Het is nu do 28 maart, 2024 17:30


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: eerste stuurhuis
BerichtGeplaatst: ma 10 jun, 2013 22:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Omdat ik bij het sturen soms het idee heb dat ik hem hoor "hakkelen" wil ik weten wat de staat van het eerste stuurhuis is. Daarmee bedoel ik de tandwielkast waar het stuurwiel in gaat en van daaruit loopt een as naar het stuuras die de wielen bedient.

Ik heb in het onderdelenboek gekeken en er zitten 2 kegelwielen en een aantal lagers in.

Wat ik niet terug vind is hoe het gesmeerd moet worden en waar ik kan controleren of er iets in zit en waar ik kan bijvullen.
Ik heb ook geen vetnippel kunnen ontdekken.

Heeft iemand hier ervaring mee en weet die waar ik het olie- of vetniveau kan controleren en eventueel bijvullen?

alvast bedankt


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: eerste stuurhuis
BerichtGeplaatst: wo 12 jun, 2013 20:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Hoi,

het stuurhuis met de kegeltandwielen is vanaf de fabriek gevuld met vet.
Er is geen voorziening om vet bij te vullen.

Als je vet wilt bijvullen kan is het misschien het eenvoudigst om de 4 boutjes losmaken rond de stuurpijp en de stuurpijp los te maken,
zodat je het stuur omhoog kan trekken en het kegeltandwiel vrij komt waarna je er nieuw vet tussen kan smeren. Let op: er zitten vulringetjes onder het lager van de stuurpijp, die moeten wel weer terug anders klopt je speling van je kegeltandwielen niet meer.

Er zijn ook mensen die een vetnippel hebben aangebracht op het stuurhuis.

Kijk voordat je begint of het probleem echt in het eerste stuurhuis zit. Het kan ook in het tweede stuurhuis zitten of in de assen tussen de stuurhuizen. De koppelingen met de dunne plaatjes tussen de assen hebben boutjes die ook los kunnen zitten. Het echte stuurhuis met de tandheugel kan ook versleten zijn.

Hoor je alleen een geluid of heb je ook scht speling op je stuur? Blokkeer de banden voor en beweeg het stuur heen en weer. Je kan dan zien waar de speling optreedt.
Een beetje "hakkelen" is niet erg zolang er geen speling is, je voelt de tandwielen waarschijnlijk op elkaar ingrijpen, dat is normaal. Tenzij het natuurlijk opeens veel erger geworden is.

Succes!

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: eerste stuurhuis
BerichtGeplaatst: wo 12 jun, 2013 21:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
bedankt voor je antwoord!

hakkelen is altijd al geweest (dat wil zeggen in c.a. 12.000 km niet erger geworden) Ik hoor het niet, ik voel het alleen.
Ik wil alleen eens onderzoeken waar het in zou kunnen zitten.

Geen sporen van lekkage bij de 2 stuurhuizen overigens, dus in die zin maak ik me ook niet echt zorgen.

Geen overmatige speling voor mij gevoel, ik heb gekeken terwijl iemand anders het stuur op en neer wiebelde. (zoals ook bij apk gebeurd)

Ik zal het 'echte' stuurhuis nog eens kritisch bekijken en dan geloof ik het wel.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group