Zie mijn eerdere toelichting: het lijkt er inderdaad op dat de priseas ongewenste bewegingsvrijheid heeft. Je schreef dat je beide achterste versnellingsbaklagers er vrij gemakkelijk uit kreeg. Ben je in het achterdeksel nog "opvulringen" tegengekomen ? Want DIE moeten ervoor zorgen dat de beide lagers stevig worden aangedrukt in de bak en dientengevolge voorkomen dat beide assen "axiale speelruimte" krijgen. Aangezien je dit topic al snel in het leven riep betekent dat dat het hele probleem al aanwezig was bij aanschaf van jouw TUB. Zou kunnen dat de vorige eigenaar al heeft zitten sleutelen en "iets" is vergeten ... ?
Borgmoeren GOED geborgd ?
De voorzijde (punt) van de priseas draait overigens in een (echt) toplager(tje), niet in een bronzen bus. (zie foto)
Citaat:
dat bij elke bediening van de koppeling de krukas, drukgroep en koppelingsas heen en weer schuiven ...
De krukas alsmede het daaraan geboute vliegwiel, waarop wederom de gehele drukgroep incl. koppelingsplaat zit gemonteerd, zijn onderdelen van het "motor"-gedeelte. Daar kan het dus eigenlijk niet aan liggen want dan zou er - bij axiale speling - een hoop herrie vanuit de
motor komen (want (o.a.) de "big-ends" van de zuigerstangen zouden het dan zwaar te verduren krijgen). Het "druklager" (lees koolstofring) + bediening ervan is wederom onderdeel van de V-bak maar staat los van - en ondervindt totaal geen invloed van welke axiale speling dan ook.
Denk dat dit
Citaat:
Misschien dat je verandering in de asstand ziet als je derde versnelling zet en dan voor of achteruit duwt om zo de situatie van optrekken of afremmen in de derde versnelling na te bootsen.
een goede tip is.