk voorkomen worden als je de motor in het midden plaatst, ik weet alleen niet of dit past met je spruitstuk etc.

Lekker puzzelen dus!
Ik ben benieuwd waar je op uit komt.

Edwin.

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Het Hanomag Topic
BerichtGeplaatst: wo 25 apr, 2012 10:32 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
Hoi Ed,

dank voor het opmeten, en meteen ook sorry voor het late antwoord. ik ben heel druk met mijn andere auto-bouw-projectje (2500 uur + inmiddels)

Ik heb het idee om een renault NG3 bakje te nemen met een 2 of 2.2L benzine motor ervoor. deze bak is aanzienlijk smaller tussen de assen dan de 33cm die de HY heeft.

simpelste oplossing hiervoor is als volgt,

Je laat de HY assen origineel, en draait op de draaibank 2 opvulbussen om het afstands verschil te kunnen ondervangen. op deze spacer-bussen laat je meteen het boutpatroon van de aandrijfassen verspringen van de "HY steek" naar de "renault steek". om eventueel een off-center probleem te ondervangen omdat de bak niet precies op de centerlijn ligt kun je de ene spacer dikker laten zijn dan de ander. dit heeft op zich geen nadeling effect op de fucntie van de aandrijfassen. te lang is overigens niet slim want het lager op de uitgaande as van de bak krijg het wel wat zwaarder te verduren.

Als ik mij niet vergis word de "lengte wijziging" tijdens in en uitveren van de citroen assen opgevangen in de assen zelf. de mate van wijziging verandert niet omdat de lengte van de as tussen de homokineten in niet verandert. dus probleem opgelost.

Ik heb er absoluut geen tijd voor om dit nog voor de 24uur van le-mans te doen omdat de andere auto voor gaat, maar deze modificatie is niet eens zo gek ingrijpend als je bekijkt wat we in kitcar-hoek moeten doen om dit normaal passend te krijgen.

thanx voor in info Ed,

kan iemand wellicht het bevestigen of die lengte verschil van de assen inderdaad in de as zelf opgevangen word maw, waar zit die "slide joint" precies?

Er rijd overigens in de UK een HY rond met UN1 renualt bak en 3.5Liter rover V8 erin, deze hele aandrijflijn leverd 160pk en 310nm koppel en is maarliefst 60kg lichter dan die van een originele HY, ding rost zonder problemen met 100+ de bult op

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Het Hanomag Topic
BerichtGeplaatst: wo 25 apr, 2012 12:48 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Thomas schreef:
Er rijd overigens in de UK een HY rond met UN1 renualt bak en 3.5Liter rover V8 erin, deze hele aandrijflijn leverd 160pk en 310nm koppel en is maarliefst 60kg lichter dan die van een originele HY, ding rost zonder problemen met 100+ de bult op

Da's waarschijnlijk deze: http://www.h-van.co.uk/hurryanh.htm
Klinkt allemaal zo simpel ;)

En rijdend: http://www.youtube.com/watch?v=0JKQ0YVkORQ
Let vooral even op het geluid aan het einde als ie wegsprint van het eendje :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group