Het is nu do 28 maart, 2024 10:48


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: slippende koppeling...
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2006 13:00 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 Profiel

Geregistreerd: ma 18 aug, 2003 9:11
Berichten: 116
Woonplaats: Dussen
Iedereen een fantastisch nieuw jaar vol HY avonturen!

Mijn HY krijgt meteen al kuren...

4000 km na het vervangen van de koppelingsplaten en de drukgroep, begint de koppeling te slippen. Ik dacht meteen aan een olielekkage, het is ook allemaal wel iets vettig, maar niet extreem. ook geen rook na het rijden.

Wat het geheel nog onbegrijpelijker maakt is dat het fenomeen zich alleen voordoet als de motor (en dus ook de draaiende delen) warm is (na +/- 30km). Ook gebeurt dit voornamelijk van zijn 2 naar zijn 3, waarschijnlijk omdat ik dan ook laag in de toeren al schakel.

Een monteur hier had het over het verschuiven van de krukas en dat daarbij dus ook het koppelingspedaal moest zakken, maar daarvan heb ik niets gemerkt. Het was ook techniek van voor zijn tijd zei hij er wel bij...

Wie kent dit?

Lex

_________________
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2006 14:07 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 08 aug, 2003 12:58
Berichten: 178
Woonplaats: Richards Bay, Zuid Afrika
Een vette koppeling gaat schokken bij het wegrijden, als je daar geen problemen mee hebt zal dat de oorzaak niet zijn.

Je kunt een paar dingen controleren;

Vrije slag van het koppelingspedaal (ik hou altijd een centimeter aan) In ieder geval moet er vrije slag zijn.

Door het inspectieluikje kun je controleren of alle boutjes van de drukgroep in je vliegwiel nog vast zitten.

Succes,

Stef

_________________
HY '76


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2006 14:14 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 Profiel

Geregistreerd: ma 18 aug, 2003 9:11
Berichten: 116
Woonplaats: Dussen
Die boutjes had ik inderdaad al gecontroleerd, maar over die vrije slag was ik nog even niet zeker. er zit nergens een veer die het pedaal weer omhoog trekt, of het druklager los van het glijplaatje, dit blijft er altijd tegenaan liggen. ik heb een centimeter vrije slag (als ik zelf handmatig het pedaal omhoog trek). het is in ieder geval niet zo dat hij aangrijpt als ik de koppeling loslaat, dus dat zit volgens mij wel goed...

lex

_________________
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2006 13:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Hallo Lex.
Als je het pedaal omhoog kan trekken is de veer aan het eind van de kabel eraf.Het pedaal moet 126mm boven de vloer staan.Als dit allemaal
goed blijkt te zijn,is het ook mogelijk dat ze je een slechte drukgroep
hebben geleverd.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2006 15:05 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Die veer kun je inderdaad zo kwijt zijn, mijne hing bijna letterlijk aan een zijden draadje en ik kwam er bij toeval achter omdat ik daar toen in de buurt bezig was. Zit bij mij op dit moment vast met lussen van dik koperdraad, niet mooi maar ben er verder nog niet aan toegekomen en dit roest niet :D
Voor en na:
AfbeeldingAfbeelding

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2006 14:33 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 Profiel

Geregistreerd: ma 18 aug, 2003 9:11
Berichten: 116
Woonplaats: Dussen
Dus... Geen veer te bekennen en het oogje totaal weggeroest! Ik weet niet hoe lang dit al is, maar zo te zien niet van de afgelopen 1000km.

Bedankt LEiPiE voor de overduidelijke fotoreportage!

Gerard, mooie en treffende diagnose, zoals altijd.

Nu is dan nog de vraag wat de schade kan zijn die hierdoor is ontstaan. is door de constante druk van de koolring tegen het koppelingsgedeelte de koppelingsplaat versleten, of door de constante wrijving (en warmteontwikkeling?) de koolring en andere delen?

Door het luikje dacht ik te zien dat er van de nieuwe koolring nog maar 3 mm over was, dat is volgens mij iets van de helft...

Zijn er nog andere dingen die kapot kunnen zijn gegaan door de wrijving of de warmte, of dingen die ik in de gaten moet houden?

Ik hoop dat de schade beperkt is gebleven bij een half versleten koolring...

Bedankt allemaal!

Lex

_________________
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2006 16:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Het lijk mij om na de veer reparatie moed te houden en in de gaten houden.Hij kan het nog erg lang goed volhouden.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Koppeling
BerichtGeplaatst: zo 09 apr, 2006 14:35 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: wo 21 sep, 2005 16:48
Berichten: 30
Ik blijf het maar vreemd vinden. De druk van het koppelingspedaal zonder veer kan toch nooit zo groot zijn dat daardoor de koppeling gaat slippen? En vooral niet van de 2e naar de 3e versnelling.

De koolring gaat er wel aan natuurlijk, die loopt straks op het ijzer.

Een oplossing van dit vreemde fenomeen weet ik ook zo gauw niet. Misschien is er iets tussen gevallen en drukt dat de drukgroep open. Ik heb wel eens een weggesprongen tangliaalveertje gehad.

Rob.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: slippende koppeling en de buté
BerichtGeplaatst: di 11 apr, 2006 9:53 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 27 aug, 2004 10:37
Berichten: 95
Woonplaats: Belgie
Ik heb onmiddelijk beslisd om geen koolring meer te gebruiken er is er een te krijgen die er exact in past , namelijk van een volkswagen camionette en va het merk sacs ' duits ) zeer goed spul .

Henny van der Lee ( technieker van Le Camion ) weet er meer van indien intresse .

Ik heb wel een heel kleine aanpassing moet en maken aan de buté zelf namelijk gedeelte waar de 2 zware klemveren zitten die in de buté drukken om die dienen om die op zijn plaats te houden in de hefboom .

Namelijk een een rondsel van 10 mm op zijn langs mooi netjes doorzagen 21mm en opzuiveren met een vijl , en dan de stukjes aan beiden zeiden erin leggen en aan de uiteinden even aan elkaar lassen .

Als ik dit niet zou gedaan hebben zou de Buté van sacs met meedraaiend rollement los zitten te bengellen .

Maar het past mooi en werkt prima!

er zijn er in de club van le camion nu 4 ( incluis ikzelf ) die ermee rijden nu.

Eindconclusie :D veel beter dan een koolstof buté , en gaat veel langer mee +/- 150.000 km .

http://www.mijnalbum.nl/Album=JWOIHBJU hier zie je de nieuwe buté nog in het doosje zitten .

En dat veertje dat onbreekt ??? er zijn er namelijk 3 als er 1 van weg is dan gaat dat gietijzer drukplaatje scheef draaien en ja dan krijg je zo wie zo versnelde slijtage en andere vreemde dingen volgens mij .
Meestal is dat plaatje ook op en versleten daar er veel blijven rijden met een buté waar de koolstof ring van op is en dan is het ijzer op ijzer met alle gevolgen vandien , veren die graakt worden enz .

Groet Jeroen

P.S : vandaag waarschijnlijk eerste rit na de revisie van de motor , ook een spannend gebeuren maar dat laat ik wel weten in de groep motor problemen .


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 apr, 2006 9:40 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
Citaat:
4000 km na het vervangen van de koppelingsplaten en de drukgroep, begint de koppeling te slippen. Ik dacht meteen aan een olielekkage, het is ook allemaal wel iets vettig, maar niet extreem. ook geen rook na het rijden.

Wat het geheel nog onbegrijpelijker maakt is dat het fenomeen zich alleen voordoet als de motor (en dus ook de draaiende delen) warm is (na +/- 30km). Ook gebeurt dit voornamelijk van zijn 2 naar zijn 3, waarschijnlijk omdat ik dan ook laag in de toeren al schakel.


Ha Lex,

Ik had dezelfde verschijnselen en dacht aan een versleten koppelingsplaat.
Ik heb toen een nieuwe gehaald inclusief vers toplager voor in de motor
en een nieuwe keerring voor de prise-as .
bij demontage bleek dat de oude koppelingsplaat even dik was als de nieuwe,
dus dat was het probleem kennelijk niet.
wel was ie vettig van de bakolie wat denk ik het probleem veroorzaakte.

De afstelling van de drukgroep kan ook nog een punt zijn natuurlijk, de
vingers kan je eigenlijk alleen goed afstellen als ie gemonteerd is.
(citroen had natuurlijk weer een speciale tool waar je de drukgroep in
kon schroeven ter afstelling dus ik heb 'm maar vergeleken met een
paar andere drukgroepen door ze stuk voor stuk te monteren en dan te
meten

Zodra je koppeling vrije slag heeft (ie de koolring komt los van de vingers)
dan levert de drukgroep de maximale druk en kun je de pedaalinstelling uitsluiten.

blijft over te weinig druk van de drukgroep of te weinig grip wegens vettigheid.

Aad


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2007 15:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 22 apr, 2004 22:09
Berichten: 304
Woonplaats: Heeze
Jeroen ik was eens benieuwd of je nog steeds rond rijdt met dat Sachs druklager en hoe eea bevalt.

_________________
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: sachs bute belgisch koppelings ring
BerichtGeplaatst: ma 16 apr, 2007 10:09 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 27 aug, 2004 10:37
Berichten: 95
Woonplaats: Belgie
Geert ,

Deze rijd perfect , schakeld perfect enz , enkel maar positief nieuws :D
1 belangrijke voorwaarde is wel dat de bestaande gietijzere drukring met de 3 veertjes die erin haken , dat die mooi GLAD is , dus afdraaien indien nodig om hem vlak te krijgen met een maximum van 2 mm !!!en niet meer.
Anders bij het niet GLAD maken van het gietijzere raakvlak krijg je bij het vervangen van een koolstof koppelings ring een ook zeer vroegtijdig overlijden , want dan werkt het eerder als een schuurschijf , en uiteindelijk ook niet gezond lijkt me voor een koppelings ring met rollementen ( Sachs en ik geloof dat het van een Volkswagen bus T1 of T 2 koppeling is welke van de twee weet ik niet , dan moet men maar eens in de boeken kijken van volkswagen T1 , T2 )

Ook heb ik al verteld hier in het forum dat de uiteinden waar de uiteindelijke 2 drukveren in moeten zitten van de koppelings ring opgevuld moeten worden met 2 stukjes metaal .
Deze maak je heel simpel door een bout van 10 mm geloof ik ofwel 8 mm ik weet het niet precies meer , en deze zaag je in zijn langs door over een lengte van een +/-20 mm , dan zaag je juist na die 20 mm het eraf , zo krijg je 2 helften van een cylinder .
Deze las je met een halfautomaat even in de uitsteeksels die aan de nieuwe koppelings ring zitten van de sachs .
Je last op de uiteinden ( de uitsteeksels van de koppelings ring ) .
Niet overdreven HEET stoken , het dient maar dat het vast zit voor de 2 veren die de koppelings ring op zijn plaats drukken, en daar komt geen overdreven veel tonnen van krachten op , dus voorzichtig tewerk gaan .
Nadien smeer je hier wat grafietvet op of kopervet , en niet overdreven .
Ook smeer je tussen de beide raakvlakken van de koppelings ring en de de gietijzeren ring een zeer lichte laag van kopervet , dit herhaal je na +/- 1500 km nog een keer ( door het inspectieluikje heel makkelijk ) en dan is alles mooi op elkaar ingewerkt .
Momenteel een 8000 km al mee gedaan en geen enkel probleem ermee .

Dus in mijn ogen is de koolstof koppelings ring voor geschiedenis en een heuse verbetering !
Hij koste wel een 65 euro maar is een zeer goede verbetering ! :D

_________________
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2015 17:46 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: zo 27 maart, 2011 13:35
Berichten: 13
Gerard 2cv schreef:
Hallo Lex.
Als je het pedaal omhoog kan trekken is de veer aan het eind van de kabel eraf.Het pedaal moet 126mm boven de vloer staan.Als dit allemaal
goed blijkt te zijn,is het ook mogelijk dat ze je een slechte drukgroep
hebben geleverd.


Op diverse plekken in het forum wordt steeds gesproken over 126mm boven de vloer tot onderzijde pedaal.
Op de foto op werkblad H78.314-0 zie ik echter de maat "a" onder de vloer aangegeven. Het blijft wel vaag hoe je precies moet meten.
Ik weet nu niet wat ik moet doen. Weet jij dat of andere leden!!!

Frans


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: slippende koppeling...
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2015 0:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Frans,
vaak is het afstellen van het koppelingspedaal een kwestie van "gezond verstand" en een beetje "fingerspitzengefuhl". Bedenk dat de officiële maten en afmetingen van origine waren bedoeld voor een TUB in nieuwstaat en dat in de loop der jaren door o.a. slijtage hier en daar afwijkingen kunnen zijn ontstaan.
Voorbeelden (in dit geval met betrekking tot het koppelings-gebeuren):
- de vloerplaat (linksvoor) is verbogen
- de koppelingskabel is uitgerekt
- de "as" van het koppelingspedaal heeft speling
- de koppelings-as (waar dat druklager aan vast zit) heeft speling
- het "druklager" (oftewel de koolstofring) is (gedeeltelijk) versleten
- de "druktafel" is (gedeeltelijk) versleten
etc. etc.
"Gezond verstand": druk met de hand het koppelingspedaal in; op het moment dat het druklager de drukgroep (lees: "koppeling") in werking zet krijg je behoorlijk "tegendruk". Oftewel: dán wordt het koppelingsgebeuren in werking gezet. Zet een merkteken (krijtstreepje) op de steel van het koppelingspedaal ter hoogte van de vloerplaat. Laat vervolgens het koppelingspedaal zo'n 1 à 2 cm omhoog komen: dàt is/wordt dan jouw vrije slag. Zorg voor een paar helpende handjes die vervolgens - aan de onderzijde van die vloerplaat - de aanslagring welke om die "steel" van het koppelingspedaal zit vastgebout precies vastzet tégen de (onderzijde van de) vloerplaat aan. Je kunt daarna - bij de versnellingsbak - de lengte van de koppelingskabel, indien nodig, nog iets verfijnder "afstellen".
Bonne chance !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group