Hoi allemaal, zowel aan de talrijke mannelijke en minder talrijke vrouwelijke HY-bezitters op dit forum
Even kort voorstellen : Werner Klaassen (alias Pistachke, da's m'n roepnaam binnen eendrijdend België en Nederland), al 15 jaar passioneel bezig met alles wat rond de eend draait, sleutelend aan vooral andermans eenden (tsja...) en af en toe aan m'n eigen eend (héhé...).
Sinds 1 weekje met Yvonne van Velze (ook eendrijdster !) mede-eigenaar van een voormalig in NL geregistreerde HY78, verlengd door Gruau (achter de achteras....oeps...nee, de HY heeft geen achteras
).
Deze HY (die vermoedelijk in la douce France ooit een dieselmotor in het vooronder had; getuige het dashbord met voorgloei-verklikker en omgebouwde trekstarter) hebben we na lang overwegen in het franse Châtel-Chéhéry op de kop kunnen tikken bij Niels en Tjallie, een koppel uit Groningen die deze HY in NL uit een scheepsreparatie-loods gered hadden, waar ie 5 jaar dienst gedaan heeft als "slaaphok" voor een polyester-verwerker. Niels & Tjallie verhuisden later naar de Champagne-streek en de HY heeft natuurlijk als verhuiswagen dienst gedaan !
Ondertussen staat KnorHy, zoals wij 'm ondertussen genoemd hebben, in Zondereigen (gehucht van Baarle-Hertog) waar ik m'n sleutelschuur heb. Dit weekend met volle moed aan de remmerij begonnen, na eerst alle tips van dit forum te hebben doorlezen....heerlijk, zo'n bron van informatie ! We hebben ondertussen kennis mogen maken met Dick Hoeks en vrouwtje Bea, die ik nog kende van haar gezamelijke project met Y. Zoutsen (
http://www.mooiekalender.nl).
Dick was zo vriendelijk ons z'n gereedschappen uit te lenen (remtrommel-trekker en centreergereedschap) en me van tips te voorzien. Na een dagje sleutelen hebben we de remtrommels vooraan eraf liggen, de flexibele remleidingen zonder beschadiging van de schroefnippels gekregen (WD40 heeft z'n tijd nodig, maar 't werkt wel !) en - op één zijde na - ook de remankerplaten, rempompjes en andere onderdelen van de monstrueuze remmen gedemonteerd gekregen. Jammer van die éne exentriekbus die 'r maar niet uit wil
Onderdelen zijn onderweg, ik ga veiligheidshalve alles van flexibele remslangen, rempompjes en remschoenen vernieuwen.
Foto's ???? Natuurlijk, die komen d'r aan
Opzet van onze KnorHy : het moet een "bus" blijven, die we zowel kunnen inzetten als rijdende kampeermogelijkheid (travel light is ons motto), verhuiswagen, duivel-doet-al en (jaja, lach maar...) lijkwagen !
We hopen jullie allemaal binnenkort een keertje te mogen begroeten !
Foto's van de "heropstanding" van KnorHy zullen regelmatig volgen...
Groetjes uit Zondereigen/Breda
Yvonne/Werner