zelfbouw project stuur bekrachtiging.
Omdat wij een tussen de wielen verlengde bus hebben en de steek die gemaakt moet worden om de bus uit de hooiberg te krijgen krap is afgelopen weken maar eens wat uitgevogeld hoe een EPS in elkaar zit en hoe eea aangestuurd dient te worden.
Bij de lokale sloper heb ik een elektrische stuurbekrachtiging uit een auto gehaald en deze op een bokje bevestigd om te testen.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: EPS op bokje gemonteerd
1.jpg [ 461.51 KiB | 25660 keer bekeken ]
Normaal gesproken ontvangt de EPS zijn signalen van de motor: spanning / puls motor draait / snelheidsafhankelijk puls,
met het snelheids afhankelijke signaal is de bekrachtiging maximaal bij stilstand en nagenoeg 0% bij hoge snelheden.
Voor de eerste test is een regelbare puls (met potmeter) gebruikt, gelijk aan EZ steering.
Nu de derde test op het droge goed lijkt te werken begonnen met het demonteren van een extra stuurhuis, dit om te voorkomen dat wanneer de ombouw mislukt mijn bus niet meer te verplaatsten zal zijn.
De eerste hobbel was het stuur van de stuurstang persen, ik moes hiervoor eerst een hydraulische pers in elkaar lassen.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: De pers om het stuur van de as te persen
1b.jpg [ 435.36 KiB | 25660 keer bekeken ]
Vervolgens het elektrische stuurhuis gedemonteerd om te kijken hoe ik het tussen de originele as kan koppelen
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: EPS gedemonteerd
1a.jpg [ 616.74 KiB | 25660 keer bekeken ]
Daarna op de draaibank een overgangs bus gedraaid om de doorgeslepen stuurstang te kunnen koppelen aan de EPS
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Overgangs bus
koppelas 1.jpg [ 356.08 KiB | 25660 keer bekeken ]
Bijlage:
verbindingsbus stuurstang.jpg [ 254.52 KiB | 25660 keer bekeken ]
Om vervolgens de zaak aan beide zijden vast te lassen.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Vastgelast
3a.jpg [ 321.76 KiB | 25660 keer bekeken ]
Hierna het deel wat aan het eerste stuurhuis zit met plaatwerk verbonden aan de EPS
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: deels afgelaste kap eps/stuurkolom
5.jpg [ 493.28 KiB | 25660 keer bekeken ]
Het bovendeel wat na de bevestiging boven het dashboard zit een voorzien van een nieuw kunststof lager huisje gedraaid uit een stukje kunststof. Het orgineel was wel erg uitgeluberd
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: kunsstof lager in stuurkolom bovendeel
11.jpg [ 318.71 KiB | 25660 keer bekeken ]
Vervolgens het geheel weer gemonteerd in KWIBUS en de bedrading aangepast richting de EPS.
6 mm2 tbv de hoofdstroom, 60A afgezekerd !!!
!
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Stuurhuis terug in de bus
6a.jpg [ 395.13 KiB | 25660 keer bekeken ]
Het hart van de stuurbekrachtiging op een montage plaat onder het dashboard gemonteerd
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Hart EPS
10.jpg [ 455.73 KiB | 25660 keer bekeken ]
Om vervolgens de voorlopige pulsgever in het dashboard te plaatsten. Met versie 2 ga ik kijken waar vanuit het blok signalen af te halen zijn zodat hij echt werkt zonder zelf handmatig de mate van bekrachtiging in te stellen.
Na de inbouw al de eerste kilometers gereden, was werkelijk een genot !!!
De bus is nu zelfs met 2 vingers te besturen
Versie 2 die er aan gaat komen voor de andere bus zal iets gewijzigd worden tov versie 1 waar ik toch een denkfoutjes in had zitten.
De stomste was wel een meetfout van 10 cm waardoor het stuur wel erg hoog boven het dashboard uit stak
. Helaas de boel weer moeten losslijpen en een nieuwe bus moeten draaien.
Stuur wel 3 cm hoger gehouden aangezien mijn benen wat langer zijn als de gemiddelde fransoos toen in die tijd. Dit geeft wat extra instapruimte
De deur kan nu niet meer los blijven staan omdat ik de deur uitzetter heb moeten verwijderen aangezien de motor van de EPS nu op deze plek zit
.
Versie 2 zal de motor aan de andere kant krijgen. Ook ga ik nu bij de andere bus kijken of het me lukt signalen van de startkrans of een ander draaiend deel kan gebruiken om de snelheids afhankelijke regeling automatisch te krijgen
Al met al een ombouw van een dag werk, benodigdheden zijn:
Elektrisch stuurhuis van een sloop auto (150 / 200 euro)
Stuurkolom citroen HY magazijn (115 euro)
Printplaatje met een ombouwset tbv puls generator om de EPS aan te sturen (100 euro)
60A zekeringhouder en een paar meter VD 6 mm2 ( 15 euro)
Wat plaatwerk tbv koppelen stuurkolom aan EPS(nihil)
Wat draaiwerk tbv 2 overgangs busjes ( zelf doen of uit besteden)