Het is nu do 28 maart, 2024 18:27


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Ethanol - E85
BerichtGeplaatst: za 08 dec, 2007 22:36 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 ICQ  Profiel

Geregistreerd: ma 03 dec, 2007 21:28
Berichten: 15
Woonplaats: Herent, België
Hoi allemaal,

Ik vroeg mij af of er HY'ers zijn die op E85 rijden. Indertijd toen ik nog met mijn 2CV rondreed had ik op enkele 2CV-fora opgevangen dat er 2CV'ers op E85 reden. Ok, net iets anders qua motoriek, maar wel een beetje dezelfde "scene".

Als ik het goed voor heb dan kan je met een aangepaste motor (alleen ruimere sproeiers?) zowel op E85 als op benzine rijden, niet?

Steek daar nog een LPG-tank op en je hebt een multifuel voertuig :)

Groeten,
Niels R.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2007 21:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Ik weet dat Albert de Gier (je weet wel van 123 ignition) zijn HY had omgebouwd op E85 om ermee naarde 2cv meeting in Zweden te rijden. Liep prima volgens zijn verhaal in het clubblad en kostte niet al te veel. in het verhaal heeft hij het over een aanpassing aan de gasklep en de sproeier.

Het lijkt meook wel wat, maar zolang deze brandstogf in nederland nog steeds veel duurder is dan gewone benzine, en er nog maar 1 of 2 pompen zijn in heel Nederland, heeft dit nog weinig zin.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: ma 20 apr, 2009 0:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Boudewijn schreef:
Ik weet dat Albert de Gier (je weet wel van 123 ignition) zijn HY had omgebouwd op E85 om ermee naarde 2cv meeting in Zweden te rijden. Liep prima volgens zijn verhaal in het clubblad en kostte niet al te veel. in het verhaal heeft hij het over een aanpassing aan de gasklep en de sproeier.

Het lijkt meook wel wat, maar zolang deze brandstogf in nederland nog steeds veel duurder is dan gewone benzine, en er nog maar 1 of 2 pompen zijn in heel Nederland, heeft dit nog weinig zin.

Welk clubblad was dat?
In Zweden is E85 heel gewoon en overal verkrijgbaar. Aangezien ik een Zweden-fan ben heb ik ook wel interesse in E85 in mijn HY.

Inmiddels zijn er in Nederland veel meer E85 pompen bij gekomen en is de adviesprijs bij Tamoil hetzelfde als van euro 95. Let wel, dezelfde adviesprijs. Aangezien er op euro 95 veel concurrentie is valt dat nogal eens goedkoper uit als er meerdere (goedkope) pompen in de buurt zijn.
Aangezien er vaak geen concurrerende E85 pomp in de buurt is rekenen ze daar de adviesprijs voor....
Dus zolang de overheid niet de accijnzen verlaagd je moet er wat voor over hebben om CO-neutraal te rijden.

Zoals gezegd zijn er tegenwoordig veel E85 pompen bij gekomen. Ik passeer meermalen per week een E85 pomp en er is een website waarop de pompen in NL te vinden zijn.

Bij een eend weet ik dat de hoofdsproeier vervangen moet worden door een veel grotere of een verstelbare sproeier. Zodra je op benzine gaat moet je die sproeier een stuk dichter draaien, vandaar dat sommigen de sproeier van achter het stuur verstelbaar hebben gemaakt.

Ik ben benieuwd naar het verhaal van Albert de Gier.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ethanol - E85
BerichtGeplaatst: ma 20 apr, 2009 16:01 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: vr 31 aug, 2007 16:16
Berichten: 25
Woonplaats: rotterdam
Heren,

Het verhaal klopt. Ben o.a. vorig jaar met Albert naar Rome geweest per HY. Het probleem zit inderdaad in de verkrijgbaarheid van ethanol versus de prijs. Met een andere sproeier is het leed inderdaad geleden, maar bij een hogere of gelijke prijs aan de pomp en een hoger verbruik is E95 in NL nog niet economisch. Onderweg naar 't zuiden is nog onvoldoende pompnetwerk, dus dan ben je de hele tijd aan het omstellen met alle gevolgen van dien. In Zweden lijkt het me te doen.

Dick


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ethanol - E85
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2015 13:13 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 28 maart, 2013 23:06
Berichten: 211
Woonplaats: Bellingwedde
In duitsland wordt er subsidie gegeven de E benzine en ligt de prijs 4 cent lager dan de normale 95...
Ik heb altijd begrepen, dat lang niet alle oudere auto er tegen kunnen ivm aantasting bepaalde onderdelen....Dat is ook de reden,waarom t zelfs in duitsland niet echt vd grond komt... Tis ook zo n opgelegd maatregel van Brussel...lol


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group