Goede middag mede sleutelaars,
na een geweldige vakantie naar de UK van 3 weken rondtrekken Wales - The Lakes - North Tumberland net voor de boot in Dover het bekende gierende geluid van een lager die het einde nabij is. Dit enkel in 1ste en 2de versnelling. In de 3de niets aan hand, enkel iets luider dan normaal.
Olie stand gecontroleerd en was OK, dus dan maar besloten om de rit naar huis aan te vatten via de autosnelweg in derde natuurlijk zo lang mogelijk.
Zonder problemen thuis gekomen. Dus vakantie = geslaagd = zonder pechverhelping thuisgekomen.
Nu de bak opgegooid en snel het euvel gevonden, onderste lager is versleten, prise as is verschoven en heeft hierbij het tandwiel van de 1ste versnelling half 'opgegeten'. Eigenlijk een geluk dat we toch zonder noemenswaardige problemen toch nog van Dover thuis zijn geraakt.
Hierbij mijn vraag. Ik ga ervan uit dat ik het tandwiel van de eerste versnelling niet kan vervangen om wille van te weinig plaats wanneer deze nog in de bus is gemonteerd. Geldt ook voor het lager.
Dus kan ik enkel de versnellingsbak demonteren en het paard en de motor laten zitten? Ik verwacht dat de combinatie motor + bak eruit moet. (paard niet) Ik heb geen professionele werkplaats met brug dus moet alles buiten doen. Tips?
Zijn er nieuwe tandwielen voor de 1ste versnelling beschikbaar?
Gezien dat de hele zooi eruit moet, heeft er iemand ervaring met andere tandwielverhouding (sneller) zoals deze van
https://hy-sterie.de/pages/deutsch/prod ... etzung.php)?
Hopelijk zijn er niet teveel zaken versleten. De synchro ringen heb ik enkele jaren geleden (+/- 10 000 km) reeds vervangen.
Of raden jullie aan om de bak professioneel te laten reviseren bij bvb CitroTech? Andere adresjes?
Alvast bedankt om mee te denken en voor jullie raad.
Groeten,
Filip