Het is nu do 28 maart, 2024 16:43


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2016 10:40 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Oorspronkelijk begon dit verhaal met twee vragen in de rubrieken 'versnellingsbak' en 'motor', het leek me achteraf beter hier een compleet verhaal van te maken in een nieuw onderwerp.

Hoe het allemaal begon:

Wegens al geruime tijd (10 jaar :roll: ) met een oververmoeide motor rond te rijden met uiteindelijk tijdens de laatste reis nog een lekke koppakking, en wegens een niet meer zo frisse versnellingsbak, uiteindelijk besloten om de twee te vervangen door gereviseerde exemplaren. Het revisiewerk deed ik niet zelf, een mens moet zijn beperkingen kennen, en ik kwam tot de conclusie dat een gereviseerde motor niet zo gek veel méér hoeft te kosten dan het aankopen van de onderdelen en het zelf uitvoeren van de revisie, mits sommige dingen toch moeten uitbesteed worden zoals vlakken van de kop en slijpen van de krukas.
Het wordt niet zomaar een wissel, ik wil ook alle toebehoren aan de motor onder handen nemen, waterpomp, koelcircuit, electra, carburator, alternator etc... De wissel zelf 'zonder' alle extra werk lijkt me op een weekend of twee perfect haalbaar, de 'uitgebreide' versie met revisie van de toebehoren heeft met al drie weken verlof en een weekendje of vier gekost :-)

Enkele problemen die ik al tegenkwam stonden al eerder in de rubriek 'versnellingsbak-vlakheid koolstofring' en 'motor-motorsteunen'
En we zijn er nog niet.
Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden zal ik de nodige foto's posten van de vorderingen tot nu toe.
Veel kijkplezier!
Peter



Bedankt voor de geruststellende reacties allemaal, nu kan ik met een gerust geweten motor en bak aan elkaar schroeven en beginnen inbouwen.
De borgplaatjes om de M4-boutjes te zekeren zijn aangebracht, was op de foto idd niet zo duidelijk te zien.
Waar de koolstofringhouder scharniert in die twee halve manen van de koppelingsstang, daar heb ik wat molybdeenvet aangedaan, ik vond nergens terug met wat dit eigenlijk gesmeerd hoort te worden, enige tips? Best een zo dik mogelijk vet denk ik dan?

Oliekeerring, koppelingskabel, toplager... noem het en het is vervangen. Ik hoop dat ik niets essentieels vergeten ben, de boel ligt nu inderdaad open en het is geen klus die je twee keer voor je plezier doet :-)
Ik zal tussentijds nog wat foto's posten, ben momenteel bezig de motorruimte en alles wat er bij hoort op te kuisen. Kilo's belegen "vetzakkerij" van +43 jaar...

De eerste paar foto's zijn van de uitbouw van het geheel. Ja, ik kon ook de motor apart uitbouwen, maar het leek me niet verkeerd om de zaken wat grootster aan te pakken. We hebben al tien jaar plezier van onze "Cochon", en met de nodige ingrepen moeten daar nog enkele decennia bijkunnen hoop ik!

Groeten!
Peter

PS ik zie nu dat de foto's in omgekeerde volgorde verschijnen, van beneden naar boven scrollen dus :-)


Bijlagen:
Cochon 2016 3 uitbouw motor en versnellingsbak (18) (Large).JPG
Cochon 2016 3 uitbouw motor en versnellingsbak (18) (Large).JPG [ 510.5 KiB | 28715 keer bekeken ]
Cochon 2016 3 uitbouw motor en versnellingsbak (16) (Large).JPG
Cochon 2016 3 uitbouw motor en versnellingsbak (16) (Large).JPG [ 536.64 KiB | 28715 keer bekeken ]
Cochon 2016 3 uitbouw motor en versnellingsbak (15) (Large).JPG
Cochon 2016 3 uitbouw motor en versnellingsbak (15) (Large).JPG [ 505.46 KiB | 28715 keer bekeken ]
Cochon 2016 3 uitbouw motor en versnellingsbak (12) (Large).JPG
Cochon 2016 3 uitbouw motor en versnellingsbak (12) (Large).JPG [ 513 KiB | 28715 keer bekeken ]
Cochon 2016 3 uitbouw motor en versnellingsbak (3) (Large).JPG
Cochon 2016 3 uitbouw motor en versnellingsbak (3) (Large).JPG [ 542.9 KiB | 28715 keer bekeken ]
Cochon 2016 2 uitbouw interieur en koeling (5).JPG
Cochon 2016 2 uitbouw interieur en koeling (5).JPG [ 532.33 KiB | 28715 keer bekeken ]
Cochon 2016 2 uitbouw interieur en koeling (3).JPG
Cochon 2016 2 uitbouw interieur en koeling (3).JPG [ 492.43 KiB | 28715 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door Petervdl2cv op zo 14 aug, 2016 14:41, in totaal 1 keer bewerkt.
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vlakheid koolstofring
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2016 10:49 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Ondertussen de motorruimte en aanhorigheden zuivergemaakt en van antiroestprimer voorzien


Bijlagen:
Cochon 2016 5 reinigen (1).JPG
Cochon 2016 5 reinigen (1).JPG [ 518.01 KiB | 28714 keer bekeken ]
Cochon 2016 5 reinigen (6).JPG
Cochon 2016 5 reinigen (6).JPG [ 510.42 KiB | 28714 keer bekeken ]
Cochon 2016 5 reinigen (7).JPG
Cochon 2016 5 reinigen (7).JPG [ 502.46 KiB | 28714 keer bekeken ]
Cochon 2016 5 reinigen (8).JPG
Cochon 2016 5 reinigen (8).JPG [ 479.11 KiB | 28714 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vlakheid koolstofring
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2016 21:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 09 mei, 2011 15:48
Berichten: 272
Woonplaats: Losser
Vakwerk!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vlakheid koolstofring
BerichtGeplaatst: di 19 jul, 2016 0:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Inderdaad een "goei klus" waarover je straks, wanneer eenmaal alles gemonteerd is, zelf heel trots op kunt zijn ! Oftewel: "fier" op z'n Belgisch ...
Citaat:
Kilo's belegen "vetzakkerij" van +43 jaar...
Vind dit soort omschrijvingen heerlijk om te lezen: jullie Belgen weten van "onz' kale Neerlandse taal" iets "smeuïgs" te maken. 't Is nèt iets "leuker" om te lezen ... :D
Citaat:
Waar de koolstofringhouder scharniert in die twee halve manen van de koppelingsstang, daar heb ik wat molybdeenvet aangedaan, ik vond nergens terug met wat dit eigenlijk gesmeerd hoort te worden, enige tips? Best een zo dik mogelijk vet denk ik dan?
In principe is èlk (motor/lager-)vet afdoende.
En: je hebt nu dus het hele motorcompartiment leeg ... en schoongemaakt. Misschien een idee om alle "wanden" eens te voorzien van (geluids-) isolatie ? (zie foto's) "Eierdoppen-schuimplaat", aangeschaft bij een bouwmarkt voor nog geen € 7,=. En: nog onbrandbaar óók ... Maar het scheelt héél véél decibels ... !
Succes !
Gert


Bijlagen:
DSC00659.JPG
DSC00659.JPG [ 241.7 KiB | 28682 keer bekeken ]
DSC00660.JPG
DSC00660.JPG [ 245.48 KiB | 28682 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vlakheid koolstofring
BerichtGeplaatst: di 19 jul, 2016 8:45 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Otje schreef:
En: je hebt nu dus het hele motorcompartiment leeg ... en schoongemaakt. Misschien een idee om alle "wanden" eens te voorzien van (geluids-) isolatie ? (zie foto's) "Eierdoppen-schuimplaat", aangeschaft bij een bouwmarkt voor nog geen € 7,=. En: nog onbrandbaar óók ... Maar het scheelt héél véél decibels ... !

Terecht punt! ik heb enkele jaren geleden diezelfde 'eierdoppenschuimplaat' reeds aangebracht aan de onderzijde van de vloerplaten en binnenzijde van de motorkap, en dat scheelt ééécht een pak decibels, een normaal gesprek werd ineens mogelijk. Soms:"helaas..." :D
Voorafgaandelijk zo'n ding te lijf gegaan met een brandertje en het wil niet fikken, smelt enkel. Als er al eens een vlammetje ontstaat is het materiaal zelfdovend, een geruststelling.

Ook in mijn 2cv scheelt dit een pak herrie, aangebracht aan motorzijde van het schutbord.

Ik ga wat extra platen monteren zoals op jouw foto's, merci voor de hint!
Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vlakheid koolstofring
BerichtGeplaatst: do 21 jul, 2016 14:26 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Nog enkele plaatjes van de vorderingen, ik heb gisteren de gereviseerde motor en bak als één geheel ingebouwd. Bloed (letterlijk), zweet (en niet alleen van het zomerweertje) en net geen tranen :-)
Mijn eerste post in dit item was een vraag over de koolstofring van de koppeling, we wijken ondertussen wel 'een beetje' van het onderwerp af, mocht iemand zich geroepen voelen dit in een andere rubriek onder te brengen omdat dit elders meer op zijn plaats staat: geen probleem, ik weet zelf niet hoe dit moet gewijzigd worden dus ga gerust je gang!
Mvg Peter


Bijlagen:
Cochon 2016 6 inbouw revisiemotor en revisiebak (1).JPG
Cochon 2016 6 inbouw revisiemotor en revisiebak (1).JPG [ 460.23 KiB | 28656 keer bekeken ]
Cochon 2016 6 inbouw revisiemotor en revisiebak (3).JPG
Cochon 2016 6 inbouw revisiemotor en revisiebak (3).JPG [ 449.6 KiB | 28656 keer bekeken ]
Cochon 2016 6 inbouw revisiemotor en revisiebak (6).JPG
Cochon 2016 6 inbouw revisiemotor en revisiebak (6).JPG [ 477.43 KiB | 28656 keer bekeken ]
Cochon 2016 6 inbouw revisiemotor en revisiebak (7).JPG
Cochon 2016 6 inbouw revisiemotor en revisiebak (7).JPG [ 525.53 KiB | 28656 keer bekeken ]
Cochon 2016 6 inbouw revisiemotor en revisiebak (8).JPG
Cochon 2016 6 inbouw revisiemotor en revisiebak (8).JPG [ 484.36 KiB | 28656 keer bekeken ]
Cochon 2016 6 inbouw revisiemotor en revisiebak (9).JPG
Cochon 2016 6 inbouw revisiemotor en revisiebak (9).JPG [ 509.29 KiB | 28656 keer bekeken ]
Cochon 2016 6 inbouw revisiemotor en revisiebak (9).JPG
Cochon 2016 6 inbouw revisiemotor en revisiebak (9).JPG [ 509.29 KiB | 28656 keer bekeken ]
Cochon 2016 6 inbouw revisiemotor en revisiebak (12).JPG
Cochon 2016 6 inbouw revisiemotor en revisiebak (12).JPG [ 521.56 KiB | 28656 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Vlakheid koolstofring
BerichtGeplaatst: do 21 jul, 2016 14:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
wat ziet dat er lekker uit!

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: do 21 jul, 2016 22:49 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Gossammekrake ! Ik dacht dat ík destijds bij de "overhaul" van de motor van Otje zulke prachtige plaatjes op dit forum had gezet ... doe jij het nog eens dubbel zo netjes over !
Complimenten, ziet er fantastisch uit; nu nog hopen dat strax e.e.a. nèt zo fantastisch "rijdt" !
Chapeau en succes in deez' tropische omstandigheden !
Gert

P.S.: ja, ik heb het gezien, van dat eierdoppenschuim en zo ... :lol:
P.S.-2: blijf vooral "plaatjes posten" ! Zijn we dol op ... en voor diégenen die zulke exercities nog willen beginnen is het absoluut "aanschouwelijk onderricht" !

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 21:55 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Terug van weggeweest, hier nog wat foto's van de vorderingen;
Alternator voorzien van nieuwe lagers met rubberdichtingen i.p.v. de standaard metalen plaatjes; nieuwe koolborstels ingesoldeerd, de originele koolborstels vond ik nergens, deze zijn van een ander type wagen/alternator en heb ik wat aangepast.
Carburator gedemonteerd en na reiniging terug opgebouwd met nieuwe pakkingen.
Waterpomp: hier eerst nog wat speciaalgereedschap voor gemaakt om de ringmoer los te krijgen. Nieuwe pompas, lager (met rubber seal), bronzen bus, waaier en mechanische dichting (dikke merci aan de magazijnmedewerkers van HY team voor de tip van het cellofaantje te kleven over de dwarsgroef om de dichting niet te beschadigen bij de montage!)

Groeten
Peter


Bijlagen:
Cochon 2016 8 revisie alternator (1).JPG
Cochon 2016 8 revisie alternator (1).JPG [ 284.93 KiB | 28536 keer bekeken ]
Cochon 2016 8 revisie alternator (4).JPG
Cochon 2016 8 revisie alternator (4).JPG [ 277.7 KiB | 28536 keer bekeken ]
Cochon 2016 8 revisie carburator (1).JPG
Cochon 2016 8 revisie carburator (1).JPG [ 300.2 KiB | 28536 keer bekeken ]
Cochon 2016 8 revisie carburator (2).JPG
Cochon 2016 8 revisie carburator (2).JPG [ 285 KiB | 28536 keer bekeken ]
Cochon 2016 8 revisie waterpomp (1).JPG
Cochon 2016 8 revisie waterpomp (1).JPG [ 284.36 KiB | 28536 keer bekeken ]
Cochon 2016 8 revisie waterpomp (2).JPG
Cochon 2016 8 revisie waterpomp (2).JPG [ 288.25 KiB | 28536 keer bekeken ]
Cochon 2016 8 revisie waterpomp (3).JPG
Cochon 2016 8 revisie waterpomp (3).JPG [ 286.02 KiB | 28536 keer bekeken ]
Cochon 2016 8 revisie waterpomp (4).JPG
Cochon 2016 8 revisie waterpomp (4).JPG [ 304.11 KiB | 28536 keer bekeken ]
Cochon 2016 8 revisie waterpomp (5).JPG
Cochon 2016 8 revisie waterpomp (5).JPG [ 297.66 KiB | 28536 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 22:09 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Plaatjes van de verdere opbouw van de motor-attributen:
waterpomp en alternator gemonteerd, en de riemschijven netjes uitgelijnd, extra geluidsisolatie gemonteerd, radiator, verwarmingsluchtslangen en nieuwe koelwaterslangen, inclusief extra slangen voor de lpg-verdamper.7
Ook het kachelkraantje uit elkaar gehaald en terug gangbaar gemaakt, dit stond zolang ik de HY heb op "warm", niet zo aangenaam om Zuid-Frankrijk in de zomer te doorkruisen met "vollen bak chauffage"!

Het einde is in zicht!


Bijlagen:
Cochon 2016 9 opbouw (1).JPG
Cochon 2016 9 opbouw (1).JPG [ 302.8 KiB | 28533 keer bekeken ]
Cochon 2016 9 opbouw (2).JPG
Cochon 2016 9 opbouw (2).JPG [ 284.63 KiB | 28533 keer bekeken ]
Cochon 2016 9 opbouw (3).JPG
Cochon 2016 9 opbouw (3).JPG [ 283.58 KiB | 28533 keer bekeken ]
Cochon 2016 9 opbouw (7).JPG
Cochon 2016 9 opbouw (7).JPG [ 283.91 KiB | 28533 keer bekeken ]
Cochon 2016 9 opbouw (8).JPG
Cochon 2016 9 opbouw (8).JPG [ 283.84 KiB | 28533 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 22:43 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Dat is even schrikken, blauwe walmen... hopelijk verdwijnt dit bij de eerste kilometers...

https://youtu.be/L_XsYwRqkmM

Laat je niet misleiden door het vreemde geluid, op de video lijkt het alsof de motor lelijk klinkt en in de toeren gejaagd wordt, doch dit was maximum 2000 RPM. Camera "keek" recht in de uitlaat.

Groeten, Peter


Laatst bijgewerkt door Petervdl2cv op di 16 aug, 2016 21:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 23:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
blauwe walmen houdt in dat alles intern goed in de olie zat. Dat duurt even. Het is altijd spannend of en hoe snel het verdwijnt of dat er toch iets mis is met de motor. Het vertrouwen in je werk groeit met het aantal kilometers

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2016 9:59 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Heb je er nog een reden voor om de uitlaat voor te laten uitkomen?
Want gezien de geluidsisolatie zou ik denken dat je wel rust wil, maar dan is een uitlaat aan de voorkant niet een heel logische keuze lijkt mij.
Maar in het kader van originaliteit kan ik het me wel voorstellen uiteraard :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2016 11:19 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
LEiPiE schreef:
Heb je er nog een reden voor om de uitlaat voor te laten uitkomen?
Want gezien de geluidsisolatie zou ik denken dat je wel rust wil, maar dan is een uitlaat aan de voorkant niet een heel logische keuze lijkt mij.
Maar in het kader van originaliteit kan ik het me wel voorstellen uiteraard :)


Belangrijkste reden destijds was om de uitlaatgassen buiten te houden. Met de originele uitlaat die midden onder de (verlengde) bus eindigt kreeg ik erg veel uitlaatgas binnen langs alle kieren en roosters. In die mate dat medereizigers achterin telkens redelijk snel hoofdpijn kregen. Ik vermoed dat de gassen binnengezogen werden door het vacuum dat rond de bus (vooral achteraan) gecreëerd wordt tijdens het rijden. Met deze op maat gemaakte RVS uitlaat die voor het voorwiel eindigt heb ik er geen last meer van, alles wordt 'weggeblazen'. Geluid valt geweldig mee, zeker niet storend. Soms als ik tussen huizen rij schuif ik mijn raampje wat verder open om van de sHYmphonie te genieten :-)
Bijkomend voordeel: deze gaat ondertussen al vier jaar mee, terwijl ik voorheen élk jaar een nieuwe pot nodig had.

Grtz Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorinbouw
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2016 13:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
die HY voorpotten zijn inderdaad hopeloos, om maar niet te spreken over de montage ervan.
Daarom heb ik een bocht naar achteren gelast van dikke pijp vanaf de originele vlampijp naar de lange pijp door het chassis. En een volvo uitlaatpot midden onder de HY gehangen met een uiteinde naar beneden naar de straat gericht zonder datb die onder het chassis uitsteekt.

Zit alweer bijna 10 jaar en geen uitlaatgassen naar binnen en veel stiller.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group