Nou, de boel zit weer in elkaar.
Eerst de nieuwe simmerring gemonteerd. Daarna op mijn hurken met de fusee op mijn knieën, met vele verschillende blokken hout bij de hand om als steun onder de onderdelen te schuiven, want die zijn te zwaar om 'even' op hun plek te houden. En telkens van boven een spanbandje om vallen te voorkomen.
Eerst de aandrijfas in de fusee/trommel geduwd, wat op zich al een jongleren met al die onderdelen is. Dan de bovenste kogelbout door de triangel frutselen, zodat daar het gewicht aan komt te hangen. Twee zinnen lezen snel, de werkelijkheid is lang genoeg om dan koffie te willen.
Daarna de onderste triangel naar de onderste kogelbout bewegen, waarvoor je dan eindelijk het zware werk door de krick kan laten doen. Al met al niet mijn favoriete job om te herhalen.
Wel eindeloos gelukkig, dat ik niet vergeten ben van tevoren de gaten voor de spiltpen in de bovenste kogelbout uit te boren en dat ik de moeren en vetnippels op gangbaarheid heb gecontroleerd. En ook, dat ik het gat in de triangel waar de pen in komt heb opgezuiverd met wat schuurpapier, want de nieuwe kogelbout wilde daar eerst helemaal niet in vanwege de roest.
Het vervangen van de kogelbout onder de fusee was een fluitje van een cent. Net als bij de stuurkogel kon ik de opsluitring met het vierpuntige gereedschapje met de hand losdraaien. Volgens mij was die niet echt geborgd. De kogel ziet er ook nog goed uit; wel een glimmende plek waar hij in de zetels gedrukt wordt, maar geen ruwe overgangen of pitten. Gezien het vele werk om deze te vervangen heb ik toch een nieuwe geplaatst.
Het afdekplaatje (dopje) zat met de bolle kant naar boven. Volgens de tekeningen in het werkplaatsboek hoort het net omgekeerd te zitten, maar het wpb behandelt ook de nieuwe aandrijfas niet, dus volg ik mijn eigen redenering. In ieder geval heeft het dopje altijd zo gezeten, want de holle binnenkant was vrij van roest en de buitenkant was gepit.
Als ik het omgekeerd zou monteren, sluit het precies de opening in de bovenste cup af, die overeenkomt met de boring in de kogel, waardoor het vet naar de meest belaste plek wordt geleid. Daartoe dient overigens ook het plaatje onderaan bij de moer; dat zorgt ervoor, dat de kogelbout maar in één positie kan worden gemonteerd.
Omdat het dopje niet echt goed op zijn plek blijft bij de bolle montering, heb ik een veertje er onder gemonteerd. Met een halve druppel Loctite zit dat vast op de bovenste cup (voor de montage, want daarna blijft het vanzelf op zijn plek). Die veer is ingedrukt 7,5 mm hoog, maar er moet natuurlijk dan nog ruimte tussen de windingen zijn waar het vet door kan.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: De nieuwe kogelbout voor onderin de fusee, met veertje op de bovenste cup om het dopje op zijn plek te houden. Schildwolde kan ik aanbevelen als weekeinde om eens lekker tussen de andere oldtimers te gaan staan en kamperen.
IMG_4745_1.JPG [ 66.02 KiB | 32335 keer bekeken ]
Dan alles vastzetten en de verschillende splitpennen niet vergeten. Wiel aanbrengen en controleren. Nu geen speling meer waarneembaar is en de zaak soepel beweegt, zit deze taak er op. Het monteren kostte me zo'n uur of 5.