Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
we hebben voor niet-oprolbare gordels gekozen. Mijn man had gelezen dat die wel eens te kort zijn bij inbouw in de HY
bestuurderszijde
punt 1
plaatsing 10mm plaat
http://img580.imageshack.us/img580/8756/1000501i.jpg
bevestiging gordel
http://img600.imageshack.us/img600/2563/1000508d.jpg
punt2 aan slede-zit ook zo in onze personenauto
http://img705.imageshack.us/img705/8631/1000510d.jpg
punt3
http://img807.imageshack.us/img807/1377/1000509g.jpg
bijrijderszijde
punt 1
plaatsing 10mm plaat
http://imageshack.us/photo/my-images/856/1000502z.jpg/
punt2
http://imageshack.us/photo/my-images/69/1000511o.jpg
punt 3 idem punt 2 bestuurderszijde
bestuurderszijde
punt 1
plaatsing 10mm plaat
http://img580.imageshack.us/img580/8756/1000501i.jpg
bevestiging gordel
http://img600.imageshack.us/img600/2563/1000508d.jpg
punt2 aan slede-zit ook zo in onze personenauto
http://img705.imageshack.us/img705/8631/1000510d.jpg
punt3
http://img807.imageshack.us/img807/1377/1000509g.jpg
bijrijderszijde
punt 1
plaatsing 10mm plaat
http://imageshack.us/photo/my-images/856/1000502z.jpg/
punt2
http://imageshack.us/photo/my-images/69/1000511o.jpg
punt 3 idem punt 2 bestuurderszijde
ons veHYkel : http://img840.imageshack.us/img840/2679 ... htblur.jpg
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
bedankt voor alle tips, en vooral de foto's,
ik denk dat ik het ook zo ga doen alleen dan dwars door de balk heen ipv een dikke plaat in de balk maken, maar wellicht dat ik straks begrijp waarom deze manier beter is.
groetjes Thomas
ik denk dat ik het ook zo ga doen alleen dan dwars door de balk heen ipv een dikke plaat in de balk maken, maar wellicht dat ik straks begrijp waarom deze manier beter is.
groetjes Thomas
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
knutsel-ze!
ons veHYkel : http://img840.imageshack.us/img840/2679 ... htblur.jpg
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
Hoe herkenbaar ... vooral die "klik" ...Afh van de klik met de persoon, de afstand, de aard v.d. klus en de planning thuisfront/werk valt er veel te bespreken. Voor alleen oprapen losse onderdelen kom ik niet Thuis al genoeg zwervende onderdelen (lees...v/d camper, fietsen, computer, speelgoed, muziekinstrumenten en wat er verder rondslingert in een gemiddelde 1-gezins-woning )

Zal me eens gaan verdiepen in jouw (ongetwijfeld deskundig) foto-naslagwerk ...
Laatst gewijzigd door Otje op zo jul 31, 2011 12:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
... maar eerst even:
2) gordelgeleider, nèt boven je schouder
3) klip waarmee je de gordel omdoet en vastmaakt
4) eindpunt van de gordel nadat 'ie over je heupen is geslagen
... zoals in ... tig miljoen andere auto's ...
Joost: duidelijk ?
1) bevestiging van de rol-automaat (vlak boven de vloer)ik volg niet helemaal. Een 3 puntsgordel heeft maar 3 punten. (de naam zegt het al) wat bedoel je met het 4e punt?
2) gordelgeleider, nèt boven je schouder
3) klip waarmee je de gordel omdoet en vastmaakt
4) eindpunt van de gordel nadat 'ie over je heupen is geslagen
... zoals in ... tig miljoen andere auto's ...
Joost: duidelijk ?
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
Foto's gezien ... grote schrik !!
Tusele: met àlle respect maar ... als jullie zóóó'n zwaargewicht (10mm plaat) inzetten als bevestigingspunt voor de gordelgeleider "nèt boven je schouder" maar vervolgens het eindpunt bevestigen bovenaan de achterzijde van het (tóch niet àl te sterke) stoelframe, dat slechts met 3 M7 boutjes aan de vloer gebout zit, dan hoop ik toch ècht dat jullie nooit een noodstop hoeven maken !!! Ga maar eens "Googlen" hoeveel kracht er op die gordel komt te staan ingeval van abrupte stilstand ! Ook al "gaat" het maar om maximaal 90kmh ...
Bij Otje bestaat bijvoorbeeld het bevestigingspunt van de gordelbevestiging - dat ding dat je dichtklikt als je je gordel omdoet - uit staalkabel van minstens 10mm welke met M10 bouten in een verdikte staalplaat in de bodem is verankerd. Is misschien "dikke koek" maar zal mij wèl op m'n stoel houden !
Gert
Tusele: met àlle respect maar ... als jullie zóóó'n zwaargewicht (10mm plaat) inzetten als bevestigingspunt voor de gordelgeleider "nèt boven je schouder" maar vervolgens het eindpunt bevestigen bovenaan de achterzijde van het (tóch niet àl te sterke) stoelframe, dat slechts met 3 M7 boutjes aan de vloer gebout zit, dan hoop ik toch ècht dat jullie nooit een noodstop hoeven maken !!! Ga maar eens "Googlen" hoeveel kracht er op die gordel komt te staan ingeval van abrupte stilstand ! Ook al "gaat" het maar om maximaal 90kmh ...
Bij Otje bestaat bijvoorbeeld het bevestigingspunt van de gordelbevestiging - dat ding dat je dichtklikt als je je gordel omdoet - uit staalkabel van minstens 10mm welke met M10 bouten in een verdikte staalplaat in de bodem is verankerd. Is misschien "dikke koek" maar zal mij wèl op m'n stoel houden !
Gert
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
we hebben voor niet-oprolbare gordels gekozen.


Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
@otje..Otje schreef:Foto's gezien ... grote schrik !!
Tusele: met àlle respect maar ... als jullie zóóó'n zwaargewicht (10mm plaat) inzetten als bevestigingspunt voor de gordelgeleider "nèt boven je schouder" maar vervolgens het eindpunt bevestigen bovenaan de achterzijde van het (tóch niet àl te sterke) stoelframe, dat slechts met 3 M7 boutjes aan de vloer gebout zit, dan hoop ik toch ècht dat jullie nooit een noodstop hoeven maken !!! Ga maar eens "Googlen" hoeveel kracht er op die gordel komt te staan ingeval van abrupte stilstand ! Ook al "gaat" het maar om maximaal 90kmh ...
Bij Otje bestaat bijvoorbeeld het bevestigingspunt van de gordelbevestiging - dat ding dat je dichtklikt als je je gordel omdoet - uit staalkabel van minstens 10mm welke met M10 bouten in een verdikte staalplaat in de bodem is verankerd. Is misschien "dikke koek" maar zal mij wèl op m'n stoel houden !
Gert
je bedoelt deze neem ik aan?
http://imageshack.us/photo/my-images/69/1000511o.jpg/
de bouten op de vloer?
Die gaan we nog aanpassen evenals het bevestigingspunten van de foto hieronder Vonden het zelf ook niet helemaal super na wat nachtjes slapen.
http://img807.imageshack.us/img807/1377/1000509g.jpg
Net nog ff Mr Goole geraadpleegd.. Kracht met de klap is 20-50x het gewicht dat de gordel op moet vangen..
ons veHYkel : http://img840.imageshack.us/img840/2679 ... htblur.jpg
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
Moest m'n leesbril toch even poetsen om een duidelijk beeld te krijgen van jouw foto's ...
Heeft niet veel geholpen maar ik denk dat jullie zèlf daar al een aardig idee over hebt ...
Moet bekennen dat ikzelf niet heb "gegoogled" maar op m'n intuïtie en nuchter verstand afging.
Heeft niet veel geholpen maar ik denk dat jullie zèlf daar al een aardig idee over hebt ...
Moet bekennen dat ikzelf niet heb "gegoogled" maar op m'n intuïtie en nuchter verstand afging.
Eeuuhh ... d.w.z. ?Net nog ff Mr Goole geraadpleegd.. Kracht met de klap is 20-50x het gewicht dat de gordel op moet vangen..
"Goe werruk" heeft nu eenmaal tijd nodig ...Vonden het zelf ook niet helemaal super na wat nachtjes slapen.
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
Eeuuhh ... d.w.z. ? .[/quote]Otje schreef:Net nog ff Mr Goole geraadpleegd.. Kracht met de klap is 20-50x het gewicht dat de gordel op moet vangen..
Dat als het gaat om een persoon van 70 kg + een stoel van 30 kg. De gordel tussen de 200 en 500 kg op moet vangen. Omrekenen naar Newtons kan ook natuurlijk..maar daar heb ik minder "gevoel bij"..
ons veHYkel : http://img840.imageshack.us/img840/2679 ... htblur.jpg
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
Duidelijk nu wel, maar de meeste gordels die ik ooit gedemonteerd heb is punt 1 en 4 dezelfde bout en dus hetzelfde punt.Otje schreef:... maar eerst even:1) bevestiging van de rol-automaat (vlak boven de vloer)ik volg niet helemaal. Een 3 puntsgordel heeft maar 3 punten. (de naam zegt het al) wat bedoel je met het 4e punt?
2) gordelgeleider, nèt boven je schouder
3) klip waarmee je de gordel omdoet en vastmaakt
4) eindpunt van de gordel nadat 'ie over je heupen is geslagen
... zoals in ... tig miljoen andere auto's ...
Joost: duidelijk ?
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
ik heb voor iedere gordel 4, 4mm dikke schets RVS platen gemaakt.
tip las zo weinig mogelijk aan de oppervlaktes van het plaatstaal van het chassis, zo behoud je de maximale sterkte ervan. lassen brengt alleen maar broosheid met zich mee.
de bovenste 50x160mm rvs schetsplaat zit via een klein gefreesd geleufje in de deursponing op zijn plek, en is in de gleuf in de sponing afgelast, hij word door de M10 bout van het gordelpunt verder op zijn plek gehouden. de trekrichting op dit punt is naar voren dus in die richting zit ook de plaat in de chassis balk. in principe kun je het niet sterker maken dan het bron materiaal waaraan achter bevestigd is.
de katrol zit op dezelfde manier verder naar onderen in dezelfde balk, alleen is nu de 160mm kant van de schetsplaat verticaal geplaatst, bij een klap is dit namelijk de richting waarheen de kracht moet wegvloeien in het chassis.
de onderste vaste bevestiging zit in het rechtopstaande stalen plaatje wat het ohmega profiel van de banaan op zijn plek houd. hierachter zit ook een RVS plaatje. dit punt is het zwakst denk ik. de trek richting is wel zo dat er een enorme klap moet komen of er vollerdig uit te breken. verbuigen zal ie wel den ik. (ik wil hier nog een hoekstuk voorop zetten uit 4mm rvs wat weer tegen de vertikale deurstijl koker zit.
de klip zit aan aan een schetsplaat onder de bloer bevestigd aan op deze schetsplaat staat een 4mm dikke strip met een M10 gat erin dat "oog" steekt als het ware door de vloer heen in de schuine kant ondr de stoel. de plaat zelf zit met 2 M8 bouten van onder aan de vloerplaat bevestigd deze houden hem alleen maar op de plek.
als een van de punten eruit zou willen breken moet ie de hele schetsplaat dwars door het plaatstaal heen trekken......
ik heb tijdens monteren constant een stukje tig lasdraad op de schtets platen gelast laten zitten om ze vast te houden, vooral die in de verticale chassis balk zijn nog al lastig als je ze laat vallen, die krijg je er volgens mij nooit meer uit.
ik zal nog wat foto's maken.
grtz Thomas
tip las zo weinig mogelijk aan de oppervlaktes van het plaatstaal van het chassis, zo behoud je de maximale sterkte ervan. lassen brengt alleen maar broosheid met zich mee.
de bovenste 50x160mm rvs schetsplaat zit via een klein gefreesd geleufje in de deursponing op zijn plek, en is in de gleuf in de sponing afgelast, hij word door de M10 bout van het gordelpunt verder op zijn plek gehouden. de trekrichting op dit punt is naar voren dus in die richting zit ook de plaat in de chassis balk. in principe kun je het niet sterker maken dan het bron materiaal waaraan achter bevestigd is.
de katrol zit op dezelfde manier verder naar onderen in dezelfde balk, alleen is nu de 160mm kant van de schetsplaat verticaal geplaatst, bij een klap is dit namelijk de richting waarheen de kracht moet wegvloeien in het chassis.
de onderste vaste bevestiging zit in het rechtopstaande stalen plaatje wat het ohmega profiel van de banaan op zijn plek houd. hierachter zit ook een RVS plaatje. dit punt is het zwakst denk ik. de trek richting is wel zo dat er een enorme klap moet komen of er vollerdig uit te breken. verbuigen zal ie wel den ik. (ik wil hier nog een hoekstuk voorop zetten uit 4mm rvs wat weer tegen de vertikale deurstijl koker zit.
de klip zit aan aan een schetsplaat onder de bloer bevestigd aan op deze schetsplaat staat een 4mm dikke strip met een M10 gat erin dat "oog" steekt als het ware door de vloer heen in de schuine kant ondr de stoel. de plaat zelf zit met 2 M8 bouten van onder aan de vloerplaat bevestigd deze houden hem alleen maar op de plek.
als een van de punten eruit zou willen breken moet ie de hele schetsplaat dwars door het plaatstaal heen trekken......
ik heb tijdens monteren constant een stukje tig lasdraad op de schtets platen gelast laten zitten om ze vast te houden, vooral die in de verticale chassis balk zijn nog al lastig als je ze laat vallen, die krijg je er volgens mij nooit meer uit.
ik zal nog wat foto's maken.
grtz Thomas
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
Da's duzzz duidelijke taal ! En een M7 boutje is dan weliswaar héél sterk, maar niet opgewassen tegen dergelijk (plotseling) geweld ...Dat als het gaat om een persoon van 70 kg + een stoel van 30 kg. De gordel tussen de 200 en 500 kg op moet vangen.
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
Bij een frontale botsing met 50km/uur komt ongeveer 10g aan krachten vrij. Je wordt dus als het ware 10 keer zo zwaar.Tusele schreef:Dat als het gaat om een persoon van 70 kg + een stoel van 30 kg. De gordel tussen de 200 en 500 kg op moet vangen. Omrekenen naar Newtons kan ook natuurlijk..maar daar heb ik minder "gevoel bij"..
Het gewicht zal verdeeld worden over de drie gordelpunten, maar houd er maar gewoon rekening mee dat ieder punt 1000 kg moet kunnen houden.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
Bij een frontale botsing met 50 km/u heb je geen gordel meer nodig. Ik denk dast je dat niet meer na kan vertellen, maar je verhaal klopt Ree.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.