Het is nu do 28 maart, 2024 23:17


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2014 1:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Laatste loodjes ...
3 schietgebedjes gedaan en STARTEN ... niet duzzz ...

accu: spanning genoeg
benzine: tank zit vol
olie: allemaal vernieuwd en op peil

Dus checken:
vonken de bougies ? één voor één getest; niks mis mee
carburateur: krijgt die benzine ? aahhhaaaaaaa ... neen dus; zelfs de benzinepomp stond droog

Door mijn schoonmaakwoede kreeg de (droge) membraan van de benzinepomp niet voldoende vacuum opgebouwd om de benzine aan te zuigen. Dopje bovenop (waaronder het benzinefiltertje zit) losgeschroefd, eierdopje benzine erin laten lopen, boel weer dichtgedraaid en ziedaar: opgelost !

En nu de motor toch eenmaal liep nog even dat probleem met die vastzittende wielen oplossen. In z'n 1e vooruit ...
noppes. Dan maar achteruit ... en jawel: met een stevige knal lieten de remschoenen los. Eenmaal opgekrikt draaiden de wielen weer soepel en konden alle bouten van de as-flenzen worden vastgezet.

Nu nog de koppeling "fine-tunen", de handremkabels weer op spanning brengen en met een tubetje Gun-Gum de sis-openingetjes van de uitlaat het zwijgen opleggen.

Héérlijk om na zo'n "operatie" de boel weer te zien draaien ! :lol:


Bijlagen:
DSC00763.jpg
DSC00763.jpg [ 201.79 KiB | 22215 keer bekeken ]
DSC00764.jpg
DSC00764.jpg [ 238.55 KiB | 22215 keer bekeken ]
DSC00768.jpg
DSC00768.jpg [ 228.04 KiB | 22215 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2014 0:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
We zijn erg benieuwd naar je vorderingen met het moteurblok en willen natuurlijk veel, heel veel plaatjes zien! :mrgreen:
Ferry: waren het "genoeg" plaatjes ? :wink:

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2014 12:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 600
Woonplaats: Baarn
Ik ben trots op je Gert! Keep up the good work!
Gisteren bij een (oa DS) motor revisie bedrijf geweest en die geeft aan de motor de eerste keer op bedrijfstemp te laten komen, thermostaat open. Weer laten afkoelen en kop natrekken, kleppen stellen. Dan bij 1000 km weer kop natrekken. Doe ermee wat je wil. Hij geeft aan dat je anders olielekkage krijgt. Doei, Ferry


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2014 2:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Ferry,
dank voor je wijze adviezen !
Maar herinner me van de vorige keer (toen de "kop" is gereviseerd) dat ik pas na 1.000 km de kop heb "nagetrokken" en inderdaad de kleppen opnieuw heb gesteld. Dacht dat dát voldoende was ...
Afijn, nu eerst nog even uitvinden hoe ik Otje (voor de eerste keer sinds ik haar heb) op de juiste manier kan aanmelden voor ... jawel: de "MRB" (nog 7 jaar te gaan ... zucht ...).
En nog een APK-keuring ... Ach, het wordt nooit "saai" met Otje ...
Maar: heb nu àlle tijd om JOUW avonturen te volgen ! Gelardeerd met "plaatjes" natuurlijk ... :mrgreen:
Groetjes,
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2014 16:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Otje schreef:
Ach, het wordt nooit "saai" met Otje ...
Maar: heb nu àlle tijd om .......
Gert

als je tóch alle tijd hebt dan mogen we misschien een filmpje met geluid van Otje verwachten van je?????? :roll:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2014 1:29 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
als je tóch alle tijd hebt dan mogen we misschien een filmpje met geluid van Otje verwachten van je?????? :roll:
Hoezo ???? Worden die foto's inmiddels "saai" ??? Moet er nu iets spectaculairs komen ??? :lol:
Dan zul je toch nog even geduld moeten hebben ! Na een aanvankelijk vreugdedansje maak ik nu pás op de plaats:
had in m'n euforie meteen voor a.s. maandag de (inmiddels achterstallige) APK-keuring geregeld. Dus er moest vandaag op z'n minst een proefrit gemaakt worden.
Otje startte vanochtend (zelfs zonder choke !) bij de eerste lichte beroering van de startknop (op benzine; het LPG-gebeuren heb ik voorlopig even uitgeschakeld). Vervolgens de weg op. Ging een beetje traag maar alles draaide héél regelmatig; ik weet het aan de (nog) koude motor. Maar na zo'n 200 - 300 meter kwam ze "adem tekort". Kon gas geven wat ik wilde, 't was nèt alsof ze géén - danwel tevéél benzine kreeg. Chokeknop helemaal uitgetrokken en jawel, met ups en downs bleef de motor aan het draaien.
Ik kan me herinneren dat Leipi iets dergelijks óók ooit heeft meegemaakt (Ewald ... heb jij hier een oplossing voor ... ?). Op dit moment is het zo dat - àls ik de (warme) motor al aan de gang krijg - flink met die choke "gespeeld" moet worden en ik krijg de indruk dat - hoe warmer de motor, hoe slechter ze (opnieuw) start (èn vervolgens flink "knalt" in de uitlaat ...).
Klein vraagje tussendoor: is er een "stelregel" hóe om te gaan met het "stationaire sproeier"-afstelschroefje (zie (in het midden van) de foto)? (bijvoorbeeld: "helemaal vast draaien en vervolgens drie slagen los ..." o.i.d. ?)
Sta open voor alle hints en ideeën hieromtrent ...
Kan overigens al vast wèl meedelen dat die "extra"-isolatie van het motor-compartiment absoluut gewéldig resultaat opgelevert ! Natuurlijk loopt het blok nu óók iets rustiger maar het verschil in decibellen is verbazingwekkend !

Wordt dus weer wat gefröbel: checken of
1) benzinepomp z'n werk doet
2) er iets vreemds aan de hand is met de carburateur

duzzz weer een gedeeltelijke "demontage" ...
Afijn: we kómen er beslist !


Bijlagen:
DSC00772.jpg
DSC00772.jpg [ 203.92 KiB | 22156 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2014 11:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 09 mei, 2011 15:48
Berichten: 272
Woonplaats: Losser
Gert, dezelfde symptomen gehad op vakantie bleek rotzooi in het vlotterhuis te hebben. Het vuil ging voor de hoofdsproeier zitten.

afstellen carb. Draai de staitioneerschroef op een vast toerental danje luchtmengselschroef zo draaien dat het toerental zakt door met alletwee te werken ga je richting het voorgestelde stationaire toerental.

suc6.
Henk.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2014 23:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Dat hij koud zonder choke meteen start lijkt mij niet goed.
Ik gok erop dat hij teveel benzine krijgt dan.

Op een HY carb zit niet veel, dus moeilijk kan het niet zijn.
Je hebt hem helemaal uit elkaar gehaald toch? Zeker weten dat de choke goed in elkaar zit?

Als je er een bougie uit haalt zou die de goede richting in kunnen wijzen.

Afbeelding


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2014 0:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Henk: óf ik lees het niet goed òf ik snap jouw uitleg niet.
Voorbeeld: ik ben 32 jaar lang iedere dag op mijn B.M.W. (R75/5, een motorfiets dus) naar mijn werk gereden. Die B.M.W. heeft zelfs twee (!) carburateurs en (aangezien ik ieder jaar die dingen helemaal demonteerde en zuiverde van alle rotzooi die in de hedendaagse benzine zit) wanneer die moesten worden afgesteld was de leidraad: stelschroef van de "stationair-sproeier" (gas/lucht-mengsel) dusdanig verdraaien dat de motor het hóógste toerental draaide. Daarna de stelschroef van de gaskabels/hendels terúg draaien zodat een aanvaardbaar stationair-toerental werd bereikt (en dàt dus in duplo ... ).
Is dus nèt ándersom ...

Joost: er zitten 4 gloednieuwe bougies in (speciaal nog gelet op de afstand tussen de "vonkende" delen: 0,6 mm) die nu dus ca. 500 meter hebben mogen vonken ...
Maar voor mij nèt zo verwonderlijk hoor. In het verleden moest ik àltijd choken bij de "koude" start ...

Intussen een beetje "gebrainstormd" met HYvonne; 't zou óók de vlotter kunnen zijn ... of inderdaad een vuiltje ...
Ik ga morgen het "benzine-gebeuren" even de-monteren en checken. Ben er 100% zeker van dat dáár het probleem zit - en dus óók de oplossing ligt.

Jacques: ben er zeker van dat ik héél binnenkort aan de "wens van HYvonne" kan voldoen ... (nu nog even het juiste (film-)knopje op mijn fototoestel vinden ... en vervolgens op avontuur op "YouTube" ... :mrgreen: ) :lol:

Ferry: ik citeer even een bericht op dit Forum van april 2008 (rubriek "lekke koppakking"):
Citaat:
Dat aanhalen gaat als volgt (volgens Albert). De eerste keer alle bouten in een vaste volgorde van binnen naar buiten aanhalen met 3 mkg. Vervolgens de bouten een tweede keer in dezelfde volgorde aanhalen met 6 mkg (dus met koude motor). Na ca 500 km rijden alle bouten een stukje losdraaien en vervolgens in één vloeiende beweging weer vastzetten met 6 mkg.
(waarbij "Albert" dus "DE Albert" is hè ...)

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Laatst bijgewerkt door Otje op do 06 feb, 2014 0:37, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2014 0:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Ik weet dat 500m weinig is, maar als de motor zo beroerd loopt dan kan het toch al zijn dat ze (bijvoorbeeld) zwart zijn gekleurd. Dan kán een goede indicatie zijn.

Hoe die CO schroef moet staan weet ik ook niet. Ik schroef daar aan bij warme motor totdat ik vind dat hij een goede gasreactie heeft en niet te ver terugvalt in toeren bij het loslaten van het gas.
Bij de APK is de waarde tot nu toe goed geweest... (wat dat dan ook wil zeggen)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2014 1:53 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ik zou inderdaad met al mijn motorervaring ondertussen tips moeten geven, maar het is me even ontschoten wat het was. Maar de theorie dat ie teveel benzine krijgt klinkt aannemelijk, of je chokekabel is te kort afgesteld (dat ie dus niet uit de choke komt).

Mij is verteld kwa afstellen dat je de stationairschroef (op de gashendel) iets aandraait zodat je toerental iets omhoog gaat. Dan met de mengselstelschroef draaien tot je het hoogste toerental hebt bereikt. Dat schijnt een belcurve te zijn met in het midden dus de hoogste piek. Bij MurpHY heb ik dat echter nog nooit gemerkt, hij blijft steigen tot de schroef er helemaal in zit en de motor dood slaat, dus ik heb 'm op gevoel in het midden staan. Maar goed, MurpHY stinkt nog steeds en het verbruik is ook nog niet je-van-het :)
Ook is het bij mij wel eens het benzinefilter geweest, maar ik neem aan dat dat bij jou ook helemaal glimmend is :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2014 8:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
waar zit de benzinefilter bij een HY? Die heb ik eigenlijk nog nooit bekeken :oops:

ik heb zelf een universele ertussen gezet tussen de leiding bij de tank.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2014 13:38 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Dat hangt denk ik van de carburateur af, mijne (erm... Solex dacht ik) heeft waar de benzineleiding de carb in gaat een langwerpig filter.
Maar een los filter er voor is wel zo handig (ik heb al een paar jaar eentje liggen, maar moet 'm er nog eens tussen zetten :)).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Online
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2014 14:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
LEiPiE schreef:
(ik heb al een paar jaar eentje liggen, maar moet 'm er nog eens tussen zetten :)).

Zet hem in ieder geval voor je benzinepomp. De twee slangenklemmetjes en het plastiek kunnen altijd gaan lekken. Voor de pomp gaat de pomp lucht aanzuigen, na de pomp gaat de pomp benzine op het blok spuiten. De eerste optie is gewoon een betere keuze. :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stom, stommer, stomst ...
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2014 19:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Bij het openen van dit Topic wist ik niet hoe toepasselijk de titel zou zijn bij het allerlaatste hoofdstuk van dit avontuur ...
Na het schoonmaken van de carburateur heb ik de opening aan de bovenzijde, ter voorkoming van vuil/stof, tijdelijk afgedicht met een prop toiletpapier.
Bij het weer monteren van het luchtfilterhuis stond ik aan de voorzijde van Otje.
Vandaag, bij het loshalen van het luchtfilter, deed ik dat van binnenuit. En ontdekte prompt de oorzaak van de ellende ... oftewel: die prop toiletpapier lachte me toe ... en uit !
Kan me levendig voorstellen dat menig lezer nu hikkend van de lach dit bericht leest ...
Hóe accuraat je ook bent; een fout zit vaak in een simpele stommiteit.

Even een reactie op de opmerkingen over het "benzinefilter":
er zitten er twee ingebouwd; één in de benzinepomp (klein trechtertje onder het "hoedje" bovenop) en één in de carburateur (opgerold gaasje nèt achter het aansluitpijpje van de benzineslang). Gewoon allebei eens in de zoveel tijd even demonteren en schoonmaken, in 10 minuten "gepiept". Je kunt natuurlijk nóg een (losse externe) filter extra monteren maar eerlijk gezegd lijkt me dit "overdone".
Het "afstellen" van het stationaire toerental gaat (nu proefondervindelijk ervaren) inderdaad exact zoals ik eerder schreef.

P.S.: Otje gaat nu als een hazewind ! D´r zit absoluut méér power in het vooronder dan in het verleden, ´t rijdt totaal ànders dan voorheen.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group