Het is nu vr 29 maart, 2024 1:47


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Vermist: "olie"
BerichtGeplaatst: di 10 jul, 2012 12:40 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 15 jun, 2011 19:41
Berichten: 43
Woonplaats: Drunen
Hallo luitjes,

Zaterdag heb ik de olie in mij blok ververst. Ik heb het oude type blok uit een traction en daarom heb ik het blok nu voorzien van 4 liter verse 20W60. Nu ben ik gisteren avond een eindje wezen rijden en het bleek na thuiskomst dat er behoorlijk wat olie aan de rechterkant van het blok verloren is gegaan. Waardoor dus ook de onderkant van het blok behoorlijk nat was. Ik denk zelf dat de lekkage komt van het punt waar de ontsteking het blok in gaat.

Nu zou ik graag willen weten of er iemand mij kan vertellen of dit op te lossen is. Kan ik de ontsteking (na even een streepje te hebben gezet) gewoon uit het blok halen en er een nieuwe pakking of rubber ring tussen zetten?

Ik hoop dat er iemand suggesties heeft.

Groetjes Erik


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vermist: "olie"
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2012 10:27 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
je moet alleen wel ff uitkijken dat je ontsteking inderdaad exact weer zo terug zet als dat ie stond. maar vlgens mij kan dat niet heel moeilijk zijn, ik heb het pas gedaan zonder er eigenlijk bij na te denken.

er zitten 2 oringen, 1 op de schacht van de verdeler, en op op de losse bus die in je blok zit waar de verderler ingeschoven word. deze moet je beide vervangen.

grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vermist: "olie"
BerichtGeplaatst: wo 25 jul, 2012 12:19 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 15 jun, 2011 19:41
Berichten: 43
Woonplaats: Drunen
Hallo hallo,

Ik ben nog wat bezig geweest en na veel zoeken blijkt het toch dat het blok z'n olie verliest door het wormwiel in het distributiedeksel. En omdat je poelie draait spattert hij het hele blok van voor tot achter onder de olie. De motor loopt verder als een zonnetje. Ik heb vorige week bij CTA de kleppen nog laten stellen en zelfs hun zeiden dat de motor perfect loopt. Ook het rijden gaat heerlijk. Nu was onze planning om komende vrijdag ochtend met dus bus een weekje op vakantie te gaan richting Luxemburg, om vervolgens daarna naar Zeewolde te tuffen om daar de meeting bij te wonen.

Heeft er iemand enige tip voor mij om ervoor te zorgen dat ik niet zoveel olie verlies? Ik heb gisteren een flesje Wynns Super Charge aan de olie toegevoegd maar ook dat mocht niet baten. Help! Help!

Groetjes Erik


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vermist: "olie"
BerichtGeplaatst: wo 25 jul, 2012 12:53 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Geen tips, maar zorg dat je heel vaak je olie peilt. Zit er nu 20W60 in? Kans dat ie met 15W40 nauwelijks harder lekt, en dat is véél goedkoper. In Franse supermarkten kan je het vinden voor ruim 2€/liter. En natuurlijk zsm fixen zodat wij klassieker-rijders niet een al te slechte naam krijgen ;)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vermist: "olie"
BerichtGeplaatst: wo 25 jul, 2012 13:09 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 15 jun, 2011 19:41
Berichten: 43
Woonplaats: Drunen
Ree,

Ik heb er nu idd 20W60 in zitten. Ik heb ook nog 5 liter extra daarvan bij me. Zou het verders geen kwaad kunnen als ik gewoon zorg dat ik het oliepeil op peil hou? Het lijkt mij namelijk geen kwaad kunnen zolang de motor maar goed gesmeerd blijft. Wat is de minimale hoeveelheid die er zich in het motorboot moet bevinden? Ik weet namelijk niet of er zich onder de krukas nog veel olie bevind tijdens het rijden die de boel smeert.

Groetjes Erik


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vermist: "olie"
BerichtGeplaatst: wo 25 jul, 2012 13:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Het kan geen kwaad zolang je olie op peil is. Gewoon controleren met je peilstok.

Dit zal altijd blijven lekken, ook als je olie bijna op is.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vermist: "olie"
BerichtGeplaatst: wo 25 jul, 2012 13:21 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 15 jun, 2011 19:41
Berichten: 43
Woonplaats: Drunen
Zou elke minerale 15w40 dan een goede werking hebben voor het blok?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vermist: "olie"
BerichtGeplaatst: wo 25 jul, 2012 13:34 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ja, alleen kan het wat meer lekken omdat het dunner is.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vermist: "olie"
BerichtGeplaatst: wo 25 jul, 2012 19:12 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
ik zou niet gaan proberen de boel te fixxen met andere olien enzo, blijf rijden op wat je lagerschalen gewend zijn. los het probleem op dwz verhelp de lekkage das veel beter.

waar lekt ie nu precies, bij de onstekings distributie of bij de distributie ketting deksel pakking?

grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vermist: "olie"
BerichtGeplaatst: wo 25 jul, 2012 19:24 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 15 jun, 2011 19:41
Berichten: 43
Woonplaats: Drunen
Thomas,
Bij mijn motor (oude type) word gebruik gemaakt van een wormwiel ipv een kering bij de distributie deksel. En door dat wormwiel wat normaal gesproken de olie terugstuwt lekt de olie dus tijdens het rijden en word dmv de poelie tijdens het rijden over heel het blok gespatterd waardoor ik dus dacht dat hij op meerdere punten lekt. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Helaas heb ik geen tijd meer om er flink aan te sleutelen en dus zal ik het met wat meer liters olie tijdens de vakantie op moeten lossen.

Groetjes Erik


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vermist: "olie"
BerichtGeplaatst: wo 25 jul, 2012 21:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Volgens mij hebben de "nieuwere" motoren ook zo'n wormwiel.

Thomas schreef:
ik zou niet gaan proberen de boel te fixxen met andere olien enzo,

fixen met andere olie gaat niet lukken. Maar ik vind het wel zonde om dure olie direct op straat te laten lekken :lol:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vermist: "olie"
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2012 12:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Misschien nog een idee/ tipje.

Werkt de carter ventilatie wel goed? Wanneer verstopt of niet goed werkend bouwt er zich druk op in het carter en lekt er meer olie.

In ieder geval een goede vakantie gewenst.

Groeten

Leo

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vermist: "olie"
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2012 12:35 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 15 jun, 2011 19:41
Berichten: 43
Woonplaats: Drunen
Ik heb afgelopen week het verticale Carter ontluchtingspijpje van het blok gehaald en deze netjes schoon gemaakt. Hij was niet verstopt en dat bleek dus ook niet het probleem te zijn.
Ik heb vandaag bij een bedrijf in Rijkevoort 25 liter SAE 30 gehaald voor de prijs van 59,50 euro. Dit neem ik mee als noodransoen om deze vakantie mee door te komen :oops:

Na de vakantie ga ik meteen aan de slag om het blok te demonteren en hem geheel aan te pakken want dit lijkt toch echt de enigste verantwoorde uitkomst.

Groetjes Erik


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vermist: "olie"
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2012 12:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Erikhakvoort schreef:
SAE 30

Deze olie is echt te dun.

Ik zou bij de aldi/lidl/hema/gamma motorolie halen die wel geschikt is voor je blok, dit hoeft echt niet meer te kosten dan 15 euro voor 5 liter.

Hoeveel km ga je rijden? Toch niet meer dan 1000? Ik mag hopen dat je niet meer dan 5 liter nodig hebt, anders gaat het wel heel erg hard. Je zit niet lekker als je vaker olie moet bijvullen dan benzine. Voor je het weet veroorzaak je meer schade aan je blok dan dat je lief is.


Laatst bijgewerkt door Ree op do 26 jul, 2012 13:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vermist: "olie"
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2012 13:03 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 15 jun, 2011 19:41
Berichten: 43
Woonplaats: Drunen
Zover ik weet word minerale SAE 30 aangeraden voor oldtimer motoren en schijnt bij hogere temperaturen dikker van viscositeit te zijn dan 15w40. Ik heb destijds bij CTA service ook al op hun aanraden SAE 30 gehaald.

Groetjes Erik


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group