Naast alle roestperikelen zijn er ook positieve bevindingen. Zoals eerder gemeld is de bovenbouw, eigenlijk rest van de bus vanaf 10 cm boven de laadvloer naar boven, opmerkelijk gaaf en bijna vrij van roest.
Er is nergens serieuze roest, er is alleen maar oppervlakkige roest.
Op onderstaande fotos is die ergste "roest" te zien, in de carosseriestijlen achter en in de dakrand voor en achter.
.
.
een verrassende ontdekking bij de inspectie van de binnenzijde van de laadruimte:
Er was toch nog een kokerbalk-bewoner aanwezig! We troffen hem/haar aan in de linkerstijl van het tussenschot.
..
..
een goed gesprek was helaas niet meer mogelijk, ook niet in ons beste frans, laat staan dat we info over de bus kregen.
..
..
Mijn maatje de lasser heeft zijn huishoudelijke kunsten getoond en de kokerbalken ontdaan van alle sporen van deze bewoner.
De zwakte van de constructie werd goed zichtbaar, hier en daar pijnlijk duidelijk met wat tegenlicht.
..
..
Bovenstaande beelden verklaren ook waarom de zijwanden van de bus nogal flexibel waren geworden en aan onderzijde los heen en weer waren te bewegen, los van het chassis.
Schuin voor de bus staande was goed te zien dat de zijwanden bol naar buiten stonden.
Alvorens er ook maar iets aan de bus gelast kon worden moest eerst de geometrie hersteld en voor de toekomst veilig gesteld worden.
Gelukkig was de vloer vlak en was de bodemspeling op alle 4 de hoeken gelijk, dus het chassis was redelijk recht.
Met wat hulpmiddelen cq spanbanden werden de zijwanden weer in het gareel gedwongen.
linkerzijwand naar achteren gezien-------------------------------------------------------------linkerzijwand naar voren gezien (tegenlicht is genadeloos) het cabineschot staat ook wat losjes op het chassis
.-
Dezelfde procedure werd gevolgd voor achterwand zodat er een goede basis ontstaat voor de verdere werkzaamheden. Het belangrijkste was om eerst de maatvoering van het raamwerk in orde te maken.
Er zijn wat steviger en extra verbindingsstukken tussen chassis en carosserie ingelast voor extra stevigheid voor de achterbalk; de loszwabberende wielkast komt later aan bod.
..
..
Er is nu een chassis dat qua maatvoering weer lijkt op wat Citroen ooit had bedoeld. De wanden zijn weer recht en de laaddeur links sluit weer goed. Hoewel de maten weer kloppend zijn gaat het wat ver om te zeggen dat de stevigheid is teruggekeerd....
Nu kan er verder gewerkt worden met vervangen van roestig plaatwerk zonder dat de boel uit model raakt of inelkaar zakt.