Zooo, ik ben ook weer terug van vakantie!
Ik begrijp het commentaar volledig, heb dit ook al vele malen gelezen, als je mijn verhaal leest kan je ook lezen dat ik idd alle opties open heb staan, maar dat er een aantal meteen afvallen vanwege diverse redenen (heeft denk ik geen zin om hier nog een keer op in te gaan) wel zie ik hierop graag aanvullingen!
Ik zal nogmaals de reden van de ombouw duidelijk proberen te maken,
de HY is in 19-lang-geleden ontwikkeld om in de buurt wat te bezorgen, zeg in een straal van max 100 buiten het dorp in een verkeerssituatie die niet meer overeen komt met de huidige.
Wij (HY rijders), iig 9 van de 10, gebruiken de HY voor hele andere dingen (voornamelijk vakantie) daarbij worden veel grotere afstanden afgelegd met gemiddelde hoge(re) snelheden, te langzaam rijden is in mijn ogen echt gevaarlijk, mensen verwachten geen langzaam voertuig meer op de weg.
Dus als het enigszins mogelijk is om met zo min mogelijk moeite/kosten bijvoorbeeld een 4-bak of 5-bak te plaatsen, al dan niet met een andere motor (wat niet direct nodig is zoals REE al heeft bewezen) en daardoor de gebruiksvriendelijkheid, brandstofverbruik, geluidsniveau etc kan verbeteren, waarom niet!?
om het een duidelijke uiteenzetting te maken met dingen die WEL mogelijk zijn voor de mensen die zo'n ombouw zien zitten heb ik dit topic geopend!
Ik zou dus graag commentaar zien waarom iets technisch of financieel wel of niet/ moeilijk haalbaar is.
--------------------
Ondertussen weer het een en ander besproken en tot de conclusie gekomen dat de originele HY motor (1900) wel moet blijven (als het ff kan), dan blijft het geheel toch nog enigszins origineel. 120 km/h hoeft echt niet! misschien echt als max-max, maar wel een relaxte kruissnelheid van rond de 90 (met vrachtwagens mee) een lager geluidsniveau en lager brandstofverbruik zijn het belangrijkste (dus lager toerental).
Dus nu de uitdaging een bak te vinden die met een adapterplaat pas te maken is op de HY motor.
Ik neig toch nog steeds naar een Audi- bak vanwege het feit dat die volop te vinden zijn, de onderdelen daarvoor ook en deze bakken zijn erg compact, ook de aansluiting naar de aandrijfassen is makkelijk te maken. De beste optie die ik tot nu toe heb gevonden is een Audi A4 (1e type) (80??) 1.6 bak (kortste overbrenging) het zou mooi zijn als je ook die koppeling en drukgroep pas kan maken op het HY vliegwiel, dan ben je meteen van die problemen af. Nu is alleen de uitdaging of de totale overbrenging met originele (17-400) banden nog een beetje gaat kloppen, of dat deze echt veeeel te lang wordt (je kan natuurlijk in het uiterste geval de 5e versnelling niet gebruiken, of alleen als echte overdrive.)
Heeft er iemand een grafiekje met de koppel en vermogenskromme van een HY 1900? Zeker als dat blok nog wat getuned zou worden is er best wel wat meer uit te halen (relatief veel trekkracht bij lage toeren) dan kan ik wat gaan rekenen met overbrengingen!
Greetzzzzzzzzz Rusty (overigens is dat mijn forumnaam die ik overal gebruik, in het dagelijks leven ook wel bekend als Pleun
)