Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
Hallo Allemaal,
21 Juli is het zover dan gaat HY voor het eerst in 3 jaar weer op voor de APK.
ik zit echter nog met een prangende vraag over de ontbrekende gordels.
de bus heeft
datum eerste toelating op het kenteken 17-09-1971
voertuigsoort staat geregistreerd als bedrijfs wagen.
voertuig inrichting staat geregistreerd als Campeerwagen
Nu weet ik dat een bedrijfswagen veel later dan een personen wagen gordelplicht kreeg,
Een personenwagen/campeerwagen heeft gordelplicht vanaf 1971, een bedrijfswagen echter pas vanaf 31 december 1989.
maar de voertuigsoort is bedrijfswagen dus wat gaat de keurmeester vinden van het ontbreken van de gordels? (als die er dan niet al lang inzitten overigens)
Ook wil ik dus graag wat informatie/tips om minimaal een set heupgordels in te kunnen bouwen. (fototje iemand???)
Ik zit er zelf aan te denken deze vast te bouten aan het stoelframe zelf of de bevestiging hiervan. wat een normale manier is in de moderne wereld.
aan beide kanten een 3punts-gordel zou nog mooier zijn maar daarvoor heb ik denk ik geen tijd meer, ik zou een 4mm schetsplaat achterop de verticale balk willen lassen met daardoor een draadeind wat uitmond 1 een bevestigings oog wat we ook in de racerij gebruiken.
groetjes Thomas
21 Juli is het zover dan gaat HY voor het eerst in 3 jaar weer op voor de APK.
ik zit echter nog met een prangende vraag over de ontbrekende gordels.
de bus heeft
datum eerste toelating op het kenteken 17-09-1971
voertuigsoort staat geregistreerd als bedrijfs wagen.
voertuig inrichting staat geregistreerd als Campeerwagen
Nu weet ik dat een bedrijfswagen veel later dan een personen wagen gordelplicht kreeg,
Een personenwagen/campeerwagen heeft gordelplicht vanaf 1971, een bedrijfswagen echter pas vanaf 31 december 1989.
maar de voertuigsoort is bedrijfswagen dus wat gaat de keurmeester vinden van het ontbreken van de gordels? (als die er dan niet al lang inzitten overigens)
Ook wil ik dus graag wat informatie/tips om minimaal een set heupgordels in te kunnen bouwen. (fototje iemand???)
Ik zit er zelf aan te denken deze vast te bouten aan het stoelframe zelf of de bevestiging hiervan. wat een normale manier is in de moderne wereld.
aan beide kanten een 3punts-gordel zou nog mooier zijn maar daarvoor heb ik denk ik geen tijd meer, ik zou een 4mm schetsplaat achterop de verticale balk willen lassen met daardoor een draadeind wat uitmond 1 een bevestigings oog wat we ook in de racerij gebruiken.
groetjes Thomas
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
Als je bus volgens de papieren een bedrijfswagen is, heb je geen gordelplicht.
Een heupgordel aan de stoel is geen ideale oplossing. Je stoelen zitten met drie kleine boutjes vast aan de carrosserie. Bij een stevig ongeluk vlieg je met stoel en al door de voorruit
Een heupgordel aan de stoel is geen ideale oplossing. Je stoelen zitten met drie kleine boutjes vast aan de carrosserie. Bij een stevig ongeluk vlieg je met stoel en al door de voorruit

-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
Mocht je zelf gordels in willen bouwen weet dan dat er bij een aanrijding flinke krachten op de gordelpunten komen. Gordels aan je stoel of met parkers in het plaatwerk zijn dus uit den boze en wekken een schijnveiligheid. Bij een APK zal er bij het ontbreken van gordels in jouw geval (maar eigenlijk geldt dat voor elke HY) geen probleem van gemaakt worden. Er komt wel een probleem als je zelf gordelpunten maakt. Die moeten wel aan bepaalde eisen voldoen. Strikt genomen moet dat gekeurd worden door de RDW. In de latere HY's zitten wel gordelpunten vanaf fabriek. Hier kun je wel probleemloos een 3-puntsgordel in zetten. Wellicht kun je het daar afkijken.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
Hoi Boudewijn en Ree,
ik bouw normaal Kitcars die volledig aan de FIA eisen voldoen dus ik weet wat er bij komt kijken om ergens gordels in te plaatsen, Als je ziet wat wij bij RDW-IKS keuring moeten overleggen aan sterkte berekeningen om de gordelpunten goed gekeurd te krijgen.....
vandaar ook mijn vraag hier,
ik zie eigelijk geen enkele fatsoenlijke mogelijkheid om dit "makkelijk" in deze bussen te kunnen doen. maar wellicht zijn meer doorgewinterde citroen sleutelaars ergens achter gekomen wat ik nog niet heb gezien.
ik neem overigens aan dat er hier niemand zo geschift is om een gordelpunt met een parker in een aluminium plaat te zetten, of uberhaupt iets met een parker vast te zetten in plaatijzer.....
zal dan toch wel serieus laswerk worden en nieuwe ankerplaten ontwerpen die aan de onderkant van het chassis gezet kunnen worden. heb gisteravond inderdaad even gekeken naar de bevestiging van het stoelframe en dat leent zich inderdaad niet echt....
ik ga nog maar eens meten en puzzelen.
iemand een foto(s) hou dat in een originele HY situatie zit?
grtz Thomas
ik bouw normaal Kitcars die volledig aan de FIA eisen voldoen dus ik weet wat er bij komt kijken om ergens gordels in te plaatsen, Als je ziet wat wij bij RDW-IKS keuring moeten overleggen aan sterkte berekeningen om de gordelpunten goed gekeurd te krijgen.....

vandaar ook mijn vraag hier,
ik zie eigelijk geen enkele fatsoenlijke mogelijkheid om dit "makkelijk" in deze bussen te kunnen doen. maar wellicht zijn meer doorgewinterde citroen sleutelaars ergens achter gekomen wat ik nog niet heb gezien.
ik neem overigens aan dat er hier niemand zo geschift is om een gordelpunt met een parker in een aluminium plaat te zetten, of uberhaupt iets met een parker vast te zetten in plaatijzer.....
zal dan toch wel serieus laswerk worden en nieuwe ankerplaten ontwerpen die aan de onderkant van het chassis gezet kunnen worden. heb gisteravond inderdaad even gekeken naar de bevestiging van het stoelframe en dat leent zich inderdaad niet echt....

ik ga nog maar eens meten en puzzelen.

iemand een foto(s) hou dat in een originele HY situatie zit?
grtz Thomas
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
MycHYl heeft op Facebook foto's van de bevestigingpunten gepost. Misschien kan HY ze ook even hier posten?
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 270
- Lid geworden op: vr jun 03, 2011 10:53 pm
- Kenteken: 14-VR-VF
- Locatie: Hilversum
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
Dat kan ik zekers
http://www.ishprojects.com/michielvissers/gordel1.jpg
http://www.ishprojects.com/michielvissers/gordel2.jpg
Dit zijn de gordelpunten die standaard aanwezig zijn in mijn HY.

http://www.ishprojects.com/michielvissers/gordel1.jpg
http://www.ishprojects.com/michielvissers/gordel2.jpg
Dit zijn de gordelpunten die standaard aanwezig zijn in mijn HY.
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
hallo,
Michyl bedankt voor de foto's!
ik moet alleen nog 2 geschikte plekken voor de FIA backingplates vinden. de originele punten zijn allemaal niet bereikbaar, als die gevonden zijn is het allemaal niet zo moeilijk meer. ik zoek nog ff verder en meld me terug als het er in zit.
groetjes Thomas
Michyl bedankt voor de foto's!
ik moet alleen nog 2 geschikte plekken voor de FIA backingplates vinden. de originele punten zijn allemaal niet bereikbaar, als die gevonden zijn is het allemaal niet zo moeilijk meer. ik zoek nog ff verder en meld me terug als het er in zit.
groetjes Thomas
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
Mijn man heeft vrijdag bevestigingspunten in onze HY gemaakt. In het profiel waar de deur invalt heeft hij een gat uitgeboord. ER een plaat van ingeschoven van 10 mm dik staal met daarin een gat getapt. Maat M12 denk ik..vanuit binnenkant interieur heeft hij de 3-puntsgordel met een bout in de plaat bevestigd..
ons veHYkel : http://img840.imageshack.us/img840/2679 ... htblur.jpg
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
Gaaf !!! ... zo'n technische vrouw ... 

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
dank....
...maarre..de metaalbewerking lassen e.d. laat ik aan mijn man over..
ik kan niet lassen..wel iets "aan elkaar bakken"
enne..ff ondertiteling..ik werk in de techniek als procestechnoloog..dat helpt

ik kan niet lassen..wel iets "aan elkaar bakken"

enne..ff ondertiteling..ik werk in de techniek als procestechnoloog..dat helpt

ons veHYkel : http://img840.imageshack.us/img840/2679 ... htblur.jpg
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
... heb stiekum even "gegoogled":
Rijden er nooit meer "onvHYlige" TUB's rond ...
Kijk ... zo iemand zou nu elke rHYder in huis moeten hebben !Het is de taak van de Procestechnoloog om te zorgen dat alles efficiënt gebeurt en daarbij ook de kwaliteit gewaarborgd is. De Procestechnoloog moet zowel overzicht hebben over het totale proces als zicht op de losse onderdelen.
Rijden er nooit meer "onvHYlige" TUB's rond ...

Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
zicht op de losse onderdelen heb ik meestal pas als ik zie dat ze eraf gevallen zijn 

- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
... misschien laat "Tusele" zich in-huren ...? 
Maar Thomas, even terug naar jouw probleem: naast de oplossing van Tusele moet het toch mogelijk zijn om vóór 21-07 a.s. een (dikkere) plaat vast te lassen aan de voet van het koker-profiel achter de stoelen, op welke plaat je een M12 moer hebt vastgelast waarin de bout van de gordelhouder (het "oprol-systeem) kan worden vastgezet ? Daarnaast, afgezien van de discussie over "wèl of géén bedrijfsbus" of "camper" of "bouwjaar" of "wèl of niet verplicht": de klap die je maakt bij een aanrijding komt éven hard aan en jouw eigen veiligheid is dus in het geding als je dan géén gordels hebt ! Dus "besparen op veiligheidsgordels" is (naar mijn mening !) niet ècht slim ...
Vraagje aan Tusele: driepunts-gordel, oprolmechanisme vastgebout aan (fabrieksmatig) bevestigingspunt onderaan kokerprofiel achter de stoelen, 2e bevestiging (gordel-geleider)(fabrieksmatig) eveneens in die koker, nèt boven de stoelleuningen; derde bevestiging via (fabrieksmatig) klip aan staalkabel (eveneens in de koker) op de vloer, 4e en tevens eindpunt gordel bevestigd aan ... ? Heb dat eindpunt nog (steeds) niet kunnen traceren. Suggesties zijn welkom !
Groet,
Gert

Maar Thomas, even terug naar jouw probleem: naast de oplossing van Tusele moet het toch mogelijk zijn om vóór 21-07 a.s. een (dikkere) plaat vast te lassen aan de voet van het koker-profiel achter de stoelen, op welke plaat je een M12 moer hebt vastgelast waarin de bout van de gordelhouder (het "oprol-systeem) kan worden vastgezet ? Daarnaast, afgezien van de discussie over "wèl of géén bedrijfsbus" of "camper" of "bouwjaar" of "wèl of niet verplicht": de klap die je maakt bij een aanrijding komt éven hard aan en jouw eigen veiligheid is dus in het geding als je dan géén gordels hebt ! Dus "besparen op veiligheidsgordels" is (naar mijn mening !) niet ècht slim ...
Vraagje aan Tusele: driepunts-gordel, oprolmechanisme vastgebout aan (fabrieksmatig) bevestigingspunt onderaan kokerprofiel achter de stoelen, 2e bevestiging (gordel-geleider)(fabrieksmatig) eveneens in die koker, nèt boven de stoelleuningen; derde bevestiging via (fabrieksmatig) klip aan staalkabel (eveneens in de koker) op de vloer, 4e en tevens eindpunt gordel bevestigd aan ... ? Heb dat eindpunt nog (steeds) niet kunnen traceren. Suggesties zijn welkom !
Groet,
Gert
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
Joost schreef:zicht op de losse onderdelen heb ik meestal pas als ik zie dat ze eraf gevallen zijn




Afh van de klik met de persoon, de afstand, de aard v.d. klus en de planning thuisfront/werk valt er veel te bespreken. Voor alleen oprapen losse onderdelen kom ik nietOtje schreef:... misschien laat "Tusele" zich in-huren ...?


Ik zal wat foto's schieten van de bevestiging..
ons veHYkel : http://img840.imageshack.us/img840/2679 ... htblur.jpg
Re: Gordels Bouwjaar, bedrijfswagen / camper
ik volg niet helemaal. Een 3 puntsgordel heeft maar 3 punten. (de naam zegt het al) wat bedoel je met het 4e punt?Otje schreef:... misschien laat "Tusele" zich in-huren ...?
Maar Thomas, even terug naar jouw probleem: naast de oplossing van Tusele moet het toch mogelijk zijn om vóór 21-07 a.s. een (dikkere) plaat vast te lassen aan de voet van het koker-profiel achter de stoelen, op welke plaat je een M12 moer hebt vastgelast waarin de bout van de gordelhouder (het "oprol-systeem) kan worden vastgezet ? Daarnaast, afgezien van de discussie over "wèl of géén bedrijfsbus" of "camper" of "bouwjaar" of "wèl of niet verplicht": de klap die je maakt bij een aanrijding komt éven hard aan en jouw eigen veiligheid is dus in het geding als je dan géén gordels hebt ! Dus "besparen op veiligheidsgordels" is (naar mijn mening !) niet ècht slim ...
Vraagje aan Tusele: driepunts-gordel, oprolmechanisme vastgebout aan (fabrieksmatig) bevestigingspunt onderaan kokerprofiel achter de stoelen, 2e bevestiging (gordel-geleider)(fabrieksmatig) eveneens in die koker, nèt boven de stoelleuningen; derde bevestiging via (fabrieksmatig) klip aan staalkabel (eveneens in de koker) op de vloer, 4e en tevens eindpunt gordel bevestigd aan ... ? Heb dat eindpunt nog (steeds) niet kunnen traceren. Suggesties zijn welkom !
Groet,
Gert