Stuurbekrachtiging
- Willem te Molder
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 42
- Lid geworden op: wo aug 06, 2003 12:03 am
- Kenteken: AF-56-43
- Locatie: Groenlo
- Contacteer:
Stuurbekrachtiging
Hè hè daar is ie dan eindelijk weer. Een hele tijd niet op het forum gekeken, wachtwoord en inlognaam tig keer foutief ingevoerd, dus laat maar weer zitten. Maar toch lastig dat je niets kunt melden als je denkt dat je wat te melden hebt, na lange tijd. Nou daar gaat ie dan:
In navolging van Onno Draaisma heb ik vorig jaar stuurbekrachtiging laten monteren bij het bedrijf EZ Steering (googelen maar) en ik moet zeggen, dat ik mijn gerestaureerde bus een extraatje heb gegeven, waardoor we nog closer zijn geworden dan in de afgelopen 27 jaar dat we elkaar kennen. Ik heb 'm idd al zo lang en nu in helemaal gerestaureerde staat en dan ook nog met stuurbekrachtiging rondtuffen, dat geeft toch een extra kick. Bovendien: wat een gemak! Ik kan het iedereen die er over dubt dit al dan niet te doen, c.q. te laten doen, aanbevelen!
Als er belangstelling is voor restauratiefoto's (iets van 750 stuks), ik kan ze wel ergens op picaweb stallen. Zeg maar.
Good to be back! Groetend, Willem (BFT) te Molder.
In navolging van Onno Draaisma heb ik vorig jaar stuurbekrachtiging laten monteren bij het bedrijf EZ Steering (googelen maar) en ik moet zeggen, dat ik mijn gerestaureerde bus een extraatje heb gegeven, waardoor we nog closer zijn geworden dan in de afgelopen 27 jaar dat we elkaar kennen. Ik heb 'm idd al zo lang en nu in helemaal gerestaureerde staat en dan ook nog met stuurbekrachtiging rondtuffen, dat geeft toch een extra kick. Bovendien: wat een gemak! Ik kan het iedereen die er over dubt dit al dan niet te doen, c.q. te laten doen, aanbevelen!
Als er belangstelling is voor restauratiefoto's (iets van 750 stuks), ik kan ze wel ergens op picaweb stallen. Zeg maar.
Good to be back! Groetend, Willem (BFT) te Molder.
- Bijlagen
-
- normandie-criel-sur-mer-hy.jpg (25.39 KiB) 37876 keer bekeken
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Stuurbekrachtiging
Willem
"Good to be back !" Altijd leuk om van "cracks" de ervaringen te "lezen". Heb een keer jouw originele fotoboek van de restauratie even van dichtbij gezien en weet zéker dat vele mede-forummers daar óók hevig in geïnteresseerd zullen zijn !
Dus hopen we hier binnenkort een keer een link van jou te zien naar Pica(ssa ?).
V.w.b. de stuurbekrachtiging zullen diverse mede-rHYders jouw ervaringen delen; er zijn in het verleden al verschillende verhandelingen over geschreven; daarnaast is er via de algemene (home-)HY-website óók een YouTube filmpje over te vinden.
Ikzelf doe het voorlopig nog "ouderwets": zolang mijn biceps nog geen enkele moeite hebben met Otje's stuurwiel houden we alles "bij het oude ..."
Wens je véél rHYplezier !
Gert
P.S.: lijkt me wèl een goed adres, daar in Herwijnen ... tóch eens over nadenken ...
"Good to be back !" Altijd leuk om van "cracks" de ervaringen te "lezen". Heb een keer jouw originele fotoboek van de restauratie even van dichtbij gezien en weet zéker dat vele mede-forummers daar óók hevig in geïnteresseerd zullen zijn !
Dus hopen we hier binnenkort een keer een link van jou te zien naar Pica(ssa ?).
V.w.b. de stuurbekrachtiging zullen diverse mede-rHYders jouw ervaringen delen; er zijn in het verleden al verschillende verhandelingen over geschreven; daarnaast is er via de algemene (home-)HY-website óók een YouTube filmpje over te vinden.
Ikzelf doe het voorlopig nog "ouderwets": zolang mijn biceps nog geen enkele moeite hebben met Otje's stuurwiel houden we alles "bij het oude ..."
Wens je véél rHYplezier !
Gert
P.S.: lijkt me wèl een goed adres, daar in Herwijnen ... tóch eens over nadenken ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Willem te Molder
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 42
- Lid geworden op: wo aug 06, 2003 12:03 am
- Kenteken: AF-56-43
- Locatie: Groenlo
- Contacteer:
Re: Stuurbekrachtiging
Hoi Gert en anderen,
de foto's komen er aan. Even tijd voor vrijmaken, want druk, druk, druk. Gelukkig wel op een leuke manier. Gert, heb je de "nose-job" inmiddels achter de rug? Meen wel een fotootje te hebben gezien van het resultaat, maar weet het niet meer zeker. Zijn van plan om naar de jubileummeeting te komen en dan gaat het fotaire (nieuw woord) restauratieverslag ook mee, dan kan iedereen die dat wil ook ff meekijken.
Verder alles oké met mens en materieel?
Groeten, Willem te Molder (BFT)
de foto's komen er aan. Even tijd voor vrijmaken, want druk, druk, druk. Gelukkig wel op een leuke manier. Gert, heb je de "nose-job" inmiddels achter de rug? Meen wel een fotootje te hebben gezien van het resultaat, maar weet het niet meer zeker. Zijn van plan om naar de jubileummeeting te komen en dan gaat het fotaire (nieuw woord) restauratieverslag ook mee, dan kan iedereen die dat wil ook ff meekijken.
Verder alles oké met mens en materieel?
Groeten, Willem te Molder (BFT)
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Stuurbekrachtiging
Willem
Otje loopt alweer geruime tijd heel trots rond met haar "ge-face-lifte" "nieuwe" neus, dus dat is een absoluut succes geworden !
Daarnaast heb ik, puur ter info, zelf óók eens contact opgenomen met "EZ-Steering". Men heeft momenteel 4 "kant-en-klare stuurbekrachtiging-sets" voor de HY "op de plank" liggen. Aangezien ik aanneem dat meerdere rHYders hier óók in geïnteresseerd zijn: de prijs voor dit fenomeen bedraagt bij dit bedrijf EUR 1.350,= excl. BTW.
En Willem ... zo'n "fotair" ... of "fotoir" ... of gewoon: "foto-restauratie-verslag" wordt, eenmaal blootgesteld aan rHYders, gewoonweg "verslonden". Reden temeer om alsdan naar Zeewolde af te reizen ....
Salutations d'Asten.
Gert
Otje loopt alweer geruime tijd heel trots rond met haar "ge-face-lifte" "nieuwe" neus, dus dat is een absoluut succes geworden !
Daarnaast heb ik, puur ter info, zelf óók eens contact opgenomen met "EZ-Steering". Men heeft momenteel 4 "kant-en-klare stuurbekrachtiging-sets" voor de HY "op de plank" liggen. Aangezien ik aanneem dat meerdere rHYders hier óók in geïnteresseerd zijn: de prijs voor dit fenomeen bedraagt bij dit bedrijf EUR 1.350,= excl. BTW.
En Willem ... zo'n "fotair" ... of "fotoir" ... of gewoon: "foto-restauratie-verslag" wordt, eenmaal blootgesteld aan rHYders, gewoonweg "verslonden". Reden temeer om alsdan naar Zeewolde af te reizen ....
Salutations d'Asten.
Gert
- boven228
- HY Forum Specialist
- Berichten: 54
- Lid geworden op: di aug 11, 2009 4:06 pm
- Locatie: hasselt
Re: Stuurbekrachtiging
zelfbouw project stuur bekrachtiging.
Omdat wij een tussen de wielen verlengde bus hebben en de steek die gemaakt moet worden om de bus uit de hooiberg te krijgen krap is afgelopen weken maar eens wat uitgevogeld hoe een EPS in elkaar zit en hoe eea aangestuurd dient te worden.
Bij de lokale sloper heb ik een elektrische stuurbekrachtiging uit een auto gehaald en deze op een bokje bevestigd om te testen. Normaal gesproken ontvangt de EPS zijn signalen van de motor: spanning / puls motor draait / snelheidsafhankelijk puls,
met het snelheids afhankelijke signaal is de bekrachtiging maximaal bij stilstand en nagenoeg 0% bij hoge snelheden.
Voor de eerste test is een regelbare puls (met potmeter) gebruikt, gelijk aan EZ steering.
Nu de derde test op het droge goed lijkt te werken begonnen met het demonteren van een extra stuurhuis, dit om te voorkomen dat wanneer de ombouw mislukt mijn bus niet meer te verplaatsten zal zijn.
De eerste hobbel was het stuur van de stuurstang persen, ik moes hiervoor eerst een hydraulische pers in elkaar lassen. Vervolgens het elektrische stuurhuis gedemonteerd om te kijken hoe ik het tussen de originele as kan koppelen
Daarna op de draaibank een overgangs bus gedraaid om de doorgeslepen stuurstang te kunnen koppelen aan de EPS
Om vervolgens de zaak aan beide zijden vast te lassen.
Hierna het deel wat aan het eerste stuurhuis zit met plaatwerk verbonden aan de EPS
Het bovendeel wat na de bevestiging boven het dashboard zit een voorzien van een nieuw kunststof lager huisje gedraaid uit een stukje kunststof. Het orgineel was wel erg uitgeluberd
Vervolgens het geheel weer gemonteerd in KWIBUS en de bedrading aangepast richting de EPS.
6 mm2 tbv de hoofdstroom, 60A afgezekerd !!!
!
Het hart van de stuurbekrachtiging op een montage plaat onder het dashboard gemonteerd
Om vervolgens de voorlopige pulsgever in het dashboard te plaatsten. Met versie 2 ga ik kijken waar vanuit het blok signalen af te halen zijn zodat hij echt werkt zonder zelf handmatig de mate van bekrachtiging in te stellen.
Na de inbouw al de eerste kilometers gereden, was werkelijk een genot !!!
De bus is nu zelfs met 2 vingers te besturen
Versie 2 die er aan gaat komen voor de andere bus zal iets gewijzigd worden tov versie 1 waar ik toch een denkfoutjes in had zitten.
De stomste was wel een meetfout van 10 cm waardoor het stuur wel erg hoog boven het dashboard uit stak
. Helaas de boel weer moeten losslijpen en een nieuwe bus moeten draaien.
Stuur wel 3 cm hoger gehouden aangezien mijn benen wat langer zijn als de gemiddelde fransoos toen in die tijd. Dit geeft wat extra instapruimte
De deur kan nu niet meer los blijven staan omdat ik de deur uitzetter heb moeten verwijderen aangezien de motor van de EPS nu op deze plek zit
.
Versie 2 zal de motor aan de andere kant krijgen. Ook ga ik nu bij de andere bus kijken of het me lukt signalen van de startkrans of een ander draaiend deel kan gebruiken om de snelheids afhankelijke regeling automatisch te krijgen
Al met al een ombouw van een dag werk, benodigdheden zijn:
Elektrisch stuurhuis van een sloop auto (150 / 200 euro)
Stuurkolom citroen HY magazijn (115 euro)
Printplaatje met een ombouwset tbv puls generator om de EPS aan te sturen (100 euro)
60A zekeringhouder en een paar meter VD 6 mm2 ( 15 euro)
Wat plaatwerk tbv koppelen stuurkolom aan EPS(nihil)
Wat draaiwerk tbv 2 overgangs busjes ( zelf doen of uit besteden)
Omdat wij een tussen de wielen verlengde bus hebben en de steek die gemaakt moet worden om de bus uit de hooiberg te krijgen krap is afgelopen weken maar eens wat uitgevogeld hoe een EPS in elkaar zit en hoe eea aangestuurd dient te worden.

Bij de lokale sloper heb ik een elektrische stuurbekrachtiging uit een auto gehaald en deze op een bokje bevestigd om te testen. Normaal gesproken ontvangt de EPS zijn signalen van de motor: spanning / puls motor draait / snelheidsafhankelijk puls,
met het snelheids afhankelijke signaal is de bekrachtiging maximaal bij stilstand en nagenoeg 0% bij hoge snelheden.
Voor de eerste test is een regelbare puls (met potmeter) gebruikt, gelijk aan EZ steering.
Nu de derde test op het droge goed lijkt te werken begonnen met het demonteren van een extra stuurhuis, dit om te voorkomen dat wanneer de ombouw mislukt mijn bus niet meer te verplaatsten zal zijn.

De eerste hobbel was het stuur van de stuurstang persen, ik moes hiervoor eerst een hydraulische pers in elkaar lassen. Vervolgens het elektrische stuurhuis gedemonteerd om te kijken hoe ik het tussen de originele as kan koppelen


Om vervolgens de zaak aan beide zijden vast te lassen.


6 mm2 tbv de hoofdstroom, 60A afgezekerd !!!


Na de inbouw al de eerste kilometers gereden, was werkelijk een genot !!!
De bus is nu zelfs met 2 vingers te besturen
Versie 2 die er aan gaat komen voor de andere bus zal iets gewijzigd worden tov versie 1 waar ik toch een denkfoutjes in had zitten.

De stomste was wel een meetfout van 10 cm waardoor het stuur wel erg hoog boven het dashboard uit stak

Stuur wel 3 cm hoger gehouden aangezien mijn benen wat langer zijn als de gemiddelde fransoos toen in die tijd. Dit geeft wat extra instapruimte

De deur kan nu niet meer los blijven staan omdat ik de deur uitzetter heb moeten verwijderen aangezien de motor van de EPS nu op deze plek zit

Versie 2 zal de motor aan de andere kant krijgen. Ook ga ik nu bij de andere bus kijken of het me lukt signalen van de startkrans of een ander draaiend deel kan gebruiken om de snelheids afhankelijke regeling automatisch te krijgen
Al met al een ombouw van een dag werk, benodigdheden zijn:
Elektrisch stuurhuis van een sloop auto (150 / 200 euro)
Stuurkolom citroen HY magazijn (115 euro)
Printplaatje met een ombouwset tbv puls generator om de EPS aan te sturen (100 euro)
60A zekeringhouder en een paar meter VD 6 mm2 ( 15 euro)
Wat plaatwerk tbv koppelen stuurkolom aan EPS(nihil)
Wat draaiwerk tbv 2 overgangs busjes ( zelf doen of uit besteden)
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 66
- Lid geworden op: ma dec 22, 2014 4:53 pm
Re: Stuurbekrachtiging
Zeer netjes hoor , wat een duidelijk verslag ook! 

- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Stuurbekrachtiging
Mooi verslag!
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Stuurbekrachtiging
ha grappig , je bent op hetzelfde moment met hetzelfde project bezig als ik. zie Citroenforum.nl/bedrijfswagens/Dubbus
Denk dat het minder werk en goedkoper was geweest als je de ESB bij dezelfde man als ik had gehaald. ik heb 275 euro betaald voor de ESB,elektronisch klaar voor montage incl potmeter.
Maar mooi dat meer mensen het zelf doen en anderen laten zien dat indien je kan lassen (en weet wat je doet!!) je het best zelf kunt.
Denk dat het minder werk en goedkoper was geweest als je de ESB bij dezelfde man als ik had gehaald. ik heb 275 euro betaald voor de ESB,elektronisch klaar voor montage incl potmeter.
Maar mooi dat meer mensen het zelf doen en anderen laten zien dat indien je kan lassen (en weet wat je doet!!) je het best zelf kunt.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"