Het is nu do 19 jul, 2018 5:46


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: 30-72-xb Stuurkogel en fuseekogel
BerichtGeplaatst: zo 27 feb, 2011 0:10 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: di 11 jan, 2011 18:50
Berichten: 69
Woonplaats: vlagtwedde
Wat een eer, ik mag dit nieuwe hoofdstuk inwijden. Het is wel een klein stukje, want de ingreep viel gelukkig mee.

Rechts voor is de laatste hoek van de HY die onder handen wordt genomen. Tot nu toe zijn geen problemen opgedoken, behalve laswerk.
Meteen bij het opbokken blijkt al, dat er ditmaal iets flink mis is, want het wiel kan horizontaal een centimeter of 3 op en neer bewogen worden.
In vertikale richting is er ook speling, maar mijn waarneming lijkt mede te worden beïnvloed door de grote speling horizontaal.

Eerst het wiel los en onder de wagen met daarop een balkje als zekerheid onder de langsligger.
De stuurkogel (het gewricht tussen de stuurstang en stuurarm, die haaks op elkaar staan bij vooruitrijden) heeft een heleboel speling.
Nadat de splitpen onder de stuurkogel verwijderd was, kon ik de opsluitmoer er zonder kracht uit draaien; wellicht is er onjuist gemonteerd?

Het lostikken van de kogelbout uit de stuurarm gaat niet van zelf, wat zit die vast. Met een krick onder de stuurarm als ondersteuning en flink beuken op de losgedraaide moer en boutkop komt hij los.

Roestwater geeft aan, dat dit werk niet voor niets is.
De onderdelen worden schoongemaakt en bekeken; ze zien er helmaal niet slecht uit. Wel hier en daar een roestpitje, maar geen sterk gesleten kogelvlakken. Daarom heb ik ze zonder vet even in elkaar gezet: er is vrijwel geen speling voelbaar.
Wel zit er bijna 2mm ruimte tussen stuurarm en afdichtring, waardoor water vrijwel ongehinderd naar binnen kan lopen. Deze ruimte heb ik met een o-ring opgevuld.
Met rijkelijk kopervet is de zaak weer gemonteerd met een prima resultaat. De splitpen is niet vergeten.

Inderdaad blijkt nu de speling in de onderste fusee beter voelbaar. Hij is gering en net een beetje zichtbaar, volgens mij nog lang niet de millimeter die als apk-norm geldt (heb ik gelezen). De grote moer (30mm) zit met een dikke splitpen geborgd, die natuurlijk vastgeroest zit en afbreekt. Na het wegslijpen van de uitstekende restjes (met een mini-boortolletje) kan met een afgeplatte spijker de pen uit de boring worden geslagen. De moer heb ik daarna losgehaald, in de olie gezet en een halve slag vaster aangehaald; dit had enig effect op de speling, maar niet veel. Volgens mij blijft de speling ruim binnen de tolerantie, daar ga ik nu niet de zaak verder voor uit elkaar halen. Ik heb besloten het hier bij te laten; splitpen monteren en de vetspuit er op.

Groet, Lex

_________________
Beter gaande dan mooi en staande


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb Stuurkogel en fuseekogel
BerichtGeplaatst: zo 27 feb, 2011 0:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1694
Woonplaats: Asten (N.B.)
Lex

Tóch goed dat je dit onderhanden genomen hebt ! Niet alleen voor de veiligheid maar bij een APK-keuring wordt de bus hierom onherroepelijk afgekeurd !! Heb je de andere kant óók al eens onderzocht ?
Succes !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb Stuurkogel en fuseekogel
BerichtGeplaatst: di 01 maart, 2011 22:41 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: di 11 jan, 2011 18:50
Berichten: 69
Woonplaats: vlagtwedde
Ja Gert, dit was het laatste wiel wat nog niet gecontroleerd was.

Helaas is na het monteren van het wiel al gauw gebleken, dat de fusee toch te veel speling heeft. Na een paar keer schommelen als controle was de speling er ineens weer. Nu ligt de boel weer uit elkaar. Jammer alleen, dat in het zakje van de de nieuwe fusee wel de cups zitten, maar niet de bijbehorende moer; die draad is duidelijk anders dan wat er nu op zit, dus dat wordt zoeken naar een passende moer.

De moer van de bovenste fusee kon ik niet loskrijgen met mijn steeksleutel 30; die gleed over de hoeken. Uiteindelijk met een beitel bewerkt, waarna een paar tikken genoeg waren om hem los te krijgen. Nu ga ik lekker nakijken hoe andere forumleden de fusees los hebben gekregen, want tot nu toe is het niet gelukt, ondanks dat de halve voorwagen op de onderste stomp van de kogelbout (fusee) rust en al flinke tikken heeft gehad.

Overigens is het loskrijgen van de 2x3 19mm bouten van de aandrijfas wel grappig werk. Telkens aan het eind van het slagje de as met de sleutel erop een tikje verder draaien, dan handrem aantrekken en sleutel verplaatsen.

Morgen verder.

_________________
Beter gaande dan mooi en staande


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb Stuurkogel en fuseekogel
BerichtGeplaatst: do 03 maart, 2011 1:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1694
Woonplaats: Asten (N.B.)
Lex
Lees jouw verslag met véél belangstelling maar moet bekennen dat het totnogtoe voor mij een "theoretische oefening" is aangezien ik jouw bezigheden tot op heden (gelukkig !) nog niet zelf heb hoeven uitoefenen. Maar: blijf schrijven, want geheid zijn er óók andere rHYders die er hun lering uit kunnen trekken. Daarnaast zou je eens met Geert Bukkems (je weet wel, van "Citroworld") contact kunnen opnemen. Als er iemand is (naast natuurlijk het HY Holland Team-magazijn in Heesch) die jou van HY-onderdelen kan voorzien dan is hij dat wel !
Succes !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb Stuurkogel en fuseekogel
BerichtGeplaatst: do 03 maart, 2011 5:16 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: di 11 jan, 2011 18:50
Berichten: 69
Woonplaats: vlagtwedde
Nou, hedenochtend ging de bovenste fusee spoedig los, na een krick met verlenging onder de bovenste triangel te hebben gebruikt.
Daarna de naaf kantelen en de aandrijfas naar onderen knikken en hem uitnemen. Volgens het boek dan, want dit lukte niet. Mijn HY is van 1977, met een as zonder schuifstuk, die in het handboek niet behandeld wordt. Van de voorgaande as met schuifstuk staat alles minutieus beschreven.

Uiteindelijk na een paar uur allerlei standjes proberen, is de aandrijfas er uit gekomen: na hem schuin naar boven/voren geknikt te hebben en de tripoïde met een vlakke kant naar boven te hebben gedraaid, zodat er daar zoveel mogelijk ruimte ontstond. Wat een gedoe, want volgens mij kan het eigenlijk niet. Jammer dat er geen boek te krijgen is waar de werkwijze in wordt beschreven en op het forum kan ik die ook niet vinden.
De aandrijfas geheel uitnemen lukt niet, want er zit altijd iets in de weg. Nu heb ik hem opgehangen aan de bovenste triangel, zodat hij niet in de weg zit bij de werkzaamheden met de fusee.
Bij de exercitie is wel de simmerring 82-55-12 van de wiellagers kapot gegaan (of die was al kapot, dat kan ook); die moet dus vernieuwd voor de boel weer in elkaar gaat. Ik ben benieuwd of die zo te bestellen is, of dat het een specifieke HY afdichting is.

Alleen de onderste fusee, waar deze exercitie om begonnen is, wil niet los. Ook na veel slaan op de stuurstang is het niet gelukt, maar de ss is nu wel 30 graden naar beneden geneigd, dus die moet ook weer in de juiste stand teruggeplaatst worden. Door het vele slaan is ook de remtrommel los gekomen; maar die had ik gelukkig al vastgebonden.

Geen succes vandaag, wel veel gezweet en voor het eerst ook niet prettig bezig gewerkt.

Morgen ga ik de bovenste fusee er weer inhangen, zodat ik met een paar dikke platen en een trekbout de beide triangels naar elkaar toe kan trekken. Dan moet de onderste fuseepen wel loskomen. En dan kan de fusee weggenomen worden en de aandrijfas er uit.

Maar ik blijf benieuwd naar de werkelijk juiste methode om bij het nieuwste type HY de aandrijfas weg te halen. Misschien moeten 'gewoon' de beide fuseepennen los uit de triangels?

_________________
Beter gaande dan mooi en staande


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb Stuurkogel en fuseekogel
BerichtGeplaatst: vr 04 maart, 2011 20:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 553
Bij mij ging de aandrijfas er aan de rechtse kant ook niet uit, ik heb beide fusee´s moeten lossen. (links ging makkelijker)

de onderste zat bij mij gruwelijk vast, uiteindelijk heb ik een steun gemaakt zodat ik een 6tons potkrik kon gebruiken. Die kracht had ik ook wel nodig, icm een brander.
Afbeelding

Als je een grotere foto wil moet je het zeggen dan mail ik wel, ik kan hier geen grotere op krijgen.

Ik weet niet wat je met "simmerring" bedoeld, maar als je de keerring bedoeld dat is idd een lastige maat. HY team heeft die wel liggen trouwens.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb Stuurkogel en fuseekogel
BerichtGeplaatst: vr 04 maart, 2011 20:41 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 20 jul, 2009 16:56
Berichten: 209
Woonplaats: langweer
met simmerring zal hij shim bedoelen
een dun plaatje om ruimtes mee op te vullen

bron wikipedia
A shim is a thin and often tapered or wedged piece of material, used to fill small gaps or spaces between objects.[1] Shims are typically used in order to support, adjust for better fit, or provide a level surface. Shims may also be used as spacers to fill gaps between parts subject to wear.

:mrgreen:

_________________
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb Stuurkogel en fuseekogel
BerichtGeplaatst: vr 04 maart, 2011 21:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 553
een shim van 12 dik is niet zomaar iets, die ben ik niet tegen gekomen toen ik het spul bij mij uit elkaar haalde.

Daarnaast gaat die ook niet zomaar kapot


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb Stuurkogel en fuseekogel
BerichtGeplaatst: vr 04 maart, 2011 22:34 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 20 jul, 2009 16:56
Berichten: 209
Woonplaats: langweer
oeps! google simmerring :) weer wat geleerd
http://www.digisellers.nl/acatalog/Keer ... ingen.html
:mrgreen:

offtopic:ik zie trouwens nou pas dat je uit vlagtwedde komt
daar ben ik laatst nog een dagje geweest :mrgreen:
https://picasaweb.google.com/bram.marts ... geday2010#

_________________
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb Stuurkogel en fuseekogel
BerichtGeplaatst: zo 06 maart, 2011 0:34 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: di 11 jan, 2011 18:50
Berichten: 69
Woonplaats: vlagtwedde
Hoi Brammie, een simmerring is een oliekeerring met een lip; in de fusee wordt die als vetkeerring gebruikt. Helaas heb ik die geraakt met het uitmanoeuvreren van de aandrijfas (denk ik) en is ie kapot. Mij conclusie is: het nieuwe type aandrijfas (uit één stuk) is niet los te halen zonder de beide fuseepennen (kogelbouten) los te maken uit de triangels.

En Joost, gelukkig had ik jouw bericht al gelezen, dus was ik enigszins voorbereid. (hulde aan LeiPie voor het in orde maken van de zoekfunctie!)
Voor het hoog houden van de bovenste triangel heb ik een spanband gebruikt, die om de stoelpoot vast zat. Op de foto dat stukje blauw met haak.

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Hoera, de aandrijfas is los! helaas is hij niet verder te verwijderen; daarom wordt hij 'opgehangen' aan de bovenste triangel om niet in de weg te zitten.
IMG_4737_1.JPG
IMG_4737_1.JPG [ 119.21 KiB | 6623 keer bekeken ]



Ik heb geen mooie pers gemaakt om de onderste fuseepen los te krijgen, maar een dikke stang met schroefdraad tussen de triangels gespannen en die aangehaald. Met de bovenste fusee op zijn plek moet op die manier de onderste er uit te persen zijn (als die moer los is tenminste). En voor Johnny: ik gebruikte de as van de bovenste triangel van een LT.

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Met een stevige stang worden beide triangels naar elkaar getrokken, om de onderste fusee los te krijgen. De krick onder die fuseepen helpt daarbij. Toch was ook de brander nog nodig!
IMG_4739_1.JPG
IMG_4739_1.JPG [ 119.67 KiB | 6623 keer bekeken ]



Nou, het is me gelukt, maar met behoorlijk veel kracht en inderdaad was de brander nodig vooraleer het ontspannende 'klonk' klonk. Toen rustte de fusee op de moer, die ik voor de zekerheid er een paar gangen op gedraaid had. In mijn overmoed heb ik de trekstang gedemonteerd, om er even later achter te komen, dat de rest van de pen er echt ook met de stang uitgetrokken moest worden, zo loeivast zat die boel.

Nu even goed nadenken hoe ik straks de boel weer ga monteren, want die wielophanging is gewichtig en het inpielen van de fuseepennen in de triangels valt ook niet mee.
Anders dan bij een tapse pen 'zoeken' deze cilindrische pennen niet en bij de minste aanraking gaan ze uit lijn. Maar eerst de aandrijfas eens bekijken en doorsmeren.

Groetjes, Lex

_________________
Beter gaande dan mooi en staande


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb Stuurkogel en fuseekogel
BerichtGeplaatst: zo 06 maart, 2011 9:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 937
Woonplaats: Didam Gld
Gaaf! Meerdere oplossingen in 1 topic, het forum is echt de moeite waard zo!

Dank voor het delen.

gr Teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb Stuurkogel en fuseekogel
BerichtGeplaatst: za 12 maart, 2011 0:06 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: di 11 jan, 2011 18:50
Berichten: 69
Woonplaats: vlagtwedde
Nou, de boel zit weer in elkaar.
Eerst de nieuwe simmerring gemonteerd. Daarna op mijn hurken met de fusee op mijn knieën, met vele verschillende blokken hout bij de hand om als steun onder de onderdelen te schuiven, want die zijn te zwaar om 'even' op hun plek te houden. En telkens van boven een spanbandje om vallen te voorkomen.
Eerst de aandrijfas in de fusee/trommel geduwd, wat op zich al een jongleren met al die onderdelen is. Dan de bovenste kogelbout door de triangel frutselen, zodat daar het gewicht aan komt te hangen. Twee zinnen lezen snel, de werkelijkheid is lang genoeg om dan koffie te willen.
Daarna de onderste triangel naar de onderste kogelbout bewegen, waarvoor je dan eindelijk het zware werk door de krick kan laten doen. Al met al niet mijn favoriete job om te herhalen.
Wel eindeloos gelukkig, dat ik niet vergeten ben van tevoren de gaten voor de spiltpen in de bovenste kogelbout uit te boren en dat ik de moeren en vetnippels op gangbaarheid heb gecontroleerd. En ook, dat ik het gat in de triangel waar de pen in komt heb opgezuiverd met wat schuurpapier, want de nieuwe kogelbout wilde daar eerst helemaal niet in vanwege de roest.

Het vervangen van de kogelbout onder de fusee was een fluitje van een cent. Net als bij de stuurkogel kon ik de opsluitring met het vierpuntige gereedschapje met de hand losdraaien. Volgens mij was die niet echt geborgd. De kogel ziet er ook nog goed uit; wel een glimmende plek waar hij in de zetels gedrukt wordt, maar geen ruwe overgangen of pitten. Gezien het vele werk om deze te vervangen heb ik toch een nieuwe geplaatst.
Het afdekplaatje (dopje) zat met de bolle kant naar boven. Volgens de tekeningen in het werkplaatsboek hoort het net omgekeerd te zitten, maar het wpb behandelt ook de nieuwe aandrijfas niet, dus volg ik mijn eigen redenering. In ieder geval heeft het dopje altijd zo gezeten, want de holle binnenkant was vrij van roest en de buitenkant was gepit.
Als ik het omgekeerd zou monteren, sluit het precies de opening in de bovenste cup af, die overeenkomt met de boring in de kogel, waardoor het vet naar de meest belaste plek wordt geleid. Daartoe dient overigens ook het plaatje onderaan bij de moer; dat zorgt ervoor, dat de kogelbout maar in één positie kan worden gemonteerd.

Omdat het dopje niet echt goed op zijn plek blijft bij de bolle montering, heb ik een veertje er onder gemonteerd. Met een halve druppel Loctite zit dat vast op de bovenste cup (voor de montage, want daarna blijft het vanzelf op zijn plek). Die veer is ingedrukt 7,5 mm hoog, maar er moet natuurlijk dan nog ruimte tussen de windingen zijn waar het vet door kan.

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: De nieuwe kogelbout voor onderin de fusee, met veertje op de bovenste cup om het dopje op zijn plek te houden. Schildwolde kan ik aanbevelen als weekeinde om eens lekker tussen de andere oldtimers te gaan staan en kamperen.
IMG_4745_1.JPG
IMG_4745_1.JPG [ 66.02 KiB | 6575 keer bekeken ]



Dan alles vastzetten en de verschillende splitpennen niet vergeten. Wiel aanbrengen en controleren. Nu geen speling meer waarneembaar is en de zaak soepel beweegt, zit deze taak er op. Het monteren kostte me zo'n uur of 5.

_________________
Beter gaande dan mooi en staande


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 30-72-xb Stuurkogel en fuseekogel
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2011 18:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 8:48
Berichten: 403
Woonplaats: Nieuwerkerk A/D IJssel
knap stukje werk hoor. 8)


rob. :wink:


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group