Ree schreef:
Hoezo '?????'
Ik denk dat bij 1/3 HY's is geklooid met het chassisnummer. Is meestal in het verleden gedaan om de belasting te ontduiken. Veel keurmeesters doen daar niet moeilijk over, maar in een politiefuik ben je de sjaak.
Beetje kort door de bocht om te suggereren dat 'dus' 1/3 van de HY's is omgekat. Misschien dat dit voor eenden en afgeleiden geldt, maar niet voor HY's.
In 1995 ging de belastingvrijstelling voor 25+ voertuigen in. Daarna zijn wat eenden uit de jaren 80 voorzien van een kenteken van rond 1970, 1971, omdat die modellen qua uiterlijk en qua motor niet teveel afweken van de latere (602 motor, geen ribbelkap meer, grote achterlichten) en toch al belastingvrij waren of binnenkort werden.
Echter, HY's zijn voor het grootste deel uit de jaren 70 of vroeger, zodat de belastingvrijstelling al feit was of niet zo lang meer duurde, anders dan voor eenden uit de jaren 80.
Wat wel een feit kan zijn is dat er in het verleden mensen zijn geweest die, vanwege minder goede leesbaarheid van het chassisnummer, vaak onder toeziend oog en instemming van APK- of RDW keurmeester of Douane ambtenaar, het chassisnummer met een kraspen 'verduidelijkt' hebben (zelf meegemaakt met een Méhari!). De Douane deed het vroeger ook zelf, voordat de RDW belast werd met de officiële herinslag van het chassisnummer.
Dat tegenwoordig de RDW er een speerpunt van maakt te letten op de echtheid van het chassisnummer kon men (ook die keurmeesters en ambtenaren) destijds niet weten. Maar om nou te suggereren dat betrokken voertuigen in de meeste van deze gevallen zijn 'omgekat' gaat mij wat ver.