Stom, stommer, stomst ...
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Re: Stom, stommer, stomst ...
Klopt inderdaad. Heb dit overigens niet zelf uitgedokterd maar hoorde het toevallig. Te véél/te vaak olie in de smeernippel van de waterpomp en die olie lekt naar beneden. Dát zorgt voor het "papperig" worden van die rubber ring. Je moet het maar nèt weten ...
Plaatjes:
1 en 2) een regenachtige zondagmiddag ... dus beetje poetsen ...
3) van de acht M7-draadeinden t.b.v. het uitlaatspruitstuk zat er één nog nèt "vingervast" en een andere, welke door enige vorige berHYder van Otje al was vervangen door M8, idem dito (door wat gepruts met vloeibare pakking liep het koelwater er nog nèt niet uit ...).
Na een bezoekje aan een motorenrevisiebedrijf is dit nu opgelost door het plaatsen van twee M8 helicoils (2e en 3e draadeind van rechts) met dito draadeinden
Overigens was me al eerder het (verticaal) ingeslagen nummer op de zijkant van de kop (op de foto links) opgevallen. Blijkt dat dit door het revisiebedrijf (jawel, hetzelfde) ten tijde van de algehele kop-revisie 2 jaar geleden is gedaan. Soort "garantie-certifikaat".
Plaatjes:
1 en 2) een regenachtige zondagmiddag ... dus beetje poetsen ...
3) van de acht M7-draadeinden t.b.v. het uitlaatspruitstuk zat er één nog nèt "vingervast" en een andere, welke door enige vorige berHYder van Otje al was vervangen door M8, idem dito (door wat gepruts met vloeibare pakking liep het koelwater er nog nèt niet uit ...).
Na een bezoekje aan een motorenrevisiebedrijf is dit nu opgelost door het plaatsen van twee M8 helicoils (2e en 3e draadeind van rechts) met dito draadeinden
Overigens was me al eerder het (verticaal) ingeslagen nummer op de zijkant van de kop (op de foto links) opgevallen. Blijkt dat dit door het revisiebedrijf (jawel, hetzelfde) ten tijde van de algehele kop-revisie 2 jaar geleden is gedaan. Soort "garantie-certifikaat".
- Bijlagen
-
- DSC00576.jpg (142.95 KiB) 19969 keer bekeken
-
- DSC00575.jpg (161.6 KiB) 19969 keer bekeken
-
- DSC00578.jpg (225.39 KiB) 19969 keer bekeken
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
welk revisiebedrijf ga jij doorgaans heen?
(mag ook via privebericht)
(mag ook via privebericht)
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 75-YB-34
Gert,
Laat je de kop nog vlakken? of is dat niet altijd nodig?
Ben ook benieuwd naar de naam van het revisiebedrijf.
Moet er wel aan wennen dat je nu overdag berichten post, was gewend dat je meestal s nachts actief bent
Succes,
Ferry
Laat je de kop nog vlakken? of is dat niet altijd nodig?
Ben ook benieuwd naar de naam van het revisiebedrijf.
Moet er wel aan wennen dat je nu overdag berichten post, was gewend dat je meestal s nachts actief bent

Succes,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Twee jaar geleden had ik een kapotte koppakking en toen is de kop gevlakt en zijn de kleppen opnieuw ingeslepen en nieuwe klep-seals geplaatst. Het is niet per definitie nodig om telkens de kop te vlakken wanneer 'ie wordt gelicht (zolang er tenminste geen "gekke" dingen zijn gebeurd ...). Het is natuurlijk wél zaak om op de juiste manier de kop te "lossen" van het blok !
En dat bedrijf (zonder overigens reclame te willen maken !): http://www.helmondse-motoren-revisie.nl/
Plaatjes:
- nieuwe prise-as keerring
en
- nieuw "druklager"
gemonteerd.
En Ferry: heb momenteel een beetje "teveel" aan vrije tijd.
Kan ik 's-nachts ándere activiteiten ontplooien ...
En dat bedrijf (zonder overigens reclame te willen maken !): http://www.helmondse-motoren-revisie.nl/
Plaatjes:
- nieuwe prise-as keerring
en
- nieuw "druklager"
gemonteerd.
En Ferry: heb momenteel een beetje "teveel" aan vrije tijd.

Kan ik 's-nachts ándere activiteiten ontplooien ...

- Bijlagen
-
- DSC00580.jpg (261.2 KiB) 19957 keer bekeken
-
- DSC00581.jpg (236.82 KiB) 19957 keer bekeken
revisiebedrijf ken ik, maar geen eigen ervaring mee.
Kop vlakken is alleen nodig als hij niet vlak is. Als je er een rij over legt kun je al wat beoordelen lijke me.
Zeker als je de nokkeans boven hebt mee uitkijken, dan moet je het vlakken van de kop conmpenseren met de koppakking omdat anders de distributie timing niet meer klopt. (geld uiteraard niet voor HY)
Kop vlakken is alleen nodig als hij niet vlak is. Als je er een rij over legt kun je al wat beoordelen lijke me.
Zeker als je de nokkeans boven hebt mee uitkijken, dan moet je het vlakken van de kop conmpenseren met de koppakking omdat anders de distributie timing niet meer klopt. (geld uiteraard niet voor HY)
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Kleine toevoeging aan het "helicoil"-gebeuren:
ondanks de deskundigheid van de werknemer van het revisiebedrijf kon niet worden voorkomen dat de helicoils - en dientengevolge de daarin geplaatste draadeinden - niet absoluut 100% "haaks" zijn geplaatst.
Impliceert dat aan de "voet" van de draadeinden alles nog correspondeert met de gaten van het uitlaatspruitstuk maar dat aan de "top" van die draadeinden e.e.a. enkele 100ste mm verschil uit maakt. Heb dit opgelost door alle bout-gaten van het spruitstuk òp te boren tot uiteindelijk 9,5 mm.
Heb dit besluit weloverwogen genomen, mede gezien mijn eerdere ervaringen met een spruitstuk dat te strak was vast-gebout en dientengevolge - door uitzetten en krimpen - was gescheurd.
Ik ga het spruitstuk straks opnieuw vastzetten - stevig, maar niet tè vast - met de wetenschap dat er ruimte is voor expansie en dus minder kans op scheuren o.i.d.
De uitlaat-spruitstuk-pakkingen (leuk scrabble-woord !) zijn flexibel genoeg om e.e.a. op te vangen.
P.S. Ferry: uiteindelijk tóch weer "nacht-werk" hè ...

ondanks de deskundigheid van de werknemer van het revisiebedrijf kon niet worden voorkomen dat de helicoils - en dientengevolge de daarin geplaatste draadeinden - niet absoluut 100% "haaks" zijn geplaatst.
Impliceert dat aan de "voet" van de draadeinden alles nog correspondeert met de gaten van het uitlaatspruitstuk maar dat aan de "top" van die draadeinden e.e.a. enkele 100ste mm verschil uit maakt. Heb dit opgelost door alle bout-gaten van het spruitstuk òp te boren tot uiteindelijk 9,5 mm.
Heb dit besluit weloverwogen genomen, mede gezien mijn eerdere ervaringen met een spruitstuk dat te strak was vast-gebout en dientengevolge - door uitzetten en krimpen - was gescheurd.
Ik ga het spruitstuk straks opnieuw vastzetten - stevig, maar niet tè vast - met de wetenschap dat er ruimte is voor expansie en dus minder kans op scheuren o.i.d.
De uitlaat-spruitstuk-pakkingen (leuk scrabble-woord !) zijn flexibel genoeg om e.e.a. op te vangen.
P.S. Ferry: uiteindelijk tóch weer "nacht-werk" hè ...

- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
Heel fijn Gert!!Otje schreef:P.S. Ferry: uiteindelijk tóch weer "nacht-werk" hè ...
Dan heb ik 's morgens wat te lezen als ik opsta!
Maar even back on topic, wat zijn de nadelen om je spruitstuk zover open te boren?
Groeten, Ferry
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Ferry: zie zelf eigenlijk alleen maar eerdergenoemde voordelen, maar destijds zullen de Citroën-techneuten beslist hun redenen hebben gehad om die gaten precies passend voor de M7 draadeinden te ontwerpen ...wat zijn de nadelen om je spruitstuk zover open te boren?
De nadelen (als die er zijn) zullen zich straks - eenmaal in gebruik - zich ongetwijfeld openbaren. Of misschien helemaal niet ... moet het zelf nog ervaren.
Hoop dat mijn denkwijze het gewenste resultaat oplevert ...
Salutations !
Gert
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
... en weer een paar plaatjes ...
1/2/3/: Carburateur eens onder handen genomen. Was wel nodig: hoop aangekoekte olieresten aan de binnenkant en het benzinefilter (opgerold zeer fijnmazig gaasje) zat vol troep.
Wat me opviel: de (fabrieks-)afstelling van de "begrenzer" is nog steeds geborgd met ijzerdraad + zegel (dus niet aan "gepield"). Maar: de uiterste stand van de gasklep blijkt 100% verticaal. Dus maximaal. Ik zou eerlijk gezegd verwachten dat die begrenzer ervoor dient te zorgen dat die klep juist NIET maximaal geopend kan worden.
4: Wellicht een beetje overdreven ...
5: Waarom niet ? Die Amerikaanse custom-builders laten hun blik óók met zo'n glimmende kop rondrijden ...
6: Je zou het niet verwachten: die klepstoter-kokers staan constant in de olie te dansen. Tóch zat er troep aan de voet aangekoekt. Beetje polijsten doet wonderen.
7: In de kop blijken twee nummers te zijn "ingegoten". Grappig detail: middenin zie je een (tevens gegoten) kopje van een schroefboutje zitten. Nèt alsof het geheel een klein opgeschroefd plaatje betreft.
Zou één van die nummers (21380) een datum van fabricage kunnen zijn ?
Otje is in 1981 "op de weg" gekomen ...
Oh ja: voor alle "zeer deskundigen" onder jullie (zie foto 2): het verschroomde pijpje met messing moer dat je aan de voorkant ziet betreft de door mijn "gasboer" geplaatste aansluiting t.b.v. de L.P.G.-aanvoer. Het wandje van de carburateur bevat nèt genoeg "vlees" om er draad in te tappen t.b.v. de draad van dat pijpje. Vind het zelf een heel nette oplossing.
1/2/3/: Carburateur eens onder handen genomen. Was wel nodig: hoop aangekoekte olieresten aan de binnenkant en het benzinefilter (opgerold zeer fijnmazig gaasje) zat vol troep.
Wat me opviel: de (fabrieks-)afstelling van de "begrenzer" is nog steeds geborgd met ijzerdraad + zegel (dus niet aan "gepield"). Maar: de uiterste stand van de gasklep blijkt 100% verticaal. Dus maximaal. Ik zou eerlijk gezegd verwachten dat die begrenzer ervoor dient te zorgen dat die klep juist NIET maximaal geopend kan worden.
4: Wellicht een beetje overdreven ...
5: Waarom niet ? Die Amerikaanse custom-builders laten hun blik óók met zo'n glimmende kop rondrijden ...
6: Je zou het niet verwachten: die klepstoter-kokers staan constant in de olie te dansen. Tóch zat er troep aan de voet aangekoekt. Beetje polijsten doet wonderen.
7: In de kop blijken twee nummers te zijn "ingegoten". Grappig detail: middenin zie je een (tevens gegoten) kopje van een schroefboutje zitten. Nèt alsof het geheel een klein opgeschroefd plaatje betreft.
Zou één van die nummers (21380) een datum van fabricage kunnen zijn ?
Otje is in 1981 "op de weg" gekomen ...
Oh ja: voor alle "zeer deskundigen" onder jullie (zie foto 2): het verschroomde pijpje met messing moer dat je aan de voorkant ziet betreft de door mijn "gasboer" geplaatste aansluiting t.b.v. de L.P.G.-aanvoer. Het wandje van de carburateur bevat nèt genoeg "vlees" om er draad in te tappen t.b.v. de draad van dat pijpje. Vind het zelf een heel nette oplossing.
- Bijlagen
-
- DSC00584.jpg (172.34 KiB) 19898 keer bekeken
-
- DSC00587.jpg (140.38 KiB) 19898 keer bekeken
-
- DSC00588.jpg (130.28 KiB) 19898 keer bekeken
-
- DSC00590.jpg (190.13 KiB) 19898 keer bekeken
-
- DSC00592.jpg (154.13 KiB) 19898 keer bekeken
-
- DSC00593.jpg (153.2 KiB) 19898 keer bekeken
-
- DSC00597.jpg (272.66 KiB) 19898 keer bekeken
-
- DSC00598.jpg (300.45 KiB) 19898 keer bekeken
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Bij nadere inspectie van het motor-compartiment bleek dat het plaatwerk waarop het silent-blok van de rechterdraagarm van het motorblok rust nogal onderhevig is geweest aan roestvorming. De roest had gaten veroorzaakt. Teneinde e.e.a. weer "sterk" te krijgen heb ik er (jawel: met Sikaflex 221) een plaatje op gelijmd. Om geen hoogteverschil met de linkerzijde te krijgen dus idem aan de linkerzijde. De opgelijmde plaatjes zijn 2 mm dik.
Meningen gevraagd: weliswaar is 2 mm niet zó véél, theoretisch komt het hele motorblok nu 2 mm hóger te liggen dan voorheen (maar blijft de versnellingsbak op de oorspronkelijke hoogte "hangen").
Heb (handmatig) de "indrukbaarheid" van die silent-bloks eens getest: zónder of mèt spanning scheelt nogal wat milimeters.
Heeft het zin om de afstelling van de draagsteunen van het motorblok nu óók 2 mm te laten "zakken" ?
Gezien de "in-veer-baar-heid" van de rubberen silent-bloks denk ik zelf dat het nauwelijks effect op het geheel heeft ...
Meningen gevraagd: weliswaar is 2 mm niet zó véél, theoretisch komt het hele motorblok nu 2 mm hóger te liggen dan voorheen (maar blijft de versnellingsbak op de oorspronkelijke hoogte "hangen").
Heb (handmatig) de "indrukbaarheid" van die silent-bloks eens getest: zónder of mèt spanning scheelt nogal wat milimeters.
Heeft het zin om de afstelling van de draagsteunen van het motorblok nu óók 2 mm te laten "zakken" ?
Gezien de "in-veer-baar-heid" van de rubberen silent-bloks denk ik zelf dat het nauwelijks effect op het geheel heeft ...
- Bijlagen
-
- DSC00609.jpg (246.84 KiB) 19812 keer bekeken
-
- DSC00624.jpg (202.6 KiB) 19812 keer bekeken
-
- DSC00610.jpg (203.84 KiB) 19812 keer bekeken
-
- DSC00625.jpg (205.72 KiB) 19812 keer bekeken
die maat staat in het werkplaatshandboek toch?
Ik zou kijken of de hoogte klopt en zo niet die in orde brengen.
2 mm is inderdaad niet veel, maar je kunt het met weinig moeite ook gewoon goed doen.
Verder heb ik niks tegen kitten, maar waarom die gaten niet gewoon dicht gelast?
Ik zou kijken of de hoogte klopt en zo niet die in orde brengen.
2 mm is inderdaad niet veel, maar je kunt het met weinig moeite ook gewoon goed doen.
Verder heb ik niks tegen kitten, maar waarom die gaten niet gewoon dicht gelast?
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
Gert,
Silentblocs zitten in je draagarmen, die dingen die jij bedoeld zijn motorrubbers...
Hierbij de pagina waar de maten van de motorsteunen op vermeld staan.
De linker en rechter zijde is verschillend, ik zou gewoon 2mm minder doen. Maar of het echt verschil maakt met de delicate precisie techniek van de HY...
Groeten, Ferry
Silentblocs zitten in je draagarmen, die dingen die jij bedoeld zijn motorrubbers...
Hierbij de pagina waar de maten van de motorsteunen op vermeld staan.
De linker en rechter zijde is verschillend, ik zou gewoon 2mm minder doen. Maar of het echt verschil maakt met de delicate precisie techniek van de HY...

Groeten, Ferry
- Bijlagen
-
- H07forum.jpg (105.22 KiB) 19803 keer bekeken
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Ferry,
O.K.
JIJ wint. Had deze "handeling" eventjes niet nèt zo minutieus doorgenomen als jij.
Maar "proef" uit jouw antwoord dat wij dezelfde denkwijze hebben. Ga dus geen ingewikkelde "stel-procedures" uitvoeren en laat de instellingen van de motorsteunen vooralsnog gewoon ongewijzigd. Het is inderdaad uiteindelijk geen "delicate kwestie".
Intussen het hele "verwarmings-aanjager-compartiment" eruit gesjouwd, grondig schoongemaakt, opnieuw in de lak gezet en er weer in-geknutseld. Géén foto's dit keer want die maken absoluut geen indruk meer na jouw eerdere uitgebreide foto-reportage ...
Wachten is nu op die nieuwe set zuigers en zo ...
O.K.
JIJ wint. Had deze "handeling" eventjes niet nèt zo minutieus doorgenomen als jij.

Maar "proef" uit jouw antwoord dat wij dezelfde denkwijze hebben. Ga dus geen ingewikkelde "stel-procedures" uitvoeren en laat de instellingen van de motorsteunen vooralsnog gewoon ongewijzigd. Het is inderdaad uiteindelijk geen "delicate kwestie".
Intussen het hele "verwarmings-aanjager-compartiment" eruit gesjouwd, grondig schoongemaakt, opnieuw in de lak gezet en er weer in-geknutseld. Géén foto's dit keer want die maken absoluut geen indruk meer na jouw eerdere uitgebreide foto-reportage ...
Wachten is nu op die nieuwe set zuigers en zo ...
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Joost: soms kan het voorkomen dat - door de methode die IK gebruik - het geheel vele malen sterker wordt dan van origine is voorzien. Daarnaast speelt het feit dat lassen van "nieuwe" plaat versus "oud" plaatwerk vaak vervorming etc. met zich meebrengt.Verder heb ik niks tegen kitten, maar waarom die gaten niet gewoon dicht gelast?
De kit die ik gebruik (Sikaflex 221) is zowel lijm- als afdichtingskit. Vooral op "platte" vlakken geeft dit een verbinding die je zelfs met een haakse slijper nauwelijks meer uit elkaar krijgt. Daarnaast spelen "thermische" krachten (lees: las-hitte) totaal geen rol meer en is de verbinding - mits statisch - nèt zo sterk als een lasverbinding.
Bedenk dat op idem dito dergelijke manier hele vliegtuigen (en tegenwoordig óók auto's) in elkaar worden gelijmd !
En kom eens langs, dan kun je e.e.a. "life" zien !
Groet,
Gert
Goed idee, ik bel na het weekend een keer. Heb vakantie tot januari. 06-nummer nog dezelfde?