Het is nu vr 29 maart, 2024 1:26


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Standkachel inbouwen, waar?
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 22:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Ik heb op citromobiel een standkachel op benzine gekocht, iets waar ik al heel lang echt naar zocht (voor een schappelijke prijs). Nu is de grote vraag WAAR zal ik de kachel unit plaatsen?

Dit zijn de eigenschappen:
- Het is een rond ding, ik schat diameter 20 cm en lengte ca 60-70 cm.

- Metalen behuizing met daarin een hard plastic behuizing met daarin een verbrandingskamer met koelvinnen

- Hij zuigt 'blaas' lucht aan de ene kant van de tube aan, en blaast die er aan de andere kant weer uit, daar moeten / kunnen luchtslangen op die het interieur ingaan.

- Er is een aparte verbrandingslucht-inlaat en een -uitlaat, die moeten buiten het interieur blijven. Ook evt. met slangen te doen

- Geen idee of de unit erg warm wordt aan de buitenkant, er wordt voortdurend brandstof verbrand, dus er zal wel wat warmte ontstaan denk ik zo

- De ventilator maakt best wel wat geluid, als het even kan zou ik dat willen dempen

Ik zou hem ergens in het interieur kunnen inbouwen, ik denk onder het keukentje (nouja keuken, keuken... meer een wasbak met plankjes er omheen :mrgreen: ).

Zou je zo'n ding ook onder de bus kunnen monteren?
Tegen een balk aan oid? Of is dat echt een no-go?

Even voor de goede orde: ik heb de standkachel al wel gekocht, en de bus is nog helemaal leeg (ben nog met de laatste lasdingen bezig).

Tips?


Bijlagen:
$T2eC16Z,!zEE9s3!YlV+BRkMR)gRng~~60_85.JPG
$T2eC16Z,!zEE9s3!YlV+BRkMR)gRng~~60_85.JPG [ 65.08 KiB | 14041 keer bekeken ]

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Standkachel inbouwen, waar?
BerichtGeplaatst: ma 27 mei, 2013 8:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 600
Woonplaats: Baarn
MicHYl,

Ik zie dat je een Eberspacher hebt gekocht, dat is in ieder geval een goed merk!
Als je de ventilator apart kan aanzetten, dan zou ik overwegen de originele verwarmingsunit weg te halen en deze op die plaats te bouwen.
Met alleen de ventilator kan je dan even de vocht aanslag van de voorruit verdrijven en als het koud is de kachel aanschakelen.
Direct je interieur verwarmen is wat lastiger, want hoe laat je de slangen lopen? Alhoewel ik denk dat via de voorkant de bus snel genoeg warm is.
't is maar zo een gedachte.
Direct in het eerste vak onder de laadvloer van je bus zou wellicht ook kunnen?
Ik weet niet of het mag. Bij mijn bus zat een gaskachel direct links van de schuifdeur. Maximaal verzonken tot de onderkant van de chassisbalk.
Het verbrandings gedeelte zat zodoende 'buiten'.

Succes met bedenken,
Groeten, Ferry

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Standkachel inbouwen, waar?
BerichtGeplaatst: ma 27 mei, 2013 9:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Hmm ja de huidige busverwarming is natuurlijk vrij basic. Maar dat past ook wel weer bij de bus. Op dit moment maakt mijn ventilator zelfs een authentiek wiep-wiep-wiep-rrrrr-rrrrrrrrr-klets klets klets / flap -rrrrr en dan netjes het prrrr geluid. Snap je 8) Kortom: ik ga jouw voorbeeld volgen en het ding reviseren, en dan voorlopig laten zitten.

De standkachel inbouwen onder vloer lijkt me inderdaad de slimste optie. Warmte gaat omhoog en er is voldoende ruimte. Zat jouw kachel dan wel ergens ingebouwd? Ik las net iemand die hem onder zijn T3 heeft gebouwd maar hij had hem dan wel in een metalen legerkist gedaan ter bescherming.

Het stukje vloer bij de schuifdeur wilde ik eigenlijk gaan gebruiken om een luik naar een gereedschapsbak te maken die ik daar ergens wil knutselen. Maar hij kan natuurlijk ook prima een balk verder naar achter komen te hangen.
En dan een gat in de vloer maken voor de inkomende warme luchtslang en de thermostaatbekabeling.

Bij het testen merkte ik dat hij inderdaad ook alleen kan blazen, dus zonder te verwarmen. Best nog een keer handig denk ik.
Jammer genoeg is het AAN of UIT. Misschien is er nog wel iets te knutselen om die schakelaar heen om hem te in stappen of zelfs traploos te regelen. Ik ben alleen niet zo handig met electronica. Gelukkig kom je een heel eind met boerenverstand :)

Ik ga inderdaad ook maar eens nazoeken of het wel toegestaan is voor de APK om je kachel buiten het voertuig op te hangen.

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Standkachel inbouwen, waar?
BerichtGeplaatst: ma 27 mei, 2013 11:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 600
Woonplaats: Baarn
MicHYl schreef:
Zat jouw kachel dan wel ergens ingebouwd?

Neen. Het brander gedeelte zat onder de vloer. Ik heb alleen een foto toen alles al verwijderd was, je ziet het grote rechthoekige gat rechts bij de deur.
Mijn bus is verlengd dus er is nog een beetje ruimte naast de schuifdeur tot de tank/wielbak :mrgreen:
Hij zat zeker niet in het gedeelte bij de ingang van de schuifdeur.
De onderkant zat in de hoek van de chassisbalk en de plaat naast het schuine gedeelte, daar zit bij jou direct de brandstoftank, sorry niet over nagedacht.
De 'rest' van de kachel zat in de laadruimte.

Overigens het schuine gedeelte onder de deur is volgens Ben Boortman onderdeel van de kokerconstructie. Zijn advies is daar niet te veel aan te prutsen.
Afgelopen weekend een workshop gehad in Gouderak waar een HY werd gebruikt die ook een gereedschapkist had op die plek en de schuine plaat was vreemd bol vervormd.
Effe ter info.

Groeten, Ferry


Bijlagen:
IMG_0090.jpg
IMG_0090.jpg [ 163.12 KiB | 14018 keer bekeken ]

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Standkachel inbouwen, waar?
BerichtGeplaatst: wo 29 mei, 2013 9:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Toen ik mijn bus kocht zat er een standkachel ingebouwd omdat het een mobiele operatiekamer was. (ex BB'r) hetzelfde merk als het jouwe en hetzelfde type. Misschien is het de mijne wel. Ik heb deze jaren geleden uitgebouwd en verkocht.
Als de kachel aangaat hoor je niet alleen redelijk hard de ventilator maar, wat veel ergelijker is, de benzinepomp die elke keer een flinke harde tik gaf. Voor mij was het geen optie maar wie weet, is de jouwe veel stiller.
Waar zat deze ingebouwd? Dat hadden ze heel mooi gedaan in de reservewielruimte. Op bijgaande foto's (tijdens uitbouw) zie je een gat naar de binnenruimte waar de ventilator zat. Het is in dat paneel wat ik weggesneden heb omdat ik de ruimte nodig had voor mijn LPG tank van 100 liter. (Laat je niet verwarren door de krik en gevarendriehoek die bovenop de unit liggen.)
Ik hoop dat je wat hebt aan de foto's, en anders ook succes met de inbouw.

Rechts op de 1ste foto zie je waar de warme lucht naar binnen geblazen wordt en links op diezelfde foto wordt de lucht van binnen via een kleine filter voor het gat weer naar de unit in gezogen.


Bijlagen:
DSC03720.JPG
DSC03720.JPG [ 211.83 KiB | 13996 keer bekeken ]
DSC03721.JPG
DSC03721.JPG [ 189.02 KiB | 13996 keer bekeken ]
DSC04898.JPG
DSC04898.JPG [ 189.88 KiB | 13996 keer bekeken ]
DSC05038.JPG
DSC05038.JPG [ 152.8 KiB | 13996 keer bekeken ]
DSC05039.jpg
DSC05039.jpg [ 85.24 KiB | 13996 keer bekeken ]
DSC05040.JPG
DSC05040.JPG [ 179.83 KiB | 13996 keer bekeken ]
DSC03727.JPG
DSC03727.JPG [ 148.3 KiB | 13996 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Standkachel inbouwen, waar?
BerichtGeplaatst: wo 29 mei, 2013 20:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Kijk aan!
Dat zou inderdaad zomaar exact dezelfde kunnen zijn.

Ik ben me ervan bewust dat het geen stille kracht zal worden, daarom wil ik hem ook zo ver mogelijk weg inbouwen van de zitruimte / slaapgedeelte.
Het reservewielvak wil ik eigenlijk gaan gebruiken om een gastank(je) en de watertank te plaatsen omdat het zo makkelijk is om erbij te komen om bijvoorbeeld het water bij te vullen.
Maar het ziet er wel erg practisch uit op jouw foto's!! Zowiezo kreeg ik gelijk het idee om daar ergens dan ook een gereedschapplek te maken. Eerst even kijken wat voor gasfles ik ga kopen natuurlijk.

Zeker nu jij het lawaai ook noemt neig ik meer naar een relatief dichte kist onder de bus ergens.
Eigenlijk zou het mooi zijn om hem ergens voor onder kwijt te kunnen, links of rechts van de bak.

Bedankt voor de inspiratie foto's!

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group