Vervolg restauratie HY 1964
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1055
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Als je tank eenmaal schoon is (roestvrij) dan is het voldoende om te zorgen dat als je de wagen voor de winter wegzet, dit te doen met een volle tank. Een extra coating is dan eigenlijk overbodig.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Klopt Jacques, maar als je dat steeds vergeet kun je dus die coating gebruiken 

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1055
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Klopt Edwin, maar als je die coating vergeet, kun je nog altijd die tank vol doen. 

-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Enz. Enz. Enz. 

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Misschien éérst coaten en vervolgens de tank volgooien ?
Echter: als die tank nu kennelijk in zo'n goede staat verkeert (zèlfs zónder de tips van Jacques & Edwin) zou ik er helemaal nix aan doen als er voorlopig toch niet wordt gereden. Hooguit het gruis eruit halen en zorgen dat 'ie vochtvrij wordt afgesloten. Tenslotte kost zo'n coating een aardige duit, daarnaast is het óók niet bevordelijk voor de kwaliteit van de benzine als je die maandenlang ongebruikt in die tank laat zitten ...
Vraag me overigens af of er überhaupt een rHYder is die z'n bus "winter-stalt" met een volledig gevulde benzinetank. Ik weet wèl wie het niét doet ... zèlfs zónder coating ...

Echter: als die tank nu kennelijk in zo'n goede staat verkeert (zèlfs zónder de tips van Jacques & Edwin) zou ik er helemaal nix aan doen als er voorlopig toch niet wordt gereden. Hooguit het gruis eruit halen en zorgen dat 'ie vochtvrij wordt afgesloten. Tenslotte kost zo'n coating een aardige duit, daarnaast is het óók niet bevordelijk voor de kwaliteit van de benzine als je die maandenlang ongebruikt in die tank laat zitten ...
Vraag me overigens af of er überhaupt een rHYder is die z'n bus "winter-stalt" met een volledig gevulde benzinetank. Ik weet wèl wie het niét doet ... zèlfs zónder coating ...

Re: Vervolg restauratie HY 1964
Dank heren voor het meedenken.
Onderin de tank zat wat gruis. Met de tuinslang heb ik hem meerdere malen goed doorgespoeld en als laatste met heet water. Door het hete water verdampte het laatste vocht gecombineerd met een fohn snel uit de tank en is weer klaar voor gebruik
Na de buitenzijde twee keer te hebben gemenied staat ze nu netjes in de zwarte metaallak te wachten om weer gemonteerd te worden.
Naast de tank hebben alle achteremdelen en schokbrekers ook een opknapbeurtje gehad en kunnen aankomend weekend weer in elkaar. Enkel nog even de juiste cupjes en stofkapjes bestellen voor de remcilindertjes.
Het gaat al met al de goede kant op
PS. Leipie (Ewald) zou je dit topic willen verplaatsen naar restauratieverslagen? Daar past dit topic beter denk ik
Onderin de tank zat wat gruis. Met de tuinslang heb ik hem meerdere malen goed doorgespoeld en als laatste met heet water. Door het hete water verdampte het laatste vocht gecombineerd met een fohn snel uit de tank en is weer klaar voor gebruik

Naast de tank hebben alle achteremdelen en schokbrekers ook een opknapbeurtje gehad en kunnen aankomend weekend weer in elkaar. Enkel nog even de juiste cupjes en stofkapjes bestellen voor de remcilindertjes.
Het gaat al met al de goede kant op

PS. Leipie (Ewald) zou je dit topic willen verplaatsen naar restauratieverslagen? Daar past dit topic beter denk ik
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Alkmaar
Re: Vervolg restauratie HY 1964
IK!Otje schreef:Vraag me overigens af of er überhaupt een rHYder is die z'n bus "winter-stalt" met een volledig gevulde benzinetank.
Ook tijdens de 9 jaar stalling had ik de tank vol. Na 5 jaar wel de benzine ververst. Het zag er wat bedoezeld uit, maar ik heb het gemengd met verse benzine opgestookt in mijn dagelijkse auto, zonde om weg te gooien

Op de bodem van de jerrycans waar ik het even in bewaarde kwam wel een zwarte prut te liggen, opgeloste coating?
Ik heb eigenlijk nooit in de tank zelf gekeken. HY rijdt goed en het doorzichtige benzinefilterje dat ik voor de carburateur heb zitten blijft schoon.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Natuurlijk!Otje schreef:Vraag me overigens af of er überhaupt een rHYder is die z'n bus "winter-stalt" met een volledig gevulde benzinetank.
Altijd met de wielen van de grond, volle tank en afgekoppelde accu. Klene moeite, misschien wel veel plezier.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Maar eigenlijk nog belangrijker is om hem gewoon te gebruiken zolang er nog geen pekel of andere bagger op de weg ligt. Zo krijg je nooit vastzittende remmen en blijft ook je accu en motor in conditie. stilstand is achteruitgang. ik rij toch minimaal wel een stuk met de bus mede hierom en omdat het leuk is natuurlijk. el zorgen dat alles lekker op temperatuur komt en als het koud is natuurlijk zijn zakdoekje voormde grille.
Maar bij het wegzetten zorg ook ik altijd voor een volle tank en zet ik de massasloten op uit.
Maar bij het wegzetten zorg ook ik altijd voor een volle tank en zet ik de massasloten op uit.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
- brammie
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 209
- Lid geworden op: ma jul 20, 2009 4:56 pm
- Kenteken: 33-AB-38
- Locatie: langweer
Re: Vervolg restauratie HY 1964

ik rijd hem de schuur in
druk hem achter in de hoek
zet het contact uit
en klaar
start na 3/4 maanden altijd meteen(wel eerst ff pompen op de carb)
geen lege accu's
geen vaste remmen
geen probleem

gaat al 12 jaar goed zo
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Stilstand is inderdaad achteruitgang. Af en toe rijden is aan te raden.
Voordat de mHYne weer rijdt is er nog wel wat werk aan de winkel.
Stilstand is in mijn geval voorruitgang, figuurlijk dan
De tank is inmiddels af en tankmeter, stop en uitstroomopening zijn weer teruggemonteerd.
Remcilinders zijn weer netjes en schoon enkel nog de remcupjes en stofkappen monteren.
Voordat de mHYne weer rijdt is er nog wel wat werk aan de winkel.
Stilstand is in mijn geval voorruitgang, figuurlijk dan

De tank is inmiddels af en tankmeter, stop en uitstroomopening zijn weer teruggemonteerd.
Remcilinders zijn weer netjes en schoon enkel nog de remcupjes en stofkappen monteren.
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Eindelijk weer even wat kunnen doen aan de HY.
Voorspatborden zitten er weer op. Over een paar dagen volle kracht een week fulltime aan de HY klussen. Kijken of we hem rijdend en remment krijgen.
Jammere was dat hij wat koelvloeistof is verloren. Lijkt wel of waterpomp wat zweet of dat kleine rubber mofje eronder. Weer een extra klus.
Voorspatborden zitten er weer op. Over een paar dagen volle kracht een week fulltime aan de HY klussen. Kijken of we hem rijdend en remment krijgen.
Jammere was dat hij wat koelvloeistof is verloren. Lijkt wel of waterpomp wat zweet of dat kleine rubber mofje eronder. Weer een extra klus.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Helemaal mee eens, doe dat zelf óók zoveel mogelijk. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd ...Maar eigenlijk nog belangrijker is om hem gewoon te gebruiken ...
Tja ... 8 maanden stilstand ... en dan nu zo'n 30*C of méér ... dan gaat àlles wel "zweten" ...Jammere was dat hij wat koelvloeistof is verloren. Lijkt wel of waterpomp wat zweet ...
Als je dan tóch bezig bent is het helemaal niet verkeerd om die rubberen mof onder de waterpomp een keer te vernieuwen.
Weet (uit eigen ervaring) dat dat ding in de loop van de jaren transformeert in een soort plakkerige softe substantie met àlle mogelijkheden tot waterlekkage van dien ...
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Klopt Gert. Ondanks dat er wel een nieuw rubber opzat toch weer gaan lekken. Maar kan ook asje van waterpomp zijn.
Wordt tijd dat HY weer gaat draaien
Wordt tijd dat HY weer gaat draaien

Re: Vervolg restauratie HY 1964
Onze weblog is weer in de lucht zei het onder een andere naam. Nu via http://www.ghysenotje.wordpress.com
Binnenkort gaan we daar weer vorderingen plaatsen van onze HY maar eerst nog even twee weken vakantie vieren.
Binnenkort gaan we daar weer vorderingen plaatsen van onze HY maar eerst nog even twee weken vakantie vieren.
Laatst gewijzigd door ghys op zo jul 28, 2013 10:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.