Het is nu vr 29 maart, 2024 1:01


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Stoelen
BerichtGeplaatst: di 27 jan, 2009 11:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
HYvonne schreef:
.....en hoe heet Ree ook al weer?


Geen idee... Afbeelding


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stoelen
BerichtGeplaatst: di 27 jan, 2009 19:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Ja gezellig, heb nu al weer zin in het weekeinde, dan is het ook handig dat je CitrofielNL ook gewoon Teun mag noemen en Ree gewoon Ray. En Leipie Ewald, of Ewald Leipie? Die twee haal ik steeds door elkaar :-)

gr CitrofielNL, Teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stoelen
BerichtGeplaatst: wo 28 jan, 2009 0:20 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Is ook wel erg ingewikkeld, als ze me al niet MurpHY noemen :p

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stoelen
BerichtGeplaatst: wo 28 jan, 2009 1:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Ja jongens ... zó kan 'ie wel weer ! Vraag me af of "Korsakov" en "Älzheimer" (light dan hè ... in mijn geval!) eigenlijk wel samen gaan ... ach, vind dat dat mag als je 50+ bent ... hahaha!

Beloof dat ik voortaan beter m'n best zal doen ... de namenlijst wordt steeds langer ...

Overigens Jacques ( jaja, weet het zéker ! hèb de goeie !): Vandaag de bestuurdersstoel opnieuw bekleed met die hoezen van jou. Gisteravond nieuwe rubbers bij Geert in Heeze gehaald; eenmaal thuis kon ik het niet laten dus tot diep in de nacht (heb daarvoor een slimme hefboom met haak ontworpen, anders had ik nu geen vingers meer gehad !) het frame voorzien van die rubbers. Kan het niet anders zeggen dan: "Ploooiiinnngggggg !!!" Oftewel: rete-strak ! Aan de onderkant een nieuwe brede strook schuimrubber ( 1cm) tussen de spanrubbers en het dikke (bestaande) schuimrubber gedaan; bovenop de zitting nogmaals een nieuw vel schuimrubber van 1 cm. en toen de hoezen daaroverheen gespannen.

Eenmaal in de bus geplaatst (ziet er gááf uit man ! als je weet op wat voor voddebaal ik al die tijd gereden heb!) kan ik niet anders zeggen dat mijn panorama volstrekt veranderd is: ik kan zelfs over de neus van m'n bus héénkijken !
Kwam er meteen achter dat ik geluk heb gehad: had in de cabine al een plafondje gemaakt.
Met die "oude" stoel zat er ruimschoots ruimte tussen mijn hoofd en dat plafond. Vandaag was die ruimte plots geminimaliseerd ... 't hele zaakje zit minstens 10 cm. hoger ! Daarnaast: eindelijk een goeie zithouding ! En ... meteen alle spiegels opnieuw moeten "uitlijnen".

We doen ons best om in de toekomst óók eens een meeting op andere happening te bezoeken dus wellicht worden dan een heleboel pseudonimen met bijbehorende gebruikers- en bus-namen duidelijk ... ach ... we zijn allemaal behept met dezelfde liefde ... toch ?

Bedankt voor jullie support !

Groeten uit De Peel.
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stoelen
BerichtGeplaatst: wo 28 jan, 2009 1:41 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
En foto's?
Ik heb 't nog steeds niet aangedurfd, heb al meer dan een jaar nieuwe hoezen liggen maar vraag me af hoe ik al die stalen nietjes-achtige dingen los kan krijgen en of ik 't uberhaupt allemaal weer goed in elkaar krijg :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stoelen
BerichtGeplaatst: wo 28 jan, 2009 8:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
LEiPiE schreef:
En foto's?
Ik heb 't nog steeds niet aangedurfd, heb al meer dan een jaar nieuwe hoezen liggen maar vraag me af hoe ik al die stalen nietjes-achtige dingen los kan krijgen en of ik 't uberhaupt allemaal weer goed in elkaar krijg :D


Gewoon doen! foto's maken van demonteren, dan weet je hoe het zat. Na al je werk aan de bus kun je dit natuurlijk ook gewoon!

gr CitrofielNL

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stoelen
BerichtGeplaatst: wo 28 jan, 2009 23:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Zou je een foto kunnen maken van die slimme hefboom voor de montage, geet ? Ben benieuwd hoe je dat gemaakt hebt. Ik ben namelijk ook zuinig op mijn vingers ook al heb ik er 10.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stoelen
BerichtGeplaatst: za 31 jan, 2009 0:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Aan een foto van die hefboom heb je op zich niks (moet overigens nog uitvinden hoe ik een foto hier in geplaatst krijg ...) en tekstueel uitleggen kost minstens een A-4-tje ...

Hoofdgedachte: bij het spannen van nieuwe rubbers zijn jouw vingers niet sterk genoeg om én het rubber te spannen én het bevestigingshaakje door het jute van de zitting te pielen. Dus heb ik van dik ijzerdraad een soort haak gemaakt om het rubber naar het jute toe te trekken ( er van uitgaande dat je de spanrubbers éérst aan het stoelframe vasthaakt. In mijn geval moest dat zo omdat het oorspronkelijke schuimrubber van de stoel aan het frame zat vastgelijmd en ik dat niet kapot wilde trekken. Dus: stoel op z'n kop en vanaf de onderkant werken ...). Aan de andere kant van het ijzerdraad heb ik een lus gemaakt waar ik een buis doorheen kon steken die ik als hefboom kon laten fungeren. 't Kost enige fantasie om met alle handen en voeten het spul in bedwang te houden (een paar extra handen zijn nooit weg ...!) maar in een uur of twee had ik een stoel compleet klaar: van het ontdoen van de oude bekleding tot en met het opspannen van de nieuwe. En daarbij (Leipi !): de oude krammen waar e.e.a. mee vast zit heb ik vervangen door de flappen met behulp van een tapijtnaald ( = dikke kromme naald) en vliegertouw aan de oorspronkelijke bevestigingspunten vast te naaien. Ditzelfde heb ik gedaan met de jute flappen die aan de openingszijden van de stoelhoezen zitten: strak trekken en vastnaaien aan de juten strook onder de zitting. Moet zeggen dat dàt even doorbijten was: die juten strook onder de zitting is erg taai !

Overigens: als je gewoon begint met het ontmantelen van een stoel zul je zien dat het allemaal héél simpel in elkaar zit.

Oh ja: 't gaat allemaal wat soepeler als de rubber spanringen een beetje zijn opgewarmd (bijv. in warm water) want anders trek je ze al snel stuk !

Daarnaast: Jacques "HYVonne" heeft ervoor gekozen zijn stoelen geheel authentiek opnieuw te bekleden (en die zien er rete-strak uit ! en "zitten" idem dito ! complimenten ! zie foto's ...) maar ik heb nog wat extra schuimrubber (van 1 cm dik) aan de bovenkant toegevoegd. De stoelhoezen zitten dan iets "boller" op het zitgedeelte maar óók een beetje zachter ...
De toekomst zal uitwijzen of dit een goede greep was ...

Succes !

Groeten uit De Peel
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stoelen
BerichtGeplaatst: za 31 jan, 2009 11:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Gert, in tegenstelling tot jouw systeem heb ik de rubberringen eerst aan het jute matje vastgemaakt en daarna met een zgn. punttang of telefoontang (zie foto) de haakjes aan de andere kant van de ring, aan de onderkant van het buizenframe in de gaatjes gestoken. Het is een handigheid die je snel onder de knie hebt. Door de tang kun je goed kracht zetten zonder je vingers op te offeren. (bij het natellen bleken er nog 10 vingers over te zijn, dit was bij mij ook de beginsituatie!)
Ik ben begonnen met de jutemat eerst aan de vier hoeken op te spannen zodat deze op zijn plaats bleef. Daarna steeds een ring midden tussen de vorige opspannen, maar wel eerst één kant van het jute, zodat ik alleen bij de tweede kant de grootste spaningen moet overwinnen. Door steeds de volgende ring in het midden van het vlak te plaatsten verdeel je ook mooi de spanning en heb je misschien alleen een beetje moeite bij de laatste 3-4 ringen. Bij mijn stoelen was het spannen van de ringen in één stoelvlak een questie van een half uur. Ook zijn er geen rubberringen gesneuveld. (Ik neem aan dat Gert nieuwe ringen heeft gebruikt)


Bijlagen:
tang.png
tang.png [ 35.44 KiB | 21147 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stoelen
BerichtGeplaatst: za 31 jan, 2009 20:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Idem, ook aan de jutezijde begonnen, je schuift de rubbers dan zo op zijn plaats met een tang.


gr CitrofielNL

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stoelen
BerichtGeplaatst: zo 01 feb, 2009 0:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Oké oké ...

ben het met jullie eens dat jullie methode handiger is ... maar ik had al vermeld dat het schuimrubber van mijn stoelen (zowel zitting als rugleuning) aan het frame waren vastgelijmd (óók de "zijflappen") en dat ik dat er niet zonder het kapot te scheuren vanaf kreeg ... dus was genoopt vanaf de onderkant te werken ...

En ja Jacques ... wil géén dubbel werk hebben dus heb inderdaad nieuwe rubbers gebruikt !
't was naderhand zoiets van "plooiinnggggggggg ..." oftewel: rete-strak !

Moet nog steeds wennen aan m'n "verhoogde uitzicht" ...

Groeten uit De Peel.
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stoelen
BerichtGeplaatst: di 03 feb, 2009 22:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Ik kop op Citromobile wel een setje rubbers, spanjute en hoezen. Ik ben er nog niet helemaal uit Jacques, hoe jij dat nou precies bedoeld. Maar dan kun je het wel laten zien. Als je twee stoelen gedaan hebt weet ik het wel ongeveer denk ik. Zeker als ik ernaar kijk met een biertje in mijn hand in mijn luie campingstoel :lol: :lol: :lol: :lol: .

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stoelen
BerichtGeplaatst: wo 04 feb, 2009 0:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Ottje schreef:
zoiets van "plooiinnggggggggg ..." oftewel: rete-strak !

Boudewijn schreef:
als ik ernaar kijk met een biertje in mijn hand in mijn luie campingstoel


Kijk maar uit Edwin dat je buik straks niet rete-strak wordt van al dat luie bier drinken en dan ook "plooiinnggggggggg" zegt!
Afbeelding


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Stoelen
BerichtGeplaatst: vr 06 feb, 2009 2:25 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
tja ... en dàt zelfs zónder punttang ... !!! :lol:

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group