Het is nu do 28 maart, 2024 10:59


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 jul, 2005 17:39 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Webmeistera schreef:
enne grote beurt bij een citroengarage? hebben ze daar nog wel iemand met HY ervaring dan? Ik vrees dat je vakantiegeld dan al wel op is....
(de mijne wel vermoed ik)


Heb dat allebei van te voren gevraagd :D
Ze hebben zowel nog monteurs die er wat van weten en ik krijg van te voren een offerte.
't Blijft waarschijnlijk bij een kleine beurt, in 2003 zijn o.a. bougies en zo vervangen met een berg andere zaken, dus dat zal een grote beurt zijn geweest.
Ik wil nu gewoon dat voorsat ik er mee op pad ga er iemand even grondig naar gekeken heeft, dan kost 't me maar meer geld, liever dat dan in Duitsland stil staan voor iets lulligs :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2007 23:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Aad schreef:
Ik dacht 45 cm doorsnede en een paar cm over tussen de wielkasten.

ik heb 't gewoon telefonisch besteld, ze hebben een kant en klaar pakket voor inbouw waar alles bij zit, inclusief een hele mooie gasventuri voor bovenop je carburator


Aad,

De kosten van jouw lpg installatie heb je er ondertussen misschien al uit, ik ga nu pas beginnen.
Ik heb ook geïnformeerd bij GMS in Alkmaar (vandaag) en kreeg van hun adressen in mijn omgeving alwaar ik een (doe het zelf) pakket kan bestellen. zij leveren inmiddels niet meer aan particulieren.

Nu heb ik op één adres prijs opgevraagd en kreeg er meerdere, afhankelijk van welk merk verdamper en venturi ik wil hebben.

De goedkoopste (GMS) was voor een vermogen <100 kW en dus aan de krappe kant. 760 euro incl.

De tweede (OMVL) is voor een vermogen vanaf 100 kW en volgens mij de beste keuze. 811 euro incl.
(Deze heb ik ook al twee jaar probleemloos in mijn 2 liter Volvo Amazon)

De derde (Vialle) is natuurlijk een zeer bekend merk maar ook aanmerkelijk duurder zonder duidelijke meerwaarde. 919 euro incl.

Deze prijzen zijn incl. een 180 liter tank en alles wat er verder nodig is.
(De prijzen van tanks zijn gelijk voor 120 t/m 230 liter)

Tot zover mijn info.

Nu is het mijn bedoeling deze tank (die jij ook hebt) in de lengterichting achter de bestuurdersstoel te plaatsen. Het reservewiel heeft al eerder plaats moeten maken voor een "standverwarming" op benzine die nu toch moet gaan wijken voor een gaskachel. (Niet letterlijk)

Ik wil dus deze ruimte gaan benutten voor de tank, dus aan de binnenkant de kast wegsnijden zodat dit binnenruimte wordt.

Omdat ik boven de tank een keukenblok wil maken is mijn vraag: hoeveel ruimte in de hoogte ben ik kwijt aan de 180 liter tank? (45 cm)


Kun je mij aan wat praktische maten cq tips helpen zodat ik dadelijk niet zit met een tank die ik niet kwijt kan.
Ik wil deze NIET in de breedte! (zie mijn topic "LPG tank niet in de breedte")


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2007 1:41 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ik volg met interesse, want dat (of op het dak) lijkt mij ook de beste plek.
(onder wagen is helaas niet genoeg ruimte, daar kunnen alleen 15cm tanks. Misschien dat nog iets te verzinken is in de vloer, maar da's zonde :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2007 16:57 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
HYvonne schreef:
De goedkoopste (GMS) was voor een vermogen <100 kW en dus aan de krappe kant. 760 euro incl.

Omdat ik boven de tank een keukenblok wil maken is mijn vraag: hoeveel ruimte in de hoogte ben ik kwijt aan de 180 liter tank? (45 cm)
Kun je mij aan wat praktische maten cq tips helpen zodat ik dadelijk niet zit met een tank die ik niet kwijt kan.


100kW aan de krappe kant? ik weet niet wat voor motor jij in je HY hebt
maar mijn H78 blok heeft zeker geen 136pk (equivalent van 100 kW)
(eerder iets van 55pk of zoiets belachelijk weinigs :wink: )

de GMS verdamper doet het bij mij uitstekent. belangrijker is een goed mengstuk,
ik heb er 1 speciaal voor de solexcarb die je er bovenop kan schroeven.

De tank komt iets boven de vloer dmv zware beugels dus reken op 50cm
hoogte en 47 cm diepte (centimetertje speling aan de zijkanten)
Hij mag niks metaligs raken (in de beugels komt een foamlaag).

Aad


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2007 17:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Webmeistera schreef:
100kW aan de krappe kant? ik weet niet wat voor motor jij in je HY hebt
maar mijn H78 blok heeft zeker geen 136pk (equivalent van 100 kW)


Da's krasse taal, maar je hebt volkomen gelijk.
Ik blijf de fout maken in de verhouding en dacht aan ongeveer 70 pk en dat is trouwens ook genoeg.

Webmeistera schreef:
belangrijker is een goed mengstuk,
ik heb er 1 speciaal voor de solexcarb die je er bovenop kan schroeven.


Als ik het goed begrijp heb jij dus de GMS uitrusting: dwz de verdamper en het gasmengstuk?
Hiervan maakte GMS zelf al melding bij de offerte. Zij hadden het ook direct over een gasmengstuk voor de Solexcarb.

Zonder je hieraan te willen ophangen, jij kunt dus deze set van GMS aanbevelen?

Wat heb je gedaan met het luchtfilter?
Het wordt afgeraden om een (lucht)voorverwarmer te gebruiken.
Als je wel het complete luchtfilter gehandhaafd hebt, heb je dan genoeg ruimte aan de bovenkant en is de luchttoevoer dan voldoende??

Aan welke kant heb je de verdamper geplaatst?
Heb je daar misschien ook foto's van?

Gebruik je de gastank ook voor andere doeleinden dan tractie? Hoe heb je dit dan opgelost?

Heb je nog meer tips? Heel erg welkom!

Groeten, Jacques


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2007 18:37 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
> Zonder je hieraan te willen ophangen, jij kunt dus deze set van GMS
> aanbevelen?

Jawel, de set van GMS doet het prima in de HY.

> Wat heb je gedaan met het luchtfilter?

Niks anders dan een stukje fietsbinnenband om de venturie gedaan om
een goede afdichting te krijgen. er was iets lekkage met een fluittoon als gevolg ...

> Het wordt afgeraden om een (lucht)voorverwarmer te gebruiken.

???
Je kan altijd de winterstand (lucht pakken van boven het spruitstuk) op je
luchtfilter gebruiken hoor. Ik ben voorstander van een goed warm
inlaatkanaal om een goed homogeen mengsel te krijgen voor de zuinigheid,
(niet voor maximaal vermogen) maar dat is een ander verhaal.

> Als je wel het complete luchtfilter gehandhaafd hebt, heb je dan genoeg
> ruimte aan de bovenkant en is de luchttoevoer dan voldoende??

Net, kijk maar naar deze foto van de proefopstelling:

http://members.chello.nl/abeeke/tmp/78- ... tussen.jpg


> Aan welke kant heb je de verdamper geplaatst?

Bij het verwarmingskraantje. handig vanwege de slangenloop.
hij moet wel deugdelijk vast zitten, dus niet teveel wiebelen.

http://members.chello.nl/abeeke/tmp/79- ... mperos.jpg

> Heb je daar misschien ook foto's van?

ja, nog uit de inbouwtijd natuurlijk

> Gebruik je de gastank ook voor andere doeleinden dan tractie? Hoe
> heb je dit dan opgelost?

Alleen als ruimte-innemer en ballast voor de achteras. :D

Voor koken ga ik een apart klein tankje inbouwen :wink:
(laatst stonden we namelijk met 120 liter LPG aan boord zonder kookgas,
dat voelt best lullig. nergens natuurlijk ons type fles te krijgen...)

> Heb je nog meer tips? Heel erg welkom!

tuurlijk wel, maar het gasinbouwboek is 8 cm dik dus...

belangrijkste zijn:
- alles gasdicht (ook je uitlaatsysteem) bij de keuring.
- vloeibaargasleiding altijd min 15 cm van de uitlaat verwijderd monteren
- tankoverdrukslang recht naar onder buiten de auto laten afblazen,
mag niet in een wielkast uitkomen.
- geen der lpg onderdelen mag het laagste punt vormen van de auto.
- de onderlegringen voor tankbevestigeng moeten gemonteerd, je mag ze
wel omzetten zodat ze onder de bodemplaat passen.

Aad


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2007 19:45 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Webmeistera schreef:
> Als je wel het complete luchtfilter gehandhaafd hebt, heb je dan genoeg
> ruimte aan de bovenkant en is de luchttoevoer dan voldoende??
Net, kijk maar naar deze foto van de proefopstelling:

En anders kun je nog wel een stukje van het luchtfilter afzagen, dat heb ik wel eens zien doen volgens mij.
Citaat:
> Aan welke kant heb je de verdamper geplaatst?
Bij het verwarmingskraantje. handig vanwege de slangenloop.
hij moet wel deugdelijk vast zitten, dus niet teveel wiebelen.

Anderen hebben 'm in de ruimte rechtsvoor zitten (waar links je verwarmingszaken zitten).
Citaat:
> Gebruik je de gastank ook voor andere doeleinden dan tractie? Hoe
> heb je dit dan opgelost?

Volgens mij mag je ze nergens anders voor gebruiken, om te koken op LPG heb je een aparte tank en verdamper nodig. Dit is tenminste wat ik heb begrepen, zou fout kunnen zijn :D

(ik heb al vanalles gelezen, maar kom er maar niet aan toe :| Vandaag even langs de LPG boer hier in de buurt gereden (Wallinga) maar kon 'm niet vinden...)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2007 23:51 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Webmeistera,

Bedankt voor je reactie.

Je geeft aan nog foto's te hebben uit de inbouwfase. Zou je mij deze willen mailen? Kan gewoon via de knop hieronder.
Andermans werk is altijd goed voor ideeën!

ps. Ik zag ook de isolatie in de motorruimte. Scheelt dit véél in geluid?



Leipie,

Bel maandag gewoon even naar GMS in Alkmaar, ze geven je zo een paar adressen in je buurt die hun installatie kunnen leveren.
072-561 6464


Jacques.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 08 jan, 2007 13:22 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
HYvonne schreef:
ps. Ik zag ook de isolatie in de motorruimte. Scheelt dit véél in geluid?
Jacques.


Ha Jaques, laat ik het zo zeggen: Ik heb nu last van windgeruis : - )
(maar 't spul zit overal hoor, niet alleen daar)

foto's hoop ik aan te denken als ik weer thuis ben.
Aad


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 08 jan, 2007 23:53 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 06 maart, 2005 0:52
Berichten: 182
Woonplaats: Friesland
Voor wat betreft de DHZ-pakket-prijzen, dit is eigenlijk overal tussen de €750 en de €900 in.
Kortom, dit is eigenlijk de standaard materiaalprijs voor een wagen met een carburateur.

Zoals in al mijn wagens, wilde ik nu ook LPG in mijn BX. Ik wilde dit zelf doen, echter kwam ik in EIndhoven uit waar ze het voor €950 wilde inbouwen! (all-in!)
Wellicht is dit ook een idee, voor €200 geen vuile handen en ook geen RDW-keuringskosten er nog bij. Daarnaast krijg je 2 jaar garantie.

_________________
http://www.sleuteltje-11.net
http://www.citrofiel.net


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 jan, 2007 10:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Citaat:
Ik wilde dit zelf doen, echter kwam ik in EIndhoven uit waar ze het voor €950 wilde inbouwen! (all-in!)


Was dit bij van Orsouw of bij Mandigers? (of misschien een ander)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 feb, 2007 1:34 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ben dinsdag bij Wallinga Enschede geweest (ze zijn verhuisd, kom er nu 6x per week langs, alleen buiten openingstijd, maar had pas even de ochtend vrij om langs de dokter te gaan).

Voor 1300 euro ben ik klaar en bouwen zij een 180liter bruto tank (iets van 125x45x45) in de lengte achter de bestuurdersstoel, installeren alles, testen, stellen af en doen de RDW keur en dan dus ook garantie op de hele installatie ipv alleen de onderdelen.
Voor 800 euro kan ik de onderdelen krijgen en komt er dus nog een RDW keur overheen (met mogelijke daaruit voortvloeiende kosten).

Ik ben nu heel serieus over de all-in aan het denken, scheelt me heel wat hoofdbrekens dan en die garantie is wel fijn (inbouwen en garantie is dan dus zeg maar 400 euro). Lijkt me een goede investering. Ga niet helemaal naar Eindhoven rijden er voor (al heb ik daar nog wel twee overnachtplekken eventueel ;)). Wallinga zit trouwens ook in Eindhoven.

Zij kunnen trouwens een soort LPG injectie in de carburateur boren, dat is helemaal ruimte besparend vergeleken met een rand tussen carb en het luchtfilter. Tevens hebben ze al eerder een HY gezien en een daar een installatie ingebouwd.

Vooral erg goed en vriendelijk geinformeerd, zelfs toen ik bij het uitrijden de muur van hun overheaddeur schampte :oops:
(MurpHY had alleen wat verf aan een schroef van de treeplank zitten, maar die muur (van dat bedrijfshal-blik) heeft er een duidelijke deuk en kras bij...). Ik keek weer eens vooral achteruit ipv ook af en toe opzij :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 feb, 2007 11:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Ewald, zoals je weet ben ik ook al een tijdje hiermee bezig en heb inmiddels al een paar bedrijven ge/be-zocht.
Nu ben ik per toeval op een steenworp afstand van hier terecht gekomen bij een garagebedrijf dat gerund wordt door twee mensen die jaren bij een Citroen garage gewerkt hebben, geregeld LPG (officieel) inbouwen en ook nog affiniteit hebben met oldtimers. Een van hen heeft zelf een HY gehad en is er goed in thuis.

LEiPiE schreef:
Voor 1300 euro ben ik klaar en bouwen zij een 180liter bruto tank (iets van 125x45x45) in de lengte achter de bestuurdersstoel, installeren alles, testen, stellen af en doen de RDW keur en dan dus ook garantie op de hele installatie ipv alleen de onderdelen

Voor deze zelfde installatie ben ik bij hen 1075 euro kwijt met dezelfde voorwaarden.

LEiPiE schreef:
een 180liter bruto tank (iets van 125x45x45) in de lengte achter de bestuurdersstoel

Om de tank langs de wand te kunnen plaatsen moet ik wel zelf de reservewielkast verbouwen, anders gaat de tank er niet in.

Ik heb ondertussen koelkastje, gasfornuis/oventje en gaskachel gekocht en ben aan het passen en meten geslagen.
Om te voorkomen dat zowat al mijn bergruimte in de moeilijker toegankelijke banken komt, heb ik in samenspraak met deze mensen besloten om toch maar te gaan voor een 100 litertank in de bank en bergruimte onder het aanrecht.
Ik moet je eerlijk bekennen dat het een moeilijke bevalling is en dat de kogel nog niet helemaal door de kerk is.
Wel staat voor mij vast dat de gasinbouw bij dit bedrijf in goede handen is en daarbij ook nog qua prijs en afstand voor mij het meest gunstig.

Ik weet niet of je hier wat wijzer van geworden bent maar het kan geen kwaad om eens hardop na te denken;

Hoe vaak heb je eigenlijk een actieradius van 1000 km nodig en weegt dit op tegen de ruimte die je daarvoor inleverd?
Hoe vaak moet ik spullen in/uit de bank toveren die ik liever makkelijker onder handbereik heb.
Dit is natuurlijk ook nog allemaal afhankelijk van de toepassing van je HY: moet het een camper zijn of een bus waar je even een slaapzak in gooit?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 feb, 2007 11:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Vorig jaar ook zelf LPG ingebouwd. Delen gekocht bij ABK in Alkmaar. ABK is een bedrijf opgericht door degene die eerst bij GMS in Alkmaar systemen inbouwde.

Zij geven alle adviezen, en doen, wanneer je de set spullen bij hen koopt een voorsinspectie en stellen de LPG installatie goed af. Zie mijn verhaaltje van 2 juni 2006 onder motor algemeen.

Zodar de bus weer uit de stalling komt kan ik wel wat fotos sturen.

Inmiddels al 5000km er mee gereden. (~1 :7) :lol: Ik heb de helft van de investeringa l weer terug verdiend!

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 feb, 2007 13:04 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
De reservewielkast zal er inderdaad aan moeten geloven en op een 180l bruto tank (120 netto) heb je in het minst gunstige geval ook maar een actieradius van 600KM (ofwel 1 keer naar m'n ouders en weer terug...) probeer in het buitenland maar eens een LPG station te vinden.
Maar als het klopt dat Leo 1:7 kan rijden op LPG (wat ik op benzine maar net haal :shock: ) dan heeft die 180l een actieradius van dik 800KM.
Mijn doelstelling is er altijd op vooruit te gaan: op benzine 400KM max? Dan als we toch LPG gaan doen liefst het dubbele.

Zal wel pijnlijk worden om de slijptol in die mooie wielkast te zetten, maar vooruit dan maar. Daar bovenop komt dan een behuizing met daar in accu's, boordcomputer en wat al niet. Verdere dingen heb ik nog niet naar gekeken, maar een koelkast zou er boven kunnen, oven vind ik onzin en een gasfornuis wil ik liefst los hebben zodat ik ook buiten kan koken. Alleen verwarming weet ik nog niet, maar ben niet echt van plan met koud guur weer te kamperen :D

Mijn bus moet multifunctioneel zijn: als ik wil camperen dan moet dat kunnen, wil ik iemand verhuizen of een bank kopen dan moet dat ook kunnen en als ik na het boodschappen doen het winkelwagentje in z'n geheel naar binnen kan rijden dan is dat helemaal mooi :D

Op zich maakt geld me ook niet zoveel meer uit (met MurpHY ondertussen te vaak in de goedkoop=duurkoop val getrapt), naar Eindhoven op en neer rijden voor een paar honderd euro korting is de moeite niet waard (en als er dan iets mis is dan mag ik weer op en neer en dan is de korting al weer vereffend).
Wallinga zit hier 5 min fietsen vandaan, vandaar.

Leo: foto's zijn we altijd benieuwd naar :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group