ik heb eindelijk ook maar eens de klus aangevat om mijn aandrijfassen te vervangen en ineens de fusees mee te doen.
Eerste reden: HY rijdt op vlakke weg heel aangenaam tot aan zijn kruissnelheid (80-85km/h) zonder noemenswaardige herrie. 't Is te zeggen, niet méér dan de vertrouwde geluidjes

Ik kan niet 100% zeker traceren wat de oorzaak is, heb al gereden met de vloerplaten verwijderd, en ook eens met een camera op de aandrijving gericht maar kan niets abnormaals aan de assen zien, enkel de motor+bak beginnen op zulk moment een eigen leven te leiden, alsof ze het liefst uit het paard willen springen. Het schommelen van het geheel wordt gelukkig nog een beetje gesmoord door de motortrillingsdempers die ok zijn en goed zijn afgesteld. Aangezien de kadans van het hobbelen/trillen een beetje gelijk loopt met de snelheid onder belasting verdenk ik dus de aandrijfassen.
Tweede reden: als je op gewone snelheid ineens gas lost voel je dat het stuur een ietsiepietsie verdraait, een centimeter of twee op de buitenrand. Bij terug gas bijgeven gaat het terug naar de andere kant. Ook de bus zelf wijkt dan een heel klein beetje van zijn spoor af. Ik had gemerkt dat de onderste fusee speling heeft, dus die oorzaak heb ik wel kunnen traceren.
Dit als achtergrond.
Mijn concrete vraag nu: op de onderste fusee zit bovenaan een bol schijfje als vetafdichting. Dit heb ik verwijderd om de halve fusee"kuip" (of hoe noem je die holle helft waar de kogel in draait) te verwijderen en het geheel door nieuwe te vervangen. Probleem: ik krijg dit niet meer afgedicht, hoe vast ik de kuip er ook indrijf, de schijf ligt altijd net nog ietsje los. Als ik vet in de smeernippel duw komt het er natuurlijk langs die schijf zo weer uit.
Nu zag ik op een doorsneetekening dat dat schijfje met zijn bolle kant naar onder ligt, en bij mij zat het andersom, met de bolle kant naar boven? Als ik het zo omgekeerd monteer, krijg ik de fuseekuip niet meer op zijn plaats, dat merk ik ook aan de onderste opsluitmoer die dan nog één of twee gangen schroefdraad zichtbaar heeft. Ook niet de oplossing dus.
Ik zit dus een beetje vast, eer ik de rest kan hermonteren moet dit opgelost geraken. In dat bovenste fuseekuipje zit een gat, heeft dit eigenlijk een functie? Aangezien dat bol schijfje net over dit gat valt, zou ik denken van niet, het is geen doorgang van smeervet lijkt me? In zulk geval dacht ik een dun metaalschijfje onder de bolle afdichtschijf te leggen, net genoeg om de speling op te vullen. OF een dun rubbertje ofzo.
Iemand gelijkaardige ervaring, oplossing, ingevingen?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken

Peter