Het is nu do 28 maart, 2024 13:24


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Paris-Moscou-Paris 2009
BerichtGeplaatst: za 15 maart, 2008 0:18 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 0:10
Berichten: 11
CAAR-Nederland organiseert na 25 jaar weer een Paris-Moscou-Paris rit. In 1984 reden er alleen Citroëns van het type Traction Avant mee.
Volgend jaar 2009 als de rit plaats vindt bestaat er voor het eerst de mogelijkheid om ook met je HY deel te nemen aan deze rit.
Voor verdere informatie kan je terecht op: http://www.caar.nl
Klick op het PMP logo en je komt er vanzelf. Route, financiën, bulletins enz.
met vriendelijke groet Will de Hek CAAR-Nederland. :D :D :D

_________________
Will de Hek
CAAR-Nederland


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paris-Moscou-Paris 2009
BerichtGeplaatst: za 15 maart, 2008 10:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Wat een mooie rit!

In de het deelnameregelement staat heel expliciet dat het alleen voor tractions is, maar volgens mij is dit regelement al heel oud.

Ik neem aan dat deze eis verbreed is, maar hoe? Staat het open voor alle citroens? Classieke Citroens? Alle klassieke auto's?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paris-Moscou-Paris 2009
BerichtGeplaatst: za 15 maart, 2008 12:50 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 0:10
Berichten: 11
De beslissing is pas deze week gevallen om ook HY's de kans te geven aan het evenement deel te nemen. Het reglement wordt aangepast.
Lees overal waar staat "alleen voor tractions" :"alleen voor tractions en HY's"
Zelf zijn we behalve de vele overeenkomsten in de techniek nog niet echt bekend (in de diepte) met het fenomeen HY. :oops: Zijn er bijvoorbeeld in de loop van het bestaan verschillende typen geweest.
We willen graag dat er iemand die tot in den treure (en toch in blijdschap) bekend is met de HY in het algemeen. Dit om ook de nodige aandacht in de volgende bulletins te kunnen schenken aan de techniek en specifieke zaken rond HY.
Deskundige liefhebbers: Graag een mail naar caar.nl@planet.nl
will de hek org PMP09

_________________
Will de Hek
CAAR-Nederland


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paris-Moscou-Paris 2009
BerichtGeplaatst: za 15 maart, 2008 13:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Ja, leuke rit!

Alleen de geschatte kosten van 10.000 euro voor deze trip (zie de site van PMP) is denk ik voor veel HY-ers niet weggelegd.
Maar ja, je kan ook in je HY koken en overnachten, dan scheelt het een hoop op de kosten.

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paris-Moscou-Paris 2009
BerichtGeplaatst: za 15 maart, 2008 14:51 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 0:10
Berichten: 11
in principe gebeurt alles op basis van low-budget.
vergelijk eens een andere vakantie van 6 weken, die dan ook minstens zo bijzonder moet zijn.


Bijlagen:
embleem pmp09-160.jpg
embleem pmp09-160.jpg [ 33.68 KiB | 29018 keer bekeken ]

_________________
Will de Hek
CAAR-Nederland
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paris-Moscou-Paris 2009
BerichtGeplaatst: za 15 maart, 2008 22:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Will,

Wat een geweldige reis moet dit zijn - er zijn mensen binnen TAN die nu nog over de reis van '84 praten!

Waarom heeft de organisatie besloten alleen Trax & HY toe te laten?

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paris-Moscou-Paris 2009
BerichtGeplaatst: zo 16 maart, 2008 2:50 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 0:10
Berichten: 11
Historisch gezien is het een tractionrit. Eerst in 1834 Francois Lecot en in 1984 vervolgens nog eens 134 tractions.
Deze komende rit 2009 was oorspronkelijk ook bedoeld alleen voor tractions alhoewel al in het begin speelde om ook andere types citroën toe te laten. De onderdelen voorziening en technische zaken zouden dan wel erg ingewikkeld gaan worden. Dus werd er vanaf gezien. Totdat een van de deelnemers zijn wens kenbaar maakte om een HY mee te laten rijden als persoonlijke voorzieningenauto. Dat is ingebracht in het organisatieteam. En we kwamen er al snel achter dat de HY eigenlijk als enig model binnen het citroën oeuvre binnen de tocht zou passen. Ten eerste omdat er technisch veel overeenkomsten zijn en ten tweede omdat de auto een lange tijd met de traction het citroën beeld heeft bepaald.
En zodoende..
Will.

_________________
Will de Hek
CAAR-Nederland


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paris-Moscou-Paris 2009
BerichtGeplaatst: zo 16 maart, 2008 12:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Will,

Hmm, hetzelfde geldt voor de 2CV - zelfde introjaar.... En qua onderdelen; neem zelf wel een schroevendraaier mee.

Punt is: de Trax is gewoon te mooi voor deze tocht, zou me iedere dag aan mijn hart gaan. Type H is een ander verhaal, die zou best hiervoor ingezet kunnen worden maar dan moet ik flink gaan sleutelen.

Nee, dan met de Patron deze rit rijden - da's pas avontuur!! En die is voldoende robuust om deze tocht zonder problemen te rijden. Maar snap de bezorgdheid van de organisatie tav onderdelen; vrees alleen dat de overeenkomsten tussen Trax en Type H behoorlijk overschat zijn...

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paris-Moscou-Paris 2009
BerichtGeplaatst: zo 16 maart, 2008 14:28 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 0:10
Berichten: 11
De belangrijkste onderdelen zijn toch de motor en de versnellingsbak?
Een medetractionist, vriend van mij, rijdt met een HY motor in zijn trax. Okay dat gaat niet zomaar, maar zet ze maar eens naast elkaar die twee motoren. Zuigers, Zuigerbussen, pakkingen, drijfstangen, kleppen.....
De aansluiting met het koppelingshuis is hetzelfde. Okay de startmotor draait de andere kant op. En zo zijn er natuurlijk vele zaken die anders zijn maar toch... Trouwens ik schreef toch dat we wel op zoek zijn naar een HY technisch expert en dat is ook niet voor niks.
Het is ons duidelijk dat de onderdelenvoorraad die meegenomen wordt voor pech onderweg niet helamaal hetzelfde zal zijn, maar wat belangrijker is het sleutelwerk kan zowel door de een als de ander groep gedaan worden. Of zie ik dat te optimistisch? Overigens zo'n rit moet je niet gaan beginnen als je van te voren al obveral beren op de weg ziet. Gezond meedenken over wat er eventueel kan gebeuren onder weg moet wel maar het is niet altijd persee: pech is einde rit.
In 1984 hebben, op 2 na, alle tractions de tocht uitgereden. En die twee hadden een kapotte motor toen ze de laatste etappe naar parijs teveel stallucht roken en de gaspedaal veel te ver in drukten. Een auto een six hydraulique, technisch niet de eenvoudigste onder de tractions, werd zelfs op de eerste dag in rusland total loss gereden. In Leningrad was een goede garage waar een team van een man of twaalf twee dagen en een nacht heeft gewerkt dat de vonken er af sloegen met als resultaat dat dezelfde auto de tocht gewoon heeft uitgereden. Ik was jaren later nog eens bij de tractionnist van wie deze auto was, en hij had er verder nog steeds niets aan gedaan. Ondertussen is hij nu wel helemaal gerestaureerd. Geloof je het niet bel Olivier Lequette in Parijs, zijn auto was het onderwerp van bloed zweet en tranen.
Will.
Bijlage:
auto lequette-560.jpg
auto lequette-560.jpg [ 85.1 KiB | 28951 keer bekeken ]

_________________
Will de Hek
CAAR-Nederland


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paris-Moscou-Paris 2009
BerichtGeplaatst: zo 16 maart, 2008 15:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Will,

Alleen de motor van de oudste types H zijn een beetje hetzelfde (op zo'n beetje alles na), de jongere H's (vanaf '64 dacht ik) hebben een DS afgeleide motor en daar zijn helemaal geen overeenkomsten met de Trax meer. Technische handelingen lijken vaak op het werken aan een Trax maar handige jongens die tijdens zo'n rit de zaak aan de gang weten te houden kunnen overal aan sleutelen lijkt me.

Bij mij geen ongeloof over het aantal auto's dat de auto heeft uitgereden; de tijden zijn alleen veranderd. In '84 waren er nog heel wat niet zo mooie en goede Tractions waarbij een restauratie al in het verschiet lag of niet meer de moeite was. Inmiddels zijn de meeste Traxen binnen TAN in een goede en vaak ook mooie staat. Ook is de waarde van een mooie Trax nu een stuk hoger dan 25 jaar geleden. Persoonlijk zou ik mijn (mooie) Trax voor een dergelijk zware tocht niet willen gebruiken.

Dus, bij openstelling voor meerdere types heb je mijn interesse. Ik wens jullie heel veel succes bij het organiseren van deze geweldige reis!

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paris-Moscou-Paris 2009
BerichtGeplaatst: zo 16 maart, 2008 16:18 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 0:10
Berichten: 11
Je idee over de toestand van de tractions toen is niet juist. Het merendeel was zelfs vlak voor de rit klaar na een stevige restauratie. Ook is de tocht beslist niet te zwaar voor een traction toen niet en nu zeker niet. Let wel een traction is gebouwd voor wegen anno 1934. De wegen in de door ons bezochte landen zijn niet slechter dan de gemiddelede bitumen wegen hier. Ook van stevige bergpassen en dergelijke is geen sprake. Door Zweden, uitstekende wegen, loopt de route op sommige plaatsen over bergachtig terrein. Verder is de enige echte hogere oversteek van Gyor naar Wenen. Ook een uitstekende weg.
Ook in 84 zijn er geen problemen geweest naar aanleiding van het traject zelf. De grootste problematiek werd veroorzaakt doordat men toch, ondanks de waarschuwingen, niet genoeg aan de koeling had gecontroleerd, het electrisch circuit mn de dynamo problemen opleverde.
Een franse deelnemer had een kapotte zuiger, afgebroken zuigerstang maar dat kon heel goed gerepareerd worden. Moet opgemerkt wordfen dat deze man speciale bolle zuigers had gemonteerd om harder te kunnen rijden (meer compressie) en dan ook eigenlijk constant te hard reed. Was van oorsprong autocoureur.....


Bijlagen:
zuiger patrick dine.jpg
zuiger patrick dine.jpg [ 43.19 KiB | 28921 keer bekeken ]

_________________
Will de Hek
CAAR-Nederland
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paris-Moscou-Paris 2009
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2008 13:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Will,

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de reis een geweldig initiatief en het staat als een paal boven water dat je deze rit met de Traction kunt doen. De organisatie van '84 staat, luisterend naar de verhalen van oud-deelnemers, buiten kijf en ik heb diepe bewondering voor je dat je wederom deze klus op je neemt.

Gisteren eens goed gesproken met mijn vrouw over deze reis en we overwegen serieus om ons aan te melden; niet met de Trax maar met de Type H. We hebben nog een dik jaar om de auto klaar te maken dus zou moeten lukken.

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paris-Moscou-Paris 2009
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2008 13:22 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 0:10
Berichten: 11
you're welcome
Will.

_________________
Will de Hek
CAAR-Nederland


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paris-Moscou-Paris 2009
BerichtGeplaatst: wo 19 maart, 2008 1:46 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 07 sep, 2003 19:36
Berichten: 118
Woonplaats: Dieren
Matthijs164 schreef:
Alleen de motor van de oudste types H zijn een beetje hetzelfde (op zo'n beetje alles na), de jongere H's (vanaf '64 dacht ik) hebben een DS afgeleide motor en daar zijn helemaal geen overeenkomsten met de Trax meer.


Het grootste verschil is de nieuwe lichtmetalen cilinderkop; het onderblok is praktisch gelijk gebleven dus zuigers, bussen, oliepomp, distributieketting en tandwielen etc zijn volgens mij toch echt uitwisselbaar...niet zo fijn om dat onderweg te doen...maar een benzinepompje, onderdeeltjes uit je ontsteking, dat soort kleine dingetjes. Maar er zijn inderdaad natuurlijk ook genoeg onderdelen die op elkaar lijken maar het net niet blijken te zijn. Maar wat te denken van de verschillen tussen bijvoorbeeld een sportje en een normale of een six? Daar is ook niet alles uitwisselbaar.
Het wordt een mooie tocht, maar zo vet is het spaarvarken nu ook weer niet :)
Wel leuk dat er nu ook ribbels in de stoet meerijden :)

_________________
http://www.geocities.com/HY_Pino


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paris-Moscou-Paris 2009
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2008 19:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik las net op jullie website dat het mogelijk is deel te nemen aan slechts een deel van de tocht.

Is het ook mogelijk aan te haken als jullie langs Amsterdam komen? Of moet de "deel van de tocht" in Parijs beginnen?

Groet,

Ree


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group