Het is nu do 28 maart, 2024 20:18


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: APK Regels
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2006 18:15 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 03 nov, 2002 11:19
Berichten: 108
Woonplaats: Tilburg
Gerard Maas stuurde dit stuk in.

Beste Citoënliefhebbers.

Mij is gevraagd een stukje te schrijven over de apk keuring , het mooiste zou een checklist zijn waarmee iedereen z`n eigen Citroën kon controleren zodat eenieder met een gerust hart naar een apk keuringstation kon gaan.
Volgens mijn weten bestaat zo'n checklist niet, en tracht ik dus met mijn beste kunnen er een op te stellen zodat iedereen die geen verstand heeft van een apk keuring toch zijn auto kan nakijken op een aantal punten.
Als ik alles tot in detail moet opschrijven vrees ik dat een hele krant niet genoeg is, daarom probeer ik een beknopte lijst te maken.
Als er daarna nog vragen zijn, mag U mij gerust bellen voor een meer gedetaileerde uitleg.

ONDER DE MOTORKAP
Het chassisnummer moet duidelijk leesbaar zijn en overeenkomen met het chassisnummer dat op het kentekenbewijs staat, ook de plaats waar het chassisnummer is ingeslagen moet kloppen met wat op het kentekenbewijs staat.
De benzineleidingen moeten in goede staat zijn en mogen geen lekkage vertonen.
De carburateur mag uiteraard ook geen benzine lekken.
De accu moet stevig staan en mag niet los zitten.
Alle bedrading moet deugdelijk bevestigd zijn.
De motorsteunen mogen niet geheel losgescheurd zijn.
De stuurhuishoezen mogen niet gescheurd zijn
Verder moet alles wat in de motorruimte zit deugdelijk vastzitten

BINNEN IN DE AUTO
Autogordels zijn verplicht voor auto's vanaf 01-01-1971, in oudere hoeven ze dus niet in te zitten, wanneer dat wel het geval is moeten ze goed werken, mogen ze niet gescheurd zijn,of gerafeld en moeten ze deugdelijk aan de carosserie bevestigd zijn.
In auto`s na 01-01-`71 moeten ze aanwezig zijn. (tevens heb je dan ook een draagplicht), deze draagplicht geld ook voor auto`s voor 01-01-`71 waar gordels in gemonteerd zitten.
Voor de achterbank geldt pas een gordelplicht vanaf 31-12-1989 (dus niet van toepassing voor de meeste Citroëns Als ze er wel inzitten gelden dezelfde eisen als bij de voorstoelen.
De stoelen moeten deugdelijk aan de carosserie bevestigd zitten, (alle bouten moeten aanwezig zijn, en ook vast zitten.) Het schuifmechanisme moet automatisch vergendeld worden, wanneer je de stoel versteld.
Het raamwerk van de stoelen mag niet gebroken of gescheurd zijn, de rugleuning moet in de vergrendeling vallen, en mag ook niet gescheurd of gebroken zijn.
De bekleding mag wel kapot zijn, maar er mogen geen scherpe delen uitsteken.
Indien er sprake is van een gelaagde voorruit, mag deze gescheurd zijn, maar de scheur mag geen vertakkingen, of kruisingen hebben.
De snelheidsmeter moet goed werken, en moet indien nodig verlicht kunnen worden.
Alle schakelaars moeten goed werken en deugdelijk zijn bevestigd.
Het controlelampje van het grote licht moet branden wanneer deze is ingeschakeld.
Het controlelampje van het mistachterlicht moet branden wanneer deze is ingeschakeld.
Voor de rest is er binnen in de auto geen verlichting verplicht.
De voorruit verwarming moet deugdelijk werken.
De ruitensproeier moet goed werken.
Een binnenspiegel is verplicht, tenzij je een rechterbuitenspiegel hebt. (je mag ze ook allebei hebben)
De claxon moet goed werken, en mag maar eentonig zijn. (2 mag wel, alleen als ze tegelijkertijd geluid maken.)

MILIEU
Auto`s voor 01-01-1974 hebben geen eis voor wat betreft de uitlaatgassen, na die datum moeten ze voldoen aan de eis die bij de apk verplicht is, dit is echter niet te controleren zonder co meter.
Daar ik denk dat niemand van ons die heeft zal ik er verder niets over vertellen.

BUITEN DE AUTO
Een linker buitenspiegel is verplicht. rechter buitenspiegel is toegestaan, maar niet verplicht., tenzij je geen binnenspiegel hebt De spiegelglazen mogen niet verweerd of beschadigd zijn..
Verlichtingsarmaturen moeten deugdelijk bevestigd zijn.
Alle verlichting die op de auto zit moet ook werken, er word wel onderscheid gemaakt tussen verplichte, en toegestane verlichting.
De verplichte verlichting is:
2 stadslichten, 2 of 4 dimlichten, 2 of 4 grote lichten, 2 achterlichten, kentekenplaatverlichting, 2 richtingaanwijzers achter en 2 richtingaanwijzers voor.
Het spreekt voor zich dat geen van deze verlichting verblindend mag zijn, m.u.v. de grote lichten.
Indien een achterlichtglas is gescheurd, mag deze geen wit licht naar achteren uitstralen, m.u.v. de achteruitrijlichten.
Tevens moet de auto aan de achterzijde voorzien zijn van 2 niet driehoekige reflectoren.
De toegestane verlichting is:
1 of 2 mistachterlichten. ( indien er 1 is gemonteerd moet deze aan de linkerzijde zitten.)
Derde remlicht. ( indien deze is gemonteerd moet die nagenoeg in het midden van de auto zitten, en hoger dan de andere remlichten)
Mistlampen voor. ( deze mogen alleen kunnen branden wanneer de andere verlichting is ingeschakeld.)
Aangezien rijden met stadslicht verboden is,moeten de mistlampen samen met het dimlicht kunnen branden.
Achteruitrijlicht. (deze mag alleen branden als de achteruitrijversnelling is ingeschakeld. dus niet met een aparte schakelaar aan en af gezet kunnen worden)
De ruitenwisserbladen moeten goed wissen, en mogen geen scheuren vertonen.
Een achterruitenwisser is toegestaan, maar heeft geen eisen. (mag dus wel gescheurd zijn)
Er mogen buiten de auto beslist geen scherpe delen uitsteken.
Wanneer andere wielen zijn gemonteerd mogen deze niet meer dan 30 mm buiten de auto uitsteken, de naaf en de bouten meegerekend. Tevens mogen deze nergens aanlopen. (dit spreekt voor zich)
Indien er een trekhaak gemonteerd is moeten alle bouten vast zitten en mag de kogel niet minder dan 49 mm zijn.
Deurkrukken, bumpers, spiegels, ed. moeten deugdelijk bevestigd zitten.( ook dit spreekt voor zich)
Het nummer wat op de kentekenplaten staat moeten kloppen met wat op het kentekenbewijs vermeld is
De velgen mogen niet ernstig vervormd zijn , en alle wielbouten moeten aanwezig zijn en vastzitten.
De deuren, motorkap, en kofferdeksel moeten goed sluiten.
De tankdop moet goed passen, en de tank mag uiteraard niet lekken.

ONDER DE AUTO
De uitlaat moet deugdelijk bevestigd zijn, en moet over de gehele lengte gasdicht zijn.( d.w.z. hij mag nergens lek zijn.)
De banden, dat is een hoofdstuk apart, ze moeten in ieder geval in goede staat zijn, het profiel in de hoofd groeven moet minimaal 1,6 mm diep zijn. Ze mogen geen bulten vertonen, en ze mogen geen scheuren vertonen waardoor je het canvas kunt zien.
Je mag op 1 as ook niet 1 radiaal, en 1 diagonaalband bij elkaar hebben liggen.
De remslangen mogen geen scheuren vertonen waardoor het canvas zichtbaar word.
De remleidingen mogen geen zodanige roestschade hebben dat wanneer je ze schoonkrabt kratervorming zichtbaar is.
De remleidingen moeten deugdelijk aan de carosserie bevestigd zijn.
Geen enkel onderdeel van de remmen mag lekkage vertonen.
Het remvloeistofpeil in het reservoir mag niet onder minimum staan
Schokbrekers mogen iets lekken, maar de werking moet aanwezig zijn.
De handrem kabel mag niet gescheurd of gebroken zijn. (ook de buitenkabel niet)
De handrem moet op beide achterwielen werken of uiteraard bij Citoën op de voorwielen..
Wanneer je een remproef doet mag de auto niet scheeftrekken, de remvertraging moet uiteraard voldoende zijn, maar dat is zonder remmentestbank of vertragingsmeter niet vast te stellen.
De fusseekogels mogen niet meer speling hebben dan 1 mm., de stofhoesjes mogen niet lek zijn
De stuurkogels mogen niet meer speling hebben dan 1 mm., de stofhoesjes mogen niet lek zijn.
De moeren van de stuurinrichting moeten geborgd zijn.( met zelfbogende moer, of splitpen)
De stofhoezen van de aandrijassen mogen niet gescheurd of lek zijn,
De wiellagers mogen niet hoorbaar zijn, en mogen geen overmatige speling hebben
Dat is meetbaar,van de afstand van het hart van het wiel tot de grond opmeten en dan
Mag de speling 0,5% bedragen
Bij jongere types zitten spiraal veren, deze mogen niet gebroken zijn.
De veerschotels mogen niet doorgeroest zijn ( ook niet een heel klein beetje)
De draagarmen mogen niet doorgeroest zijn. (ook niet een heel klein beetje)
De rubbers in de draagarmen mogen niet zodanig beschadigd zijn dat metalisch kontakt op kan treden.
Om het hoofdstuk roestschade aan de carosserie te behandelen is bijna niet te doen, dit is een heel boekwerk en is bijna niet in begrijpelijke taal uit te drukken, ieder onderdeel heeft zo z`n eigen eisen. hiervoor kun je me beter bellen.
De rubberring tussen het stuur en het stuuhuis mag nergens totaal doorgescheurd zijn.
Wat ik geschreven heb is conform de eis van de rdw,( dienst wegverkeer) die de regels maken en de keuringstations steeksproefsgewijs controleerd.
De apk keuring is een moment opname en de auto moet op dat moment dus voldoen aan een minimum eis, deze word echter (helaas) nog niet door iedereen gehanteerd.( sommige keuringstations hanteren niet de juiste eisen)
Als er door mijn schrijven problemen worden ondervonden bij een of ander keuringsstation kun je mij altijd bellen, Ik zal dan alles in het werk stellen om degene die het bij het verkeerde eind heeft te kunnen overtuigen van de werkelijke eisen.

ROESTSCHADE
---------------------
Extra aanvullig betreft de roestschade.
De roestschade wordt beoordeelt in eenheden van 1 tot 8.Bij schade van 2E is de auto afgekeurd
Een buitenplaat van een deur is 1e .Dus in theorie mag die compleet zijn doorgeroest,maar de deur
Moet dus wel spelingvrij ophangen en het slot moet binnen of buiten open kunnen
De dorpels worden in delen gemeten,waar ze dus aan vast zitten.Dus van stijl tot stijl.
De eenheid is 6E ,dus van elk stukje mag een derde kapot zijn,dit werkt ook in de doorsnede
De chassis balken en het subframe is 8E Daar mag dus maar weinig doorgeroest zijn,zeker als je het in de
Breedte bekijkt
Alle deurstijlen zijn 6E Dus weer een derde,zowel in de lengte als in de breedte.
De vloer is heel apart,deze wordt opgedeelt in 4 delen 2 achter elkaar en 2 naast elkaar.elk deel is 8E
Mocht de roestschade doorlopen van het ene naar het ander deel wordt dit als 1 deel beschouwd.
De eventuele bekleding hoeft niet verwijderd te worden,tenzij er ernstige twijfel over bestaat.
Binnen een bepaalt vak moeten de roestschade bijelkaar geteld worden.Dus meten is weten.
De veerophanging is 8E dus in het rond waar hij is opgehangen
De draagarmen mogen geheel geen roestvorming hebben.
Stuurdelen mogen niet zichtbaar heet gestookt zijn(dus als het moet,schoonschuren en even zwart spuiten)
Ik hoop dat ik hiemee jullie een heel eind opweg heb geholpen om je auto door de keuring te krijgen.
Mocht de keurmeester andere normen hanteren, kan je altijd beroep aantekenen.Dan moet hij deze auto
Afmelden in beroep en komt er een steekproefcontroleer die alleen die in beroep dingen gaat bekijken
En de verliezer betaald dat,maar mijn ervaring en meerdere,dan durft de keurmeester dat niet aan en meestal keurt hij hem dan toch maar goed,Dat kost hem zowiezo een berg tijd.
Gerard Maas, ex keurmeester

Hier vind je nog een documentje over de wijziging apk 2002.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group