Het is nu do 28 maart, 2024 10:54


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Campinggas inbouw
BerichtGeplaatst: ma 01 mei, 2006 17:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Beste forummers,

Ik ben benieuwd hoe jullie een evt gasvorziening om op te koken heben ingebouwd in jullie bussen. Zelf lijkt me een gasfles in het interieur niet erg veilig, maar in ons geval wel het makkelijkste. Wat is wijsheid?

Gr CitrofielNL

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 01 mei, 2006 22:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Ik kook lekker buiten of als het slecht weer is in de bus. Wij hebben een 2-pitter op loodvrije benzine. Geen gas en veel goedkoper koken. Maar toch kun je niet geheel buiten gas, althans wij, want als er geen 220 is, en we staan stil (geen 12V0 dag is ons koelkastje aangewezen op gas.

Overigens is een gasfles in je interieur helemaal niet onveilig hoor. Je moet alleen goed alles regelmatig nazien en controleren op lekken. Misschien zou je het koken ook kunnen combineren met LPG.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 01 mei, 2006 23:46 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 06 maart, 2005 0:52
Berichten: 182
Woonplaats: Friesland
Boudewijn schreef:
Misschien zou je het koken ook kunnen combineren met LPG.


Wat de wettelijke regels zijn, weet ik niet. Wel weet ik dat je daar een speciale LPG-tank voor nodig hebt. Dit soort tanks hebben een soort ingebouwde verdamper heb ik mij laten vertellen.
Omdat mijn HY op LPG loopt, vond ik dit idee namelijk ook wel aantrekkelijk.

Mijn (kook-)gastank zal waarschijnlijk in de reservewielkast komen. Nu zit daar een ruimte voor een tweede accu. Deze accu gaat nu onder in mijn kledingkast, tegen de achterkant van de benzinetank aan.

_________________
http://www.sleuteltje-11.net
http://www.citrofiel.net


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 02 mei, 2006 7:03 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Hoi Boudewijn,

Een losse kookpit zoals je noemt is inderdaad handig als je mobiel wilt koken, is dus ook een optie voor ons, scheelt een gasfles en de daarbij horende slangen en koppelingen. Heb je binnen geen last van de benzinedampen?

Gr CitrofielNL

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 02 mei, 2006 19:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Wij hebben zo'n Coleman 2 pits brander. Alles kookt in een wip. Wordt heter dan met gas en ook in de bergen geen probleem. Hij brandt net zo schoon als gas, Alleen bij opstarten en uitzetten ruik je wel een beetje benzine. Hij is ook eigenlijk niet bedoeld om in afgesloten ruimten te koken. Maar wij hebben ons zelfs in Ierland en Schotland onder een luifeltje prima kunnen redden.

De regels voor LPG weet ik overigens niet precies, maar Henny v.d. Lee van Le Camion kookt er volgens mij op. Misschien kan die je meer vertellen.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 02 mei, 2006 21:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Een vraag waar ik mee blijf zitten is of het is toegestaan om een 907 gasflesje in je interieur te hebben of dat dat niet mag.

ALs het mag is het voor ons het handigst om op gas te koken, aangezien we dan makkelijk mobiel zijn met de gaspitten en over de materialen beschikken.

Anders is een Coleman benzine brander wellicht een goede optie, aangezien wij ook buitenkokers zijn.

Gr CitrofielNL

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 02 mei, 2006 22:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Tuurlijk mag je een gasfles in je interieur hebben. Die dingen zijn best veilig hoor, als je maar geen gekke dingen doet en je leiding regelmatig controleerd op slijtage en op tijd vervangt. Maar als je het geen lekker idee vindt, dan kan ik me er iets bij voorstellen.

Ik heb zelf de gasfles (voor de koelkast als we wild kamperen of geen stroom willen op een camping) achter het luik voor het reservewiel zitten. Hir heb ik een rooster in gemaakt waar hij op staat. Derhalve veel ventilatie. Het reservewiel is bij mij verhuisd naar de achterdeur.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Gasflessen
BerichtGeplaatst: za 03 jun, 2006 12:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
Achter het reservewielluik passen met gemak 2 gasflessen van 5 kilo. Eén fles heb je in gebruik, de andere op reserve. Wij kunnen 2 tot 3 weken continu de koelkast aan hebben op gas en koken op twee pitten. Tijdens het rijden staat de gaskraan dicht, en staat de koelkast op 12V. Let op de wettelijke eisen voor het rijden in een auto met gasflessen. Volgens mij is het in Nederland niet verboden om tijdens het rijden de afsluiter op de fles open te laten staan, in Duitsland wel. Dit waarschijnlijk i.v.m. gevaar bij aanrijdingen, en terecht. Tevens is het zo dat ook weer in Duitsland de ventilatieopening aan een minimale afmeting dient te voldoen. Ik dacht dat het 100 vierkante centimeter was. Let op: gas is zwaarder dan lucht. De ventilatieopening moet dus aan de onderzijde zitten. Bij een HY kun dit realiseren door een bodem in het reservewielvak te maken, waarbij de voorzijde van de bodem (lengte ca. 50 cm) minimaal 2 centimeter vrijblijft van de klep in gesloten toestand. Zo heb je een opening van 50 x 2 is 100 cm2. Voor de doorvoer naar het keukenblok gebruik je een vaste gasleiding, geen slang! Zet de gasflessen goed vast met een sjorband. Kit de doorvoer naar het keukenblok goed af. Vervang de slang(en) regelmatig (iedere 2 jaar?). Let op de datum die op iedere slang staat. Geen datum? Koop liever een nieuwe slang!

Veiligheid voorop, dus kijk liever naar de regels in de strengere landen. Je doet het niet alleen voor een ander, maar vooral voor je zelf!

Met vriendelike groet,

Frank


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 04 jun, 2006 21:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Zo heb ik dat dus ook gedaan. Den bodem in het reservewielkastje heb ik gemaakt van een stuk rooster wat je wel vindt voor deuren om je voeten op te vegen zeg maar. Zodoende kan het gas bij een eventuele lekkage vrijelijk de open lucht in en zich niet ophopen in de kleien ruimte met alle gevolgen van dien. De leiding die ik heb is wel gewoon van slag, maar ik kook niet op gas, dus dit is een vrij korte leiding van fles naar koelkast. De doorvoer is beschermd met heel dik rubber, maar evengoed is het belangrijk om de leiding preventief te vervangen. Controle voer ik dagelijks uit als er gereden is.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group