Hy hier ben ik
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Re: Hy hier ben ik
Als de contactvlakken IN het startrelais niet fris meer zijn, dan zal de startmotor ook niet op volle toeren draaien. De dikke 'plus' kabel die van het startrelais naar de startmotor gaat is (of meer waarschijnlijk: was...) een soepele koperen kabel - veelal zijn de dunne draadjes waaruit de kabel is opgebouwd bij de klemmen (of oogjes of wat dan ook), vooral langs de buitenomtrek, gebarsten. Een kabel met een oppervlak van 25 vierkante millimeter (25 mm2) heeft dan misschien nog maar een werkzaam oppervlak van 15 of 20 mm2. En da's niet veel... Zou je nu een nieuwe, frisse accupoolklem pakken, een nieuw universeel startrelais, nieuwe kabel van 25 of zelfs 35 mm2 en een handje vol nieuw aansluitmateriaal, dan gaat die oude startmotor misschien wel als een dolle stier in het rond. O ja, nieuw massastripje van de accu naar het chassis/massapunt op de motor+bak ook niet vergeten.
Voor de niet-puristen: een universeel startrelais staat regelmatig op Marktplaats voor €17.50 inclusief verzendkosten. Bij mij zit hij er alweer een aantal jaren tot volle tevredenheid in.
Succes!
Voor de niet-puristen: een universeel startrelais staat regelmatig op Marktplaats voor €17.50 inclusief verzendkosten. Bij mij zit hij er alweer een aantal jaren tot volle tevredenheid in.
Succes!
Re: Hy hier ben ik
Klussen tot de vonken er afspattenJoost schreef:een accu van deze grootte moet een HY motor makkelijk vlot rond krijgen.
Ik zou eerst even met de slinger draaien (eventueel zonder bougies) om te kijken of er zuigers of lagers vast zitten.
Lijkt dat in orde dan verdenk ik als eerste de startmotor.
Alle contacten schoon maken is uiteraard een goed idee. Je kunt de dikke kabel van de starmotor op plus accu houden, dan sluit je startrelais en een aantal verbindingen uit. Let wel op, dit kan gaan vonken.

Maar ga het van het weekend even proberen

Re: Hy hier ben ik
Ja rode Hy, zal het schoon maken en wat nieuwe klemmen aanschaffen heb alles al goed in de WD40 gezet. Alles erg verroest ben benieuwd. Wat van bougie sleutel heb ik nodig heb al een extra lange maar is dat ook een aparte maat
Re: Hy hier ben ik
Als deze in goede staat verkeert.Joost schreef:een accu van deze grootte moet een HY motor makkelijk vlot rond krijgen.
Met een jumpstart bedoel ik starten met startkabels en een andere auto.
Re: Hy hier ben ik
De accu verkeerd in top staat beter kan niet, maar alle klemmen/boutjes/moeren alles is zwaar en dan zeg ik zzzwaar verroestRee schreef:Als deze in goede staat verkeert.Joost schreef:een accu van deze grootte moet een HY motor makkelijk vlot rond krijgen.
Met een jumpstart bedoel ik starten met startkabels en een andere auto.
Nu alles al 4 keer in de WD 40 gespoten en nu langzaam begint alles weer zichtbaar te worden.
,,,,,, Maar,,,,Het is niet zo donker of het wordt wel weer licht.

Re: Hy hier ben ik
gewoon sleutelwijdte 21mm.Ded schreef:Ja rode Hy, zal het schoon maken en wat nieuwe klemmen aanschaffen heb alles al goed in de WD40 gezet. Alles erg verroest ben benieuwd. Wat van bougie sleutel heb ik nodig heb al een extra lange maar is dat ook een aparte maat
Maar hij moet langer zijn en niet de groot in buitendiameter.
Ik heb er eentje verlengt met een stuk buis.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Hy hier ben ik
Heb je dit op eerdere datum al aangeraden ...In "Hy hier ben ik" vermeld je dat jouw TUB al 7 jaar stilstaat.
Denk dat, alvorens de motor weer aan het werk te zetten, het zinvol is om (naast een nieuwe accu) óók even alle olie (V-bak + moter) en eventueel "oude" benzine te vervangen. Luchtfilter schoonblazen en een paar nieuwe bougies indraaien kost ook geen geld. Dan voorkom je in ieder geval dat dáárdoor eventuele schade in het blok kan ontstaan.
Heb je daar al aandacht aan besteed ... ?
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Hy hier ben ik
Ja daar ben ik ook mee bezig, heb de tank afgesloten en verse benzine in een jerry kan zitten en met een slang direct op de pomp aangesloten. olie moet nog ververst worden bougies had ik even terug gevraagd wat van sleutel er op moet (21mm) heb wel een lange maar wist de maat niet. Kreeg de verleng stukken die er op zitten er ook niet af waardoor de sleutel niet goed paste (dacht ik)Otje schreef:Heb je dit op eerdere datum al aangeraden ...In "Hy hier ben ik" vermeld je dat jouw TUB al 7 jaar stilstaat.
Denk dat, alvorens de motor weer aan het werk te zetten, het zinvol is om (naast een nieuwe accu) óók even alle olie (V-bak + moter) en eventueel "oude" benzine te vervangen. Luchtfilter schoonblazen en een paar nieuwe bougies indraaien kost ook geen geld. Dan voorkom je in ieder geval dat dáárdoor eventuele schade in het blok kan ontstaan.
Heb je daar al aandacht aan besteed ... ?

- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Hy hier ben ik
Heb destijds (bij gebrek aan een 21-mm) een 22-mm pijpsleutel enigzins (onorthodox) bewerkt zodat 'ie op 21 mm "pakte".
Zal enige inspanning vergen aangezien de bougies er bij jou al 7 jaar in zitten ... met alle bijkomende corrosie van dien ...
De geïsoleerde verlengstukken krijg je er pas van af wanneer je de bougies er uit hebt (die verleng-stangetjes zitten doorgaans muur-vast ...). Raadzaam om van die verlengstukken de isolatie (heel goed !) te controleren op eventuele lekkages (je kunt de "vonk van de bougie" zómaar kwijtraken door "overspringen" ervan naar de bougieschacht). Beter is om nieuwe verlengstukken + isolatie te plaatsen.
Zal enige inspanning vergen aangezien de bougies er bij jou al 7 jaar in zitten ... met alle bijkomende corrosie van dien ...
De geïsoleerde verlengstukken krijg je er pas van af wanneer je de bougies er uit hebt (die verleng-stangetjes zitten doorgaans muur-vast ...). Raadzaam om van die verlengstukken de isolatie (heel goed !) te controleren op eventuele lekkages (je kunt de "vonk van de bougie" zómaar kwijtraken door "overspringen" ervan naar de bougieschacht). Beter is om nieuwe verlengstukken + isolatie te plaatsen.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Hy hier ben ik
Een paar dagen geleden bij Aad geweest en de startmotor en 123 ontsteking plus alle toebehoren opgehaald.
Alles geplaatst maar voor de 123 nog even met Aad gebeld
Dat is nu opgelost.
Alleen hij doet niets meer wil niet starten (wel handmatig draait de startmotor wel rond) geen stroom bij het contact en bobine of wat dan ook, voor het afstellen van de 123 had ik ook al geen stroom.
Heb toen op advies van Aad rechtstreeks een verbinding met de bobine gemaakt en goed afgesteld dat is nu gelukt.
Ik heb verder nog niets aan de Hy veranderd of gemaakt dit is eigenlijk de eerste klus en gelijk al een probleem
ik zou niet weten wat ik vergeten zou zijn maar dat is makkelijk zeggen met MS als vriend
heb alleen de 2de accu er uitgehaald maar die is geschakeld door een scheidingsrelais heb ik mij door iemand van hier laten vertellen.
Aad zij zou een zekering kunnen zijn ik heb wel een kastje onder het dashboard zien zitten
Ook heeft hij mij verteld hem wel te kunnen starten door rechtstreeks een verbinding met de accu en bobine te maken en dan handmatig starten, maar daar heb ik mijn probleem niet mee opgelost.
Alles geplaatst maar voor de 123 nog even met Aad gebeld

Alleen hij doet niets meer wil niet starten (wel handmatig draait de startmotor wel rond) geen stroom bij het contact en bobine of wat dan ook, voor het afstellen van de 123 had ik ook al geen stroom.
Heb toen op advies van Aad rechtstreeks een verbinding met de bobine gemaakt en goed afgesteld dat is nu gelukt.
Ik heb verder nog niets aan de Hy veranderd of gemaakt dit is eigenlijk de eerste klus en gelijk al een probleem


Aad zij zou een zekering kunnen zijn ik heb wel een kastje onder het dashboard zien zitten

Ook heeft hij mij verteld hem wel te kunnen starten door rechtstreeks een verbinding met de accu en bobine te maken en dan handmatig starten, maar daar heb ik mijn probleem niet mee opgelost.

- Bijlagen
-
- Gemodificeerde startmotor van Aad
- 20140111_165448.jpg (77.51 KiB) 26343 keer bekeken
-
- 123 Onsteking
- 20140104_100029.jpg (84.02 KiB) 26343 keer bekeken
-
- Zekeringskastje??
- 20140111_165814.jpg (62.22 KiB) 26343 keer bekeken
Re: Hy hier ben ik
Die laatste foto is inderdaad zekeringkastje. Even kapje eraf en zekeringen controleren.
Het kan ook voorkomen dat er corossie op co tacten zit.
Het kan ook voorkomen dat er corossie op co tacten zit.
Re: Hy hier ben ik
Heb je een multimeter? Meet je 12v op de bobine? Meet je spanning bij je verdeler?
Re: Hy hier ben ik
@ghys voordat ik de boel heb geinstaleerd heeft hij het gewoon gedaan met de oude startknop, ronddraaien bedoel ik dan niet aanslaan.
@Ree heb een multimeter
Maar op de bobine zal ik wel niets kunnen meten omdat de plus via het contact naar de bobine loopt, en ik heb geen stroom op het dashboard.
Van waar loopt de plus naar het contact dan?? misschien ben ik een draad vergeten
@Ree heb een multimeter
Maar op de bobine zal ik wel niets kunnen meten omdat de plus via het contact naar de bobine loopt, en ik heb geen stroom op het dashboard.

Van waar loopt de plus naar het contact dan?? misschien ben ik een draad vergeten

Re: Hy hier ben ik
Dank je wel Ree.
Deze had ik ook al uitgeprint, maar ik kan de nummers en afkortingen niet weerleggen die er op staan.
Deze had ik ook al uitgeprint, maar ik kan de nummers en afkortingen niet weerleggen die er op staan.
