Keerringen Differentieel
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: wo mei 16, 2007 4:37 pm
- Kenteken: NV-12-ZR
- Locatie: barneveld
Keerringen Differentieel
Momenteel beetje lastig om keeringen van het Differentieel te krijgen via de normale weg,langere levertijd.
Met google kom ik meerdere mogelijkheden tegen maar ik weet niet de exacte maat.
Moet ik nu de maat nemen van de as of juist net iets kleiner?
Wie heeft de juiste maat voor mij?
gr Willem
Met google kom ik meerdere mogelijkheden tegen maar ik weet niet de exacte maat.
Moet ik nu de maat nemen van de as of juist net iets kleiner?
Wie heeft de juiste maat voor mij?
gr Willem
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: wo mei 16, 2007 4:37 pm
- Kenteken: NV-12-ZR
- Locatie: barneveld
Re: Keerringen Differentieel
Verbaast dat niemand dit weet,ik ben er inmiddels zelf achter gekomen.
De maten zijn 40x61x12 en die zijn zeer lastig te krijgen bij de reguliere verkopers.(ook niet bij de DS club)
Inmiddels op de draaibankde flensmaat van 61 uitgedraaid naar 62 (0.5mm afdraaien) zodat er een standaard keerring in past die overal te koop zijn.
gr WP
De maten zijn 40x61x12 en die zijn zeer lastig te krijgen bij de reguliere verkopers.(ook niet bij de DS club)
Inmiddels op de draaibankde flensmaat van 61 uitgedraaid naar 62 (0.5mm afdraaien) zodat er een standaard keerring in past die overal te koop zijn.
gr WP
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
- Locatie: Helenaveen
Re: Keerringen Differentieel
Hallo Willem,
ik vermoet dat bij mij deze keeringen ook lekken, sinds kort loopt daar ergens versnellingbakolie weg, aan beide zijden.
Vervangen van deze keeringen, is dat een lastig karwei, waar te beginnen.
gr.
Paul.
ik vermoet dat bij mij deze keeringen ook lekken, sinds kort loopt daar ergens versnellingbakolie weg, aan beide zijden.
Vervangen van deze keeringen, is dat een lastig karwei, waar te beginnen.
gr.
Paul.
non, je ne regrette rien !!
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: wo mei 16, 2007 4:37 pm
- Kenteken: NV-12-ZR
- Locatie: barneveld
Re: Keerringen Differentieel
Hallo paul,
Sorry voor de late reactie,ik was met vakantie.
De keringen vervangen is niet zo heel erg moeilijk,ik had het voordeel dat het paard er onderuit was en ik overal goed bij kon.
Je moet de aandrijfassen los maken van het differentieel en zorgen dat je er geen last meer van hebt, daarna kun je de M7 boutjes losdraaien(ik dacht 8 stuks) en de complete as er uit halen.
Ja ik weet het maar ik schrijf het toch,vergeet niet de olie er uit te halen
Je moet dus ook de pakking hieronder vervangen,evt. vloeibare pakking weer gebruiken.
Als je de as er uit hebt moet je aan de binnenkant de borgmoer losdraaien(normale draad maar kan zwaar gaan)die het buitenlager op zijn plaats houdt.
De as kan er uit en je kunt de flens op de draaibank een 0,5 mm uitdraaien(dus geen hele mm!!!),de standaard kering van 62x40x12 kun je bij verschillende bedrijven krijgen.
Het is verstandig om het werkplaatshandboek er bij te houden(kopie voor de zwarte handen).
Het is niet moeilijk,je moet er alleen rustig de tijd voor nemen en logisch nadenken.
Ik weet niet of je mischien de bak er onderuit hebt maar dan adviseer ik gelijk de keerring te vervangen van de aandrijfas die naar de koppeling gaat,dit is 5 minuten werk en hij kost je niet veel geld.
Succes,ik ga nu weer op vakantie maar tussendoor wel even naar de Citromobile dus wellicht treffen we elkaar.
Groeten Willem
Sorry voor de late reactie,ik was met vakantie.
De keringen vervangen is niet zo heel erg moeilijk,ik had het voordeel dat het paard er onderuit was en ik overal goed bij kon.
Je moet de aandrijfassen los maken van het differentieel en zorgen dat je er geen last meer van hebt, daarna kun je de M7 boutjes losdraaien(ik dacht 8 stuks) en de complete as er uit halen.
Ja ik weet het maar ik schrijf het toch,vergeet niet de olie er uit te halen

Je moet dus ook de pakking hieronder vervangen,evt. vloeibare pakking weer gebruiken.
Als je de as er uit hebt moet je aan de binnenkant de borgmoer losdraaien(normale draad maar kan zwaar gaan)die het buitenlager op zijn plaats houdt.
De as kan er uit en je kunt de flens op de draaibank een 0,5 mm uitdraaien(dus geen hele mm!!!),de standaard kering van 62x40x12 kun je bij verschillende bedrijven krijgen.
Het is verstandig om het werkplaatshandboek er bij te houden(kopie voor de zwarte handen).
Het is niet moeilijk,je moet er alleen rustig de tijd voor nemen en logisch nadenken.
Ik weet niet of je mischien de bak er onderuit hebt maar dan adviseer ik gelijk de keerring te vervangen van de aandrijfas die naar de koppeling gaat,dit is 5 minuten werk en hij kost je niet veel geld.
Succes,ik ga nu weer op vakantie maar tussendoor wel even naar de Citromobile dus wellicht treffen we elkaar.
Groeten Willem
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
- Locatie: Helenaveen
Re: Keerringen Differentieel
Ok, bedankt Willem voor de raad, ik moet er nu circa 1 liter per 100 km bijvullen, zo snel komt het er weer uit,
mar kan het bij dergelijke hoeveelheden ook nog iets anders zijn.
De lekkage lijkt aan beide zijdes te zitten, en is van de 1 op de anderedag meteen zo heftig begonnen.
Ik had graag naar de ciromobiel gekomen, maar dat lijkt me met de bus geen optie.
gr
Bedank
Pau
mar kan het bij dergelijke hoeveelheden ook nog iets anders zijn.
De lekkage lijkt aan beide zijdes te zitten, en is van de 1 op de anderedag meteen zo heftig begonnen.
Ik had graag naar de ciromobiel gekomen, maar dat lijkt me met de bus geen optie.
gr
Bedank
Pau
non, je ne regrette rien !!
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
- Locatie: Helenaveen
Re: Keerringen Differentieel
Hallo Specialisten,
heeft iemand dit al eens meegemaakt, en kan mij op weg helpen?
De zon begint te schijnen, wij moeten de weg op!!( zonder oliespoor).
alvast bedankt
heeft iemand dit al eens meegemaakt, en kan mij op weg helpen?
De zon begint te schijnen, wij moeten de weg op!!( zonder oliespoor).
alvast bedankt
non, je ne regrette rien !!
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Keerringen Differentieel
Hallo Paul,
Heb je al eens hier aan gedacht?
Donateurs van het Citroën HY team kunnen gebruikmaken van de informatietelefoon.
Als u problemen heeft met de HY kunt u van maandag t/m vrijdag - van 9.00 tot 21.00 uur - bellen (073) 64 32 33 5 of mailen naar informatie@citroenhyteam.nl. Aan de telefoon zit Stan Bögels. Hij rijdt al zo’n 25 jaar HY en heeft veel sleutelervaring.
Heb je al eens hier aan gedacht?
Donateurs van het Citroën HY team kunnen gebruikmaken van de informatietelefoon.
Als u problemen heeft met de HY kunt u van maandag t/m vrijdag - van 9.00 tot 21.00 uur - bellen (073) 64 32 33 5 of mailen naar informatie@citroenhyteam.nl. Aan de telefoon zit Stan Bögels. Hij rijdt al zo’n 25 jaar HY en heeft veel sleutelervaring.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
- Locatie: Helenaveen
Re: Keerringen Differentieel
Ja HYvonne,
ik was al van plan om komende zaterdag even langs het magazijn te gaan,
en de kennis en kunde van Albert( en de andere medewerkers) te raadplegen.
Via de telefoon is alles toch wat moeilijker uit te leggen
Maar ik had verwacht dat dit probleem wel vaker voorkomt, en dat ik via het forum al een stuk verder zou komen.
Je kunt wel meteen de boel al uit elkaar gaan halen, maar ik wil het liever eerst zeker weten waar het probleem zit.
gr.
ik was al van plan om komende zaterdag even langs het magazijn te gaan,
en de kennis en kunde van Albert( en de andere medewerkers) te raadplegen.
Via de telefoon is alles toch wat moeilijker uit te leggen
Maar ik had verwacht dat dit probleem wel vaker voorkomt, en dat ik via het forum al een stuk verder zou komen.
Je kunt wel meteen de boel al uit elkaar gaan halen, maar ik wil het liever eerst zeker weten waar het probleem zit.
gr.
non, je ne regrette rien !!
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Keerringen Differentieel
nou Paul, dan zie ik je zaterdag wel in het Magazijn en kan wellicht ook hiervan leren.
Re: Keerringen Differentieel
Hallo, ik ben nu ook bezig de keerringen te vervangen.
Links ging makkelijk: bouten van de binnenste aandrijfasflens los (6x) en de boutjes van het lagerhuisje los (5x) en ik kon de astap eruit pakken. Aandrijfas kon ver genoeg aan de kant.
Rechts is het wat moeilijker. De aandrijfas moet er in zijn geheel uit, maar ik weet niet hoe ik het bij de fusee moet doen. Die moet namelijk naar buiten om de as te kunnen verwijderen.
Normaal haal ik bij een auto de onderste kogel los en dan kan ik de fusee naar buiten trekken, echter bij HY kan die kogel er niet uit omdat hij dan tegen de aandrijfas aan komt.
Is het nu de bedoeling om de bovenste kogel los te maken? De moer is namelijk niet eenvoudig los te draaien, maar als het niet anders kan dan moet het maar.
Weet iemand wat de stappen zijn om aandrijfas te verwijderen?
groeten en bedankt,
Joost
Links ging makkelijk: bouten van de binnenste aandrijfasflens los (6x) en de boutjes van het lagerhuisje los (5x) en ik kon de astap eruit pakken. Aandrijfas kon ver genoeg aan de kant.
Rechts is het wat moeilijker. De aandrijfas moet er in zijn geheel uit, maar ik weet niet hoe ik het bij de fusee moet doen. Die moet namelijk naar buiten om de as te kunnen verwijderen.
Normaal haal ik bij een auto de onderste kogel los en dan kan ik de fusee naar buiten trekken, echter bij HY kan die kogel er niet uit omdat hij dan tegen de aandrijfas aan komt.
Is het nu de bedoeling om de bovenste kogel los te maken? De moer is namelijk niet eenvoudig los te draaien, maar als het niet anders kan dan moet het maar.
Weet iemand wat de stappen zijn om aandrijfas te verwijderen?
groeten en bedankt,
Joost
Re: Keerringen Differentieel
Dan zal ik zelf maar antwoord geven op mijn vraag: 
Bovenste kogel lossen gaat net met een steeksleutel (30), de onderste moet ook los om de aandrijfas uit de naaf te kunnen halen.
Maar die wou er niet zo makkelijk uit dus daar heb ik een persje voor moeten maken.

Nu kon de as ver genoeg aan de kant om de keerring te vervangen.
Maar de as kan nu nog steeds niet eruit gehaald worden, is het de bedoeling dat de bak er dan uit moet? Daar is ook niet echt over nagedacht dan.

Bovenste kogel lossen gaat net met een steeksleutel (30), de onderste moet ook los om de aandrijfas uit de naaf te kunnen halen.
Maar die wou er niet zo makkelijk uit dus daar heb ik een persje voor moeten maken.

Nu kon de as ver genoeg aan de kant om de keerring te vervangen.
Maar de as kan nu nog steeds niet eruit gehaald worden, is het de bedoeling dat de bak er dan uit moet? Daar is ook niet echt over nagedacht dan.
Re: Keerringen Differentieel
Ik zie dat de keerringen inmiddels verkrijgbaar zijn bij de diverse citroen specialisten enlager/keerring bedrijven.
Dus uitdraaien hoeft niet meer
Dus uitdraaien hoeft niet meer
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Keerringen Differentieel
Rechteras gaat er alleen uit als je het alu afdekplaatje aan de bakkant eerst van de as wegneemt. Die mm heb je nodig.
Een andere optie is de rubberhoes losmaken en 1 voor 1 de 3 tripodekogels eruit pielen. Daarna kun je het tripodehuis kantelen en wegnemen. Dit is echter een vies klusje en meer werk ivm schoonmaken en nieuw vet aanbrengen.
Montage in omgekeerde volgorde.
Een andere optie is de rubberhoes losmaken en 1 voor 1 de 3 tripodekogels eruit pielen. Daarna kun je het tripodehuis kantelen en wegnemen. Dit is echter een vies klusje en meer werk ivm schoonmaken en nieuw vet aanbrengen.
Montage in omgekeerde volgorde.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Re: Keerringen Differentieel
Gert-Jan,
Ik denk dat Joost het probleem na 7 jaar inmiddels wel verholpen heeft....
Ik denk dat Joost het probleem na 7 jaar inmiddels wel verholpen heeft....
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Keerringen Differentieel
Ik heb de as er tot nu toe nog steeds nooit uit hoeven halen, dus ik heb er geen problemen mee.
Toch goed om te lezen hoe het zou moeten.
Keerringen zijn nog steeds dicht
Toch goed om te lezen hoe het zou moeten.
Keerringen zijn nog steeds dicht
