Grootlicht/dimlicht.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
- Locatie: Helenaveen
Grootlicht/dimlicht.
Hallo,
mijn lichtschakelaar werkte eerst normaal, zoals het hoort, echter plotseling heb ik zowel in de dimlicht stand als grootlicht stand, het Grootlicht branden, ook het lampje op het dashbord geeft nu in beide gevallen aan dat het grootlicht is ingeschakeldt.
De schakelaar is volgens mij in orde, deze werkte immers tot gisteren zoals het hoort.
Als ik de schakelaar uit elkaar haal en ik verbind de betreffende contacten, brand toch in beide gevallen het grootlicht.
Iemand enig idee waar ik het dan moet zoeken?
gr.
mijn lichtschakelaar werkte eerst normaal, zoals het hoort, echter plotseling heb ik zowel in de dimlicht stand als grootlicht stand, het Grootlicht branden, ook het lampje op het dashbord geeft nu in beide gevallen aan dat het grootlicht is ingeschakeldt.
De schakelaar is volgens mij in orde, deze werkte immers tot gisteren zoals het hoort.
Als ik de schakelaar uit elkaar haal en ik verbind de betreffende contacten, brand toch in beide gevallen het grootlicht.
Iemand enig idee waar ik het dan moet zoeken?
gr.
non, je ne regrette rien !!
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: wo mei 16, 2007 4:37 pm
- Kenteken: NV-12-ZR
- Locatie: barneveld
Re: Grootlicht/dimlicht.
Hallo PaulL,
Je kunt het beste in het handboek kijken op het schema en even met een multimeter of een testlampje de draden nalopen.
Normaal gaan er 5 draden naar de schakelaar
Draad Ve 6 is groen en gaat naar het dimlicht van de rechter en linker koplamp.
Draad J5 is geel en gaat naar het grootlicht van de rechter en linker grootlicht (deze krijgt waarschijnlijk een vreemde spanning)
Draad Bc 9 is wit en gaat naar de claxon
Draad N1 is zwart en is de voeding, deze komt van de zekering nr 1 af.
Draad Mv 7 is paars en komt van zekering 2 af.
Als je het schema niet hebt kan ik het je wel mailen.
Groeten Willem
Je kunt het beste in het handboek kijken op het schema en even met een multimeter of een testlampje de draden nalopen.
Normaal gaan er 5 draden naar de schakelaar
Draad Ve 6 is groen en gaat naar het dimlicht van de rechter en linker koplamp.
Draad J5 is geel en gaat naar het grootlicht van de rechter en linker grootlicht (deze krijgt waarschijnlijk een vreemde spanning)
Draad Bc 9 is wit en gaat naar de claxon
Draad N1 is zwart en is de voeding, deze komt van de zekering nr 1 af.
Draad Mv 7 is paars en komt van zekering 2 af.
Als je het schema niet hebt kan ik het je wel mailen.
Groeten Willem
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
- Locatie: Helenaveen
Re: Grootlicht/dimlicht.
Ik ben er al achtergekomen, het dimlicht linksvoor was kapot, blijkbaar wordt dan automatisch het grootlicht gebruikt.
Nadat ik deze lamp vervangen had, werkte alles weer zoals het hoort.
gr.
Nadat ik deze lamp vervangen had, werkte alles weer zoals het hoort.
gr.
non, je ne regrette rien !!
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Grootlicht/dimlicht.
Klinkt mij toch meer in de oren als een slecht massacontact van (een van) de lamp(en). Ik zou het eens nakijken. Vaak zijn de stekkertjes wat gecorrodeerd en geeft dat een hoge weerstand. Als een lamp dan stuk is werkt de gloeidraad van bijv. het grootlicht als massa. Het is namelijk niet een standaard uitrusting van de HY dat als je dimlicht stuk is, het grootlicht het overneemt.
Succes.
Succes.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Re: Grootlicht/dimlicht.
volgens mij loopt er ook geen massadraad van binnen je koplamp naar je chassis/blok.
Dat moet via de bout van de koplamp gaan.
Ik heb een extra massa draad naar binnen getrokken voor de zekerheid.
Dat moet via de bout van de koplamp gaan.
Ik heb een extra massa draad naar binnen getrokken voor de zekerheid.