Het is nu zo 19 aug, 2018 15:30


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Workshop: de achteras
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2013 15:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2754
Woonplaats: Delft
Zaterdag 25 mei organiseert Le-Camion een workshop over de achteras van de HY.

De achterkant van mijn HY, zit daar nog belangrijks ??

Dankzij het zeer vooruitstrevende idee van meneer Citroen hebben wij een HY met voorwielaandrijving en gelijk met de voorwielaandrijving heeft André meteen ook maar alles wat maar enigszins met besturing, bediening en elektra te maken heeft, ook naar voren gebracht. Hiermee hobbelt de achterzijde van de wagen eigenlijk maar een beetje mee met de voorkant en als je de remmen in de gaten houdt, kan er niet veel mis gaan….. toch?

Helaas, achteraan zit weldegelijk een belangrijk onderdeel; de achteras. Vanwege de speciale constructie heeft de achteras van onze HY niet veel onderhoud nodig, maar na zo'n jaar of 30 is het toch goed er eens naar te kijken. In die achteras zitten namelijk een paar lagers die na verloop van tijd behoorlijk kunnen slijten. Maar omdat deze lagers alleen voor de vering worden gebruikt en niet voor het rijden van de wagen zelf, merk je vaak [te] laat dat er iets mis is met deze lagers. En dan roept de APK-keurmeester vlak voordat je op vakantie wil ineens dat er te veel speling op de lagers van je "draagarmen" zit en dan heb je een probleem want het vervangen van die lagers is geen klusje dat je even snel doet.

Om deze malheur te voorkomen, organiseren we een technische dag waarbij we de functie en werking van de achteras [met bijbehorende torsievering] helemaal uitleggen en ook aangeven wat er mis kan zijn. We gaan zo'n achteras trekken, de lagers vervangen en de as met torsieveren terugplaatsen. Na deze dag kunt u bij uw eigen HY controleren hoe goed [of slecht] de lagers zijn en of vervanging wenselijk is. En degenen met een beetje lef kunnen dat klusje vervolgens thuis ook zelf klaren!

De workshop is gratis toegankelijk voor leden van Le-Camion en het HY team. Voor niet-leden zal een bijdrage gevraag worden voor het gebruik van de faciliteiten, details hierover volgen later. De workshop vindt plaats in de regio Gouda, om precies te zijn in dezelfde loop als de remmenworkshop.

Je kan je alvast opgeven via de mail naar Penningmeester@Le-Camion.nl, maar laat voor de gezelligheid ook een reactie in dit draadje achter. :) We hebben een minimale groepgrootte nodig, dus meldt je aan zodat we zeker weten dat het door zal gaan.

Hartelijke groet,

Ree

PS: voor de boekenwurmen onder ons; deze workshop gaat over de handeling 420 uit het originele HY werkplaatshandboek.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Workshop: de achteras
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2013 18:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 594
Woonplaats: Baarn
Ik wil graag komen!
Heb nog helemaal geen idee wat er allemaal in die achteras zit.

Groeten, Ferry

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Workshop: de achteras
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2013 18:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 949
Woonplaats: Zuid-Limburg
Het lijkt mij dat ik daar ook bij moet zijn.
ivm aanrijtijd: is het mogelijk daar in mijn bus te overnachten?

_________________
Citroen HY + Yvonne caravan = HYvonne


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Workshop: de achteras
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2013 19:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2754
Woonplaats: Delft
Leuk, Jacques! Ik verwacht dat overnachten mogelijk is, al zal er geen elektra of sanitaire voorzieningen aanwezig zijn voordat we zaterdag de loods openen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Workshop: de achteras
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2013 19:03 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2754
Woonplaats: Delft
FerrHy schreef:
Ik wil graag komen!

Top. Wordt gezellig!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Workshop: de achteras
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2013 1:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1695
Woonplaats: Asten (N.B.)
Hè ... ships ...
Gemiste kans ... Otje bivakkeert dan waarschijnlijk al ergens in zuid Frankrijk o.i.d. ...
Jammer !
Had dit óók wel willen meemaken !

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Workshop: de achteras
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2013 16:12 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 02 jun, 2009 13:21
Berichten: 249
Woonplaats: Beuningen
en weer kunnen de mensen die werken op zaterdag niet.
kan zoiets nu niet eens op een zondag of is die dag te heilig.

groeten eric


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Workshop: de achteras
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2013 16:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2754
Woonplaats: Delft
Het heeft niets met heilige dagen te maken. Degene die de cursus geeft, heeft voorkeur voor de zaterdag. Volgende keer kan dit een zondag zijn, maar vrijwilligers die een cursus kunnen/willen geven liggen niet voor het oprapen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Workshop: de achteras
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2013 16:44 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 02 jun, 2009 13:21
Berichten: 249
Woonplaats: Beuningen
nee dat snap ik wel ,maar tot nu toe is er nog nooit niks op een zondag geweest, terwijl er meer mensen zijn die dus nooit op zaterdag kunnen.

het zelfde geldt voor de lascursussen die er zijn geweest( altijd op zaterdag)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Workshop: de achteras
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2013 18:20 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 227
Woonplaats: Haarlem
Hi Ree,

Zeer geïnteresseerd. Ik ben benieuwd wat de achteras voor problemen kan opleveren en wat je er aan kan doen.

Groeten

Leo

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Workshop: de achteras
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2013 19:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2754
Woonplaats: Delft
Leo, ook jij staat genoteerd. Het belooft een gezellige dag te worden.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Workshop: de achteras
BerichtGeplaatst: za 25 mei, 2013 21:29 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2754
Woonplaats: Delft
Vandaag was de workshop achteras. Gezellig de hele dag met zijn elven op alle geheimen van de achteras blootgelegd. Het begon eerst met een kopje koffie...

Afbeelding

En na wat theoretische uitleg zijn we verder gaan kijken bij een losse "as".

Afbeelding

Afbeelding

En dan gaan we op een echte patiënt opereren. Eerst de remslangen demonteren :oops:

Afbeelding

En voor je het weet...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het lager was niet meer als nieuw :)

Afbeelding

Maar voor je het weet...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk geëindigd met Chinees :)

Afbeelding

Heren, dame, dank voor de gezellige middag, en tot de volgende keer!

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Workshop: de achteras
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 17:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 594
Woonplaats: Baarn
Allen,
Bijgaand verhaal is gepubliceerd in TUB Journaal 177, juli 2013.
Er staan voldoende foto's hierboven, hierbij mijn beschrijving van de cursus:

Workshop ‘Achteras’
Een initiatief van Le Camion, georganiseerd door Raymond van der Meij.
Docent: Ben Boortman, plaats delict: HY’s Mooi in Gouderak

Zaterdag 25 mei 2013,
Na een hobbelige rit (ergens in de dijk naar Gouderak ligt ineens een bus sluis?!) worden we warm onthaald met koffie. Nadat iedereen gearriveerd is en de bus sluis uitgebreid besproken, beginnen we met een tekenopdracht.: teken de achteras zoals je denkt dat hij eruit ziet. Na uiteenlopende gedachten over de achteras, starten we met de theorie.
De achteras is geen achteras, maar twee onafhankelijk opgehangen draagarmen met torsievering. De vierkante ‘as’ die je onder de bus ziet, is het huis van de torsievering. Aangezien er in het huis over de volle breedte twee torsiestaven zitten (achter elkaar) staan de achterwielen niet recht tegen over elkaar. Wellicht heeft een van u het al eens meegemaakt dat er tijdens de APK of een RDW-bezoek een opmerking is gemaakt over het feit dat de wielbasis aan beide kanten niet gelijk is.
Tijdens de theorie bespreken we gedetailleerde tekeningen van de achteras en de twee versies van de draagarmen die door Citroen zijn gebruikt. Je kunt ze snel herkennen aan de liggende en staande schokbreker. Van de torsiestaaf blijken veel meer versies te zijn, die in de tijd steeds dikker worden. De vertanding aan het begin en eind zijn wel hetzelfde, dus let op als u een torsiestaaf gaat vervangen!
Naast zeer ongebruikelijke problemen zoals een gebroken torsiestaaf of gebroken vertanding is de meest voorkomende storing speling in de draagarm. Dit wordt veroorzaakt door de lagers in het draagarmhuis. De lagers worden gebruikt om de draagarm soepel te laten bewegen, maar draaien nooit rond. De belasting van het lager is steeds op hetzelfde gedeelte, ongeveer de onderste 25%. Indien vuil en vocht toegang krijgen tot het lager (sommige mensen rijden wel eens door de modder!?) en roest veroorzaken, worden de naalden opgevreten. Daardoor ontstaat er steeds meer speling, uiteindelijk kunnen de lagerschalen zelfs breken. Tijdens het rijden kan het vreemde geluiden veroorzaken. De gevolgschade is in eerste instantie gering, maar voor de APK is speling op de draagarm afkeur. Niet cruciaal om aan te pakken, maar toch vervelend als het tijdens de keuring wordt geconstateerd… Op naar de praktijk;
In de werkplaats heeft Ben alle onderdelen van een ‘achteras’ op de werkbank liggen. Alles is mooi schoon, zo wordt snel duidelijk hoe het zaakje in elkaar zit en wat de functie is van de verschillende onderdelen.
Deelnemer Henri heeft zijn bus beschikbaar gesteld voor het goede doel. Nadat de bus de hoogte in is gegaan op de brug en aan een uitgebreide APK-achtige inspectie is onderworpen, bekijken we de ‘achteras’. Zo op het eerste gezicht is er niet veel aan te zien en is er ons inziens niet veel mis met de draagarmen.
Tijd om de zaak te demonteren. We volgen de handelingen zoals beschreven in hoofdstuk 420 van het werkplaatshandboek, om de draagarm uit de chassisbalk te halen. De torsiestaaf zit met een borgbout vast aan de draagarm en zit ongeborgd in de tegenoverliggende ‘komma’ die wordt gebruikt voor het instellen van de wagenhoogte. Als je de wagenhoogte niet opnieuw wilt instellen, moet je moeite doen om de torsiestaaf in het huis te laten tijdens demontage van de draagarm. Zet een streep aan de draagarmkant zodat de torsiestaaf op dezelfde manier weer in de draagarm gemonteerd wordt. Wij halen de draagarm met torsiestaaf uit het chassis.
Op de werkbank is mooi te voelen dat het ene draagarmhuis soepel rondgedraaid kan worden en het andere schokkend/krakend beweegt. Gelukkig, we hebben een mooi voorbeeld!
De moer die de lagers opsluit, is op een citroen-manier geborgd… een deel van de moer is in het schroefdraad geslagen. Dit moet eerst uitgeboord worden. Na het losdraaien van de moer zien we dat de naaldenkooi van het lager dat aan de ‘buitenkant’ zit voor ongeveer 25% besmeurd is met roestbruine drab, maar er verder nog prima uitziet. De schalen zijn op deze plaats ook aangetast door de roest.
Met een pers en speciaal gemaakt gereedschap worden de oude lagers verwijderd en (na uitgebreid schoonmaken) de nieuwe geplaatst. Het is goed om te zien hoe het eruit ziet en om te weten hoe je de lagers verwisselt, maar zonder speciaal gereedschap en een pers zou ik er zelf niet aan beginnen. Het magazijn van het HY-Team heeft gereviseerde draagarmen liggen die je met inwisselen van de oude draagarm kan kopen. Ter vergelijk: een lager set is verkrijgbaar vanaf 80 euro, een gereviseerde draagarm kost 220 euro.
Vervolgens hebben we, met het werkplaatshandboek in de hand, de torsiestaaf met draagarm weer teruggeplaatst in het chassis. Bij de eerste plaatsing is de ‘komma’ aan de andere kant nog goed zichtbaar en kan je goed zien wat je doet, bij de tweede draagarm is dat allemaal een stukje lastiger, omdat dan de ‘komma’ is verborgen achter de reeds geplaatste draagarm. Na wat oefening lukt het prima. Houd er rekening mee dat het de eerste keer niet direct lukt en dus meer tijd kost dan je dacht.
We hebben de wagen helaas niet kunnen afmaken. De revisie van de tweede draagarm, het monteren en afstellen van de achterremmen en het ontluchten van de remmen moet nog gebeuren.
Al met al een zeer leerzame dag! Ben Boortman bedankt voor de uitgebreide uitleg, Le Camion hartelijk dank voor de uitnodiging en Raymond voor de organisatie. We hebben de dag in klein comité afgesloten bij de Chinees, die, denk ik, nog nooit zulke zwarte warme vochtige handdoekjes retour heeft gekregen van een tafel ;-)

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group