Citroen HY Forum http://www.citroenhyforum.nl/ |
|
LPG ingebouwd door erkend station / Laswerk behandelen http://www.citroenhyforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=3193 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | JanW [ vr 07 jul, 2017 23:46 ] |
Berichttitel: | Re: LPG ingebouwd door erkend station |
ik denk dater iets in je verhaal niet klopt. Als de verdamper parallel aan je kachel is gemonteerd houdt dat in dat zowel de kachel als de verdamper afzonderlijk van elkaar water krijgen . Dan hoeft de kachelkraan niet open te zijn en zul je inderdaad geen verschil merken als je die dicht zet. Dus in principe is het dan in orde. Dus of het parallel klopt niet of hun advies klopt niet. Gezien de extra aftakking lijkt het erop dat er sprake is van parallel. |
Auteur: | hyliner [ vr 07 jul, 2017 23:54 ] |
Berichttitel: | Re: LPG ingebouwd door erkend station |
Het klopt wel hoor Jan: Het koelwater gaat eerst naar de kachelkraan en dan naar de splitsing kachel en verdamper. Daarna komen de leidingen weer bij elkaar. De kachel en de verdamper zitten dus parallel en krijgen dus beiden water via de kachelkraan. Kraantje dicht dan krijgen beiden dus geen water. Misschien is deze vergelijking duidelijker: Als je bij de lamp aan het plafond een tweede lamp aansluit, dan gaan beide lampen tegelijk aan of of uit met de lichtschakelaar. Zo is het hier ook. Door mijn aanpassing komt de aftakking naar de verdamper vóór de kachelkraan en is dan niet meer afhankelijk van de stand daarvan. Maarre, heb je ook een reactie op mijn vraag? |
Auteur: | JanW [ za 08 jul, 2017 9:47 ] |
Berichttitel: | Re: LPG ingebouwd door erkend station / Laswerk behandelen |
die vergelijking hoeft niet hoor. Merkwaardig dat de splitsing achter de kachelkraan zit, ikzelf zou die ervoor gezet hebben. Ik zou het laswerk aan de buitenkant behandelen, met iets, maakt niet zoveel uit wat. De binnenkant meenemen is een kleine moeite maar hoeft volgens mij niet echt. Veel ijzeren waterpijpjes zijn aan de binnenkant niet behandeld. Met de moderne koelvloeistoffen hoeft het ook niet echt vanwege de roestinhibitor. Vroeger werd er alleen water gebruikt, een heel ander verhaal. Ik heb recent ook een T-stuk ingebouwd en de buitenkant even in de lasprimer gezet die ik nog had. |
Auteur: | hyliner [ za 08 jul, 2017 23:28 ] |
Berichttitel: | Re: LPG ingebouwd door erkend station / Laswerk behandelen |
Dank voor je reactie. Ik zat inderdaad zelf ook te denken aan alleen buiten behandelen. Ik heb nog een bus radiatorlak (niet speciaal voor een autoradiator maar voor die dingen die in een huis onder de vensterbank hangen). Ik denk dat ik het daarmee doe want het wordt wel heet natuurlijk. |
Auteur: | JanW [ za 08 jul, 2017 23:47 ] |
Berichttitel: | Re: LPG ingebouwd door erkend station / Laswerk behandelen |
niet heter dan 100 graden en dat kan bijna iedere lak wel hebben |
Auteur: | Otje [ wo 12 jul, 2017 0:07 ] |
Berichttitel: | Re: LPG ingebouwd door erkend station / Laswerk behandelen |
Henri, misschien een beetje "heel kort door de bocht" ... maar: ik zou zelf zijn teruggegaan naar die LPG-inbouwer en het probleem hebben voorgelegd alsmede een fatsoenlijke oplossing hebben verlangd. Heb zèlf óók een LPG-installatie "laten" inbouwen door eveneens een erkend LPG-inbouwstation (éénmanszaak, maar even goed ...). Deze was slimmer en heeft het "verwarmingsgedeelte" van de TUB intact gelaten en de warmwatertoevoer naar de verdamper apart vertakt vóór de aansluiting van de "kachel-kraan". Citaat: ... niet heter dan 100 graden en dat kan bijna iedere lak wel hebben ... ??? Wanneer de koeling van jouw TUB fatsoenlijk werkt zal geen enkel onderdeel in het koelsysteem warmer worden dan 80*C. Allez, vooruit, in extreme omstandigheden misschien 90*C ...Tòch ? |
Auteur: | hyliner [ do 13 jul, 2017 1:51 ] |
Berichttitel: | Re: LPG ingebouwd door erkend station / Laswerk behandelen |
Otje schreef: Henri, misschien een beetje "heel kort door de bocht" ... maar: ik zou zelf zijn teruggegaan naar die LPG-inbouwer en het probleem hebben voorgelegd alsmede een fatsoenlijke oplossing hebben verlangd. Heb zèlf óók een LPG-installatie "laten" inbouwen door eveneens een erkend LPG-inbouwstation (éénmanszaak, maar even goed ...). Deze was slimmer en heeft het "verwarmingsgedeelte" van de TUB intact gelaten en de warmwatertoevoer naar de verdamper apart vertakt vóór de aansluiting van de "kachel-kraan". Dank voor je reactie Gert, maar als ik teruggegaan was naar de inbouwer had ik extra kosten gemaakt voor de kilometers Alkmaar - Haarlem vv en mischien wel ook nog de brandstof van zijn leenauto als hij het niet 'klaar terwijl u wacht' wilde of kon doen. Bovendien weet ik wel wat hij gedaan zou hebben: Hij zou gewoon een T-stukje in de slang vóór de kachelkraan hebben gezet en dan een nieuwe slang tussen kachelkraan en kachel (waar hij eerder het T-stukje in monteerde). Okee de kosten voor die aanpassing waren dan wellicht voor hem, maar de oplossing die ik heb bedacht vond ik veel eleganter. Het onderdeel dat ik heb laten modificeren zit vlakbij de verdamper terwijl hij de slang een enorme omweg had laten maken. Nu zit het voor een paar tientjes naar mijn zin. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |